FillariElectrobikeHephaGiant
Sivu 81 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 31 71 79 80 81 82 83 91 131 181 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.401 - 2.430 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

  1. #2401
    mutanaama Guest
    Mä olen omat nastani nyt myyny, ei oo enää ku omiin tarpeisiin.

  2. #2402
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    No niinpäs olikin nastojen hinnat siellä sivuilla, kätevää. Nyt taitaa kyllä tulla ajotaukoa jossei nastoja laita, semmoista luistinrataa tässä lähiympäristössä että ilman nastoja alkanee lipallinen tammikuu välittömästi. Hyvä tuuri jos kävis niin seuraavat lumet satais märän jään päälle niin se tarttuis siihen kiinni ja taas GC pelittäis. Ehkä.

  3. #2403
    mutanaama Guest
    Tossa nämä pikkunastat:

    1. tikan nykyinen nasta 2. scwalben varanasta 3. tikan vanha malli. Käytännössä ei mitään eroa keskenään, tuon leveimmänkin nastan kärki on max 2mm leveä



  4. #2404
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Nonni, syväojan metsässä testattu. Ajoaika noin 1,5h, josta kivikkoa, kalliota, jäätä ja juurakkoa noin 1,4h. Kokonaisuutena pitäisin nastoitusta ihan onnistuneena, tuolla kun joutuu muutaman kerran ihan tosissaan polkaisemaan nousuissa.
    Voin varauksetta suositella. Vastaavalla lenkillä isp antautuu suunnilleen samalla nastamäärällä. .
    Ilmeisesti nastoja ei irtoillut koeajolla GC:sta? Mitä tarkoittaa isp:n antautuminen? pidon loppumista vai tuhoutumista?

  5. #2405
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.105
    ^^Tuossahan voi olla jopa niin että teräkärkinen nasta hiukan taittuu ja pitää huonommin kuin tasapäinen jonka kantti tällöin pitää... who knows?

  6. #2406
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Lämpötila kai vaikuttaa ilmanpaineisiin 0,1 bar/10 astetta, meneekö se pienissäkin paineissa suoraan noin? Oli vaan hirveä ero renkaan käyttäytymisessä kun ajelin -20 vs 0 paineita muuttamatta.

  7. #2407
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Lämpötila kai vaikuttaa ilmanpaineisiin 0,1 bar/10 astetta, meneekö se pienissäkin paineissa suoraan noin? Oli vaan hirveä ero renkaan käyttäytymisessä kun ajelin -20 vs 0 paineita muuttamatta.
    Toi on vaan nyrkkisääntö joillekkin henkilöautokuskeille ja niiden rengaspaineille (2-3bar). Se muutos on oikeasti prosentuaalinen ja paljonko painemittarin lukemat muuttu riippuu tietty lähtöpaineesta ja lähtölämpötilasta. Piti ihan lunttaa fyssan kaavoja ja lämpötilojen jakolasku (loppulämpö / alkulämpö, kelvineissä) kertaa se alkuperäinen paine, kertoo paineen loppulämpötilassa. P2 = (T2 / T1) x P1. Noilla sun lämpötiloilla paineen ois pitäny laskea noin 0,926 kertaiseksi, jos siis menit nollakelista -20 pakkaseen.

  8. #2408
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777

  9. #2409
    Liittynyt
    02/2014
    Viestit
    172
    Uskoisin että kun kattoo autopuolen nyky nastoja, on aika lähellä sitä, mikä renkaassa kuin renkaassa toimii parhaiten. Luulisi olevan hyvin testattu nastat sillä puolen. Toki koko varmaan pienempi polkupyörään jotta tunkeutuu tarpeeksi jäähän.

  10. #2410
    noniinno Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Tossa nämä pikkunastat:

    1. tikan nykyinen nasta 2. scwalben varanasta 3. tikan vanha malli. Käytännössä ei mitään eroa keskenään, tuon leveimmänkin nastan kärki on max 2mm leveä


    Tuon tikan vanhan nastan kanta on paksumpi ja pyöreäreunaisempi...voisiko sillä olla jotain vaikutusta renkaassa pysymiseen. Täytyypä laittaa kuva omista Turvanastan teräsrunkoisista piikkinastoista vertailuksi kun löydän ne jostain, meni joulusiivotessa hukkapiiloon.

  11. #2411
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Olihan se kuitenkin tilattava muutama Schwalben nastapussi+työkalu. Loctiten 480:ä liimaksi.
    Tässä ehtii vielä Dremelin kaivella naftaliinista ennenkuin noi saapuu.
    Jos toi GC yhtään toimii nastoilla, jätetään se talvikumiksi.
    Saanpahan sen tekosyyn hommata Budin ja Loun ensi kesälle.

  12. #2412
    mutanaama Guest
    Se toimi ihan mukavasti, parempi kuin ilman.

  13. #2413
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    556
    Onko joku saanut bestgripin 6x8 koon nastoja pysymään kiinni bulldozerissa? Nappulat on hitusen snadit, ettäkö uskaltaisi ruuvata nastat suositeltuun syvyyteen, vaan ne pitää jättää millin ylitse. Ainakin kahdesti on mennyt nasta renkaasta läpi, mutta toistaseks on litku vielä korjannut reijät.

    Tuppaa vain kato olemaan aika kova, ihan työmatkallakin.
    Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.

  14. #2414
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Se toimi ihan mukavasti, parempi kuin ilman.
    Videossa laitoit vain kahteen riviin keskelle nastat, olisiko käytännön hyötyä napsia nastoja myös sivummalla oleviin nappuloihin?
    Vai onko turhuutta?

    Edit: mikä on tuon jyrsinterän sopiva halkaisija?
    brilleaux muokkasi tätä : 10.01.2015 at 09.48

  15. #2415
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Espoo, Tillinmäki
    Viestit
    720
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Videossa laitoit vain kahteen riviin keskelle nastat, olisiko käytännön hyötyä napsia nastoja myös sivummalla oleviin nappuloihin?
    Vai onko turhuutta?
    Mä laittaisin sivuille ainakin. Ne ainakin pysyy eikä irtoa kun saavat paremman tuen.
    ________________________________________________
    Pitikin ottaa joskus käyttöön noin typerä käyttäjänimi. Ile:ksi saa mielummin haukkua.

  16. #2416
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.421
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Volvospede Katso viesti
    Toi on vaan nyrkkisääntö joillekkin henkilöautokuskeille ja niiden rengaspaineille (2-3bar). Se muutos on oikeasti prosentuaalinen ja paljonko painemittarin lukemat muuttu riippuu tietty lähtöpaineesta ja lähtölämpötilasta. Piti ihan lunttaa fyssan kaavoja ja lämpötilojen jakolasku (loppulämpö / alkulämpö, kelvineissä) kertaa se alkuperäinen paine, kertoo paineen loppulämpötilassa. P2 = (T2 / T1) x P1. Noilla sun lämpötiloilla paineen ois pitäny laskea noin 0,926 kertaiseksi, jos siis menit nollakelista -20 pakkaseen.
    Yksinkertaistetut kaavat toimii yksinkertaisesti kun on oikeat nollapisteet. Eli muistetaan että rengaspainemittari näyttää ylipainetta, lisätään laskiessa siis ilmanpaine.
    esim.
    0,926*(0,50 bar+1,00bar)=1,389bar eli rengaspaine 0,50bar @0°C näyttää putoavan 0,389bar:iin @ -20°C .

  17. #2417
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Videossa laitoit vain kahteen riviin keskelle nastat, olisiko käytännön hyötyä napsia nastoja myös sivummalla oleviin nappuloihin?
    Vai onko turhuutta?

    Edit: mikä on tuon jyrsinterän sopiva halkaisija?
    Se on ihan kiinnin siitä mitä hakee. Takarenkaassa en koe kanttipitoa tärkeäksi, lähinnä koko nastoituksen idea mulla on hidastaa sivulle liukumista sen verran että ehtii reagoida, harvoin ajelen polvi maassa tasaisella alustalla. Dremelin terä taisi olla noin 3mm, mitä pienempi, sen parempi, mutta rajansa kaikella. Ja mitä noniinno tuossa arvuutteli nastan kannasta, niin uskon että tuo porautuu paremmin kumiin siellä reiän pohjassa.

  18. #2418
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Yksinkertaistetut kaavat toimii yksinkertaisesti kun on oikeat nollapisteet. Eli muistetaan että rengaspainemittari näyttää ylipainetta, lisätään laskiessa siis ilmanpaine.
    esim.
    0,926*(0,50 bar+1,00bar)=1,389bar eli rengaspaine 0,50bar @0°C näyttää putoavan 0,389bar:iin @ -20°C .
    Jos (ja kun?) pitää paikkansa niin kiitos. Kyllähän tommonen ero alkaa jo tuntumaan ja kovemmalla pakkasella muutenkin voinee pitää vähän kovempia paineita kun pitoa ainakin löytyy. Ja muistakin linkeistä kiitokset.

  19. #2419
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    Itellä ollu tapana heittää läski pihalle ~10-15min ennen lenkille lähtöö nyt kovempien pakkasten aikaan ja sit kattoo paineet kohilleen just ennen lähtöö.. Ja joo, ihan kerrostalo jne. vaihtelen kengät ja säätelen muut kamat siinä pyörävarastossa, niin että nään pyörän kokoajan..

  20. #2420
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.105
    Bestgrip nastat on nyt asennettu ja koeajettu sopivasti todella liukkailla poluilla ja kallioilla ja erittäin tyytyväinen olen pitoon! Eteen tuli Floateriin noin 100 nastaa ja taakse vain noin 50 toisiksi ulommaisiin nappuloihin ristiin siten että vain joka toisessa nappulassa nasta, tämäkin toi jo selvän parannuksen niin sivuttais kuin vetopitoon vaikka aluksi arvelin saako ne sieltä riittävästi painetta mutta katselin renkaan jättämää jälkeä kovaan lumeen niin kyllä ne toiseksi ullommaiset nappulat selvän jäljen lumeen jättää ja toisaalta saattaa pysyä paremmin kiinni verrattuna keskimmäisiin nappuloihin jos kuivalla kalliolla sutasee niinkuin "Bässikin" totesi.

    Edessä pito parani todella selvästi, erityisesti jarrutus pito, pystyi jopa suht jyrkässä alamäessä hallitusti jarruttaan ilman että pyörä karkaa alta. Nastamäärään nähden erittäin hyvä pito, tuonhan pystyisi vaikka tuplaamaan tarvittaessa mutta luulen että pärjään näillä hyvin ja jää vähän varanastoja jos rupeaa katoamaan, ekalla lenkillä ei tainnut lähteä yhtään.

    Kiitokset vielä VSS:lle tilauksen hoitamisesta!

  21. #2421
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    Hallainvuoressa on nyt hyvä testailla nastoituksia. Takana ois saanu olla tietty enemmän piikkejä, etunenkaan ei pitäny lähellekkään niin hyvin kuin dh freddyt ja isp:t, mutta kyllä tuolla d5:lla uskals pitää kuitenkin jonkinlaista vauhtia. Aika extreme kelihän tuolla oli, ei montaa tuollasta päivää ole vuodessa. Viime vuodelta en muista kertaakaan samanmoista.
    Rengastus on siis riittävä.

    480 liimaa nastat kyllä tiukkaan, ei ole lähteny yhtään irti.
    vielä sellanen että dremelin terällä kun tekee reiät voi käyttää pienempää terää, kun poranterä repii kolon joka menee samantein umpeen, testailkaapa vaikka.

  22. #2422
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iletys Katso viesti
    Mä laittaisin sivuille ainakin. Ne ainakin pysyy eikä irtoa kun saavat paremman tuen.
    Paremman tuen, mistä?

  23. #2423
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Espoo, Tillinmäki
    Viestit
    720
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Paremman tuen, mistä?
    Nappulassahan on sellanen halkio. Kun sen nastan siihen keskelle läväyttää niin ei se kumi siinä ympärillä tue nastaa samalla tavalla kuin esim "täysin kumisessa" nappulassa. Sivulla oleviin nappuloihin nasta pureutui siististi jo ilman sisäänajoa. Keskinastat ei pureutuneet edes sisäänajolla kun se ympärillä oleva kumi ei painu nastan runkoon tarpeeksi lujaa. Seuraavaksi piirrän kun paremmin en osaa selittää. (hymiö)
    ________________________________________________
    Pitikin ottaa joskus käyttöön noin typerä käyttäjänimi. Ile:ksi saa mielummin haukkua.

  24. #2424
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    253
    BestGripit asennettu ja testattu.

    Asennus:
    Helpointa kun rengas on vanteella. Ruuvasin nastat paikalleen käsin mutta joku ruuvinväännin olisi varmasti toiminut hyvin. Suht helposti lähtevät ruuvautumaan vinoon. En laittanut liimaa. Asentelin tahallaan hieman eri syvyyksiin jos jotkin menevät läpi tai lähtevät irti. Veikkaan että koko nappula repeytyy jos nuo lähtevät irti.

    Edessä Surly Bud + RollingDarryl. Laitoin ensiksi 60 nastaa ja testailin parkkipaikalla. Pito oli hyvä mutta enemmän kantatessa hieman pätkivää joten laitoin toiset 60 eli yhteensä 120. Asennus helpompaa kuin Floateriin.




    Takana On-One Floater + RollingDarryl. Laitoin 66 nastaa.



    Ajelin pari kilsaa kelvillä ja sitten ensimmäinen noin 10km metsälenkki joka sisälsi mm. puiden ylityksiä, puusiltoja, kalliota, jäätä, juuria, kiviä.
    Yhtään nastaa ei irronut vaikka tahallaan sudittelin ja tein lukkojarrutuksia. Pito erittäin hyvä, tosin vertailu pohjana ei ole kuin SuomiTyres W240 kelvillä. Vetopito hyvä, kyllähän tuo sutii jos haluaa mutta niin taitavat kaikki muutkin renkaat tehdä. Tuntuma on tosi hyvä, tuntee helposti milloin alkaa pito loppua. Pääsin jopa pitkään sivuluisuun josta selviytyminen ei ollut hankalaa.
    Renkaista lähtee todella kova ääni. Ennen on voinut hiipiä polulla muiden taakse, nyt päät kääntyi jo yli 10m etäisyydellä.

  25. #2425
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    SibboVanda
    Viestit
    978
    Mä ruuvailin myös tänään noihin D5:iin BestGripit, noin 350 nastaa yhteensä. Pikatestissä jäisellä pihalla ja lähitiellä pito oli ainakin hyvä, ja meteli myös.

  26. #2426
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    253
    Yöllä oli tullut reilusti yli 10cm lunta. Kävin kokeilemassa ja BestGrip nastoista ei ollut mitään apua. Lunta pakkaantui renkaan alle niin paljon ettei nastatkaan ylettänyt. Aika harvoin tämmöisissä olosuhteissa tulee ajettua mutta tulipahan testattua. Hyvin huomaa että nastat ei yletä kun renkaat hiljenee täysin.

  27. #2427
    Liittynyt
    10/2000
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    797
    Tältä päivältä kaivataan etelästä raporttia. Miten meni eiliset jäiset polut ja kelvit?

    Nimim; Lumi- vaiko jääkumit huomenna työmatkalle (kelviä + eilen jäistä polkua)

  28. #2428
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Vantaalla lumi ei ollut tarttunut siihen poluilla olevaan jäähän ollenkaan, joten lipsahteli mielenkiintoisesti. Veljellä olleet nastat tuntui kyllä auttavan (kapeet renkaat, uppos läpi lumesta). kelvillä ei ongelmia kummallakaan. Jos ja kun ne kerkeää auraamaan nuo, niin kait ne nastarkenkaat on fiksummat?

  29. #2429
    Liittynyt
    03/2010
    Paikkakunta
    Lohja/Koisjärvi
    Viestit
    1.421
    Ei olis paljon parempaan saumaan onnistunut lumirenkaiden tilaaminen tuohon Walcoon. Tulivat jo viime viikolla mutta vasta tänä aamuna kun katsoin ikkunasta ulos totesin, että nyt on sopiva aika noutaa ne postista ja vaihtaa vakiona tuossa olleiden liki slicksien tilalle. Vaikka tämän päivän kiintiö liikuntaa onkin jo täynnä siperianhuskyjen kanssa pelmuamisen ja lumitöiden jälkeen, on kyllä iltasella suorastaan pakko käydä vähän polkaisemassakin

  30. #2430
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    ^^Samanlaisia havaintoja Paloheinän metsästä. Lauantaina kävin liukastelemassa jäisillä poluilla ja sama jää on edelleen olemassa lumen alla. Läskillä hanki jäi pääsääntöisesti jään ja renkaan väliin, mutta aika holtittomia lipsahduksia tuli. Nastat olisivat olleet kova juttu noissa kohdin. Parin päivän päästä pääpolut alkavat olla kyvässä kunnossa, ellei taas mene vesisateeksi.
    Roots, bloody roots

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •