HephaElectrobikeGiantGarmin
Sivu 8 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 346

Aihe: Ensimmäinen cyclocross

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Vie se takaisin sinne Suvalaan ja käske säätää ne vaihteet kohdalleen. On se kumma kun kaupungin suurin ei saa yhtään säädöissä olevaa pyörää sieltä ulos.
    Kappas, onko foorumilaisilla enempikin tämmöisiä kokemuksia? Mieluusti kyllä fillarin sinne veisin, mutta käytännössä vähän hankalaa kun asun toisella puolella kaupunkia ja töissä joudun käydä autolla. No, viikonloppuna voisi tietty sinne fillaroida, jos aikaa löytyy.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mahead Katso viesti
    Kappas, onko foorumilaisilla enempikin tämmöisiä kokemuksia? Mieluusti kyllä fillarin sinne veisin, mutta käytännössä vähän hankalaa kun asun toisella puolella kaupunkia ja töissä joudun käydä autolla. No, viikonloppuna voisi tietty sinne fillaroida, jos aikaa löytyy.
    No syksyllä ostin tuon Roven Suvalasta ja koeajon jälkeen vielä mainitsin, että etuvaihtaja ei ole säädöissään. Myyjä lupasi että säädetään kuntoon ennen kuin haen pyörän ja vielä erikseen mainitsi noutaessa, että säädetty on. Ei se kyllä ollut edelleenkään säädöissä vaan itse piti tehdä.

Jaa että kaupasta ostetun pyörän vaihtajat ei oo säädöissään. Kertakaikkisen ihme homma minusta. Tosiaankin jännään sitten kun pyörällä on ajettu vaikka 500 kilsaa vaihtajat ei taaskaan toimi. Tarviitte sitten Suvalan huoltoauton lenkeille matkaan???
    I väntan på ännu dåligare tidet

IncBuff Guest
    Eli sinusta on ok, että kaupasta ostettu uusi tuote ei toimi?

No joo, pyörät tulee kauppaan valmiiksi kasattuna ja teoriassa toimivina. Lasketaanpa ,Suvalaan jotain kolmekymmentä fillaria samassa lähetyksessä. Susiko noita jaksaa tutkia onko kaikissa säädöt kohdallaan? Esimerkiksi Shimanon etuvaihtajissa on semmoinen punainen tarra joka kertoo mihin korkeuteen pitää asentaa. Pientä variaatiota on asentajasta riippuen sen uskon. Vaijereiden kuoret asettuu käytön myötä ja sitä ei nyt paraskaan pyöränkokooja pysty ennakoimaan. Vaikka kuinka vaijeria kiskoo asentaessaan

Eli en tiedä sanoa onko OK mutta näin se vaan on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Jaa että kaupasta ostetun pyörän vaihtajat ei oo säädöissään. Kertakaikkisen ihme homma minusta. Tosiaankin jännään sitten kun pyörällä on ajettu vaikka 500 kilsaa vaihtajat ei taaskaan toimi. Tarviitte sitten Suvalan huoltoauton lenkeille matkaan???
    Noo, kyllä minä tuliterältä fillarilta odotan että se olisi iskussaan, kun se kerran on avaimet käteen -periaatteella myytykin.

Tuliterässäkin se kuori asettuu paikoilleen hetken Jos se ketju pyrkii takaa isommalle rattaalle, vaijeri ob liian tiukka. Silloin lyhennetään kuorta ruuvaamalla pikasäädöstä varttikierros kuorta sisään. That's it.

IncBuff Guest
    No joo, pyörät tulee kauppaan valmiiksi kasattuna ja teoriassa toimivina. Lasketaanpa ,Suvalaan jotain kolmekymmentä fillaria samassa lähetyksessä. Susiko noita jaksaa tutkia onko kaikissa säädöt kohdallaan?
    Miksi sitten valehtelevat pyörän ostajalle tekevänsä luovutushuollon, jossa säädöt tarkistetaan?

Ok, tuo on kyllä järkeenkäypää että mekaaniset osat hakevat paikkaansa ensikilometreillä. Ei se olisi kuitenkaan haitannut jos myyjä olisi myyntihetkellä asiasta vinkannut, koska yo. perusteella voisi olettaa että about joka toinen tuo parin päivän päästä fillarin takaisin ja sanoo notta ei pelaa. Jep, tiedän, itsestäänselvyyksiä, mutta kun pää on täynnä miljoonaa muutakin asiaa, niin ei sitä vaan kaikkea ehdi ja jaksa ajatella.

Toivottava toki muttei niin kädetön nyt saa olla jottei varttikierrosta osaa eikä pysty vaijeria säätämään.

Itse tuossa taannoin pyörän ostaneena kokeilin "hyllystä" ottaessa että vaihtaa ihan miten sattuu, pääsen siis kotona säätämään. Taluttelin kassalle minkä jälkeen se hävisi siitä johonkin ja ilmaantui vähän myöhemmin kun olin maksun suorittanut ja papereita katseltiin kuntoon. Eipä tarvinnut enää kotona säätää eli se todella tarkistettiin ja viilattiin kohdalleen ennen asiakkaalle luovutusta. Jossain liikkeissä näin, ei näköjään kaikissa.

IncBuff Guest
    Juu olen minäkin saanut liikkeestä viimeisen päälle säädetyn pyörän mukaan ja ne vaihteet oli säädöissään vielä satoja kilsoja myöhemminkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Vie se takaisin sinne Suvalaan ja käske säätää ne vaihteet kohdalleen. On se kumma kun kaupungin suurin ei saa yhtään säädöissä olevaa pyörää sieltä ulos.
    Niin, tämä tässä kaihertaa, kun muuten niin katu-uskottava Incbuff yleistää näin rankasti.....

En tiedä Suvalan käytännöistä. Taitaa olla vähän eritasoista eri liikkeissä. Yksi parhaita noiden säätöjen ja pyörän todellisen asiakkaalle virittämisen suhteen on kuulemma Maunumäen pyöräliike Kälviällä. Ne kokemukset mitä minulla on siitä liikkeestä olivat tosi hyviä. Pyörä oli varmasti kunnossa ja samanlaista kommenttia olen kuullut monilta muiltakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1105 Katso viesti
    En tiedä Suvalan käytännöistä. Taitaa olla vähän eritasoista eri liikkeissä. Yksi parhaita noiden säätöjen ja pyörän todellisen asiakkaalle virittämisen suhteen on kuulemma Maunumäen pyöräliike Kälviällä. Ne kokemukset mitä minulla on siitä liikkeestä olivat tosi hyviä. Pyörä oli varmasti kunnossa ja samanlaista kommenttia olen kuullut monilta muiltakin.
    Pitää kysyä sinulta ja greyltä jotta kuin pitkään vaihtajat pysyi säädöissään? Minä kun asun kaukana näistä superosaavista liikkeistä niin ihan itte joudun pyöräni huoltamaan. Neljään vuoteen olenkohan viis tai kuus pyörää rungosta kasannut. Ja jotkut vielä useampaan kertaan. Jotta Kälviällä kasattu pyörä pysyy vaihteiltaan säädössä niinkus semi-ikuisesti? Mites sitten tää viidensadan kilsan matka pajalle, nuoko takaa että +10t kilsaa pysyy mulla pyörä timmisäädöissään?

Ensimmäinen cyclocross

Asiahan ei minulle varsinaisesti kuulu, mutta en ikinä löisi palleistani tai muusta kohtalaisen arvokkaasta vetoa että uusista palikoista kasattu ja huoltopukilla "tarkastettu" pyörä toimisi täysin virheettä vaikka ensimmäiset 200km.

Esimerkiksi vaijerivaihteissa sellainen millin lyhenemä vaijeriviennissä muuttaa hienosäätöä jo merkittävästi, ja millin eläminen tapahtuu hyvin helposti kun joku kuoren päätyholkki asettuu kuoreen tai vaihtajaan/vaihtajavipuun. Erityisen todennäköistä tuo on eksoottisten/tiukkojen vaijerivientien kanssa. Aina olisi hyvä tehdä jonkinlainen shakedown, jonka jälkeen alkaa löytyä aavistuksen omainen luottamus liikkuvien osien toimintaan ja liikkumattomien liikkumattomuuteen. Ehkä johtuu vaan taitamattomuudestani, mutta ainakin minun kasaamissani pyörissä uudet komponentit vaatii lähes säännönmukaisesti aina asennuksen, säädön, sisäänajon ja säädön jotta homma alkaa toimia.

Toisaalta ymmärrän myös varsin hyvin sen, etteivät pyöräliikkeet aja jokaisella pyörällä kahdeksikkoa parkkipaikalla ja droppaile rotvallilta alas. Löytyy parempaakin tekemistä. Kyse ei siis ole varsinaisesti ammattitaidosta tai sen puutteesta, vaan lähinnä niistä pienistä toleransseista joita esimerkiksi vaijerivaihteissa aina on.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

"Kaikin puolin siis positiivinen ensikokemus. Ainut kauneusvirhe oli, että tämän yksilön vaihteet eivät olleetkaan ihan säädöissään, useimmissa isommalle vaihdoissa takaratas hyppäs pari ratasta kerralla, ja sitten hetken päästä palasi kevyempään pykälään. Pienemmälle naksauttaessa ei taas välttämättä tapahtunut mitään pitkäänkään aikaan, kunnes sitten jossain vaiheessa vaihde haki paikkansa. Se oli aika ärsyttävää, joten jahka postimies kuljettaa Saksasta tilatun Park Toolin korjaustelineen (kaikenlaista ihanan kallista sitä pitääkin ostella fillarin lisäksi*), pitää tutkiskella josko tuon saisi säädettyä vaihtamaan kuten pitääkin."/ mahead

Tuo "hoipertelu" vaihteen siirtyilyssä voi viitata korvakkeen tai häkin lievään vinouteen. Vaikka pyörä on ihan uusi, on kuljetuksessa voinut tulla tälliä, joka saattanut aiheuttaa pientä vauriota. Jos noin, ei säädöillä saa pelaamaan. Myyjän taristettava takavaihtaja asento ja pantava ensisäädöt kohdilleen.

Itse säädöt on haettava itselle sopiviksi heti kohta kun alkuun pääsee.

IncBuff Guest
    Pitää kysyä sinulta ja greyltä jotta kuin pitkään vaihtajat pysyi säädöissään? Minä kun asun kaukana näistä superosaavista liikkeistä niin ihan itte joudun pyöräni huoltamaan. Neljään vuoteen olenkohan viis tai kuus pyörää rungosta kasannut. Ja jotkut vielä useampaan kertaan. Jotta Kälviällä kasattu pyörä pysyy vaihteiltaan säädössä niinkus semi-ikuisesti? Mites sitten tää viidensadan kilsan matka pajalle, nuoko takaa että +10t kilsaa pysyy mulla pyörä timmisäädöissään?
    No oisko se edes liikaa vaadittu, että vaihtajien rajat on säädetty oikein? Niiden ei kai pitäisi ihan heti muuttua, jos jotain näistä ymmärrän.

Mäkin voisin kyllä osallistua tähän väittelyyn sillai, että liikkeestä ostetun fillarin pitäisi kyllä toimia kun sen taluttaa ovesta ulos.

Sitten kun säätötarvetta ilmenee säädetään lisää. Useinhan tämä tapahtuu "ensihuollossa" myyjätahon toimesta tahi itse suoriutuen.

No sehän on päivänselvää että vaihteita ja jarruja joutuu käytössä säätämään. Mutta kyllä liikkeen säädöillä pitää pystyä AJAMAAN. Tuolta Kälviän liikkeestä kun kävin pyörän ostamassa, niin koeajon ja maksamisen jälkeen homma ei siis ollut vielä selvä. Mielestäni koeajossa en mitään näkyvää säädöntarvetta edes huomannut, mutta kuitenkin koko pyörä säädettiin vielä uudelleen. Ja kaikki hilavitkuttimet (kuten mittarit ym.) oli kiinnitetty valmiiksi. Ja ilman mitään säätöjä taisin ajella n. 500 km. Ai niin, taisin minä ohjaustankoa pykälän nostaa ylemmäs muutaman lenkin jälkeen. Nyt olen senkin palauttanut niihin alkuperäisiin asetuksiin. Ja kuinka kauan siinä liikkeen operaatiossa meni aikaa? Sitä on vähän vaikea tietää. Kaupat tein aamupäivällä ja kävin noutamassa liikkeen sulkemisaikaan. Kuulemma tuovat myös kotiin noita pyöriä jos ei aivan mahdottoman matkan päässä asu. En sitten tiedä mikä on se mahdoton...

Toivottava toki muttei niin kädetön nyt saa olla jottei varttikierrosta osaa eikä pysty vaijeria säätämään.
    Tuli tuossa eilen illalla säädettyä. Takavaihtajan sai pienellä säädöllä vaihtamaan asiallisesti, joskin enempi siinä tuli pyöriteltyä kun vähän meni iteroimiseksi se homma. Vaikka etuvaihtaja onkin pelannut itsessään ihan ok, niin ajattelin että vilkaistaampas sitäkin samalla kun ketju hiukan hinkkaa häkkiin tietyillä vaihteilla.

Ensimmäinen havainto oli että rajoittimia ei ollut säädetty, jolloin vähänkään reilummin isomman eturattaan laittaminen heittää ketjut kokonaan paikoiltaan. No se oli nopeasti laitettu kuntoon. Sitten huomasin että itse häkki tuntuu olevan pikkasen väärässä kulmassa, jolloin ketju pääsee hinkkaamaan siihen. Käänsin varovasti häkkiä, ja sainkin sen paremmin. Sitten kuitenkin huomasin että toisessa ääripäässä ketju rupesi hinkkaamaan myös. Siinä aikani tuloksetta säädettyäni kiristin vähän vaijeriakin, ja erinäisten pitkällisten testailujen jälkeen sain kokonaisuudesta aika hiljaisen ja asiallisesti vaihtavan. Huomasin kuitenkin vasta lopussa, että siinä uudessa, Suvalassa vaihdetussa 34-piikkisessä rattaassa on merkintä "only 10 speed"... Tarkemmin asiaa tuntematta mietin, että johtuikohan se ketjun osuminen häkkiin alunperinkin tuosta. Ja ainakin sellainen ongelma tuon eturattaan kanssa tulee, että kun takana vaihde on 11-piikkisellä rattaalla, niin ketju osuu ihan aavistuksen isompaan eturattaaseen ja siitä lähtee pieni, laahaava ääni. Pihalla sitä ei kuullut, mutta sisällä pyöritellessäni sen huomasin.

Summa summarum. Ei se vaihteiden säätö ihan varttikierrosta ruuvista pyöräyttämällä mennyt, vaan koko illan siinä värkkäsin. Toki mukana oli roppakaupalla opettelua. Ja ehkä vääränmallisesta eturattaasta aiheutunutta turhaa säätöä. Ja vielä pitää vähän säätää lisää, kun taisin jättää häkin pikkasen liian korkealle (tänään vasta kattelin mitä SRAM siitä sanoo).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mahead Katso viesti
    ...ainakin sellainen ongelma tuon eturattaan kanssa tulee, että kun takana vaihde on 11-piikkisellä rattaalla, niin ketju osuu ihan aavistuksen isompaan eturattaaseen ja siitä lähtee pieni, laahaava ääni.
    Ei muuten ole tarkoituskaan ajaa ketjut ristissä. Uskon lisäksi, että se "10-speed only" -ratas toimii aivan mainiosti siinä 11-speed systeemissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ei muuten ole tarkoituskaan ajaa ketjut ristissä. Uskon lisäksi, että se "10-speed only" -ratas toimii aivan mainiosti siinä 11-speed systeemissä.
    Ei niin, mutta jos valmistaja itsekin sanoo että "Configured to maximize shifting performance for 22 usable gears", niin ei kai tuo niin kaukaa ole haettua että ainakaan niillä 22 vaihteella ei ketjut kosketa vääriä rattaita...?

https://www.sram.com/sram/road/produ...eur-short-cage

Pikkurattaalta eli sieltä 2x11/10 kampien etusen vaihtajan kannalta on yks hailee mikä ratas siellä on. Etuvaihtaja nostaa ketjun isommalle. Sitten onkin mielenkiintosempaa. Isomman eturattaan rampit ja pinnit, kuin ne vaikuttaa? Ja näitä nyansseja jotta mikä on kammenrattaiden fyysinen välimatka, Sram Yaw-etuvaihtajan kanssa kasvatti pikkasen.

Ensinnäkin kiitos kaikille osallistuneille.
    On nimittäin ihan hyvä ketju cyclocross pyörää harkitsevalle.

Itse miettinyt, että vaihtaisiko hybridin cyclocrossiin vai ihan maantiepyörään.
    Eniten tulee kyllä ajeltua ihan asfaltilla, ja vain kesällä.
    Nykyinen Trekin 7.2 FX vm.2006 on palvellut hyvin, mutta joskus kaipaisi vähän "vauhdikkaampaa" tuntumaa.
    No tämäkin ketju sitten kehittyi liian kalliiden pyörien suuntaan...
    Olisko hyviä ehdotuksia alle 1000€ hintaluokassa?
    Idea kaluston päivitykseen lähti viime kesältä kun maantiekilpurilla ajava kanssapyöräilijä hurautti mäen päällä ohi ja oli alamäen alla kun minä olin vasta puolivälissä
    Ajattelin, että varmaankin väärä vertailukohta... verrata maantiekilpuria ja selvästi painavampaa kuskia.
    Myöhemmin kuitenkin huomasin, että häviän alamäki rullauksessa jopa tyttöystävän vanhalle helkamalle jossa on paksut maastorenkaat ja huomattavasti kevyempi kuljettaja.
    Jotain vikaa lienee hybridi pyörässä... näkyvää vikaa en ole huomannut ja renkaissa on painetta riittävästi.
    Nyt siis haussa "edullinen" maantiepyörä jossa rullaavat osat
    jarruilla ei paljoa merkitystä kun nykyisetkin perusjarrut toimineet hyvin... vai vienkö pyörän vain huoltoon

Jos on mahdollista pitää (ja huoltaa) hybridi, niin hankkisin maantiepyörän siihen rinnalle. Nykyinen Shimano Sora on osasarjapuolella jo ihan toimivaa perustavaraa, ja siitä ylöspäinkin pykälän tai pari voi alle tonnilla päästä. Hyviä vaihtoehtoja on mielettömän paljon, mutta sanotaan vaikkapa Cannondale Caad8 ja Bianchi Via Nirone.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nettipepe Katso viesti
    Ensinnäkin kiitos kaikille osallistuneille.
    On nimittäin ihan hyvä ketju cyclocross pyörää harkitsevalle.

Itse miettinyt, että vaihtaisiko hybridin cyclocrossiin vai ihan maantiepyörään.
    Eniten tulee kyllä ajeltua ihan asfaltilla, ja vain kesällä.
    Nykyinen Trekin 7.2 FX vm.2006 on palvellut hyvin, mutta joskus kaipaisi vähän "vauhdikkaampaa" tuntumaa.
    No tämäkin ketju sitten kehittyi liian kalliiden pyörien suuntaan...
    Olisko hyviä ehdotuksia alle 1000€ hintaluokassa?
    Idea kaluston päivitykseen lähti viime kesältä kun maantiekilpurilla ajava kanssapyöräilijä hurautti mäen päällä ohi ja oli alamäen alla kun minä olin vasta puolivälissä
    Ajattelin, että varmaankin väärä vertailukohta... verrata maantiekilpuria ja selvästi painavampaa kuskia.
    Myöhemmin kuitenkin huomasin, että häviän alamäki rullauksessa jopa tyttöystävän vanhalle helkamalle jossa on paksut maastorenkaat ja huomattavasti kevyempi kuljettaja.
    Jotain vikaa lienee hybridi pyörässä... näkyvää vikaa en ole huomannut ja renkaissa on painetta riittävästi.
    Nyt siis haussa "edullinen" maantiepyörä jossa rullaavat osat
    jarruilla ei paljoa merkitystä kun nykyisetkin perusjarrut toimineet hyvin... vai vienkö pyörän vain huoltoon
    Halvempia kuin monet hybridit ja ennenkaikkea crossarit > http://www.wiggle.co.uk/mekk-pinerolo-al-zr-2015/

http://www.wiggle.co.uk/verenti-technique-claris-2015/

http://www.wiggle.co.uk/eastway-r40-2014/
    Pysähdy välillä katsomaan maisemia... voit oppia jotain.

Ja samalla ns. merkittömät osat aika isoa kysymysmerkkiä.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1105 Katso viesti
    Mainekkaan Maunomäen pyöräliikkeestä on hieman toisenlaisiakin kokemuksia. En vaan ole missään saanut yhtä töykeää palvelua osakseen. Pyöräasioissa mihin vain muualle kuin maunomäelle. Kokemuksesta oppii.

Paljonko maheadille tuli handlebar droppia, ja kuinka korkealla satula? Varaa laskeakin vielä tulevaisuudessa näyttäisi olevan.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •