GiantFillariElectrobikeHepha
Sivu 17 / 35 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 15 16 17 18 19 27 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 481 - 510 / 1042

Aihe: Specialized Fatboy

noilla kartioprikoilla on (ainakin joidenkin mielestä) jarrusatulan keskittäminen helpompaa..
    The end of the road is just the beginning...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti svheebo Katso viesti
    Putsailin jarrut aamusella kun oli pakkasta niin paljon. Etujarru on tosiaan toteutettu adapterilla jo alunperin, mikähän on idea että on tunkaistu noin julman pitkät pultit ja kasa prikkoja?
    Jos tuollaiset prikat oli vain toisella puolella jarrusatulaa niin en ihan ymmärrä ideaa, mutta jos samanlaiset pallomaiset prikkaparit olivat molemmin puolin jarrusatulan korvakkeita niin niiden ideana on että ne mahdollistavat jarrusatulan kallistamisen jos kaikki osat eivät ole ihan luonnostaan kohtisuoria.
    Jussi Heikkilä
    MC Kramppi - Meillä ei venytellä

Takajarrussa ei moisia kartioprikkaviritelmiä ollut. Ei taida olla toleranssit ihan samaa tasoa kuin moottoripyörissä, KTM:n Brembojen monoblokkisatulan kun laittoi paikalleen niin se oli just siinä. Ei viritelmiä
    Edit: Ja prikat olivat niin kuin ovat kuvassani ylemmässä pultissa.

IncBuff Guest
    Tuo on ihan normaali Shimanon adapteri. Sen mukana tulee pultit ja prikat.

Eihän näissä satuloissa ole sellaista normaalia ilmausruuvia? Olisko ilmausruuvi tuo kuusiokolokantainen mikä on aika keskellä kuvaa, satulan kiinnityspultin vieressä?

zipo Guest

Kiitos zipo, tuostahan kaikki olennainen löytyykin. Arvauksenikin osui oikeaan.

Ne on noi kuppiprikat kokolailla pakolliset jos ei haarukassa jatai adapterissa ole pinnat ihan suorat. Itellä koitin lyhemmillä pulteilla ja ilman kuppiprikkoja, ajoi satulan aina toiseen sivuun kun yritin kiristää.

Tuo PM adapteri muuttaa sitä kulmaa, miten pultin kanta kohtaa jarrusatulan pintaa (eripaksuiset adapterin päät), siksi siinä pitää olla kartioprikat.

Kun ei just ole varaa koko jarrukalustoa päivittää, niin vaihdoin taakse kuluneiden palojen tilalle uudet. Lisäksi kävin hakemassa Biltemasta LHM+ öljyä, nekin vaihtoon. Paloiksi ei meidän nurkilta heti löytynyt kuin Marwi dbp-10:t. Levyissä lukee "resin pad only", menevätkö nyt sitten pilalle organic paloilla...no, eipä ole levyt kalliita jos niin käy. Mutta jumaleissön mikä pito tuli jarruun, ei ole koskaan ollut yhtä tunnokas ja tarvittaessa myös voimakas. Josko huomenna vaihtaisi etujarruunkin uudet litkut, palaa on edessä vielä jäljellä rutkasti.

Ei mee pilalle, resin = orgaaninen, eli ei sintteripala..
    Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..

Selvisikö kenellekään sopiiko Expertin vakiojarruihin jotkut hiljaisemmat jarrupalat? Etujarru vinkuu pakasta vedettynäkin kuin sumutorvi, vaikka keli tänään ei ollut erityisen kostea. Jospa ei tarvitsisi heti päivittää jarruosastoa.
    Roots, bloody roots

Onko minkä verran kilometreja takana expertin jarruilla? itellä Sippi Edition ja eri jarrut, mutta jokatapauksessa ovat hiljentyneet nyt kun on sisäänajaantuneet vähitellen. Aika vähän tarvii kyl jarruja noilla mun reiteillä, niin ei kovin nopeesti oo jarrut asettunu. Mut siis uutena mylvi, ei mölise enää.

Vähän tuntuu, että ajoasentoa tarvitsisi saada taemmaksi (tai ainakin painopistettä). Satulaa taakse ja/tai stemmi lyhyemmäksi näin ensialkuun vai miten muuten kannattaa lähteä asentoa säätämään?
    Roots, bloody roots

Satulalle on oma optimaalinen kohtansa ja mikäli satula on siihen asetettu niin en lähtisi ohjaamoa lyhentämään sitä kautta vaan mielummin lyhyemmällä stemmillä..

OK. Katselen netin tarjontaa. Mistä muuten tietää onko satula optimaalisesti asemoitu?

t. nöösi
    Roots, bloody roots

Satula on kohdillaan kun ajo-asento tuntuu luontevalta, se mikä käy minulle ei välttämättä käy sinulle.
    Laitoin omaan Thompsonin layback tolpan ,tuon kanssa sain itselle sopivan asennon.

Kannattaa kokeilla myös säätää satulan kulmaa pystysuunnassa se vaikuttaa lantion asentoon ja toisinpäin.
    Eli kun siirrät satulaa eteen tai taakse yleensä joutuu myös puuttumaan tuohon satulan kulmaan.

Olen n.175 pitkä ja s kokoinen FB expert ja jouduin nostamaan satulan kärkeä ylöspäin koska muuten olisin "maannut" stongalla ja siinä kädet joutuu koville ja kipeytyy.

Mulla on L-koko ja 184 cm on päälaen etäisyys maasta. Tänään hangessa tuli ensimmäinen kitinän aihe FB:n geometriasta: stand-over height on tuossa aika korkea. Kun tossu uppoaa hankeen, käyvät sukukalleudet kuumottavan likellä putkea. Tavallaan ymmärrän nyt, miksi niin monet ajavat pienellä rungolla läskejä.
    Roots, bloody roots

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Selvisikö kenellekään sopiiko Expertin vakiojarruihin jotkut hiljaisemmat jarrupalat? Etujarru vinkuu pakasta vedettynäkin kuin sumutorvi, vaikka keli tänään ei ollut erityisen kostea. Jospa ei tarvitsisi heti päivittää jarruosastoa.
    Mä hommasin kanssa tällä viikolla Expertin ja huomasin saman. Aivan hitonmoinen ujellus, ihan sama kumpaa jarrua käyttää. Menee vähän ilo olla hiljaisessa metsässä kruisailemassa, jos sattuu jarrua tarvitsemaan. Jos satut löytään jotkut paremmat palikat, niin vinkkaatko tännekin. Toki jos sattuvat hiljeneen kilometrien karttuessa riittää toki sekin tieto, mulla ei varmaankaan ihan lähiaikoina hirveesti kerry, mutta tietääpähän sitten odottaa...

OK. Katselen netin tarjontaa. Mistä muuten tietää onko satula optimaalisesti asemoitu?

t. nöösi
    Satula on silloin oikella kohdalla kun pystysuora linja leikkaa polvilumpion takaosan sekä polkimen akselin. Näin mulle on opetettu ja tälleen itse asettelen satulan. Erikoishommat erikseen.

^Tällöinkö pidät polkimen ala-asennossa?
    Roots, bloody roots

^Tällöinkö pidät polkimen ala-asennossa?
    Ei ku polkimet vaaterissa ja toi mitataan etummaisesta polvesta

Sent from my iPad using Tapatalk
    Ride and Smile!

Härösedän asennuspalvelu on jälleen käytettävissä. Paiskaa privaa jos koet tarpeelliseksi.
    Memento mori

Ensin tarvitsee saada setä lenkille, mutta kiitos.
    Roots, bloody roots

Mulla on L-koko ja 184 cm on päälaen etäisyys maasta. Tänään hangessa tuli ensimmäinen kitinän aihe FB:n geometriasta: stand-over height on tuossa aika korkea. Kun tossu uppoaa hankeen, käyvät sukukalleudet kuumottavan likellä putkea. Tavallaan ymmärrän nyt, miksi niin monet ajavat pienellä rungolla läskejä.
    Kyllä L on tuohon raamiin oikea. Itse 180cm/85cm vaihdoin Muklukin L-> M ketteryys syistä, enkä stan-overin, mutta kyllä talvella hangessa siitä matalammasta voi olla iloa, että pääsee pyörän päältä pois, kun jalat on polveen asti hangessa. Tuli meinaan kokeiltua.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hub Katso viesti
    Satula on silloin oikella kohdalla kun pystysuora linja leikkaa polvilumpion takaosan sekä polkimen akselin. Näin mulle on opetettu ja tälleen itse asettelen satulan. Erikoishommat erikseen.
    Kukahan muuten havainnolistaisi tarkemmin mikä on se "polvilumpion takaosa" ?
    Toki tuolla kriteerillä olen itsekkin aina satulan paikan hakemisen aloittanut.

Juuri siirsin muuten kokeeksi satulaa 5mm eteenpäin. Vaikutus on yllättävänkin suuri.

^Tuosta selviää http://www.youtube.com/watch?v=oE3XyTXUIxU
    Itse olen mitannut luotilangalla polven etu osasta poljinakselin keskelle, mutta tuon videon mukaan kammen päästä polven etureunaan veisi juurikin lähemmäs lumpion takaosaa akseliin nähden, mikä on luulta vasti se ns oikea.
    Kyllä takana olevalla satulalla on imo vammasta pyörittää. Yhellä jalalla lukoilla, kun pyörittää huomaa helposti onnistuuko pyöreästi vai ei. No pusikossa se on välillä semmosta könyämistä, mutta penkkit kohilleen silti.

Edit. Ja se toinen tapa mikä antaa melko varmasti saman loppu tuloksen. http://www.youtube.com/watch?v=ycA1tpSWeqA
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Kukahan muuten havainnolistaisi tarkemmin mikä on se "polvilumpion takaosa"?
    Käytännössä mittauspisteellä tarkoitetaan sitä pientä kuoppaa, joka muodostuu (ainakin minun polviini) lumpion molemmin puolin polven ollessa 30-45 asteen kulmassa. Ajatuksellisesti siis "polvilumpion takaosa" on polvinivelen (sääri- ja reisiluun linjan) ja polvilumpion välissä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Pitkällisten kokeilujen jälkeen minä olen päätynyt pitämään maastopyörässä satulan noinn 5cm alempana kuin mitä noilla katupyöräohjeilla. Se antaa enemmän tilaa liikkua eteen taakse ja sivuille mikä on tarpeen juurakoissa ja kivikoissa. Lisäksi se alentaa painopistettä ja tekee pyörästä vähemmän kiikkerän etu-takasuunnassa. Bonuksena vielä pienempi riski etukautta nurin menemiselle.
    Toki tämä oli aluksi aika raskasta mutta aika pian siihen tottui. Kannattaa kokeilla.

^ Thank's god for the hissitolppa... ei tarvii tehdä kompromissejä..

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •