Kyllä, mutta autoilijat ovat toista maata.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Sain vastauksen HSL:ltä palautteeseeni:
"Kiitos antamastanne palautteesta. Pahoittelemme kuljettajamme liikennekäyttäytymistä viime sunnuntaina 11.1.2015 linjalla 80 Helsingissä. Esimies käy kuljettajan kanssa välittömästi palautekeskustelun tapahtuneen johdosta. "
Eli ilmeisesti palautetta kannattaa antaa.
Hyvä lopputulos, toivottavasti kuski ottaa opikseen.
Kyllä tuolla on välillä joutunut karjumaan ja antamaan palautetta. Uskoisin niillä olevan loppujen lopuksi positiivisen vaikutuksen. Hyväksymällä nykyisen liikennekulttuurin ei muutosta tapahdu. (Tähän loppuun tutkimustieto onnettomuuksista, 2/3 autokuskien syytä. )
Kyllähän se edistää turvallisuutta jos edes yksikin autoilija ymmärtää ja ottaa opiksi näistä pyöräilijöiden avautumisista. Ehkäpä autoilija muistaa vaikkapa seuraavalla kerralla oikealle kääntyessään katsoa myös oikealle eikä vain vasemmalle. Hyvässä lykyssä avautuminen säästää oman tai jonkun toisen hengen.
Tänään aiheuttivat jalankulkijat päänvaivaa. Ei kyllä toisaalta käy kateeksi kun liukastelivat tuolla peilijäällä, mutta mikä ihme siinä on että oli tilanne mikä tahansa niin asetutaan täsmälleen väylän keskelle silleen mahdollisimman hankalasti ohitettavaksi? Bussipysäkillä, keskellä suoraa, sokeassa kaarteessa. Tunneleistakin tullaan väärää puolta vastaan ettei vaan olisi kulkeminen turvallista. Ymmärrän ettei mennä reunaan jos soraa tai hiekkaa on vain keskellä mutta kun ei se mene tämänkään logiikan mukaan. Ei tartte olla edes mikään hankala keli mutta talvella ei vaan ajatus näköjään kulje ja eihän talvella kukaan kulje muuta kuin autolla tai kävellen.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Aika monella kävelijällä ja pyöräilijällä on vaikeuksia pysyä valitsemallaan kohdalla väylää. Keskellä kulkeva voi aivan yhtäkkiä ollakin vasemmassa tai oikeassa reunassa. Samoin siellä reunassa kulkeva voikin äkkiä siirtyä keskelle tai jopa toiseen reunaan. Ohitukset ja sivuutukset ovat siis aina vaikeita. Koskaan ei saa tai voi olettaa, että edessä oleva ihminen jatkaisi matkaansa loogisesti. Lumikasojen, vesilätäköiden ja koiranpaskojen kiertäjiä pitää myös varoa eli vaikka joku osaisikin kävellä väylän reunassa, niin jossain vaiheessa hänkin voi yllättäen siirtyä takaa tulevan ajolinjalle.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Tämä tässä ja toisekseen jos mennään väärällä puolella tai keskellä tietä niin kellon soidessa takana lähdetään johonkin yllättävään suuntaan tai molempiin jopa pahimmillaan. Keskeltä eka oikealle ja sitten hups, vasemmalle. Monesti tulee vaan hiljennettyä, toivottua että valokeilan huomaa takaa ja ohitan sieltä mistä on tilaa.
Ei tule tuota poukkoilua, mutta kohdalla sitten "HERRANJESTAS!".
#fillarifoorumi @ IRCNet
No en minäkään ymmärtänyt tuota kommenttia. Ei kukaan tässä ole ymmärtänyt ongelmaansa väärin..vai? Ja kommenttina Oatmealille että ei, se ei helpota että jalankulkija menee suoraan keskellä koska ite en trikellä enää mahdu mukavasti sellasta ohittamaan. Siis mahdun, mutta "turvaväliä" ei jää kauheasti. En tykkää mennä toisista hihaa (tai lahjetta) hipomalla ohi enkä tykkää säikytellä ihmisiä, mutta toivoisin että ne toisetkin tajuaisivat miettiä vähän kun kulkevat tuolla. Älyttömintä mihin olen nyt enenevissä määrin törmännyt on se, että jalankulkijat kävelevät AJORADALLA missä sattuu, varsinkin keskellä. Siis haloo, eikö niillä tule mieleen että siinä ajoradalla kulkee autoja, häh?!
Niin ovat.Liikenneturvallisuuden vaarantaminen, laiton uhkaus
Askola, Monninkylä, tie 55, 15.01.2015 klo 20.30
Mäntsäläntiellä henkilöautoilija joutui tekemään äkkijarrutuksen ja väistämään oikealle kun hänen eteensä tuli yllättäen linja - autopysäkiltä toinen henkilöauto. Jarruttanut autoilija väläytti valoja varomattomuuden merkiksi. Tästä pysäkiltä tullut autoilija ei pitänyt vaan jarrutti voimakkaasti ja takana oleva joutui tekemään taas äkkijarrutuksen. Edellä oleva autoilija aloitti viestimisen ja näytti "kansainvälistä" käsimerkkiä avonaisesta ikkunasta. Taas mentiin hetki eteenpäin ja sitten taas jarrutettiin voimakkaasti. Molempien autojen pysähdyttyä alkoi suukopu autoilijoiden kesken. Tilanne kärjistyi ja edellä ajanut autoilija uhkaili turpaan vetämisellä. Onneksi tilanne laukesi siihen, että molemmat menivät omiin autoihinsa ja jatkoivat samaan suuntaan.
http://www.metro.fi/uutiset/a1387809316857
Autoilija löi bussin lasioven rikki liikennevaloissa.
Oulunkylän suuntaan ajamassa olleen bussin 65 matka katkesi sunnuntaina alkuillasta Sörnäisissä, kun raivostunut autoilija löi liikennevaloissa bussin lasioven rikki nyrkillään.
"En nähnyt, tekikö bussinkuljettaja jonkun tyhmän liikkeen. Jokin hermostutti autoilijan, joka nousi liikennevaloissa autostaan ja pamautti nyrkillä oveen", kertoo bussissa matkustanut mies, joka ei halua nimeään lehteen.
Kun lasiovi ei ensimmäisestä iskusta rikkoutunut, mies löi sitä toisen kerran. Autoilija poistui paikalta, mutta hänen rekisterinumeronsa saatiin matkustajan mukaan ylös.
Linja-auto jäi paikalleen odottamaan korvaajaa, sillä rikkoutuneen oven kanssa ei voinut jatkaa matkaa. Tapauksen kuvannut matkustaja pääsi jatkamaan matkaansa toisen bussin kyydissä.
Autolijoiden kohteliaisuus kostautui, kun autot lennättivät loskat päälle kauempaa ohittamisen takia.![]()
No rain - no gain.
Liikennevalojen logiikkaa selitetty "Kymmenen kysymystä Helsingin liikennevaloista: Miksi punainen valo palaa keskellä yötä?"
http://www.hs.fi/kaupunki/a1421555417929
Voisi myös kysyä miksi esim. Espoon Merituulentiellä palaa punaiset keskellä yötä kevlillä? Pitäisi pysähtyä jokaisen valon kohdalla nappia painamaan ja valoja on aika tiheeseen muuten suoralla ja nopealla pätkällä ...
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Löytyihän sieltä se vastaus pitkään askarruttaneeseen kysymykseen:
Miksi jalankulkijalle ei vaihdeta automaattisesti aina vihreää yhtäaikaa kuin samaan suuntaan menevälle autolle?"Pelkän auton päästäminen sivukadulta risteykseen vie vähemmän aikaa." Jalankulkijalle on annettava selvästi pidempi aika tien ylitykseen kuin yksittäiselle autolle. "Risteävää liikennettä ei haluta seisottaa pidempään kuin tarpeen."
Ei pääasia että autoilijoille ei koidu pienintäkään lisäodottelua. Tullu jatkettua tavarafillarointia nyt talvellakin, ja nöyryytysnapille pääsy on ollu välillä kesälläkin haasteellista kun ohjaustangon edessä on se metri lavasta johtuvaa lisäpituutta. Nyt kun siinä nappipylvään alla on vielä iso kasa lunta, niin napin painaminen vaatii usein jo huomattavan luovia ajolinjaja ja akrobatiaa jotta siihen napille yltää pyörän päältä nousematta.
Käyt prismasta osatamassa harjanvarren. Sillä saa näyryytysnapin nöyrtymään.
Malmössä oli lyhyt nopee vihree fillareille. Vähänkö luksusta .. oh väärä topic
Oikeudenmukainen ratkaisu olisi myös autoilijoille nöyryytysnappi. Aiemmin täällä esitetty upea vaihtoehto. Harjanvarsi mahtuisi mielestäni autoihin paremmin.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
^ Niinpä!
Sitä paitsi omien kokemusten mukaan monissa risteyksissä valonkierto on aivan sama, oli sitä nappia painettu tai ei. Toisella puolella tietä klv:n valot vaihtuvat automaattisesti vihreäksi muun liikenteen mukana mutta toisella puolella ei? Ja jos eivät kerta vaihdu automaattisesti niin onko liikaa pyydetty että ne painonapit olisivat edes kohtuullisen helposti saavutettavissa? No hitto ei tietenkään. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuuluukin suorittaa joka kerta akrobaattisia temppuja joka hemmetin risteyksessä...
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Ei taida eduskunta päättää noista. Sitäpaitsi en muista, että uusiin risteykseen olisi tullut enää painonappeja.
Automaattitunnistimet taitaa olla kaikissa. Vanhojakin on muutettu tunnistimille. Mutta taitaa tuo tunnistimien asennus olla enemmän rahakysymys. Mitäs veroa haluaisitte korotettavan, tai mistä leikataan menoja että saataisiin kaikki napit pois?
Omalla reitilläni ei ole Kaarinan puolella yhtään ärsyttävää risteystä ja Turunkin puolella hyvin vähän. Reittivalinnoilla voi vaikuttaa.
Ei oo mun listalla ihan ekana nuo ongelmat.
Aurauksesta muuten keskustelin kaupungin päättäjien kanssa. EU:n vaatima kilpailutuslainsäädäntö on ajanut siihen että on vaikeaa valita vanhaa hyvin asioita hoitanutta tekijää, kun eivät meinaa keksiä perusteita, jolla vois valita hyväksi tunnetun tekijän, joka ei ole se halvin. No keväällä taas on katkolla osa sopimuksista ja urakoitsijoita menee vaihtoon huonon laadun takia. Toivon että keksivät ratkaisun. Valittaminen kannattaa, koska siitä saavat arvokasta tietoa ja vievät sitä eteenpäin. Kuulin, että jopa ns. hätätyönä oli ostettu paikalliselta tekijältä auraus, kun ei ollut urakoitsijaa näkynyt, eikä saatu kiinni ja lumi makas maassa.
Mielenkiintoisia keskusteluja luvassa. Haluaisin olla kärpäsenä katossa.
Olen miettinyt, onko kunnissa koskaan luottamusmiehet (esim. liikennelautakunta?) tehneet arvovalintaa, että autoilijan aika on kaikkialla arvokkaampaa kuin pyöräilijöiden ja kävelijöiden. Vai ohjelmoivatko insinöörit liikennevaloja kuten aina ennenkin on tehty?
Ja sama tietenkin tievaltion puolella.
Kai tuolla jotenkin lakia tulkitaan ja sen mukaan valoja säädetään. Helsingissä pidetään valoja päällä ei-ruuhka-aikaan ettei autot ajais niin lujaa ... luovaa valosuunnittelua vähemmän näkee, kai noilla jotain toimintamalleja on. .. punaisista pahemmin välittänyt jos tilaa on.
Kuriositeettinä historiaa:
http://www.liikennevalot.info/histor...nnevalot.shtml
"2. Vilkkaan liikenteen aikana, mikä arkipäivinä pääasiallisesti on kello 8.30 - 17.00 (vastaava aika lauantaisin 8.30 - 15.00), tulee jalankulkijan noudattaa liikennevaloja. Tänäkään aikana, milloin liikenne on hiljainen, poliisin ei pitäisi estää jalankulkijaa, joka ylittää ajotien omalla vastuullaan vasten punaista valoa silloin, kun ajoneuvoja ei, ajoneuvoille vapaassa suunnassa (vihreän valon palaessa), ole tulossa 50 metrin pituisella osalla kummastakaan vihreän valon osoittamasta suunnasta."
Olen etäältä nähnyt muutaman julkisen kilpailutuksen. Laatua niissä ei käytännössä huomioitu mitenkään. Laadulle oli kyllä vaatimukset, laatu arvioitiin pisteyttämällä ja pisteille annettiin painoarvo 40. Hinnalle toki 60. Kaikki, jotka tarjosivat tarjouspyynnön minimivaatimukset, saivat täydet laatupisteet. Jotenkin outoa. Voisi maallikkona kuvitella vilkkaalla mielikuvituksella, että minimivaatimuksilla pääsisi vasta mukaan tarjouskilpaan ja ellei minimiä tarjous hylätään. Mutta eihän toki..![]()
t. Tupe
Näin minäkin olen nähnyt, mutta on noita laatupisteyksiä tehty ihan oikeastikin. Ongelma on vain siinä että vanhalle hyvälle ei voi antaa pelkästään siitä syystä parempia laatupisteitä kuin uudelle tuntemattomalle, vaan siinä voidaan huomioida mm työkokemus yms verrattavissa olevat ominaisuudet. Muuten tämä aiheuttaa oikeustapauksia, kuten tuntuu olevan tapana sairaankuljetuksen kilpailutuksessa ja samoin koulukyydeissäö vuosittain. Suurin osa taitaa kuitenkin olla ihan raakasti hinnan mukaan, kun monimutkaisempi pisteytyssysteemi aiheuttaa lisää työtä myös sitä tekevälle virkamiehelle ja kukaanhan ei sitä halua.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Kirjanmerkit