HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 204 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 104 154 194 202 203 204 205 206 214 254 304 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.091 - 6.120 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #6091
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti RUISLEIPÄ Katso viesti
    Itse kun ajattelen niin, että liikenteessä maltti on valttia, ja pientä ressiä pitää koittaa sietää.
    Eikös tuo avautuminen tapahtunut vasta pysähdyttyä?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  2. #6092
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti RUISLEIPÄ Katso viesti
    Mutta karjuminen toki kuuluu normaaliin liikennekäyttäytymiseen?
    Kyllä, mutta autoilijat ovat toista maata.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  3. #6093
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    629
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yogibiker Katso viesti
    Jep, laitoin palautetta HSL:lle kuskin toimista ja yleisesti poliisille juuri tästä, että tietoa näistä väistämissäännöistä laajemmin autoilijoille pitäisi saada.
    Sain vastauksen HSL:ltä palautteeseeni:
    "Kiitos antamastanne palautteesta. Pahoittelemme kuljettajamme liikennekäyttäytymistä viime sunnuntaina 11.1.2015 linjalla 80 Helsingissä. Esimies käy kuljettajan kanssa välittömästi palautekeskustelun tapahtuneen johdosta. "

    Eli ilmeisesti palautetta kannattaa antaa.

  4. #6094
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Hyvä lopputulos, toivottavasti kuski ottaa opikseen.
    Kyllä tuolla on välillä joutunut karjumaan ja antamaan palautetta. Uskoisin niillä olevan loppujen lopuksi positiivisen vaikutuksen. Hyväksymällä nykyisen liikennekulttuurin ei muutosta tapahdu. (Tähän loppuun tutkimustieto onnettomuuksista, 2/3 autokuskien syytä. )

  5. #6095
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    519
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti RUISLEIPÄ Katso viesti
    Saat sen ainakin kuulostamaan liikenneraivolta. En sitten tiedä miten sellainen yleisesti ottaen edistää turvallisuuttasi.
    Kyllähän se edistää turvallisuutta jos edes yksikin autoilija ymmärtää ja ottaa opiksi näistä pyöräilijöiden avautumisista. Ehkäpä autoilija muistaa vaikkapa seuraavalla kerralla oikealle kääntyessään katsoa myös oikealle eikä vain vasemmalle. Hyvässä lykyssä avautuminen säästää oman tai jonkun toisen hengen.

  6. #6096
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    386
    Tänään aiheuttivat jalankulkijat päänvaivaa. Ei kyllä toisaalta käy kateeksi kun liukastelivat tuolla peilijäällä, mutta mikä ihme siinä on että oli tilanne mikä tahansa niin asetutaan täsmälleen väylän keskelle silleen mahdollisimman hankalasti ohitettavaksi? Bussipysäkillä, keskellä suoraa, sokeassa kaarteessa. Tunneleistakin tullaan väärää puolta vastaan ettei vaan olisi kulkeminen turvallista. Ymmärrän ettei mennä reunaan jos soraa tai hiekkaa on vain keskellä mutta kun ei se mene tämänkään logiikan mukaan. Ei tartte olla edes mikään hankala keli mutta talvella ei vaan ajatus näköjään kulje ja eihän talvella kukaan kulje muuta kuin autolla tai kävellen.

  7. #6097
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Premnas Katso viesti
    Tänään aiheuttivat jalankulkijat päänvaivaa. Ei kyllä toisaalta käy kateeksi kun liukastelivat tuolla peilijäällä, mutta mikä ihme siinä on että oli tilanne mikä tahansa niin asetutaan täsmälleen väylän keskelle silleen mahdollisimman hankalasti ohitettavaksi? Bussipysäkillä, keskellä suoraa, sokeassa kaarteessa. Tunneleistakin tullaan väärää puolta vastaan ettei vaan olisi kulkeminen turvallista. Ymmärrän ettei mennä reunaan jos soraa tai hiekkaa on vain keskellä mutta kun ei se mene tämänkään logiikan mukaan. Ei tartte olla edes mikään hankala keli mutta talvella ei vaan ajatus näköjään kulje ja eihän talvella kukaan kulje muuta kuin autolla tai kävellen.
    Eikö se helpota niin ohituksia kuin sivuutuksia, jalankulkijat ovat ja pysyvät keskellä, jolloin laidat jäävät vapaiksi eivätkä jalankulkijat poukoile laidasta toiseen?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  8. #6098
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Eikö se helpota niin ohituksia kuin sivuutuksia, jalankulkijat ovat ja pysyvät keskellä, jolloin laidat jäävät vapaiksi eivätkä jalankulkijat poukoile laidasta toiseen?
    Aika monella kävelijällä ja pyöräilijällä on vaikeuksia pysyä valitsemallaan kohdalla väylää. Keskellä kulkeva voi aivan yhtäkkiä ollakin vasemmassa tai oikeassa reunassa. Samoin siellä reunassa kulkeva voikin äkkiä siirtyä keskelle tai jopa toiseen reunaan. Ohitukset ja sivuutukset ovat siis aina vaikeita. Koskaan ei saa tai voi olettaa, että edessä oleva ihminen jatkaisi matkaansa loogisesti. Lumikasojen, vesilätäköiden ja koiranpaskojen kiertäjiä pitää myös varoa eli vaikka joku osaisikin kävellä väylän reunassa, niin jossain vaiheessa hänkin voi yllättäen siirtyä takaa tulevan ajolinjalle.

  9. #6099
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Aika monella kävelijällä ja pyöräilijällä on vaikeuksia pysyä valitsemallaan kohdalla väylää. Keskellä kulkeva voi aivan yhtäkkiä ollakin vasemmassa tai oikeassa reunassa. Samoin siellä reunassa kulkeva voikin äkkiä siirtyä keskelle tai jopa toiseen reunaan. Ohitukset ja sivuutukset ovat siis aina vaikeita. Koskaan ei saa tai voi olettaa, että edessä oleva ihminen jatkaisi matkaansa loogisesti. Lumikasojen, vesilätäköiden ja koiranpaskojen kiertäjiä pitää myös varoa eli vaikka joku osaisikin kävellä väylän reunassa, niin jossain vaiheessa hänkin voi yllättäen siirtyä takaa tulevan ajolinjalle.
    Sinusta siis Premnas on ymmärtänyt ongelmansa täysin väärin, koska kyseessä onkin saattanut olla pyöräilijä tai joku muu tienkäyttäjä jossain muutta kohtaa.
    Aika ihanaa näin perjantaina.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  10. #6100
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    1.718
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Aika monella kävelijällä ja pyöräilijällä on vaikeuksia pysyä valitsemallaan kohdalla väylää. Keskellä kulkeva voi aivan yhtäkkiä ollakin vasemmassa tai oikeassa reunassa. Samoin siellä reunassa kulkeva voikin äkkiä siirtyä keskelle tai jopa toiseen reunaan. Ohitukset ja sivuutukset ovat siis aina vaikeita. Koskaan ei saa tai voi olettaa, että edessä oleva ihminen jatkaisi matkaansa loogisesti. Lumikasojen, vesilätäköiden ja koiranpaskojen kiertäjiä pitää myös varoa eli vaikka joku osaisikin kävellä väylän reunassa, niin jossain vaiheessa hänkin voi yllättäen siirtyä takaa tulevan ajolinjalle.
    Tämä tässä ja toisekseen jos mennään väärällä puolella tai keskellä tietä niin kellon soidessa takana lähdetään johonkin yllättävään suuntaan tai molempiin jopa pahimmillaan. Keskeltä eka oikealle ja sitten hups, vasemmalle. Monesti tulee vaan hiljennettyä, toivottua että valokeilan huomaa takaa ja ohitan sieltä mistä on tilaa.

    Ei tule tuota poukkoilua, mutta kohdalla sitten "HERRANJESTAS!".
    #fillarifoorumi @ IRCNet

  11. #6101
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Sinusta siis Premnas on ymmärtänyt ongelmansa täysin väärin, koska kyseessä onkin saattanut olla pyöräilijä tai joku muu tienkäyttäjä jossain muutta kohtaa.
    Aika ihanaa näin perjantaina.
    Nyt en oikein ymmärrä tätä kommenttia. En minä ole Premnasin kommenttia kommentoinut... Kommentoin Oatmeal Stoutin kommenttia.

    Premnasin kommentti on ihan täyttä asiaa, joten ei sitä nyt sen enempää tarvitse kommentoida.

  12. #6102
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    386
    No en minäkään ymmärtänyt tuota kommenttia . Ei kukaan tässä ole ymmärtänyt ongelmaansa väärin..vai? Ja kommenttina Oatmealille että ei, se ei helpota että jalankulkija menee suoraan keskellä koska ite en trikellä enää mahdu mukavasti sellasta ohittamaan. Siis mahdun, mutta "turvaväliä" ei jää kauheasti. En tykkää mennä toisista hihaa (tai lahjetta) hipomalla ohi enkä tykkää säikytellä ihmisiä, mutta toivoisin että ne toisetkin tajuaisivat miettiä vähän kun kulkevat tuolla. Älyttömintä mihin olen nyt enenevissä määrin törmännyt on se, että jalankulkijat kävelevät AJORADALLA missä sattuu, varsinkin keskellä. Siis haloo, eikö niillä tule mieleen että siinä ajoradalla kulkee autoja, häh?!

  13. #6103
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Nyt en oikein ymmärrä tätä kommenttia. En minä ole Premnasin kommenttia kommentoinut... Kommentoin Oatmeal Stoutin kommenttia.
    Etkä ymmärätnyt kysymystäni?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  14. #6104
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Kyllä, mutta autoilijat ovat toista maata.
    Niin ovat.Liikenneturvallisuuden vaarantaminen, laiton uhkaus
    Askola, Monninkylä, tie 55, 15.01.2015 klo 20.30

    Mäntsäläntiellä henkilöautoilija joutui tekemään äkkijarrutuksen ja väistämään oikealle kun hänen eteensä tuli yllättäen linja - autopysäkiltä toinen henkilöauto. Jarruttanut autoilija väläytti valoja varomattomuuden merkiksi. Tästä pysäkiltä tullut autoilija ei pitänyt vaan jarrutti voimakkaasti ja takana oleva joutui tekemään taas äkkijarrutuksen. Edellä oleva autoilija aloitti viestimisen ja näytti "kansainvälistä" käsimerkkiä avonaisesta ikkunasta. Taas mentiin hetki eteenpäin ja sitten taas jarrutettiin voimakkaasti. Molempien autojen pysähdyttyä alkoi suukopu autoilijoiden kesken. Tilanne kärjistyi ja edellä ajanut autoilija uhkaili turpaan vetämisellä. Onneksi tilanne laukesi siihen, että molemmat menivät omiin autoihinsa ja jatkoivat samaan suuntaan.

  15. #6105
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Kyllä, mutta autoilijat ovat toista maata.
    http://www.metro.fi/uutiset/a1387809316857

    Autoilija löi bussin lasioven rikki liikennevaloissa.

    Oulunkylän suuntaan ajamassa olleen bussin 65 matka katkesi sunnuntaina alkuillasta Sörnäisissä, kun raivostunut autoilija löi liikennevaloissa bussin lasioven rikki nyrkillään.
    "En nähnyt, tekikö bussinkuljettaja jonkun tyhmän liikkeen. Jokin hermostutti autoilijan, joka nousi liikennevaloissa autostaan ja pamautti nyrkillä oveen", kertoo bussissa matkustanut mies, joka ei halua nimeään lehteen.
    Kun lasiovi ei ensimmäisestä iskusta rikkoutunut, mies löi sitä toisen kerran. Autoilija poistui paikalta, mutta hänen rekisterinumeronsa saatiin matkustajan mukaan ylös.
    Linja-auto jäi paikalleen odottamaan korvaajaa, sillä rikkoutuneen oven kanssa ei voinut jatkaa matkaa. Tapauksen kuvannut matkustaja pääsi jatkamaan matkaansa toisen bussin kyydissä.

  16. #6106
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Zaliv oblast
    Viestit
    582
    Autolijoiden kohteliaisuus kostautui, kun autot lennättivät loskat päälle kauempaa ohittamisen takia.
    No rain - no gain.

  17. #6107
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    Liikennevalojen logiikkaa selitetty "Kymmenen kysymystä Helsingin liikennevaloista: Miksi punainen valo palaa keskellä yötä?"

    http://www.hs.fi/kaupunki/a1421555417929

    Voisi myös kysyä miksi esim. Espoon Merituulentiellä palaa punaiset keskellä yötä kevlillä? Pitäisi pysähtyä jokaisen valon kohdalla nappia painamaan ja valoja on aika tiheeseen muuten suoralla ja nopealla pätkällä ...

  18. #6108
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Voisi myös kysyä miksi esim. Espoon Merituulentiellä palaa punaiset keskellä yötä kevlillä? Pitäisi pysähtyä jokaisen valon kohdalla nappia painamaan ja valoja on aika tiheeseen muuten suoralla ja nopealla pätkällä ...
    Kun Espoossa ei ole tarvetta tietokoneohjatuille valoille eikä klv:llä liikenteentunnistimille.
    Palautetta voi toki antaa espoolaisille virkamiehille, mutta nykyinen järjestely on kuulemma turvallisin mahdollinen.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  19. #6109
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Löytyihän sieltä se vastaus pitkään askarruttaneeseen kysymykseen:

    Miksi jalankulkijalle ei vaihdeta automaattisesti aina vihreää yhtäaikaa kuin samaan suuntaan menevälle autolle?"Pelkän auton päästäminen sivukadulta risteykseen vie vähemmän aikaa." Jalankulkijalle on annettava selvästi pidempi aika tien ylitykseen kuin yksittäiselle autolle. "Risteävää liikennettä ei haluta seisottaa pidempään kuin tarpeen."

    Ei pääasia että autoilijoille ei koidu pienintäkään lisäodottelua. Tullu jatkettua tavarafillarointia nyt talvellakin, ja nöyryytysnapille pääsy on ollu välillä kesälläkin haasteellista kun ohjaustangon edessä on se metri lavasta johtuvaa lisäpituutta. Nyt kun siinä nappipylvään alla on vielä iso kasa lunta, niin napin painaminen vaatii usein jo huomattavan luovia ajolinjaja ja akrobatiaa jotta siihen napille yltää pyörän päältä nousematta.

  20. #6110
    RUISLEIPÄ Guest
    Käyt prismasta osatamassa harjanvarren. Sillä saa näyryytysnapin nöyrtymään.

  21. #6111
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    Malmössä oli lyhyt nopee vihree fillareille. Vähänkö luksusta .. oh väärä topic

  22. #6112
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Oikeudenmukainen ratkaisu olisi myös autoilijoille nöyryytysnappi. Aiemmin täällä esitetty upea vaihtoehto. Harjanvarsi mahtuisi mielestäni autoihin paremmin.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  23. #6113
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    386
    ^ Niinpä!

    Sitä paitsi omien kokemusten mukaan monissa risteyksissä valonkierto on aivan sama, oli sitä nappia painettu tai ei. Toisella puolella tietä klv:n valot vaihtuvat automaattisesti vihreäksi muun liikenteen mukana mutta toisella puolella ei? Ja jos eivät kerta vaihdu automaattisesti niin onko liikaa pyydetty että ne painonapit olisivat edes kohtuullisen helposti saavutettavissa? No hitto ei tietenkään. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuuluukin suorittaa joka kerta akrobaattisia temppuja joka hemmetin risteyksessä...

  24. #6114
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Premnas Katso viesti
    ^ Niinpä!

    Sitä paitsi omien kokemusten mukaan monissa risteyksissä valonkierto on aivan sama, oli sitä nappia painettu tai ei. Toisella puolella tietä klv:n valot vaihtuvat automaattisesti vihreäksi muun liikenteen mukana mutta toisella puolella ei? Ja jos eivät kerta vaihdu automaattisesti niin onko liikaa pyydetty että ne painonapit olisivat edes kohtuullisen helposti saavutettavissa? No hitto ei tietenkään. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuuluukin suorittaa joka kerta akrobaattisia temppuja joka hemmetin risteyksessä...
    Ja vaaleissa valitaan uudestaan kaikki painonappien siunaajaat. Ei ihminen muutu eikä äänestystulos, ei edes ehdokasasettelu.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  25. #6115
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Ja vaaleissa valitaan uudestaan kaikki painonappien siunaajaat. Ei ihminen muutu eikä äänestystulos, ei edes ehdokasasettelu.
    Ei taida eduskunta päättää noista. Sitäpaitsi en muista, että uusiin risteykseen olisi tullut enää painonappeja.

    Automaattitunnistimet taitaa olla kaikissa. Vanhojakin on muutettu tunnistimille. Mutta taitaa tuo tunnistimien asennus olla enemmän rahakysymys. Mitäs veroa haluaisitte korotettavan, tai mistä leikataan menoja että saataisiin kaikki napit pois?

    Omalla reitilläni ei ole Kaarinan puolella yhtään ärsyttävää risteystä ja Turunkin puolella hyvin vähän. Reittivalinnoilla voi vaikuttaa.

    Ei oo mun listalla ihan ekana nuo ongelmat.

    Aurauksesta muuten keskustelin kaupungin päättäjien kanssa. EU:n vaatima kilpailutuslainsäädäntö on ajanut siihen että on vaikeaa valita vanhaa hyvin asioita hoitanutta tekijää, kun eivät meinaa keksiä perusteita, jolla vois valita hyväksi tunnetun tekijän, joka ei ole se halvin. No keväällä taas on katkolla osa sopimuksista ja urakoitsijoita menee vaihtoon huonon laadun takia. Toivon että keksivät ratkaisun. Valittaminen kannattaa, koska siitä saavat arvokasta tietoa ja vievät sitä eteenpäin. Kuulin, että jopa ns. hätätyönä oli ostettu paikalliselta tekijältä auraus, kun ei ollut urakoitsijaa näkynyt, eikä saatu kiinni ja lumi makas maassa.

    Mielenkiintoisia keskusteluja luvassa. Haluaisin olla kärpäsenä katossa.

  26. #6116
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    Olen miettinyt, onko kunnissa koskaan luottamusmiehet (esim. liikennelautakunta?) tehneet arvovalintaa, että autoilijan aika on kaikkialla arvokkaampaa kuin pyöräilijöiden ja kävelijöiden. Vai ohjelmoivatko insinöörit liikennevaloja kuten aina ennenkin on tehty?

    Ja sama tietenkin tievaltion puolella.

  27. #6117
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    Kai tuolla jotenkin lakia tulkitaan ja sen mukaan valoja säädetään. Helsingissä pidetään valoja päällä ei-ruuhka-aikaan ettei autot ajais niin lujaa ... luovaa valosuunnittelua vähemmän näkee, kai noilla jotain toimintamalleja on. .. punaisista pahemmin välittänyt jos tilaa on.

    Kuriositeettinä historiaa:

    http://www.liikennevalot.info/histor...nnevalot.shtml

    "2. Vilkkaan liikenteen aikana, mikä arkipäivinä pääasiallisesti on kello 8.30 - 17.00 (vastaava aika lauantaisin 8.30 - 15.00), tulee jalankulkijan noudattaa liikennevaloja. Tänäkään aikana, milloin liikenne on hiljainen, poliisin ei pitäisi estää jalankulkijaa, joka ylittää ajotien omalla vastuullaan vasten punaista valoa silloin, kun ajoneuvoja ei, ajoneuvoille vapaassa suunnassa (vihreän valon palaessa), ole tulossa 50 metrin pituisella osalla kummastakaan vihreän valon osoittamasta suunnasta."

  28. #6118
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    720
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Aurauksesta muuten keskustelin kaupungin päättäjien kanssa. EU:n vaatima kilpailutuslainsäädäntö on ajanut siihen että on vaikeaa valita vanhaa hyvin asioita hoitanutta tekijää, kun eivät meinaa keksiä perusteita, jolla vois valita hyväksi tunnetun tekijän, joka ei ole se halvin.
    Olen etäältä nähnyt muutaman julkisen kilpailutuksen. Laatua niissä ei käytännössä huomioitu mitenkään. Laadulle oli kyllä vaatimukset, laatu arvioitiin pisteyttämällä ja pisteille annettiin painoarvo 40. Hinnalle toki 60. Kaikki, jotka tarjosivat tarjouspyynnön minimivaatimukset, saivat täydet laatupisteet. Jotenkin outoa. Voisi maallikkona kuvitella vilkkaalla mielikuvituksella, että minimivaatimuksilla pääsisi vasta mukaan tarjouskilpaan ja ellei minimiä tarjous hylätään. Mutta eihän toki..
    t. Tupe

  29. #6119
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    720
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Olen miettinyt, onko kunnissa koskaan luottamusmiehet (esim. liikennelautakunta?) tehneet arvovalintaa, että autoilijan aika on kaikkialla arvokkaampaa kuin pyöräilijöiden ja kävelijöiden. Vai ohjelmoivatko insinöörit liikennevaloja kuten aina ennenkin on tehty?

    Ja sama tietenkin tievaltion puolella.
    Erityisen pölöltä tuntuu, että vihreillä ei tervejalkainen ihminen ehdi kävellä kuivalla asvaltilla tien yli. Siihen ei ole olemassa mitään järkevää selitystä.
    t. Tupe

  30. #6120
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tupe Katso viesti
    Olen etäältä nähnyt muutaman julkisen kilpailutuksen. Laatua niissä ei käytännössä huomioitu mitenkään. Laadulle oli kyllä vaatimukset, laatu arvioitiin pisteyttämällä ja pisteille annettiin painoarvo 40. Hinnalle toki 60. Kaikki, jotka tarjosivat tarjouspyynnön minimivaatimukset, saivat täydet laatupisteet...
    Näin minäkin olen nähnyt, mutta on noita laatupisteyksiä tehty ihan oikeastikin. Ongelma on vain siinä että vanhalle hyvälle ei voi antaa pelkästään siitä syystä parempia laatupisteitä kuin uudelle tuntemattomalle, vaan siinä voidaan huomioida mm työkokemus yms verrattavissa olevat ominaisuudet. Muuten tämä aiheuttaa oikeustapauksia, kuten tuntuu olevan tapana sairaankuljetuksen kilpailutuksessa ja samoin koulukyydeissäö vuosittain. Suurin osa taitaa kuitenkin olla ihan raakasti hinnan mukaan, kun monimutkaisempi pisteytyssysteemi aiheuttaa lisää työtä myös sitä tekevälle virkamiehelle ja kukaanhan ei sitä halua.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •