Mä olen omat nastani nyt myyny, ei oo enää ku omiin tarpeisiin.
Mä olen omat nastani nyt myyny, ei oo enää ku omiin tarpeisiin.
No niinpäs olikin nastojen hinnat siellä sivuilla, kätevää. Nyt taitaa kyllä tulla ajotaukoa jossei nastoja laita, semmoista luistinrataa tässä lähiympäristössä että ilman nastoja alkanee lipallinen tammikuu välittömästi. Hyvä tuuri jos kävis niin seuraavat lumet satais märän jään päälle niin se tarttuis siihen kiinni ja taas GC pelittäis. Ehkä.
Tossa nämä pikkunastat:
1. tikan nykyinen nasta 2. scwalben varanasta 3. tikan vanha malli. Käytännössä ei mitään eroa keskenään, tuon leveimmänkin nastan kärki on max 2mm leveä
![]()
^^Tuossahan voi olla jopa niin että teräkärkinen nasta hiukan taittuu ja pitää huonommin kuin tasapäinen jonka kantti tällöin pitää... who knows?
Lämpötila kai vaikuttaa ilmanpaineisiin 0,1 bar/10 astetta, meneekö se pienissäkin paineissa suoraan noin? Oli vaan hirveä ero renkaan käyttäytymisessä kun ajelin -20 vs 0 paineita muuttamatta.
Toi on vaan nyrkkisääntö joillekkin henkilöautokuskeille ja niiden rengaspaineille (2-3bar). Se muutos on oikeasti prosentuaalinen ja paljonko painemittarin lukemat muuttu riippuu tietty lähtöpaineesta ja lähtölämpötilasta. Piti ihan lunttaa fyssan kaavoja ja lämpötilojen jakolasku (loppulämpö / alkulämpö, kelvineissä) kertaa se alkuperäinen paine, kertoo paineen loppulämpötilassa. P2 = (T2 / T1) x P1. Noilla sun lämpötiloilla paineen ois pitäny laskea noin 0,926 kertaiseksi, jos siis menit nollakelista -20 pakkaseen.
Uskoisin että kun kattoo autopuolen nyky nastoja, on aika lähellä sitä, mikä renkaassa kuin renkaassa toimii parhaiten. Luulisi olevan hyvin testattu nastat sillä puolen. Toki koko varmaan pienempi polkupyörään jotta tunkeutuu tarpeeksi jäähän.
Tuon tikan vanhan nastan kanta on paksumpi ja pyöreäreunaisempi...voisiko sillä olla jotain vaikutusta renkaassa pysymiseen. Täytyypä laittaa kuva omista Turvanastan teräsrunkoisista piikkinastoista vertailuksi kun löydän ne jostain, meni joulusiivotessa hukkapiiloon.
Olihan se kuitenkin tilattava muutama Schwalben nastapussi+työkalu. Loctiten 480:ä liimaksi.
Tässä ehtii vielä Dremelin kaivella naftaliinista ennenkuin noi saapuu.
Jos toi GC yhtään toimii nastoilla, jätetään se talvikumiksi.
Saanpahan sen tekosyyn hommata Budin ja Loun ensi kesälle.
Se toimi ihan mukavasti, parempi kuin ilman.
Onko joku saanut bestgripin 6x8 koon nastoja pysymään kiinni bulldozerissa? Nappulat on hitusen snadit, ettäkö uskaltaisi ruuvata nastat suositeltuun syvyyteen, vaan ne pitää jättää millin ylitse. Ainakin kahdesti on mennyt nasta renkaasta läpi, mutta toistaseks on litku vielä korjannut reijät.
Tuppaa vain kato olemaan aika kova, ihan työmatkallakin.
Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.
Yksinkertaistetut kaavat toimii yksinkertaisesti kun on oikeat nollapisteet. Eli muistetaan että rengaspainemittari näyttää ylipainetta, lisätään laskiessa siis ilmanpaine.
esim.
0,926*(0,50 bar+1,00bar)=1,389bar eli rengaspaine 0,50bar @0°C näyttää putoavan 0,389bar:iin @ -20°C .
Se on ihan kiinnin siitä mitä hakee. Takarenkaassa en koe kanttipitoa tärkeäksi, lähinnä koko nastoituksen idea mulla on hidastaa sivulle liukumista sen verran että ehtii reagoida, harvoin ajelen polvi maassa tasaisella alustalla. Dremelin terä taisi olla noin 3mm, mitä pienempi, sen parempi, mutta rajansa kaikella. Ja mitä noniinno tuossa arvuutteli nastan kannasta, niin uskon että tuo porautuu paremmin kumiin siellä reiän pohjassa.
Itellä ollu tapana heittää läski pihalle ~10-15min ennen lenkille lähtöö nyt kovempien pakkasten aikaan ja sit kattoo paineet kohilleen just ennen lähtöö.. Ja joo, ihan kerrostalo jne. vaihtelen kengät ja säätelen muut kamat siinä pyörävarastossa, niin että nään pyörän kokoajan..![]()
Bestgrip nastat on nyt asennettu ja koeajettu sopivasti todella liukkailla poluilla ja kallioilla ja erittäin tyytyväinen olen pitoon! Eteen tuli Floateriin noin 100 nastaa ja taakse vain noin 50 toisiksi ulommaisiin nappuloihin ristiin siten että vain joka toisessa nappulassa nasta, tämäkin toi jo selvän parannuksen niin sivuttais kuin vetopitoon vaikka aluksi arvelin saako ne sieltä riittävästi painetta mutta katselin renkaan jättämää jälkeä kovaan lumeen niin kyllä ne toiseksi ullommaiset nappulat selvän jäljen lumeen jättää ja toisaalta saattaa pysyä paremmin kiinni verrattuna keskimmäisiin nappuloihin jos kuivalla kalliolla sutasee niinkuin "Bässikin" totesi.
Edessä pito parani todella selvästi, erityisesti jarrutus pito, pystyi jopa suht jyrkässä alamäessä hallitusti jarruttaan ilman että pyörä karkaa alta. Nastamäärään nähden erittäin hyvä pito, tuonhan pystyisi vaikka tuplaamaan tarvittaessa mutta luulen että pärjään näillä hyvin ja jää vähän varanastoja jos rupeaa katoamaan, ekalla lenkillä ei tainnut lähteä yhtään.
Kiitokset vielä VSS:lle tilauksen hoitamisesta!
Hallainvuoressa on nyt hyvä testailla nastoituksia. Takana ois saanu olla tietty enemmän piikkejä, etunenkaan ei pitäny lähellekkään niin hyvin kuin dh freddyt ja isp:t, mutta kyllä tuolla d5:lla uskals pitää kuitenkin jonkinlaista vauhtia. Aika extreme kelihän tuolla oli, ei montaa tuollasta päivää ole vuodessa. Viime vuodelta en muista kertaakaan samanmoista.
Rengastus on siis riittävä.
480 liimaa nastat kyllä tiukkaan, ei ole lähteny yhtään irti.
vielä sellanen että dremelin terällä kun tekee reiät voi käyttää pienempää terää, kun poranterä repii kolon joka menee samantein umpeen, testailkaapa vaikka.
Nappulassahan on sellanen halkio. Kun sen nastan siihen keskelle läväyttää niin ei se kumi siinä ympärillä tue nastaa samalla tavalla kuin esim "täysin kumisessa" nappulassa. Sivulla oleviin nappuloihin nasta pureutui siististi jo ilman sisäänajoa. Keskinastat ei pureutuneet edes sisäänajolla kun se ympärillä oleva kumi ei painu nastan runkoon tarpeeksi lujaa. Seuraavaksi piirrän kun paremmin en osaa selittää. (hymiö)
________________________________________________
Pitikin ottaa joskus käyttöön noin typerä käyttäjänimi. Ile:ksi saa mielummin haukkua.
BestGripit asennettu ja testattu.
Asennus:
Helpointa kun rengas on vanteella. Ruuvasin nastat paikalleen käsin mutta joku ruuvinväännin olisi varmasti toiminut hyvin. Suht helposti lähtevät ruuvautumaan vinoon. En laittanut liimaa. Asentelin tahallaan hieman eri syvyyksiin jos jotkin menevät läpi tai lähtevät irti. Veikkaan että koko nappula repeytyy jos nuo lähtevät irti.
Edessä Surly Bud + RollingDarryl. Laitoin ensiksi 60 nastaa ja testailin parkkipaikalla. Pito oli hyvä mutta enemmän kantatessa hieman pätkivää joten laitoin toiset 60 eli yhteensä 120. Asennus helpompaa kuin Floateriin.
![]()
Takana On-One Floater + RollingDarryl. Laitoin 66 nastaa.
![]()
Ajelin pari kilsaa kelvillä ja sitten ensimmäinen noin 10km metsälenkki joka sisälsi mm. puiden ylityksiä, puusiltoja, kalliota, jäätä, juuria, kiviä.
Yhtään nastaa ei irronut vaikka tahallaan sudittelin ja tein lukkojarrutuksia. Pito erittäin hyvä, tosin vertailu pohjana ei ole kuin SuomiTyres W240 kelvillä. Vetopito hyvä, kyllähän tuo sutii jos haluaa mutta niin taitavat kaikki muutkin renkaat tehdä. Tuntuma on tosi hyvä, tuntee helposti milloin alkaa pito loppua. Pääsin jopa pitkään sivuluisuun josta selviytyminen ei ollut hankalaa.
Renkaista lähtee todella kova ääni. Ennen on voinut hiipiä polulla muiden taakse, nyt päät kääntyi jo yli 10m etäisyydellä.
Mä ruuvailin myös tänään noihin D5:iin BestGripit, noin 350 nastaa yhteensä. Pikatestissä jäisellä pihalla ja lähitiellä pito oli ainakin hyvä, ja meteli myös.
Yöllä oli tullut reilusti yli 10cm lunta. Kävin kokeilemassa ja BestGrip nastoista ei ollut mitään apua. Lunta pakkaantui renkaan alle niin paljon ettei nastatkaan ylettänyt. Aika harvoin tämmöisissä olosuhteissa tulee ajettua mutta tulipahan testattua. Hyvin huomaa että nastat ei yletä kun renkaat hiljenee täysin.
![]()
Tältä päivältä kaivataan etelästä raporttia. Miten meni eiliset jäiset polut ja kelvit?
Nimim; Lumi- vaiko jääkumit huomenna työmatkalle (kelviä + eilen jäistä polkua)
Vantaalla lumi ei ollut tarttunut siihen poluilla olevaan jäähän ollenkaan, joten lipsahteli mielenkiintoisesti. Veljellä olleet nastat tuntui kyllä auttavan (kapeet renkaat, uppos läpi lumesta). kelvillä ei ongelmia kummallakaan. Jos ja kun ne kerkeää auraamaan nuo, niin kait ne nastarkenkaat on fiksummat?
Ei olis paljon parempaan saumaan onnistunut lumirenkaiden tilaaminen tuohon Walcoon. Tulivat jo viime viikolla mutta vasta tänä aamuna kun katsoin ikkunasta ulos totesin, että nyt on sopiva aika noutaa ne postista ja vaihtaa vakiona tuossa olleiden liki slicksien tilalle. Vaikka tämän päivän kiintiö liikuntaa onkin jo täynnä siperianhuskyjen kanssa pelmuamisen ja lumitöiden jälkeen, on kyllä iltasella suorastaan pakko käydä vähän polkaisemassakin![]()
^^Samanlaisia havaintoja Paloheinän metsästä. Lauantaina kävin liukastelemassa jäisillä poluilla ja sama jää on edelleen olemassa lumen alla. Läskillä hanki jäi pääsääntöisesti jään ja renkaan väliin, mutta aika holtittomia lipsahduksia tuli. Nastat olisivat olleet kova juttu noissa kohdin. Parin päivän päästä pääpolut alkavat olla kyvässä kunnossa, ellei taas mene vesisateeksi.
Roots, bloody roots
Kirjanmerkit