Alkujaan tämän lähetti
mehukatti
Miksei titaanirunkoa?
Siksi, että ohentamattomista putkista tehty titskurunko ei juurikaan poikennut tuntumaltaan hyvästä alurungosta. Ainakaan se "made by Lynskey" -runko, mikä mulla oli hetken aikaa. Se tosin oli maasturi. Ohennettu titaani ei taas mahdu annettuun budjettiin. Sillä kahdella ja puolella tonnilla saisi ehkä pelkän rungon ja samalla rahalla saisikin jo Reynolds 953 tai Columbus XCR -rungon ja sellaisia runkoja ekaksi krossirungoksi hankkii korkeintaan joku äkkirikastunut.
Lisäks sellainen käsittelemätön titsku on musta tylsän näköistä ja pinta naarmuuntuu rumaksi käytössä aika nopeasti. Maalatusta teräsrungosta on helppo Miranolilla paikkailla kolhuja - jos jaksaa.
Siinä vaiheessa, kun olin krossaria hommaamassa, mulla oli ollut sen verran paljon erilaisia runkoja, että tiesin tasan tarkkaan, että haluan rossipyörän olevan terästä. Mulla on ollut aikoinaan todella hyviä alurunkoja, mm. Trekin ZR9000 ja Cannarin Optimo -rungot sellaiseen aikaan, kun alurungot oli vielä oikeasti kevyitä ja USA:ssa tehtyjä. Nykyisinhän ne ei ole enää kumpaakaan. Sitten meillä on ollut ja on useampia teräsrunkoisia maastureita. Myös kuituisesta maasturista on kokemuksia, samoin teräksisestä maantiepyörästä. Ja sitten viimeisimpänä oli se titskukaksysäri.
Crosshairsilla rupeaa olemaan ikää kai kohta viisi vuotta ja viimeksi tänään lenkillä vieläkin mietin, että kyllä tää vaan on hyvä. Ei ole Ultegraa siinä eikä levareita. Enkä muuten vaihtaisi päittäin sitä uuteen hydro-Ultegra-kuitupyörään. En vaikka saisin välirahaa. Kuinkahan moni viisi vuotta vanhan alumiini- tai kuitupyörän omistaja ajattelee samoin..
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit