GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 85 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 35 75 83 84 85 86 87 95 135 185 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.521 - 2.550 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

  1. #2521
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    164
    Tämän päivän nastatestailu suoritettu eilistäkin liukkaammissa olosuhteissa. Mun makuun riittävän hyvin puree tuo Tikan nasta + D5 kombo. Eihän toi mikään ruuvirengas ole, mutta ihanasti sai losotella veden peittämällä sileällä jäätiköllä. 20-25 km/h vauhdissa kantatessa alkoi kuitenkin kummasti kaivata reunoillekin nastoja. Lähti nimittäin pari kertaa aika näyttävät driftit.

    Askartelu jatkukoon. Onneksi Mutis näytti miten homma kuuluu tehdä

  2. #2522
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Mistä olette hankkineet noita nastattomia D5:a?

  3. #2523
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    164
    Minä täältä Shock Therapy

  4. #2524
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Täydellisen renkaan metsästys .... good luck, buona fortuna, gruss got etc.

    Pitäs pitää jäällä, ja kurvissa, jäisessä, tai lumisessa. Talvipolulla pitäs mennä suoraan, kelkan jäljellä pitäs kantaa, tiellä pitäs rullata.

    3.8, vai 4.8 vai 4.0 ?

    Bud, Lou, Lou, Bud, Nate, Jim, Dillinger vai Schwalbinger.


  5. #2525
    mutanaama Guest
    Nie ma, sanos polakki. Mä olen lähtenyt siitä, että renkaita on tehty eri käyttötarkoituksiin.

  6. #2526
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Juurikin näin, ja ku tuo alusta ja lumi muuttuu aika lailla koko ajan, niin pitää antaa itelle anteeksi, jos ei just oo sellasia renkaita alla ku pitäs olla.
    Ajaa ja nauttii, minkä pystyy, ja jos pystyy, niin ostaa läjän vanteita ja renkaita.
    Ja ei jätä jotain sopivaa pyörää ostamatta vaan renkaiden takia
    Rant off niinku amerikassa sanotaan

  7. #2527
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Jos esimerkiksi aikoo hankkia renkaat talveksi ja ajatus on että yksillä ja samoilla pitäisi tulla toimeen niin kyllähän niistä voi vähän vaihtaa ajatuksia vaikka siksi että ei ihan sopimattomia hanki ja ei ne ihan halpojakaan ole.

    Ja ihan samalla tavalla joku voi pitää yhtenä tavoitteena lisätä kokemuksia välineistä. Vaikka hankkia uuden jollain tapaa erilaisen pyörän vaikka vanha on ihan kunnossa tai sitten vaihtaa renkaat toisenlaisiin vaikka vanhatkin olisi vielä ajokuntoiset.

    Ei pyöräily juurikaan eroa mistään muustakaan urheilusta jossa käytetään välineitä. Uskon että hiihtäjätkin puhuu suksista, voiteista ja eri keleistä.

    Ja tarkoitus ei sitten ole provosoida ketään. Jokaisen tietysti pitää itse vetää oma rajansa minkä ylittämisen jälkeen mennään hifistelyn puolelle. Kaikilla se on vähän eri paikassa.

  8. #2528
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Yleensä pitää olla kyllä sitten pyöräkin mihin ne renkaat laittaa. Tietty voi olla joku rengasfetissi ja laittaa ne vähän niinkuin tauluksi seinälle.
    Vähän asiaakin, kevennyssisuri on "vähän" ilmeisesti mutkalla niin mahtaako se kestää? Floaterit tuli ja pistin ne ristiin eli takana pitäisi olla nyt enemmän vetopitoa. Vertailua V8:hin tullee huomenna.

  9. #2529
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    264
    Taitaa olla kertynyt läskikumeksia jo joku 8 kipaletta.

  10. #2530
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Yleensä pitää olla kyllä sitten pyöräkin mihin ne renkaat laittaa.
    Helpottaa kyllä asiaa.

    Tosin tilatun pyörän ja vaikkapa talvikäyttöön sopivien renkaiden haltuun saannin ajoittaminen tapahtumaan samalla hetkellä on usein varsin vaikeaa käytännössä. Luulen että joudunkin tyytymään siihen että hankin sopivat kumit, ne mihin täältä saaduin neuvoin sitten päädynkin, ennenkuin on pyörä mihin ne asentaa. Näin menetellen pääsisi nopeammin ajamaan. Jostain nettikaupasta ostaessa menee viikko tai pari helposti tavaran saapumiseen kun taas asennuksessa menee enintään tunti tai pari.
    En taida niitä seinälle laittaa odottamaan vaikka renkaat ihan komeita onkin. Autotallissa saavat varmaankin olla.

  11. #2531
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg
    Jos esimerkiksi aikoo hankkia renkaat talveksi ja ajatus on että yksillä ja samoilla pitäisi tulla toimeen niin kyllähän niistä voi vähän vaihtaa ajatuksia vaikka siksi että ei ihan sopimattomia hanki ja ei ne ihan halpojakaan ole. ....
    Tuotanoin, talviset ajo-olosuhteet vaihtelee aika *piip* runsaasti laidasta laitaan kun alustaa on sohjosta veden peittämän jään kautta upottavaan puuterilumeen ja mikään rengas ei toimi noilla kaikilla. Nate on hyvä kompromissi. Ja sit tietty se aito ja oikea Endomorph. Mkn ei estä laittamasta eri kumeja eteen ja taa. Täällä on väkeä jolla on melko paljon kokemusta aiheesta.
    Pelkkä paineen laskeminen saattaa jo muuttaa vaakatunkkaamisen ajamisen riemux.

  12. #2532
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    On totta että olosuhteet on niin erilaisia että yksi ja ainoa ei tosiaan voi olla aina hyvä eikä ehkä edes kohtalainen ja voikin olla jossain vaiheessa syytä useammille renkaille mutta ainakin aluksi voisin kokeilla yksillä, joita jo tässä vähän etukäteen pähkäilen. Sittenhän sen käytössä paremmin näkee mihin suuntaan on aihetta hakea parannusta. Täällä tosiaan on paljon kokemusta ja siitä on ollutkin hyötyä monessa paikassa.

  13. #2533
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Tubeless värkkäilyä...

    Lähtökohta

    120tpi Endomorph, 27tpi Hüsker dü
    SV13F
    Surlyn vannenauhat ja keinonahka nauhat

    >

    Heijastin teippi
    musta/keltaraita teippiä 2 kierrosta, olan päälle
    2x1dl litkua
    2x Maxxis Mammoth 120tpi EXO

    -550g

    aluksi kokeiltiin nostaa pelkällä ilmalla, ei noussu, sitten kokeiltiin kuormaliinaa, ei noussu. Sisurilla kun nosti toisen puolen niin homma kävi hyvin ja heti oli tiivistä, mutikselle kiitos avusta.


    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

  14. #2534
    odotellen testi raporttia, mutta onpa harvinaisen ruma tuo keltainen mainos.

  15. #2535
    noniinno Guest
    Näissä läskirengashommissa on ihmeellisiä ilmiöitä. Läskissä kun tuntuu olosuhteilla olevan paljon suurempi vaikutus kuin laihapyörässä, ja jotenkin rivien välistä näyttäytyy esim. päivän huonon kunnon ja epäedullisten olosuhteiden aiheuttaman närkästyksen kulminoituvan renkaiden syyttelyyn, vaikka vika saattaa yllättäen olla olosuhteissa ja päivän kunnossa. Muutaman asteen heitto lämpötiloissa muuttaa lumen koostumusta siten, että eilen toiminut rengas saattaa tänään ollakin täysi susi. Ja päinvastoin. Olen löytänyt itse rauhan ja päättänyt, että alla oleva rengas on se millä ajetaan, ja kumet vaihdan sitten kun ne ovat vaihtokunnossa. Aikaa on jäänyt enemmän itse asiaan kun rengasrumba ei kummittele mielessä kaiken aikaa. Yllättäen olenkin huomannut keskinkertaisena pitämäni ja pidetyn renkaan toimivan aika monessa kelissä hyvin.

    Kummallista on myös esim. se, että nastarenkaan hintaa taivastellaan ja kauhistellaan ja kirotaan, mutta muita renkaita sitten ostellaan ja vaihdellaan ja talli on väärällään kumeja sellaisella summalla, millä nuo nastarenkaat olisi ostanut jo monta kertaa.

    Tulipas tästä "Mielensäpahoittaja" -tyyppinen avautuminen... pahoittelen.

  16. #2536
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VitaliT Katso viesti
    odotellen testi raporttia, mutta onpa harvinaisen ruma tuo keltainen mainos.
    Tuo on kyllä totta, jos mammutin hommaan niin tuo teksti saa kyllä lähteä tavalla tai toisella.

    Tammiston XXL myymälässä pääsee hiplaa 4.5 tuumasta Kenda Juggernautia Scotin pyörässä jos kiinostaa, täytyisi käydä mittaamassa mikä sen todellinen leveys on.

  17. #2537
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Näissä läskirengashommissa on ihmeellisiä ilmiöitä. Läskissä kun tuntuu olosuhteilla olevan paljon suurempi vaikutus kuin laihapyörässä, ja jotenkin rivien välistä näyttäytyy esim. päivän huonon kunnon ja epäedullisten olosuhteiden aiheuttaman närkästyksen kulminoituvan renkaiden syyttelyyn, vaikka vika saattaa yllättäen olla olosuhteissa ja päivän kunnossa. Muutaman asteen heitto lämpötiloissa muuttaa lumen koostumusta siten, että eilen toiminut rengas saattaa tänään ollakin täysi susi. Ja päinvastoin. Olen löytänyt itse rauhan ja päättänyt, että alla oleva rengas on se millä ajetaan, ja kumet vaihdan sitten kun ne ovat vaihtokunnossa. Aikaa on jäänyt enemmän itse asiaan kun rengasrumba ei kummittele mielessä kaiken aikaa. Yllättäen olenkin huomannut keskinkertaisena pitämäni ja pidetyn renkaan toimivan aika monessa kelissä hyvin.

    Kummallista on myös esim. se, että nastarenkaan hintaa taivastellaan ja kauhistellaan ja kirotaan, mutta muita renkaita sitten ostellaan ja vaihdellaan ja talli on väärällään kumeja sellaisella summalla, millä nuo nastarenkaat olisi ostanut jo monta kertaa.

    Tulipas tästä "Mielensäpahoittaja" -tyyppinen avautuminen... pahoittelen.
    Itsellä menee näin:

    - D4 nastat - talveksi
    - Bud/Lou - märälle, mudalle jne.
    - Kesälle pari nopeaa kuivan kelin kumesta
    - Pari kärsinyttä kumia varalla

    Sama kattaus kaksysillä. Mielestäni aika normikattaus.

  18. #2538
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno
    ... Olen löytänyt itse rauhan ja päättänyt, että alla oleva rengas on se millä ajetaan, ja kumet vaihdan sitten kun ne ovat vaihtokunnossa. ... Yllättäen olenkin huomannut keskinkertaisena pitämäni ja pidetyn renkaan toimivan aika monessa kelissä hyvin.

    Kummallista on myös esim. se, että nastarenkaan hintaa taivastellaan ja kauhistellaan ja kirotaan, mutta muita renkaita sitten ostellaan ja vaihdellaan ja talli on väärällään kumeja sellaisella summalla, millä nuo nastarenkaat olisi ostanut jo monta kertaa...
    Word.
    Sillä lisäyksellä että sovellan samaa periaatetta myös kiekkoon ja pakkaan - vaihdan kunhan jaksan innostua aiheesta. Paksupyörällä kuitennii etenee naama virneessä vähemmällä reuhuamisella useammalla alustalla kuin kapeanakkeroisilla.

  19. #2539
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    Mää just helpotin rengasvalinnan tuskaa laittamalla toisen kiekkoparin, nyt on toisissa nappulanastat ja toisissa vähä sliksimpää..

    FYI: BFL @ 70mm On-One kehä 101,1mm (sisurilla, ajopaineilla) ja Dillinger4 @ 82mm HRD kehä 100,1mm (tubeless, ajopaineilla)

    Mitat digitönärillä uloimmasta kohdasta mihin tönärin leuat yletti, ko.asennuksissa nappulat (silmämääräisesti kummassakaan kylki ei juurikaan sisempänä, tai ehkä ihan inasen..)

  20. #2540
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    No nyt on kokemuksia nastoitetuista Budeista pahimmassa/parhaimmassa mahdollisessa pääkallokelissä. Nastat kuvan mukaan, edessä enemmän.



    Eturengas piti linjansa kuvan mukaisissa olosuhteissa ihan hyvin, uskalsi jopa jarruttaa ja ajaa putkelta. Lukkojarrutus eturenkaallakin oli ihan hallittavissa. Oli ihan rentoa ajaa, kurvailemaan ei kuitenkaan kannata alkaa, silloin rengas lähtee alta melko hallitusti miehekkään nastarohinan kera. Pintapaine on sen verran pieni, ettei Tikat pure kovin napakasti. Takarengas luikerteli omia reittejään tuolla nastamäärällä, pitää vähintäänkin tuplata niiden lukumäärä. Pari kertaa pyörä lähtikin alta takapyörä edellä nastojen puutteen takia.

    Jos on Budit ja ajaa niillä talvella, en keksi syytä miksi niitä ei kannattaisi nastoittaa. Rullaavuudessa en huomannut mitään eroa entiseen. Paineita oli 0,2 / 0,3 bar, kuski 80kg pelkissä kalsereissa.

    Olis kiva kokeilla Dillingereitä niin osaisi verrata.



  21. #2541
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.105
    Keventäjän valinta, Kenda Juggernaut Pro 4.0 paino alle 800gr ja sitten kehiksi Nextie Black Eagle 65mm. No mutta katotaan ensin miten lotossa käy..

  22. #2542
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Lpr:n kupeessa
    Viestit
    1.630
    Kyllä nyt on kevennykset viety jo huippuunsa, talvikeli ja kuski pelkissä kalsareissa

  23. #2543
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    ?
    Viestit
    1.152
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HC Andersen Katso viesti
    Tubeless värkkäilyä...

    Lähtökohta

    120tpi Endomorph, 27tpi Hüsker dü
    SV13F
    Surlyn vannenauhat ja keinonahka nauhat

    >

    Heijastin teippi
    musta/keltaraita teippiä 2 kierrosta, olan päälle
    2x1dl litkua
    2x Maxxis Mammoth 120tpi EXO

    -550g

    aluksi kokeiltiin nostaa pelkällä ilmalla, ei noussu, sitten kokeiltiin kuormaliinaa, ei noussu. Sisurilla kun nosti toisen puolen niin homma kävi hyvin ja heti oli tiivistä, mutikselle kiitos avusta.

    Kumpaan suuntaan asensit takarenkaan? Pyörimissuuntanuoli taaksepäin?

    Itse aamulla laitoin Mammothin taakse ja suuntanuolen mukaisesti. Vanteena Jackalope ja rengas näytti vähän hoikemmalta Hodaggiin verrattuna. Nappulat on todella matalat ja sohjolumessa vetopito olisi voinut olla parempikin. Mietin, että kääntäisinkö renkaan vielä toisinpäin.

  24. #2544
    mutanaama Guest
    Tänään ei tahtonut sohjossa oikein päästä eteenpäin GC:llä ennekuin laskin paineet todella alas. Hävisi kuitenkin selkeästi natelle ja loulle. D4 edessä haki aina omat ajolinjat kun vauhti kasvoi ja täräytti sohjoon. Oli varmaankin ranteet lukossa tjsp.

  25. #2545
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti a-o Katso viesti
    Kumpaan suuntaan asensit takarenkaan? Pyörimissuuntanuoli taaksepäin?

    Itse aamulla laitoin Mammothin taakse ja suuntanuolen mukaisesti. Vanteena Jackalope ja rengas näytti vähän hoikemmalta Hodaggiin verrattuna. Nappulat on todella matalat ja sohjolumessa vetopito olisi voinut olla parempikin. Mietin, että kääntäisinkö renkaan vielä toisinpäin.
    Takana väärinpäin.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

  26. #2546
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Tänään ei tahtonut sohjossa oikein päästä eteenpäin GC:llä ennekuin laskin paineet todella alas. Hävisi kuitenkin selkeästi natelle ja loulle. D4 edessä haki aina omat ajolinjat kun vauhti kasvoi ja täräytti sohjoon. Oli varmaankin ranteet lukossa tjsp.
    GC:stä samat fiilikset, BFL edessä tänään ja takana BFL väärinpäin, aika ok, pito ei niin hyvä kuin Natella takana. Taidan tehä seuraavaksi niin että Nate eteen ja taakse, mutta sitten on jo eri lumi alla.

  27. #2547
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Plus,

    Mielenkiintoista testailua Budeilla. Eli jääoloissa vähintään riittävän hyvä että pärjää. (varsinkin eturenkaassa niin hyvin piikkiä ettei pito ihmetytä)

    Rullaavuuskaan ei varmaan ihan huono?

    Oletko käynyt lumisessa maastossa pakkaslumella ja/tai pluskelissä?

  28. #2548
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Bud tänään takana cornering suunnassa. Keli + lunta välillä reilustikkin, loskaa ja kovia pohjiakin vähäsen. Veto ja jarrutus pito ihan riittävä ja rullaa 0.3bar vielä kovallakin jotenkin. Lou oli jo tosi synkkä poljettava samoilla paineilla kovalla. Kyllä Budin sivu pito on omaa luokkaansa. Sattuvaan sen verran voblaava yksilo, että ottaa ketjuun nappulat Muklukissa pikku vaihteilla 1X10. Kyllä imo Bud on parempi takanakin, kuin Lou, se minkä viimesessä pidossa häviää voittaa rullauksessa moninverron takas. Testataan vielä edessä ja arvotaan sitten jääkö Floater taakse.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  29. #2549
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Bud vaikuttaisi siis olevan aika monenlaisiin olosuhteisiin sopiva rengas. Läskipyöräilyä en tunne mutta runsaammin lunta ja plusasteita ja vielä sohjoakin, kuulostaa vaativalta tilanteelta. Lisäksi, niinkuin edellä Plus oli kokeillut(ja muistaakseni jotkut muutkin) voi vielä nastoittaakin jolloin jäisi aika vähän semmoisia paikkoja ettei Budilla voisi aika mukavasti ajella, ainakaan siksi että rengas ei toimi.

  30. #2550
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Kevyitä Bud ja Lou ei ole 1600g ja jotkut jonossa ajelijat ei tykkää, kun rouhii kantavan pinnan rikki rajut nappulat. Veikkan, että nastoittamalla tuo Bud on hyvä yleis kumi talvelle varsinkin, jos ajelee yksinään polkujenkin ulkopuolella. Itse en ajatellut nastoittaa, koska myös kesä testit kiinnostaa Budilla. 29 Piikkarit niille keleille. Kovilla lumipoluilla toimii suvikumitkin ihan täyttä häkää.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •