Fiilistelyä ilvespolulla hämeenlinnassa. Aika hauska keli ajella ja tuli kaatuiltua ihan riittävän monta kertaa.
Duct tape is like the Force. It has a light side, and a dark side, and it holds the universe together.
Mistä tunnistaa läskin? Säteilevästä hymystä.
![]()
PoriMTB
MKVOLII contributor #26
Tai sitten vyötäröllä on muutama kilo ylimääräistä![]()
Kyllä noita tankotumppuja vaan tarvii. Mulla jäätyy näpit heti jos lämpötila laskee alle +10 asteen. Ja onhan ne jättirukkaset ihan älyttömän tyylikkään näköiset.
Duct tape is like the Force. It has a light side, and a dark side, and it holds the universe together.
Ajetaanko Tomssonin kuvassa pois valosta vai valoa kohti?Hieno joka tapauksessa!
Tänään ei läskillä paljoa hymyilyttänyt. Stadissa pamahti kelvit vesijäähän päivän aikana ja polun päättyessä tielle olivat vuoden ensimmäiset lipat ovat tosiasia. Siirtymät ovat vaarallisia.
Roots, bloody roots
Tänä aamuna kelpasi fiilistellä taasen. Lunta oli tullunna reilusti.
Ja pitkospuitakin oli piilossa lumen alla, näiden pirulaisten olemassaolon muistin jo ennenkuin olin kyljelläni.
![]()
^tuo näyttää huomattavasti mukavammalta kuin vetinen jääkelvi. Täällä lumet sulavat kohisten ja Laakson pääpolut alkoivat olla monesta kohtaa lätäköillä.
Roots, bloody roots
Itsellä käytössä NRTH:n Cobrafistit ja melkein sanoisin että nastarenkaiden jälkeen ykkösosto talvivarusteista. Noin viiteen pakkasasteeseen asti ajan paljain käsin
ilman hanskoja. Suojaa myös puista putoavilta lumilta.
....Läskipyöräilijä vai läski pyöräilijä....
Tässä illalla tuli käytyä lumisateessa.
Aika jännää polkea tollasella kapealla polulla, jossa lumivallit ympärillä.
Välillä oli taas vähän leveämpää:
![]()
Läskillä pääsee näilläkin keleillä mitä mielenkiintoisimpiin paikkoihin.
nyt täytyy myöntää että ehkä vähän negatiivinen suhtautuminen läskipyöräilyyn kääntyi tänään päälaelleen.
tänään ei olisi meikäläisen taidoilla ja jaloilla päässyt nakkirenkailla mihinkään mutta Lada kulki kuin kiskoilla.
allaolevassa kuvassa toi jälki on siis ajettu ei tunkattu. n 15 cm suojalunta pakkautui renkaiden alla ja eteneminen oli hidasta mutta vakaata.
![]()
Kappee ura mitään haittaa. Tänäänkin ajelin 3 h eilen tekemääni 10 cm leveää uraa - tai oikeestaan yritin leventää uraa ajamalla koko ajan renkaan verran sivussa, että seuraavalla kerralla olis jo baanaa. Pieni yritys on myös houkutella jäljelle kävelijöitä tamppaamaan muuten niin vähän kuljettuja reittejä. Harmi vaan, että paikallinen motocrossaaja tykkää revitellä urku auki samoja polkuja ja rikkoo ne rumaan kuntoon.
Kait se tämmöinenkin fiilistelyä:
Minulla meni omat reitit tukkoon viime viikkojen lumisateilla. Niitä oli mahdoton saada ajamalla auki, niin kävin ensin jalkaisin tekemässä reitille ikäänkuin houkuttimeksi jäljet kävellen. Kun tämä ei houkutellut koiranulkoiluttajia reitille, niin seuraavaksi tamppasin uran lumikengillä. Tämäkään ei houkutellut reitille muita, niin lopulta kiskoin lumikengillä muutamaa mikroauton rengasta perässä. Jäljestä tuli hieno, mutta ei se eilen oikein hyvin kantanut vieläkään pyörää. Pääsin kuitenkin vaimon pyörällä ajamalla reitin läpi (6,66km). Sielä jälki oli selkeästi kovettunut pakkasessa, mutta ei silti kestänyt hidasta ajoa. Vauhdilla pääsi etenemään kunnes putosi uralta
Täällä Oulussa siis satoi kuivaa pakkaslunta monta päivää ja sitä ei oikein helposti saa asettumaan vaikka pakkastakin on ollut.
No miksi moinen vaiva? Reitti on itselle mieluisa ja jotain tekemistä piti keksiä kun oli kova pakkanen ja oma pyörä on korjauksessa.
![]()
a-o muokkasi tätä : 14.01.2015 at 22.32
Ot:na tähän keskusteluun, kun läskiä ei ole kuin vyötäröllä. Tullut ajettua enduromotojen reitillä (Raision ja Maskun välimaastossa). Meno tyssäsi yllättäen täysin, kun moottoripyörät olivat ruopineet pitkän, syvän ja kapean uran ja fillarilla jäi kampien varaan. (Kuskin liike-energia riitti fillarin tangon päälle. Ei kiva tuntemus.)
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
a-o, oletko vetänyt läskin perässä mikroauton rengasta? Johonkin outoon jälkeen olen törmännyt, joka vaikuttaisi siltä että läskillä on hinattu jotain.
Mittoja ei tähän hätään löydy mutta: ei vuorta, tumpun sisällä on tarralla oleva lenkki joka pyöräytetään kahvan ympäri - ihan toimiva kun muustakaan ei ole kokemusta, tosin voi olla isokätiselle aika tuskastuttava näprätä paikoilleen. Tuon kiinnityksen etuna pidän nopeaa irroitusta. Tumpun koko on aika pieni, vetoketju on aika kovilla jarrukahvan ympärillä. Ei välttämättä sovi kaikkienkavhojen kanssa, ehkä. Hintaansa nähden suht ok tuote, toisen tumpun vetoketju alkoi tosin pettää neuloksesta jo toisen lenkin jälkeen. Tein reklamaation XXL:ään asiasta, vaihto olis onnistunut ilman ogelmia mutta en kerinnyt tekemään sitä kun jo tarvi käyttää tumppuja. Ompelin kalastajan langalla vetoketjun uudelleen vähän kauempaa kiinni neopreeniin ja XXL lähetti hyvityksenä jotain pientä korvausta - ihan ok ratkaisu minulle.
Kaikesta huolimatta yksi paraista talvipyöräily tarvikkeista minun mielestä, tumput on ajossa koko ajan paitsi kylällä käydessä, ilman ei oikein vihdi edes ajaa. Lämpöiset kädet ohuilla hanskoilla on hieno yhdistelmä. Onko tämä kyseinen malli sitten paras...muista ei ole kokemuksia
Mulle ollut yhtä tuskaa nämä Oulun kapeat pakkaslumiset polut. Kun eturengas haukaa hankeen, loppuu eteneminen ja kapealla huonosti kantavalla uralla ei tahdo pyörän liikkeelle saanti onnistua.
a-o:lla meiniki Pop. Omat höpinät Hiukkavaaran suunnalla lumikenkäurakoinnista on laitettu jäihin, siellä kun on onneksemme joku ajellut jo kelkalla pohjaa ympäriinsä...
Jos ajatellaan tumppua isona L-kirjaimena, niin korkeus 25 cm, alaosan leveys noin 23 cm ja suuosan leveys 18 cm. En punninnut mutta Bilteman tumppupari painaa noin 500 g ja nuo on kevyemmät.
Se alkuperäinen tumpun sisällä oleva tupin ympäri laitettava velcro oli liian lyhyt -> vaikea kiinnittää. Kun sen sai kiinni niin itsellä se ainakin painoi kämmensyrjää ja jo parin tunnin lenkillä alkoi käsiin sattua. Leikkasin ne veks, laitoin muoviset tangonpäätytulpat ja vedin prikalla varustetulla lättäkantaruuvilla tumpun läpi tulppaan kiinni. Ei satu käsiin, pysyy luotettavasti, helppo nykäistä tumput irti tulppineen ja laittaa toiseen pyörään. Minusta aivan yliveto systeemi verrattuna noihin velcroihin tai naruvirityksiin.
Tumppujen kanssa pärjää ohuilla TLD:n kesähanskoilla nollakeleistä ainakin 12 asteen pakkaseen, kylmemmällä en ole ajanut. Hanskat ei kastu vesisateesta, rännästä eikä lumesta. Kerran 12 asteen pakkasella hanskan peukalot kastui kun säädin jotain, märkä hanska tuppasi tarttumaan vaihtajan vipuun kiinni mutta sormilla ei ollut silti kylmä. Spessun talviajohanskat olleet käyttämättä noiden hankinnasta lähtien. Kesähanska kuivuu nopeammin kuin hiestä märkä talvihanska.
Mulla ne whiten tumputtimien orkkisvelcrot toimii ihan hyvin, ei tarvetta minkäänlaisiin modauksiin. Muutenkin hyvät, mitä nyt hörppäävät oksilta lunta joskus. Ovat lämpimät märkänäkin, mutta pakkasella ajon aikana tumpun sisään kertyvä kosteus on jäädyttänyt vaihtajan toimimattomaksi. On elpynyt kyllä taas lämmettyään.
Mulla on käytössä Ergon gripit, joten tuota tarrakiinnitystä en pysty käyttämään. Vaan hyvin on tumput toimineet ilmankin tarroja/DIY-virityksiä.
"I have one speed. I have one gear. Go." - C.S.
Fiilistelin tilauksen sisään Brooks B67 aged -satulasta, omassa Moonlanderissa ajoasento on varsin pysty joten sen puolesta käynee hyvin. Ja ulkonäön puolesta![]()
Make war, then love.
Kirjanmerkit