Kesäkenkään meinasin itsekin laittaa huopapohjallisen toki, kuten kaikkiin muihinkin talvella käyttämiini kenkiin.
Kesäkenkään meinasin itsekin laittaa huopapohjallisen toki, kuten kaikkiin muihinkin talvella käyttämiini kenkiin.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Täällä on vuodesta toiseen hirmu läjä detaljeja talvipukeutumisesta. Kuka vannoo kalliisiin tuotemerkkeihin, kuka omiin patentteihin. Ed. kirjoittajan kanssa samaa mieltä Lidlin takista, vaikka jossain jo muuta kirjoittelin niin oman Lidlin hiihtotakin kyky siirtää kosteutta takin ulkopuolelle on riittämätön. Sen todistaa kevyen lenkinkin jälkeiset märät hihat. 10x enempää rahaa ei silti tarvitse laittaa toimivaan vaatteeseen, Salomonin 40eur (ale) takki ja Stadiumin Four-D-takki (40eur) toimii tosi hyvin. Jälkimmäinen pitää tuulta ja yllättävän pitkään sadettakin, silti se hengittää kivasti. Se on korvannut gore tex-takin käytön max ½-tunnin sateessa ajossa, mukavuus on ylivoimainen.
On talvipyöräilyä ja on talvipyöräilyä. Se ken liikkuu maastossa tarvitsee hengittävyyttä ja keveyttä, se ken ajaa viimassa ja tuulelle alttiina, tarvitsee enemmän tuulenpitävyyttä mutta silti myös hengittävyyttä, sillä vaatteiden alle jäävä kosteus haihduttaa lämpöä.
Lämmön kannalta pääkohdiksi nousee kaksi tekijää:
- ruumiin kyky tuottaa ja kuljettaa lämpöä
- eristekerroksen kyky säilyttää lämpöä
ensimmäiseen liittyen nousee esiin verenkierto, jos käsineet tai kengät on tiukat, ei veri kierrä kunnolla ja kylmä tulee varmasti. Ajan pakkasella itse huomattavan ohuilla kalvokäsineillä joissa on hyvin ilmatilaa, niillä pärjää tosi kivasti. Samaten kengät on kahta numeroa normaalia isommat niin että niihin mahtuu paksummat sukat ilman että mistään puristaa. Eilen ajelin -15 asteen pakkasessa pari tuntia maastoa sen kummemmin vuoraamattomilla kalvokengillä ja Dressmanin villasukilla, ei ongelmia varpaiden kanssa. Päällä oli tällä kertaa vielä tosin neopreenisuojat. Pidän omia käsiä helposti palelevina mutta taidan kuitenkin olla onnekas, kun niin moni valittaa kylmää. Jos käsineet ottaa pois pakkasessa kuvausta tms. varten niin että sormet pääsevät kylmiksi, sen jälkeen niitä on kyllä vaikea lämmittää.
Jälkimmäiseen eli eristykseen liittyen, hienoista materiaaleista ja avaruuspohjallisista ei liene kovin paljoa iloa jos kengät on niin tiukat että koko paketti estää pintaverenkiertoa ja kalliit sukat on painettu lyttyyn. Eristävyys perustuu ilmaan ja jos ilmatilaa ei ole, ei eristekään toimi kunnolla.
Jos verenkiertoa jäähdytetään jo matkalla varpaisiin ja sormiin, ei lämpöä riitä perille asti. Jos siis reisiä jatkuvasti kylmää tai on muuten viileä, kannattaa harkita lisäpukeutumista jotta ongelmat ääripäässä vältettäisiin.
*****************************
Alhainen kadenssi - dekadenssi?
Tarjoustalon Grafix winter työkäsineet on hyvin kelvolliset ja hengittävät pikkupakkasessa (n. -5) kätensä helposti kylmettäville - eivätkä ole hiostaneet/kostuneet ajossa.. Odottelen merino lapasia kudepuikoista niiden päälle.
Jos ei toimi riittävän niin seuraava kokeiltava taitaa olla Tegera 9113, joka täyttää EN511 normin tasolla 22X. Normi ilmaisee kuinka kauan kylmästä raudasta voi pitää kiinni ilman kylmän johtumista käteen.
Harrastajasuoritteet http://www.strava.com/athletes/5930290
Työpäivä ohi ja karmn näyttää 57 km ja huomio että tänään oli keltainen paita ja valkoinen takki liikaa kone spoorilla testatessa kumeja mutta siirtymä ajossa kotiin mennessä sopiva kun ilmeisesti tuuli jonkin verran
Ei ole koskaan palellut keskikehosta. T-paita tai laamapaita ja windstopper -takki.
Mutta kyllä lyhyillä palelee varpaat, ihan tautisesti palelee. Uskoisin että olen maailman palelevavarpaisin ihminen, ainakin suomalaispyöräilijä. En ole ikinä kenelläkään nähnyt tämmöistä viritelmää tassuissa mitä mulla. Ja siltikin palelee.
Tänäänkin tulin töihin, ja koska en voi ajokenkää laittaa, laitoin mokkanahkaiset karvavuorilliset talvikengät. Muka lämpimät. Ei tarvinnu kun alle tunti niin ihan jäässä.
Vieläkin on villasukka+ ohutvillasukka jalassa täällä töissä.
Kartoitetaanpa hiukan talvisen maastopyöräilyn syitä ja taustoja. Josko löytyisi joitain yhteisiä nimittäjiä tai vaikka harrastuksen muita suuntaviivoja.
Talvi-MTB -kysely
https://www.lyyti.fi/questions/84bb35ab3a
^^ Karvavuoriset tms. pörröeristeelliset kengät ei imo kauaa lämpiminä kestä, eriste menee lyttyyn.
Jos kengissä ei ole pakko olla klosseja niin mulla on toiminut kohtalaisesti Salomonin lämpimyyteensä nähden tosi kevyet Toundra-maiharit. Eristeenä ainakin (tilavassa) varvaspäädyssä kokoonpainumatonta aerogeeliä, kohtalaisen jäykkä ja pitävä pohja jolla voi sekä kävellä että pyöräillä, ja pohjan muotoilu joilla saa esim. metsäsukset tai lumikengät kiinni. Ei niillä mainosten mukaisessa -40C:ssä selviä, mutta melko pitkälle kaksinumeroisiin pakkasiin. Ainoa miinus pyöräilyyn että pitkä varsi hieman lukitsee nilkan paikoilleen, mutta nauhoituksen voi jättää nilkasta löysemmälle. Paras talvivarustehankinta aikoihin.
Ei tainnut käydä kyselyä tehdessä mielessä, että joku harjoittelee maastopyöräily-nimistä urheilulajia talvella? Kaikkea ihqunkivaa syytä läskipyöristä maisemien katseluun on kyllä, mutta ei sellaista inhorealistista tosiasiaa, että Suomessa nyt vain pitää rämpiä lumessa, jos mielii talvella treenailla maastopyöräilyä.
Olen myös huomannut että vanhemmiten palelee entistä enempi.
Varpaat on mulla palellu AINA. Mutta sentään samoilla varustelilla 10-15 vuotta sitten ajelin noin -18 asteen pakkasellakin satasta, ja nyt ei käy edes mielessä että lähtisin!
Tuolloin en laittanu laamapaitaa kun äärikylmällä, nyt se on noin -5 asteen pakkasellakin alupaitana.
Sen verta pientä on mun talviajelu nykyään, että asiaan ei kannata enää hankkia mitään. Näillä pärjää hyvin, pääsisi nyt jotain ajamaan 1-2 tuntia, on talvella mulle aivan riittävästi.
Sormia olen lämmitellyt kuvauksen jälkeen ( kun on kuitenkin ottanut ne alutumput pois) hengittämällä sormenpäihin, se tumppu päällä. Sitten tumppukäsi rukkaseen.
400g merinoalusasu ja kuorihousut (ja -takki) hikiliikuntaan? Noin paksu alusasu imee kosteutta kuin sieni pitäen sen siinä ja kuorivaatteet varmistaa että kosteus pysyy vaatteissa ja kuoren sisällä. Kuoren sisäpinta jäässä ja paleleminen on taattu. Ihoa vasten vähemmän on enemmän, ts. ohuen ohutta alimmaksi. Toi 210g on mun mielestä vielä turhan paksu alusasuksi. Kuorivaatteita eli molempiin suuntiin vedenpitäviä ei tarvi ellei lähde kaatosateeseen.
Kerrospukeutumisesta yleisesti lontooksi: https://www.devold.com/outdoor-en/us...ayering/130/0/
Liian kireälle vedetyistä kengistäkin huomautettiin ja varpaiden paleluun liittyen lisätään vielä, että sukkien olisi hyvä olla mallia sopiva mutta väljä ennemmin kuin sopivan tiukka ja samalla varpaat yhteen puristava.
Onko mitään kikkaa jolla saisi klossit pysymään sulana? Maastossa joutuu toisinaan jalkautumaan jolloin klossien päälle kasvaa jääpaakku. Viime sunnuntaina 5h läskilenkistä joutui puolet taiteilemaan jäätyneillä klosseilla jäätyneiden polkimien päällä. Ei kivaa.
^ Time Atac polkimet ja klossit. Ei pahemmin vastusta talvikauden keleillä...
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Mä olen ottanut tavaksi ruiskuttaa klosseihin vaseliinia tai jotain muuta teflontököttiä. Melko hyvin irtoo lumet kengän pohjasta
Pari sivua velloneeseen softshell keskusteluun vielä lisäten: Ainakin kiipeilyn puolella kalvoista on pyritty eroon jo pidemmän aikaa. Tiukimman määritelmän mukaan softshell on esikuviensa mukaisesti aina kalvoton, toisin kuin hardshell eli kalvollinen kuoritakki. Kalvollinen "softshell" taisi syntyä kun valmistajat hoksasivat hyvin myyvän termin.
Softshell-terminologiasta ja pukeutumisesta talvikiipeilyssä, hyvin sovellettavissa myös talvipyöräilyyn, löytyy ainakin pari hyvää tekstiä:
Andy Kirkpatrickin blogikirjoitus
Vaatetusta koskeva pätkä Mark Twightin kirjasta "Extreme Alpinism: Light, Fast and High"
Tohon klossi paakuntumiseen olen itekki törmänny..eikä kiva oo😕Et vinkkejä kaivataan. .sit olen törmännyt taka rissat lumettuu ja jäätyy ilkeesti..et ketju meinaa yli mnnä..Auttasko jku rasva vai ihan putsaus välillä..muuten kivaa ajella 😊
En minäkään sisällä harjotele kun venytyksii 😆
Minäkin voisin kommentoida, että tässä kysymyksessä:
---
Talvipyöräilystä yleisesti---
Pyöräilen talvikaudella vain maastossa Pyöräilen talvikaudella myös työmatkoja Pyöräilen talvikaudella myös satunnaisia asiointimatkoja
Olisi voinut olla enemmänkin vaihtoehtoja. Itse en pyöräile työmatkoja enkä asiointimatkoja, mutta en pyöräile myöskään "vain maastossa". Teitä ja ulkoilureittejä myöskin![]()
Kysely taitaa olla luonnossa pyöräilemisestä, siksi maantiepyöräily tai vaikka laskettelu puuttuvat.![]()
No miks siinä sitten on joku fuckin' työmatkapyöräily mukana? Miksi ei voisi kysyä:
---
Pyöräilen talvella ainoastaan maastossa
Kyllä
Ei
---
Sama kohta oudoksutti .. kun tulee mentyä rantaraittia, keskuspuistojen reittejä jne
KLOSSIEN PUHTAANAPITO LUMESTA:
klosseihin/polkimiin molempiin voi suihkuttaa esim. silikonisprayta, sama toimii laskettelusuksissa (vaellussiteet). Itse en useinkaan jaksa. Tässäkään asiassa raha ei kuitenkaan ratkaise, Shimanon perus 520-polkimet klosseineen on helppo pitää puhtaana ihan vaan potkasemalla klossia polkimeen etu-takasuunnassa muutama kerta.
*****************************
Alhainen kadenssi - dekadenssi?
johan onkin helppoo... empäs oo huomannut mutta kun tulee niin vähän ajettu ettei kokemusta
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
aikuisten oikeesti mulla on nyt 4 paria XTR polkimia käytössä ja ei oo paras poljin talvella....
Vanhan mallin xtr:stä lähtien Simpan pedaaleja ja kieltämättä kun mennätalvena ekaa kertaa aloin oikein talvellakin lukoilla ajamaan niin Ismon kanssa samaa mieltä. Silikonisprayta olen nyt pari kertaa muistanut suihkuttaa, osaa hyödyllisyydestä vielä mitään sanoa.
I väntan på ännu dåligare tidet
Kirjanmerkit