Hetkittäin oli nastoista kovastikin hyötyä, hetkittäin ei. Kymmensenttisessä lumessa vielä ajeli, mutta 15-20cm oli jo kärmestelyä renkailla ku renkailla. Parhaiten eteni kaikki tai ei mikään.
Hetkittäin oli nastoista kovastikin hyötyä, hetkittäin ei. Kymmensenttisessä lumessa vielä ajeli, mutta 15-20cm oli jo kärmestelyä renkailla ku renkailla. Parhaiten eteni kaikki tai ei mikään.
Vantaalla meni ihan hyvin, paitsi että Hüsker Dü on pöppörö lumessa surkea, puskee älyttömästi, täytyy käydä hakemassa Larry eteen.
Johtuuko läskin itseohjautuminen renkaiden paineista vai renkaista itsessään? Tämä on täysin uusi ilmiö, joka ajoittain yllättää.
Roots, bloody roots
Sekä jotta. Pienet paineet kaiketi syynä useimmin. Kannattaa tehdä kokeiluja paineilla. Jo 0,05 bar tekee äärioloissa muutoksen käyttäytymiseen.
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Taitaa kumminkin olla tosa hötössä keulan vikuroinnin kaks suurinta syytä kuskin lumiajo-osaamisen jälkeen (liian) loiva keulakulma ja/tai (liian) vähäinen paino etukumilla. Tänäänkään kun ajelin nelisen tuntia polkuja auki kehätien ja joen välissä, ei juuri eroa tullu oli sit edessä bud vai nastallinen ohut-D - kummallakin pääsi. Se mikä yhä hämmästytti, oli maksispoksis mammuttikumin toiminta takana - eipä just budille tai vanhelkalle hävinny.
Tota HC:n ajoa kun katseli ja takana oli endo, niin joku taika siinä matalassa kuviossa on, samaa tyyppiä kuin mammutissa. Tänään kyllä paikoitelle oli nastasta todellista hyötyä, vaikka tulikin vedettyä useammat lipat, kun D4 päätti lähteä edestä huispois.
Allekirjoitan omalta kohdaltani kaikki kolme syytä. Tarkoitin kumminkin vastata ihan yleisellä tasolla itseohjaamiseen, sillä kuvittelin kysyjänkin sitä tarkoittavan. Itselläni yliohjaavuutta esiintyy nimenomaan kovalla alustalla pienillä paineilla. Höttölumessa eturengas saattaa kirjoittaa aivan miten sattuu, mutta sitä ei korjaa kuin ajotaidolla, ihan sama mikä kumi millä paineilla tai mikä keula.
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Jep, tämä ihmettelemäni ilmiö tulee ilmi juuri kelveillä tasaisella alustalla. Hangessa ajaessa menee olemattoman skillin piikkiin keulan temppuilut.
Roots, bloody roots
Mun Puksua™ ei voi ainakaan liian loivasta keulakulmasta syyttää jtn kun en osaa tai jaksa niin en osaa enkä jaksa, *puhmio*. Sangen hämmentäviä kuvioita tuli aikaansaatua tuolla ummmpihangessa...Itse asiassa - paremmin se paksutin eteni siinä neitseellisessä hangessa polun vieressä.
Mönkkäriurassa piti sit jo hakea se painopiste kohillensa. D5 edessä ja neiti takana, molemmat RD kehällä.
Kun puhutte loivasta keulakulmasta niin mihin suuntaan se katsotaan, kohto 0 vai 90 astetta?
Roots, bloody roots
Paljon jännäämäni tubelesointi onnistuikin yllättävän helposti. Gorilla-teipin annoin asettautua vanteelle sisurin kanssa yön yli. Mulefut + Dillinger 5 -yhdistelmän sai vanteelle jalkapumpulla rauhallisesti pumpaten. Mulefut + Lou vaati kompressoria. Ongelmitta meni hyyyvin pienellä kompuralla, olisikohan säiliön tilavuus viisi litraa.
Ensimmäisen lenkin aikana ei ainakaan ollut mitään ongelmia ja huoletta sai ajella pienillä paineilla.![]()
En usko liian loivaan keulakulmaan ja/tai liian vähäiseen painoon etukumilla. Jos jotain vaikutusta on, niin se on hyvin marginaalista. Vauhti on avain pehmeässä ajamiseen kakspyöräsillä ja sitä on vaikea tasaisella hangessa saada pidettyä tarpeeksi, siksi eturengas hakee.
Loivenee kun etunapa menee poispäin keskiöstä.
@hissitolppa, kokeileppa piruuttas black floydia pienillä paineilla, on aivan murhaava selfsteering kovalla pinnalla. Toinen minkä olen huomannut, niin isopaksu eturengas ja joku 0,3 bar aiheuttaa mulla ainakin saman efektin satunnaisesti. Paineen ollessa bfl:llä joku 0,45 ei mitään ongelmaa.
BlackFloyd oli melko jännä myös 2bar paineilla kun Hooseen kanssa paksuttimilla tuupattiin nuita PK seudun kuntoajoja. Sai ns tosissaan käskeä sisäkurviin.... Hyvin sillä sit pomppi kanttarien yli.
by Optiflow, on Flickr
45NRTH Dillinger 5, Fattyn orkkis 70mm vanteella, sisurilla ja D5:n max paineella 30psi mitattuna uloimmista nappuloista. Taitaa olla siinä ja siinä että mahtuisiko pyörimään takana orkkis 1x10 systeemillä. En voinut koittaa takavanteelle kun ei ollut litkua hyllyssä HuDun uudelleen laittoa varten. Pistin etunapaan "sovite"-palat lisäämään leveyttä että saisin vanteen keskelle takahaarukkaa ja viritin linjalangan roikkumaan ketjulinjan kohdalle, koitin mallailla sillä renkaan paikkaa ketjuihin nähden. Menee niin lähelle, että tarvitsi koittaa oikeasti takavanteella ja ketjujen kanssa mahtuisiko tuo pyörimään.
Onko ihan tuhoon tuomittu yhdistelmä myöhemmin mutakelien alkaessa Big Fat Larry/Lou? Lou tulossa takuuseen Bulldozerin tilalle ja eilen tarttui Big Fat Larry kaverin varastosta hyvään hintaan mukaan
Gravity, what a heartless bitch.
Ainoa muuttuja mun yhdistelmässä edellisiin lumitalviin on edessä Larry -> Hüsker Dü, Larry on edessä huomattavasti rauhallisempi ja suuntavaakaampi. Hüskeri vaatii mutkassa painoa reilusti eteen ja ulkomutkan suuntaan ennen kun luisuminen loppuu, lisäksi ohjausliikkeet on oltava todella varovaisia. Pieni offcamber ja puuteri lumi niin lähtee keula helposti alta.
Pinna löystyy kun ketju kiristyy.
Näköjään onnistui ainakin jotenkuten Mulefut/Bulldozerin litkutus foorumin ohjeilla kun eturenkaaseen aamulla pistetyt paineet on vielä illalla ajoon riittävät. Ähräystä riitti kun ei viitsinyt ensin nostattaa vanteelle sisurilla ja ilma falskasi aina joltain reunalta, lopulta onnistui juuri kun olin luovuttamassa.
Nyt voi joku iso Gona tietty sanoa, että "kun et raukka paremmastakaan mitään tiedä" mutta ei voi muuta kuin ihmetellä, miten hyvin nuo hankkimani gumekset toimivat. Mullahan on Fat1 Pro ja siihen ei taakse 4 " leveämpi kumi mahdu. Tilasin siten XXL:stä taakse Surlyn 3.8" Naten ja eteen, jossa tilaa on leveämmällekin renkaalle, Surlyn 4.8" Loun. TOIMII TODELLA !! Paineet laitoin mittarin puuttuessa "fiiliksellä" eli tasolle, jossa kovaksi tampatulla tiellä tunnelma on kuin tervassa ajaisin ja tulee estoitta kirottua koko läskipyörän hankintaa, koska "eihän tämä traktori kulje mihinkään". Asianmukaiset maastopaineet siis, hommasin duuniin tullessani mittarin eli mittaan illalla mielenkiinnon vuoksi, mitkä nuo eiliset paineet oli.
Siinä vaiheessa kun pari sataa metriä tietä pitkin jurrutettuani poistuin metsähallituksen puolelle paljastui jutun juoni. Meillä päin kun ei metsässä liiku nelijalkaisen eläinkunnan ohella ketään, pääsee aina ja kaikkialla etenemään peuranpoluilla neitseellistä hankea ja ei voi kuin ihmetellä tuon laitoksen etenemiskykyä tuolla rengastuksella. Lisäksi uskon vakaasti, että jo yksin pienemmän pintapaineenkin takia tuolla jatkaa matkaa siinä, missä leveämmällä takarenkaalla joutuis jalkautumaan. Lisäksi tuossa on luonnollisesti sekin etu, että takarengas kulkee jo valmiiksi avattua latua jopa pienessä kaarroksissa.
P.S. Painemittariksi valikoitui muuten tämä lähinnä siksi, koska tarve oli eilisen perusteella "heti". Tosin poimin tuon mukaan Motonetistä, jossa oli vitosen halvempi. Tiedän, että ulkomailla olis joo halvempi, mutta kun piti saada heti ja nyt käsiin![]()
Jukkis muokkasi tätä : 12.01.2015 at 13.44
Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,
Mun mielestä just "gonat" on Natea aina kehunutkin joten varmasti hyvä valinta! Mittarikin on ihan käypä niin kauan kuin patteri kestää, se kun on juotettu kiinni!
Liikuva shikaani muokkasi tätä : 12.01.2015 at 14.54 Syy: lisäys
Varmaankin kyseinen rengasyhdistelmä toimii mutta,
onkohan tässä nyt joku ajatusvirhe lukijalla, mä ajattelisin että leveämmällä olis se pienempi pintapaine jos se nyt etenemistä sinänsä suoraan auttaa.. ja kapeammalla kumilla lienee isompi pintapaine kuitenkin? No pääasia että rengastus miellyttää ja pyörä etenee.
oliko tossa bulldozer:rissa joku jekku pyörimis-suunnassa..oliko eturenkaana nuoli myötäpäivään? ja takana päinvastoin
älkää kysykö mistä johtuu väkivalta!! älkää kysykö mistä johtuu päihdeongelma!!
Just eli leveellä pintapaine pienempi, mutta tollasessa umpihankimöyrimisessä nimenomaan hyvä, että se takarengas pureutuu kunnolla sinne lumihötön läpi sinne, missä pitoa on. Vähän niinkuin noita nelipyöräisten ralliohjusten rengastuksia katsoo, niin kapeeta suositaan kun pitoa haetaan.
P. S. Tarkistusmittaus osoitti, että ne mun eiliset "fiilispaineet" olivat niinkin maltilliset kuin 0.21 bar edessä ja 0.25 bar takana. Ei ihme, että pisti papan puhaltamaan tuossa auratulla osuudella. On muuten mainio kumi tuo leveä Lou. Ei muljahdellut ohjatessa siten kuin matalilla paineilla Walcon vakio VeeRubber , jotka nyt tosin eivät Fillari-lehden Kona Wo-koeajossa hurraa huutoja aiheuttaneetkaan. Taidan tulevalle kesäkaudella heivata nuo VeeRubberit tyystin. Istutan vaikka niiden keskelle kesäkukkia tuohon pihamaalleSiihen niiden ominaisuudet riittävät.
Tapatalkista iKälättimellä
Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,
No, tosin ennen kuin tuosta painemittarista paristo loppuu, olen jo ehtinyt varmaan sen hukata
Sen verran tuota tutkin, että takakansi on pienellä ruuvilla kiinni. Sen kun avaa, ruuvaa suuttimen irti ja poistaa takakannen, tulee näkyviin piirilevy, joka on kolmella pienellä ruuvilla kiinni toisessa kuorenpuoliskossa. Eli selkeesti on järjellä kasattu ja näin ollen JOS paristoa tarvitsee vaihtaa on kyseessä vain helpomman tason kolvaushomma. En poistanut tuota piirilevyä nähdäksen lähemmini tuota härpäkkeen virtalähdettä. Jos se oikeesti on juottamalla kiinni niin silloinhan ei ole kyseessä paristo vaan vastaavankokoinen akku. Anyway, tarvittaessa siis tänne
Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,
Kirjanmerkit