Täällä on metsäpolut ollu ton näkösiä, meinannu välillä lähteä mopo käsistä kun on niin nopeeta
Täällä on metsäpolut ollu ton näkösiä, meinannu välillä lähteä mopo käsistä kun on niin nopeeta
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Nyt on paskakaupunnissa ilmeisesti sellainen keli jolle Schwalben MW:t on tehty, eli niinkuin edellä sanottiin - kohtalaisen hyvin lanattu mutta peilipinnalle jäätynyt kelvi. Piti kaivaa laatikosta kengillekin liukuesteet siltä varalta että pitää ottaa pohjakosketusta, mutta koska urat oli aurattu pois sohjon vielä oltua sulaa niin renkaat eivät edes yrittäneet karata sivulle. Mutkat sai silti ottaa varovasti, siellä täällä näkyi pitkiä nastarenkaiden sivuluisujälkiä. Plussana fillari rullasi suorastaan kevyesti (varsinkin kun Wintereihin oli jäänyt överipaineet). Näin kun hoidettaisiin kevätsohjo aina.
Eliittiosastoa oli paljon liikenteessä, nastattomilla mummiksilla vedettiin toinen käsi tangossa ja toinen puhelimella.
MW on vähän hutera tuollaisella. Ice Spiker sen sijaan menee kuin kesällä.
Kyllä MW:llä tuolla pyöräilee. Riksussa ainakin oli iltapäivälläkin kohtuullisesti jäässä useimmat paikat, osa sitten paljaana ja osa mössönä. Menee kuitenkin kohta talven toinen setti vaihtoon (eka meni takuuseen, kun oli paska, mutta nyt varmuuden vuoksi, kun ei kestäne talvikelien loppuun).
10k-kerhon jäsen - #kilometrikisa 2016
Mulla kans MW:t. Kolmas talvi menossa. Ihan hyvin kestäneet, takakumissa alkaa oleen vähän nastat vinossa mutta muuten ok. Yhtään nastaa ei ole irronnut.
Kävin tossa Iltasella ajemassa polkuja lähi maastossa oli kivasti tanmpattu ja pikku pakkanen ☺Ja maxxis ardent piti hienosti hyvät kumit👌👍🚲
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Oulun jäätikkökelveillä parina edellisenä päivänä kohtuu ongelmitta mutta hieman varoen edetty vanhoilla Marathon wintereillä, 35mm. Tänä aamuna alla maasturi ja 29" 2,25" Ice spiker prot. Pito aivan eri luokkaa ja eteneminen huoletonta ajelua. Tästä innostuneena vauhti vain tuppasi kasvamaan. Kilikelloakaan ei tarvitse kun nastojen rapina kuullaan kaukaa...
Tänään talvipyöräilypäivän kunniaksi nokian W240-nastarenkailla varustetulla cyclolla töihin 20km ja hyvin meni -10 asteen pakkasessa. Suurin osa matkasta Laukaantiellä sulalla/kuivalla asfaltilla, mutta Jyväskylän keskustassa tietysti jäiset kelvit. Kotiopäin voisi ajella vähän pidemmän lenkin kautta, kun kelikin lämpenee ja aurinko paistaa...
Kaikki työmatkapyöräiljät voi käydä ilmoittautumassa tuonne -> http://winterbiketoworkday.org/
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Kuopion tähän asti loistava talvikunnossapito sai nyt hieman arvosanaansa alennettua. Keskiviikon +5 -sohjoille ei tehty mitään, joten torstain pakkanen hyydytti ne käärmeurat. Seuraava viikko tiedossa pakkasta.
Eilen oikein laitoin palautetta kunnossapitourakoitsijalle, tietysti kiitin myös tähänastisen talven hyvästä hoidosta, mutta kiinnitin heidän huomionsa näihin uusiin haasteisiin. Kovasti yllättyneeltä vaikutti kunnossapitoesimies, että keli onkin yhtäkkiä huonontunut. Kuulemma he eivät ainakaan resurssipulaa voi käyttää tekosyynä. Tulee mieleen vähän niinkuin siinä yhdessä Kummelin "Jankon Betoni" -jaksossa: "Eikö ne jätkät käyny ollenkaan siellä työmaalla kattomassa miten ne hommat menee".
Analyysini mukaan kevyen liikenteen väylien hoidossa onkin tällainen ongelma: Aurakuskit tekevät vain mitä käsketään, heiltä ei edellytetä oma-aloitteisuutta. Työpäällikkö-tasolla taas ei ole käsitystä, miten dramaattinen on tuollainen yhden sohjopäivän vaikutus polanteisiin väyliin nimenomaan pyöräilijöiden kannalta. Siispä he vain käskevät hiekoittamaan, etteivät jalankulkijat liukastu. Vielä ylempi taho (se, johon otin yhteyttä) antaa ohjeet lähinnä tarkkuudella: "pitäkää väylät kunnossa".
Palautteessani mainitsin nimeltä mielestäni pahimman väylänkohdan, ja kas kummaa, se olikin tähän aamuun mennessä vedetty alusterällä! Tietty ei siitä ihan priimaa tullut, vuorokauden kun oli ollut jo kunnolla pakkasella, mutta parani kuitenkin huomattavasti. Eli rohkaisee tämä episodi siihen, että palautetta kannattaa antaa. Kunnossapitofirmojen työnjohdolla ei välttämättä ole käsitystä olosuhteista, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Heidän kannattaisi alkaa itse ajaa pyörällä, tai käyttää edes "mystery shoppereita" lopputuloksen testaamiseen.
No voi helkutti miten hyvä ennustus. Tänään meni sitten salamurhaajasepelin siru paksusta kohdasta kuvion läpi, että paukahti. Olin jo varannut huollon ml. ulkorenkaiden vaihto ensi viikon perjantaiksi, mutta eipähän tarvitse takaulkokumia silloin vaihtaa. Lisäksi kaksi nastaa oli jo sanonut sopimuksensa irti ja toisen reikä vain odotti pistoa. Edelleen sisäpuolella näkyi painaumia. Kilometrejä vaatimattomat 1200.
Huom. tuota ei voi enää nimittää tappajasepeliksi, koska tarkkuus on niin hyvä.
10k-kerhon jäsen - #kilometrikisa 2016
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Melkein on terapeuttisia lukea tuota. Itellä tänään neljäs rengasrikko MW kanssa tänä talvena. Ja taas keskeltä kivi sisään. Yksi oli tosin omaa ansiota kun olin aivan liekeissä sateessa ja päästin kanttariin oikein isosti. Käärmeen pureman se teki.
Kaikkiaan on tullut seitsemän flättiä näillä sepeleillä, joista siis yksi oma vika. Durano plussat ei hylänneet sepelistä, ei sitten yhtään.
Vai oliko hän tää kuitenkin jo kahdeksas?
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Itsellä kestänyt Marathon winterit 35mm kommentteihin verrattuna todella hyvin. Varmaankin 7-8 talvi kyseisillä kumeilla menossa (ei, ei samalla setillä) eikä kertaakaan ole kumi puhjennut. Kilometrejä tulee noilla renkailla olevalla pyörällä ehkä ~1000 per talvikausi. Voi heittää joillain sadoillaon ollut alla fikseissä ja hybridityyppisissiä pyörissä.
Paikkakuntina Vaasa ja Turku, jos sillä sepelinkylvön kannalta on väliä. Ja vain yhdet lipat tullut koskaan heitettyä, rannikoilla asuvat tietävät talvien jääpitoisuuden olevan melko kova.
Paikkakunnalla varmasti on väliä. Sepelin laatu kun vaihtelee paikkakunnittain. Minä olen selvinnyt Mikkelissä talven läpi tähän saakka yhdellä flätillä. Contin Cyclocross Speedista meni ekoilla sepeleillä kivi läpi, mutta sen jälkeen on ajeltu muilla renkailla ja pyörillä ilman ongelmia.
Omat Marawinterit vasta toista talvea ja termillä niin vähän noilla nastakiekoilla kuin mahdollista. Nyt uusintanastoitin hyvin pihdaten, eteen teräväkärkisiä ja taakse lattapäitä. Kivasti renkaitten pito terhakoitui.. Johan noilla ajaa.
I väntan på ännu dåligare tidet
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Pääkaupunkiseudulla alkaa tuntua siltä, että tämän vuoden talvipyöräilykausi saattaa jäädä vähän lyhyen puoleiseksi. Aika leutoa on ollut tämäkin viikko.
Lähipäivinä voi tosin taas tulla jänskää, jos nuo pyöräteillä lainehtivat lammikot alkavat jäätyä.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
On kyllä niin perseestä kelit, että. Läskillä ei viitsi lähteä kun on todella liukasta paikoittain ja hyrpiitin nastoillakin voisi alkaa vituttamaan kun sohjoa on paikoitellen ja alkaa kiemurtelu. Huomisesta tiistaihin voisi olla ehkä nastakelejä ja voisi ajaa, sitten sulaa taas.
#fillarifoorumi @ IRCNet
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Mitenkähän toimisi ISP edessä ja MW takana? Tänään muhkuraisemmilla kevyen pakkaslumen peittämillä mutta alta jäisillä kelveillä MW muljusi aika pelottavan oloisesti ja eturengas karkasi pari kertaa alta.
(Sähkö)fillari johon ISP tulisi on auton korvike, eli nastoilla ajetaan syksystä kevääseen - siis välillä paljaalla asfaltilla ja kurassa - eikä vaihdella kelien mukaan. Kestääkö ISP tällaista käyttöä vai onko se enemmän puhtaan jääkelin herkuttelurengas?
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Sekä Kona Unitissa (loskakelit) että jäykkäperäisessä Trekissä (pakkaskelit) on Nokia Extremet sisureilla eivätkä nämä Helsingin talvikelit ole tuottaneet yhtään ongelmia. No, mulla ei olekaan yhtä kova kiire töihin ja takaisin kotiin kuin monilla muilla näyttää olevan.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Nyt on kyllä ihan pakko ihmetellä kommentteja kelistä pääkaupunkiseudulla. Itse olen päästellyt menemään Butchereilla koko talven niin kelveillä kuin metsässäkin ja mieleen tulee vain yksi jäinen työmatkapäivä. Muuten ei pienintäkään pito-ongelmaa Butchereilla tähän mennessä. Lopetin nastarenkaiden käytön pari vuotta sitten, kun ei niistä ole iloa kuin maks. muutamana päivänä koko talven aikana.
Ennustaja eukko ennustaa että loppuviikosta Tampereella tarvitaan nasta kumia
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Samoin, lähes joka viikko on tullut poljettua varsin vaihtelevissa keleissä ja ei varsinaisesti valittamista vaikka olla onkin ollut pahamaineinen cyclocross ihan perus 42mm nastarenkailla.
Nastoille oli tänä aamuna käyttöä kun sulamisvedet oli tehneet pariin kohtaan aivan peilijäätä, oli pientä jännitystä aamuhämärässä.
Maastopyörällä on pärjännyt tänäkin talvena kesärenkailla, krossarissa taas on nastat.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Meinas ihan hiki tulla 12km matkalla kouluu tänään. Jäätyny sohjo alla ja lunta päällä.
Ainakaan ei enää tarvii pimeessä ajaa aamullakaan.
Mikäs vika niissä nastoissa on? Tuskin tarvitsee huolehtia jostain nastojen irrottamista pienhiukkasista, ja lisäbonuksena mummot väistävät ajoissa rapinan kuullessaan. Pitävätkin vielä hyvin.
Roots, bloody roots
Ite olen ainakin pitkittänyt nastojen hankkimista maasturiin juuri niiden hinnan takia. Butcher-Ibex- combolla ajeltua tää talvi Turunalueen mettissä. Saldona vain pari ´´jäälippaa´´. Kevät-aleja odotellessa...
XXL:stä sai joku aika sitten ISP Evot 59:90 kpl. Parintonnin maasturiin (monilla vielä reilusti enemmän) hintaan aika pieni lisä, kun kylkiäisenä ajomukavuus kasvaa eksponentiaalisesti.
Roots, bloody roots
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						No eipä kai niissä mitää vikaa ole, jos työmatka ei kovin pitkä. Itse kun paahdan Siuntiosta Käpylään (44km per suunta), niin renkaan rullaavuus on aika suuressa roolissa vitutuksen minimoimiseksi ja luulen, että nastat olis joka tapauksessa pyöreänä jo muutaman hieman keväisemmän lenkin jälkeen ;-)
Olipa hidas keli aamulla (-15 C), kun perjantain lumi oli painunut puolen sentin kerrokseksi, joka imi renkaat kiinni kuin Hoover. Olipa mielenkiintoista.
Matijas muokkasi tätä : 16.02.2015 at 21.43 Syy: Selain katkoo viestejä ja hukkaa osia
10k-kerhon jäsen - #kilometrikisa 2016
Hylkäsin eilen läskin ja hyökkäsin kylätie/maantietaipaleelle Gazza Extremeillä kengitetyllä 29erillä. Ah, sitä etenemisen keveyttä verrattuna tuohon mörrimöykkyyn !! Ero ei ole radikaali, se on suorastaan järkyttävä. Taidankin antaa tuon paksun olla parkissa jonkin aikaa; oli tuo eilinen lenkki niin mielettömän paljon mukavampi tuolla "kiiturilla"
Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,
Kirjanmerkit