ElectrobikeGiantGarminHepha
Sivu 1 / 12 1 2 3 11 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 346

Aihe: Ensimmäinen cyclocross

  1. #1
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850

    Ensimmäinen cyclocross

    Tästä aiheesta jokunen keskustelu on jo käyty, mutta aloitan nyt vielä kerran kiellon päälle...

    Elikkäs ensimmäinen cyclocross olisi hakusessa. Pyöräily on aina tuntunut urheilulajeista mukavimmalta, ja elämän aikana jokunen kilometri erilaisilla peruspyörillä onkin jäänyt taakse. Viime kesänä sitä tuli kuitenkin aloiteltua vakavammin, mutta 50+ km lenkit hybridillä teki kyllä tuskallisen selväksi että ainakaan tuo oma hybridini ei ole minun mitoilleni sopiva. Joku saattaa muistaa jonkun keskustelun aiheesta. Uusi pyörä ensi kesäksi on siis haussa, ja cyclocross tuntuu luontevalta valinnalta kun ajelu on 95 % maantiellä (se loppu 5 % on uusien reittien yllättäviä soratiepätkiä, ja ehkä satunnaisesti joku pieni mettäpolku).

    Olen katsellut lähinnä Cannondalen malleja, koska niiden runkoja kehutaan ja omakin koeajoni allekirjoitti väitteitä. Kiikarissa ovat nämä mallit:

    http://www.cannondale.com/eur_en/201...adx-disc-5-105 (~1500 e, alumiinirunko, levyjarrut, Shimano 105-osasarja)

    http://www.cannondale.com/eur_en/201...ram-rival-disc (~2000 e, alumiinirunko, hydrauliset levyjarrut, SRAM Rival -osasarja)

    http://www.cannondale.com/eur_en/201...ram-rival-disc (~2500 e, hiilikuiturunko, hydrauliset levyjarrut, SRAM Rival -osasarja)

    Tämänhetkiseen tilanteeseen nähden tuo edullisin Caad X 105 tuntuu järkevimmältä valinnalta. Haen kuitenkin polkupyörää jolla ajelisin 15-20 vuotta, ja itseni tuntien jossain vaiheessa saattaisin ruveta miettimään olisiko sittenkin pitänyt panostaa vähän enempi. Tuolle ajanjaksolle pohdittuna jopa tonnin lisäpanostus voisi vielä olla perusteltavissa. Hiilikuiturunko ei kiinnosta siksi että se on pikkasen alumiinirunkoa kevyempi, vaan siksi että sitä kuvataan pehmeämmäksi ja jossakin keskustelussa oltiin yleisesti sitä mieltä että kun sitä kerran kokeilee, paluuta ei ole. Tietenkin koeajan sitten lähempänä eri vaihtoehdot, mutta teen tässä nyt vielä karkeampaa seulontaa. Talvisilla pyöräteillä uskoisin että pehmeämpi runko olisi kyllä kiva bonus. Toisaalta, miten hyvin hiilikuitutanko kestää ympärille tulevaa puristusvoimaa? Fillariin tulisi kiinnitettyä lastenistuin, koska välillä myös lapsia on kiva kuljettaa. Nuo Hamaxin istuimet kiinnitetään erillisen, kiinteästi asennettavan palikan avulla. Se palikka tulee pystytangon ympärille kovasti kiinni, joten jos väkisinkin puristaa tankoa pikkusen kasaan. Ks. https://www.karkkainen.com/tuotekuva...9775510432.jpg . Toisaalta, ei tämä seikka kuitenkaan materiaalivalintaa päätä.

    SRAM Rivalista ei ole pienintäkään kokemusta, mutta kovasti Canondale tuntuu sitä suosivan noissa kalliimmissa cycloissaan. Shimano 105 yllätti koeajossa sillä, miten pitkiä vivun liikkeitä se vaati. Varmaan tuohonkin tottuisi, mutta etukäteen pohdittuna haluaisin kyllä mieluusti lyhyempiliikkeiset vivut. Meneekö SRAM enemmän vai vähemmän pieleen tässä suhteessa? Entä toimivuus talvikeleillä? Onko mekanismi pomminvarma, vai onko pakkasella odotettavissa sellaisia ongelmia joista Shimano 105 ei kärsi?

    Tuon edullisimman mallin jarruja jossakin vähän moitittiin, ja itsekin vähän koeajolla yllätyin etteivät ne sen tehokkaammat olleetkaan. Tosin en tiedä kuinka paljon sillä koeajopyörällä oli ajettu, joten voihan olla etteivät ne uutuuttaan olleet saavuttaneet vielä parasta tehoaan.

  2. #2
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Tarvitset ilmeisesti pyörän, joka sopeutuu arjessa monenlaiseen käyttöön. Siksi suosittelen tutustumaan Kona Roveen. Tästä pyörästä löytyy oma keskusteluketjunsakin, se kannattaa lukaista läpi. Toki hiilikuiturunkoisen keveys kaupassa pyöriä käsittelemällä saattaa tuntua houkuttelevalta, mutta onko tuolla oikeasti jotain konkreettista merkitystä siinä käytössä, johon itse pyörää käyttää. Vai olisiko teräsrungon huolettomuus kuitenkin tärkeämpi seikka noiden vuosien aikana. Ja onko esim. ykkösvaihteen välitys 36/28 riittävä jyrkimpiin mäkiin, polkujen koluamiseen tai lastenistuimen kanssa ajettaessa vai olisiko välitys 34/32 parempi? Saako Cannondaleen kaikki tulevaisuudessa haluamasi varusteet kiinni ilman kikkailua ja sopiiko siihen talvirenkaat?

  3. #3
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.574
    http://surlybikes.com/bikes/straggler

    Mullon moinen ja lämpimän vilpittömästi voin suositella. Kunhan ei kolaroi niin siinä on pyörää vuosiksi. On painava, mutta ach kuinka mukavaa kyytiä se tarjoaa.

  4. #4
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Liityn teräsfanikuoroon. Tommosta lastenistuinta en kyllä hiilikuiturunkoon enkä ees oikein kevyeen aluseenkaan laita.

    Srameista en tiedä mutta Ultegran kympit on omassa ajossa pelanneet pakkasillakin moitteetta. Toki maantiekahva ja kuskilla vanhan ajan rukkaset on tämmönen einiinkovintoimiva-yhdistelmä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  5. #5
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.287
    Teräs paljon miellyttävämpi runkomateriaali kuin usea alumiininen ja myös hiilariin lastenistuimen kiinnitys voi olla ongelmallinen. Yleensä kaikki hyvin huolletut osat toimii pakkasilla, ongelmaa tuottaa lähinnä nollan kummallakin pyörivä sohjokeli.

  6. #6
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.277
    Makunsa ja suosikkinsa kullakin, mutta jos ei ole aikomusta kisakrossia ajaa, niin mä laittaisin sen noin kaksi tonnia kiinni tuohon ja ajelisin tyytyväisenä vielä vuosienkin päästä.

    Sramin kahvoissa liike on melkoisen pitkä pienemmän rattaan suuntaan vaihtaessa, koska vaihtaminen tapahtuu yhdellä vivulla ja aina samaan suuntaan. Campagnolossa on selvästi lyhyemmät liikematkat, mutta niitä ei taida yhdestäkään levarikrossarista vakiona löytyä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  7. #7
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    753
    Cyklot on vanhanaikasia. Nykyaikaa ja huomista on adventurebike, monstercros, semi 29. Teräsrunko ja ääretön muunneltavuus.(mukavuus) Kunnes jotain uutta tilalle keksitään.
    Miksi hankkia rajoittunutta cykloa? Mikään ei sitä enää nykyaikana puolla.

  8. #8
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Tarvitset ilmeisesti pyörän, joka sopeutuu arjessa monenlaiseen käyttöön.
    No periaatteessa käyttö on lenkkeilyä vaihtelevilla teillä ympärivuotisesti, sekä sitten satunnaisesti lapsen kyydittämistä lyhyempiä matkoja kesäkeleillä. Työmatkoja (10 km suuntaansa) saatan tulevaisuudessa ajella myös. Eli juu, kaippa tuo täyttää monenlaisen käytön kriteerit. Pääpaino on kuitenkin siinä lenkkeilyssä maan- ja pyöräteillä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Siksi suosittelen tutustumaan Kona Roveen. Tästä pyörästä löytyy oma keskusteluketjunsakin, se kannattaa lukaista läpi.
    Kiitos vinkistä, kivan näköinen pyörä. Täytyypä kahlata keskustelua läpi, kun speksejä katsomalla en äkkiseltään osannut sijoittaa tuota noiden Cannondalejen vierelle, sen verran eri osat käytössä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Toki hiilikuiturunkoisen keveys kaupassa pyöriä käsittelemällä saattaa tuntua houkuttelevalta,
    Kuten alkuperäisessä viestissä mainitsin, keveydelle en tosiaan anna suurtakaan painoarvoa, mutta aivan täysin en sitä sivuutakaan. Mielessä on ollut, että fillaria voisi kuljetella auton katolla (vetokoukku puuttuu, mutta kattokaiteet olisi valmiina) lomareissujen aikana. Mutta kun tässä useampi maininta tuli teräsrunkojen puolesta, niin täytyypä vielä lueskella keskusteluja myös niistä; yleisesti tuosta keveydestä vaahdotaan niin paljon, että itsekin aluksi ajattelin että alumiininen on riittävän kevyt, mutta teräsrunkoisia en edes mieti.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    mutta onko tuolla oikeasti jotain konkreettista merkitystä siinä käytössä, johon itse pyörää käyttää. Vai olisiko teräsrungon huolettomuus kuitenkin tärkeämpi seikka noiden vuosien aikana.
    Huolettomuus on kyllä ehdottomasti plussaa, mutta toisaalta esim. tuo lastenistuin-aspekti on relevantti vain muutaman hassun vuoden, sen jälkeen kyyttäily loppuu.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Ja onko esim. ykkösvaihteen välitys 36/28 riittävä jyrkimpiin mäkiin, polkujen koluamiseen tai lastenistuimen kanssa ajettaessa vai olisiko välitys 34/32 parempi?
    Mäet ei täällä pohjanmaalla muodostu ongelmaksi , mutta voihan olla että 34/32 olisi monikäyttöisempi yhdistelmä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Saako Cannondaleen kaikki tulevaisuudessa haluamasi varusteet kiinni ilman kikkailua ja sopiiko siihen talvirenkaat?
    Alumiinirunkoiseen ainakin saa, siinä on aika hyvin valmiita koloja ja mahdollisuuksia. Hiilikuiturunko tuli vähän tuolta takavasemmalta pohdintoihin mukaan, joten siitä en osaa sanoa.

  9. #9
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmw Katso viesti
    http://surlybikes.com/bikes/straggler

    Mullon moinen ja lämpimän vilpittömästi voin suositella. Kunhan ei kolaroi niin siinä on pyörää vuosiksi. On painava, mutta ach kuinka mukavaa kyytiä se tarjoaa.
    Nätin näköinen, mutta tuota ei taida täkäläisissä pyöräliikkeissä olla edustettuna. Haluaisin kuitenkin ostaa pyörän liikkeestä ja maksaa ylihintaa siitä ilosta, että myyjä katsoo pyörän koon olevan minulle sopiva. Kuten sanottu, ensimmäinen cyclocross, niin en uskalla lähteä urheilemaan omatoimivalintojen pohjalta.

  10. #10
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Liityn teräsfanikuoroon. Tommosta lastenistuinta en kyllä hiilikuiturunkoon enkä ees oikein kevyeen aluseenkaan laita.
    Ok, hyvä tietää että lastenistuimen kiinnitys ainakin noiden itse linkkaamieni mallien osalta saattaa olla poissuljettua.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Srameista en tiedä mutta Ultegran kympit on omassa ajossa pelanneet pakkasillakin moitteetta. Toki maantiekahva ja kuskilla vanhan ajan rukkaset on tämmönen einiinkovintoimiva-yhdistelmä.
    Ultegrat on varmaan hyvät, mutta taitaa niillä varustettujen pyörien hinta karata niin kauas ettei niitä tarvitse vakavasti miettiä. (Ja ne levyjarrut haluan kuitenkin.)

  11. #11
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Teräs paljon miellyttävämpi runkomateriaali kuin usea alumiininen
    Nuo Cannondalet valikoitui mukaan alunperin siksi, että niiden alumiinirungoistakin on aika paljon hyvää kirjoitettu. Ja kun omat kokemukset cycloista on pyöreä nolla, niin pakko vain luottaa jos joku toinen sanoo että Cannondalen alumiinirunko ei ole ollenkaan niin jäykän tuntuinen kuin jollain toisella merkillä.

  12. #12
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Makunsa ja suosikkinsa kullakin, mutta jos ei ole aikomusta kisakrossia ajaa, niin mä laittaisin sen noin kaksi tonnia kiinni tuohon ja ajelisin tyytyväisenä vielä vuosienkin päästä.
    Kiitti tästäkin. Hyvinkin kiinnostavan näköinen pyörä, mutta taitaa olla sama ongelma, ettei täkäläisistä pyöräliikkeistä löydy.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Sramin kahvoissa liike on melkoisen pitkä pienemmän rattaan suuntaan vaihtaessa, koska vaihtaminen tapahtuu yhdellä vivulla ja aina samaan suuntaan. Campagnolossa on selvästi lyhyemmät liikematkat, mutta niitä ei taida yhdestäkään levarikrossarista vakiona löytyä.
    Ok, harmillista jos näin on. Mutta eipä siinä sitten ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin sopeutua niihin pitkiin liikkeisiin. Pitää sitten keväällä käydä liikkeessä testaamassa minkälainen ero käytännössä noiden satavitosten ja rivalien välillä on.

  13. #13
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Tuskin tuo maantiekahvojen pakkastoiminta on merkistä ja mallista kiinni. Vaijerit kuorissaan ruukaa jäätymään, siksi perinteinen ulkoinen vaijeriveto on edelleenkin huolettomin. Jos omassani on alkanut takavaihtaja viipyilemään niin sen viimeisen tai takavaihtajasta lukien ekan kuorenpätkän kun olen vaihtanut niin taas pelaa.

    Mutta kummat, Sramin vai Shimanon kahvat pelaa lobstereilla paremmin? Vai Campa onko talviajoon sopivin?

    Tuo linkkaamasi lastenistuinhan vaatii etuvaihtajalle vaijerivedon alakautta. Ja huomaa etten kirjoittanut kategorisesti ettei alurunko moista kestä vaan etten itse ihan kepoisimpiin aluraameihin moista asentaisi.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  14. #14
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Tuo linkkaamasi lastenistuinhan vaatii etuvaihtajalle vaijerivedon alakautta.
    Ei, kyllä vaijerit voi mennä pystyputkea pitkin, kunhan ne menevät takana. Näin nykyisessäkin pyörässäni on. Se taustakiinnityslevy on kuitenkin aika ohkanen.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Ja huomaa etten kirjoittanut kategorisesti ettei alurunko moista kestä vaan etten itse ihan kepoisimpiin aluraameihin moista asentaisi.
    Toki niin, lähinnä peilasin kommenttiasi linkkaamiani Cannondaleja vastaan jotka on käsittääkseni aluiksi kohtuullisen keveitä.

  15. #15
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    AluCannondale+lapsenistuin selviää parhaiten pyöräkauppiaalta kysymällä, jos lupaavat niin silloin runkotakuu on voimassa ja asia sitä myöten selvä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  16. #16
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.574
    Foxcomp aka K. Jalli tuo Suomeen Surlya ja jälleenmyjiä on useita. Mistä lie mahead kotoisin että mitä ovat paikaiset kaupat? Ite ostin pelkän rungon Ibikestä Lauttasaaresta. Toinen paikka pääkaupungissa on Shock Therapy Pikkuhuopalahdessa. Mansterissa on joku diileri.

  17. #17
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.277
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mahead Katso viesti
    Kiitti tästäkin. Hyvinkin kiinnostavan näköinen pyörä, mutta taitaa olla sama ongelma, ettei täkäläisistä pyöräliikkeistä löydy.
    Tom Sport Agency -niminen firma Turussa tuo nykyään Genesistä Suomeen. Kannattaa kysellä koeajomahdollisuuksista sieltä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  18. #18
    Liittynyt
    05/2010
    Viestit
    1.040
    ostasin 105 cännärin ja näyttäisin nenää teräs-hihhuleille.
    Fucked up and ready to die.

  19. #19
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmw Katso viesti
    Foxcomp aka K. Jalli tuo Suomeen Surlya ja jälleenmyjiä on useita. Mistä lie mahead kotoisin että mitä ovat paikaiset kaupat? Ite ostin pelkän rungon Ibikestä Lauttasaaresta. Toinen paikka pääkaupungissa on Shock Therapy Pikkuhuopalahdessa. Mansterissa on joku diileri.
    Juu niin olisi voinut tietysti mainita että Oulussa vaikutan, eli Pyörä-Suvalan valikoimat ovat päällimmäisenä. Muitakin liikkeitä on, mutta niiden valikoimia tiedän huonommin (sen tarkistin kuitenkin ettei Surlyä tai Genesistä löydy ainakaan muutamasta liikkeestä joiden sivuja kävin läpi).

  20. #20
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kukavaa Katso viesti
    ostasin 105 cännärin ja näyttäisin nenää teräs-hihhuleille.
    Hinnan vuoksiko 105, vai onko muitakin syitä joiden perusteella et näyttäisi nenää SRAM Rivalin sarvien takaa?

  21. #21
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kukavaa Katso viesti
    ostasin 105 cännärin ja näyttäisin nenää teräs-hihhuleille.
    Kas kun en tunne olevani teräshihhuli, on mulla ajossa niin terästä kuin alua. Ainova vaan ettei jalkani nytten enää niin kovin rautaisilta tunnu, ikä ja kilsat ynnä nää pienet terveysriesat yrittää menoani hidastaa, niin turhaan laulun sanoin.
    Teräsrungon hoksaa tyhmempikin kuten minä, on siinä oma hohtonsa. Muttei tietenkään ainuva autaaksi tekevä.

    Jos luoja ynnä ekonomia suo niin oikeen mieluusti hommaan teräscrossarin näitten alumiinisien rinnalle. Ajotuntuma on cromolla semmoisen lempeän suomihevosen luokkaa, mun halvempi alucrossari edustaa sekundatason lämminveristä.
    arctic biker muokkasi tätä : 10.01.2015 at 18.38
    I väntan på ännu dåligare tidet

  22. #22
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mahead Katso viesti
    Hinnan vuoksiko 105, vai onko muitakin syitä joiden perusteella et näyttäisi nenää SRAM Rivalin sarvien takaa?
    Minä ny toistan itteäni, jos talvella ajat niin tarviit paksummat kintaat. Paa ne kätees ja testaa kummilla kahvoilla parhaiten vaihteet vaihtuu. Tosin nuo ainoat rukkaskelpoiset maantiekahvat on vanhan ajan 9Sorat, jarrukahvalla ja peukkuvivulla homma hoituu. Kas kummaa kun ittellä nuokin on, uudenkarheat ja odottamassa seuraavaa pyöräänsä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  23. #23
    Liittynyt
    05/2010
    Viestit
    1.040
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mahead Katso viesti
    Hinnan vuoksiko 105, vai onko muitakin syitä joiden perusteella et näyttäisi nenää SRAM Rivalin sarvien takaa?
    no höpsis, mä näytän nenää cännäriltäni vaikka siinä on campan vaihteet. mut joo hinnan ja ehkä vähäsen värinkin vuoksi. tosta jäis hintaa ostaa sitten rivalin kammet (!) vain siksi ku pöräkorjaaja kaveri on sanonu että fsaalla on jotain hölmöjä juttuja, mitä en muista/tajunnu. niin ja siksi rivalit kun simpan kammet on niin helvetin rumia.
    Fucked up and ready to die.

  24. #24
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Minä ny toistan itteäni, jos talvella ajat niin tarviit paksummat kintaat. Paa ne kätees ja testaa kummilla kahvoilla parhaiten vaihteet vaihtuu. Tosin nuo ainoat rukkaskelpoiset maantiekahvat on vanhan ajan 9Sorat, jarrukahvalla ja peukkuvivulla homma hoituu. Kas kummaa kun ittellä nuokin on, uudenkarheat ja odottamassa seuraavaa pyöräänsä.
    Kertaus on opintojen äiti. Mutta joo, tuo on hyvä testi kans käydä kokeilemassa, kun nykyisellään itsekin tulee peukalovaihteita vaihdeltua ja niiden kanssa pärjää kyllä mukavasti paksummillakin rukkasilla.

  25. #25
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kukavaa Katso viesti
    no höpsis, mä näytän nenää cännäriltäni vaikka siinä on campan vaihteet. mut joo hinnan ja ehkä vähäsen värinkin vuoksi. tosta jäis hintaa ostaa sitten rivalin kammet (!) vain siksi ku pöräkorjaaja kaveri on sanonu että fsaalla on jotain hölmöjä juttuja, mitä en muista/tajunnu. niin ja siksi rivalit kun simpan kammet on niin helvetin rumia.
    Tuohon Shimanon ulkonäköön tiedä ottaa kantaa mutta rattaiden sopivuuteen kyllä. Shimano on päättänyt ja jyvittänyt kammenrattaidensa rampit ynnä pinnit vain ja ainoastaan omille rataskäsityksilleen. Toki jos noilla ajaa niin etuvaihtaja pelaa hienosti. Laitappa Shimanon kampiin jonkin muun valmistajan ratas, vähintäin visuaalinen riesa.

    Itse käytän just Rivalin kampia, niihin passaa ja istuu mikävaan , vaikkapa FSA 48. Terun kanssa keskusteltu kokemusperäisesti, ihan yhtä hyvin etusessa vaihtuu ketju verrattuna Sramin omaan 48piikkiseen joka on rampitettu 34hampaiselle pikkurattaalle.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  26. #26
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Hyvä runko mahdollisimman lähelle oikean kokoisena, osat siinä sivussa - kumpi S - molemmilla tottuu hyvin lyhyessä ajassa toimimaan tukevillakin käsineillä. Suvala / Canondale lähes pomminvarma valinta. Molemmissa al-pyörissä sama runko, jarruiksi näillä tasangoilla käy kaikki, ankkuri mukaan lukien, molemmissa sama FSA BB 30 kampisarja. Oma valinta olis 105 ja osat vaihtuis aikanaan liukumenetelmällä tarpeen mukaan Shimanon Ultegraan.

  27. #27
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Rivalin kahvoista ei ole kokemusta, mutta Forcet ainakin toimii lobstereilla mainiosti. Ero Rivaleihin ei liene merkittävä käsineiden kannalta. Tietysti lobstereissakin on eroja, omat on Pearl Izumit.

  28. #28
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mahead Katso viesti
    Huolettomuus on kyllä ehdottomasti plussaa, mutta toisaalta esim. tuo lastenistuin-aspekti on relevantti vain muutaman hassun vuoden, sen jälkeen kyyttäily loppuu.
    Ei kun lastenistuimen tilalle tulee peräpyörä ja tavaroita kuskataan kaupasta peräkärryllä tai satulalaukuilla.

    Mäet ei täällä pohjanmaalla muodostu ongelmaksi , mutta voihan olla että 34/32 olisi monikäyttöisempi yhdistelmä.
    Itse annoin valintatilanteessa arvoa ykkösen välitykselle, eikä tuo hukkaan ole mennyt. Etenkin talvella, mutta myös muulloin siitä on ollut iloa. Isoimpia vaihteita tulee käytettyä paljon vähemmän ja niitäkin vain isoimmissa alamäissä, joista pääsee vauhdikkaasti alas pienemmälläkin vaihteella. Tiheiden välitysten puute aiheuttaisi paljon enemmän tuskaa.

  29. #29
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Hyvä runko mahdollisimman lähelle oikean kokoisena, osat siinä sivussa - kumpi S - molemmilla tottuu hyvin lyhyessä ajassa toimimaan tukevillakin käsineillä. Suvala / Canondale lähes pomminvarma valinta. Molemmissa al-pyörissä sama runko, jarruiksi näillä tasangoilla käy kaikki, ankkuri mukaan lukien, molemmissa sama FSA BB 30 kampisarja. Oma valinta olis 105 ja osat vaihtuis aikanaan liukumenetelmällä tarpeen mukaan Shimanon Ultegraan.
    Mietin tuota samaa strategiaa, mutta mitenkähän nuo jarrut? 105-mallisessa Cannondalessa on ne Promax Render R -levyjarrut. Kuinka yhteensopivia nuo on Shimanon osien kanssa, eli pystyykö sitä helposti päivittämään myöhemmin johonkin Shimanon (hydrauliseen?) sarjaan, vai onko siinä nalkissa toisen merkin kanssa?

    Tässä nyt kovasti yrittänyt muutenkin lueskella mitä eroja uuden SRAM Rivalin ja Shimano 105 5800:n väliltä löytyy, mutta eipä tuohon selkeää vastausta tunnu löytyvän. Rival on kai kevyempi, ja uusi versio vielä lähellä kalliimpia isoveljiään, mutta sama juttu myös Shimano 5800:n kanssa. Cannondalella Rivalin kanssa saisi ne hydrauliset jarrut, mutta toisaalta hintalappuakin tulee useampi satanen lisää. Lisäksi aiemmin SRAMilla oli jotain ongelmia hydrauliikkansa kanssa, mutta toisaalta jälkimarkkinointi pelasi takaisinkutsun muodossa ja ongelmat kai saatiin ratkottua. Shimanon vivut mahdollistaisivat useamman vaihteen kerralla vaihtamisen, mutta toisaalta (mekaanisen näppäimistön hakkaajana) tykkäsin kun kuulin että SRAMin kahvoissa on selkeä tuntovaste vaihteen vaihtumisesta.

    Kaippa se on vaan uskottava että hyviä ovat molemmat ja tehtävä se päätös sen perusteella kumman kahvan naksuttelu tuntuu luontevammalta.

  30. #30
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Itse annoin valintatilanteessa arvoa ykkösen välitykselle, eikä tuo hukkaan ole mennyt. Etenkin talvella, mutta myös muulloin siitä on ollut iloa. Isoimpia vaihteita tulee käytettyä paljon vähemmän ja niitäkin vain isoimmissa alamäissä, joista pääsee vauhdikkaasti alas pienemmälläkin vaihteella. Tiheiden välitysten puute aiheuttaisi paljon enemmän tuskaa.
    Tuli vähän tarkemmin katsottua minkälaiset välitykset nyky-hybridissäni on. Tavallisimmin liikkellelähdössä tulee näköjään käytettyä 32/32 -välitystä, ja samaa vaihdetta olen myös talvella lumella puurtaessani kuluttanut ahkerasti. Toisaalta ajattelin, että cc:n kanssa painoa olisi vähemmän ja renkaat kapeammat, joten eteneminen olisi nopeampaa ja siten tarve pienelle vaihteelle vähäisempi. Nykypyörän ykkönen on 22/32, mutta vaikka tuotakin tulee käytettyä pahassa hangessa, niin en usko että cyclon renkailla sellaisissa kelissä pääsisi muutenkaan etenemään. Raskaammassa päässä 32/11 on riittänyt aika pitkälle, ja 42/11 käytännössä kaikkialle. Mutta tässäkin oletukseni on, että cc:llä ajellaan lujempaa joten on pelkästään luontevaa että siinä välitykset ovat vähän raskaammat.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •