Tuo näyttää mukavalta penkiltä.
Tuo näyttää mukavalta penkiltä.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Näyttää mukavan nostalgiselta. Tulee mieleen mummolan aitan kätköissä olleet pyörät. Yhdessä oli vielä karbidilamppukin.
No mutta toki. Ja titaania runkomateriaaliksi.
Nishiki - pyörä miehelle joka haluaa parempaa! ...Santa Cruzin.
Planet X - Ite tein ja säästin.
Läski "valmiina", tällainen tämä olisi saanut olla alunperinkin.Pullotelineen väri vaihtuu kunhan muistan tilata oikean värisen ja tupit voisi vaihtaa kunnollisiksi. Tanko on answer 20/20, stemmi easton haven, jarrut deore (järkyttävä ero läskin orkkiksiin, must have modi), tolppa thomson elite (tässä satula pysyy oikeassa kulmassa) ja satula spessun phenom. Tubeless virityksen voisi vielä jossain vaiheessa tehdä.
Loppuun vielä pari kysymystä. Oletteko pärjänneett 1x10:llä ja jos olette, niin mikä teillä on eturattaana? Ja tuo slx takavaihtaja tuntuu vähän löysältä (turhan nihkeästi tiputtaa alaspäin ketjua), sen voisi periaatteessa päivittää medium xt:ksi ja samalla vaihtaa ketjun vähän vähemmän ruostuvaan versioon.
Tctic muokkasi tätä : 28.12.2014 at 09.10
Onkohan noissa shimanon perusjarruissa paljonkin laatueroja, kun mulla on läskissä noi mitä on, hybridissä SLX:t ja täpärissä XT:t, mutta mun mielestä niissä ei ole merkittävää eroa. Jossain vaiheessa meinasin vaihtaa SLX:t ladaan, mutta taitaa jäädä tekemättä.
Deore, slx ja xt on samaa kauraa eli kaikki riittävän hyviä. Minulla tuli nuo deoret edullisesti vastaan muuten olisin laittanut slx:t.
Toistan minkä olen sanonut aiemminkin; Mulla on lite ja jarruissa ei kertakaikkiaan mitään valittamista, puree ja toimii ihan siinä missä laiheliinin formula rx:t, joita muutama vuosi sitten kovastikin kehuttiin. On se kumma kun toiset valittaa, liekö sisäänajossa, jarrujen käyttötavassa tai paloissa kovastikin eroja ja merkitystä?
Nyt kun olen ajellut pakkasilla tommosilla "lobster"-hanskoilla, niin paikoin olen jopa huomannut, että olen tottunut monissa paikoissa käyttämään vain yhtä sormea jarrulla ja välillä häirii, että lobstereilla kahvalla on väkisin se kaksi sormea.
SLX ja XT käytännössä sama jarru. Kahvoista SLX:ssä "puuttuu" bite point säätöruuvi, eli siinä on ruuvi jonka kannassa kaksi reikää ja tuo säätö taitaa olla liki pohjassa. Varmistin että bite point eli tyhjä liike minimissään vaihtamalla tilalle kannattoman pysäytinruuvin. SLX satuloissa on haarasokat jarrupalojen sokkana kun taas XT:ssä on ruuvi. SLX satuloissa on kierre ruuvia varten joten nekin sai vaihdettua, pyöräytin vaan M4x25mm ruuvista kierteet pois 20 mm matkalta ja tein lukkorengasuran. En ole XT ja SLX levyjen eroihin perehtynyt. Liekö XT sandwich rakenteinen.
Semiläskilada täällä hei
Mielenkiinnosta piti avata Fat Pro 1 takanapa ja katsoa missä kunnossa vapaaratas ja sen runko ja kynnet on. Ihan vain siksi kun niissä oli ongelmia v2:ssa ja näin pakkasten tultua eteläänkin, jonkun tunnin möyrimisen jälkeen jonkunnäköistä tahmeutta pyörittämiseen alkoi jo ilmaantua, kuskin lisäksi. Näissä vanhemmissa on siis 135mm Shimanon Deore FH-M525A setti (tosin saattaa jossain olla Choseniakin, speksien mukaan) ja kuten kuvasta näkyy, tohon runkoon ei ole tullut oikeastaan mitään jälkiä vielä, vaikka irtolehtinen pakka. No maali on jo irronnut, mutta sormella ei tunne kulumaa. Tosin matkaa takana vasta 500km, joskin se lähes kaikki maastomöyrimistä. Kumpi nyt sitten raskaampi tolle onkaan.
Mutta tästä mallista en kyllä osannut päästä katsomaan sen paremmin tota itse vapaaratasta. Noh, ehkä sen ei ole sitten niin väliä. Tulipa ainakin putsattua ja uudelleen rasvattua.
Mutta harmittamaan alkoi kun huomasin takahaarukassa melkoista kulumaa. Mitä ilmeisimmin renkaasta. Nyt siis alla Dillinger 4, 27tpi, nastoilla (nastoja takasesta on kyllä poistunut luvattoman paljon kilometreihin nähden, taitaa olla olla -15). En ole tota merkille pistänyt ajossa, ja en oikeastaan ymmärrä miten toi rengas voisi tohon hangata kun siihen jää n.5mm rakoa, pieni heittokin mukaan laskettuna. Näillä ei ole takana kuin vasta 70km, ja näyttää materiaalia jo poistuneen sen verran (jos sen tosta kuvasta hahmottaa) että varsin pian tossa on jo ehta reikäMolemmat on kyllä samasta talosta hankittu, joten saapas nähdä mikä on suhtautuminen.
Toinen epämieluisa ylläri oli iloinen veden lorina takarenkaan sisällä. Tässähän on toispuoleinen rihtaus, eikä mitään kevennysaukkoja. Ainoastaan noi toisen puolen pinnareiät ja tietty vanteen ja kumin sauma. Aika pienillä paineilla ajelen ja orkkis sisurit on käytössä. Ohkasemmat ei ole kestäneet ja tublekset askartelen heti kun olen oppinut ajamaan tällä, jotta ymmärtää paremmin eron. Eräänlainen selitys saamattomuudelle. Mutta toi vesi ja pakkanen tuskin on kovin hyvä yhdistelmä. Täytyy huomenna avata ja katsoa paljonko sitä on ja kuivata ja yrittää tilkitä ainakin noi pinnareiät. Vaikka vaikea kuvitella että niistä isosti pääsisi vettä sisään jollei johonkin puroon jää seisomaan.
Ei tässä muuta. Muutoin olen kyllä pyörään ja talon palveluun ollut positiivisesti yllättänyt.
![]()
Se ensimmäisen sarjan White Fat Pro on offsetti peräinen ja niissä kaikissa on Deoren takanapa. Pakka ei pureudu vapaarattaaseen kiinni koska vapaaratas on terästä. Haittapuolena on tosin tuo Shimanon vaparin umpinainen rakenne joka jäätyy helposti ellei pidä vesiä pois vaparin sisältä.
Uudempi malli on White 2Fat Pro eli nimikin hieman vaihtunut ja niissä on käytetty symmetrisen perän kanssa niitä Chosenin napoja.
Onko sulla siellä takarenkaan vasemmalla puolella tilaa kuinka paljon? On nimittäin mahdollista siirtää vannetta rihtaamalla vasemmalle, jotta saat lisää tilaa toiselle puolen ettei rengas syö sulta runkoa puhki.
En usko että ainakaan runkotakuuseen menisi koska on selkeästi ulkoinen kuluma, mutta voihan sitäkin aina kokeilla kun napsahtaa.
Kovin moni runkovalmistaja ei minun tietääkseni myöntele takuita sille että runko hinkataan jollakin puhki, kuten esim. ketjulla tai kaapeleilla tai tässä tapauksessa renkaalla. Nuo kun eivät lukeudu rungon valmistusvirheisiin toisin kuin esim. hitsaussauman napsahtaminen poikki.
Onneksi toi Shimanon vaparin hinta ei päätä huimaa, mutta vaikka painepesuria ei ole näytetty, jokunen "upotus" on matkalle osunut. Voisi ihan kokeilun vuoksi vaihtaa uuden ja kokeilla onko eroa.
Vasemmalla puolella on ehken sen 10mm tilaa, eli hieman voisi rihdata vasemmalle, muttei kovin paljoa. Ei toi munkaan mielestä siihen runkotakuuseen menevä asia ole. Mutta jonkinnäköistä vastaantuloa kyllä odottaisin kun noi nastakumit on samasta talosta kyseiseen pyörään hankittua ja jopa lyhyesti "konsultoitu" myyjää sopivuudesta. Enempi ihmetyttää miten toi kuluma pääsee syntymään. Elääkö toi rengas/vanne kuitenkin niin paljon raskaammassa ajossa että aina silloin tällöin joku nasta tosta raapaisee?
^^^Nastarenkaat vaatii sisäänajon +50km, että nastat hakee paikkansa/painuu syvemmälle. Sisään ajo mielusti kovalla pohjalla vaikka asfaltilla, että nasta oikeasti asettuu ja ei tarvi ikuisesti hissutella. Nastoja irtoilee aina sillöintällöin jokunen, mutta tuo on selvää sisäänajamattomuutta.
Kokeile painaa renkaasta sivusuunnassa kohti runkoa siitä saa osviittaa kuinka paljon vanne elää ajossa sivu suunnassa 5mm voi liikkua hyvinkin.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Eipä tietysti kokemattomuutta tullut näitä sisäänajettua, jos kohta ei missään pakkausmerkinnöissä moiseen edes kehotettu. Kantapään kautta pitää kaikki oppi saatavan...
Ja tosiaan kyllä se rengas pääsee ton verran elemään ihan kohtuullisesti painamallakin, arvatenkin möyriessä sitten myös. Aikaisempi kokemuspohja motoroitujen kaksipyöräisten osalta ei ohjannut ajattelemaan että noissa tosiaan on jonkun verran elastisuutta. Taidan pikakorjata tilanteen kuitenkin niin että laitan ton jo "merkatun" kohdan ympärille jostain pellinkappaleesta pannan, notta sappi sitten nastat (tai kumi) jotain muuta kulutettavaa kun rungon pintaa. Ei se oikea tapa ole tota korjata, mutta toiminee laastarina...
^Ot. Myös auton nastarenkaat pitää sisäänajaa ennen, kuin antaa runtua, jos haluaa nastojen pysyvän kiinni.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
En löytänyt tuhansien viestien joukosta onko tästä jo ollut puhetta... mutta onko olemassa jotain paikkaus-spraytä tms. jolla puhjenneen läskirenkaan saisi korjatuksi tienpäällä? Vai miten olette varautunut rengasrikkojen varalta?
Kevennys sisuri reppuun mukaan. Kerran ku harjoittelee niin ei montaa minuuttia mene metsässäkään vaihtoon tai tubeless renkaat niin ei tavi kuin pumpata lisää ilmaa.
^Ja silti se sisuri reppuun, jos vaikka kumin kylki saa kivestä pitkän haavan tai tulee muuten, niin isoreikä, että litku ei paikkaa.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
http://www.bike-discount.de/de/kaufe...673/wg_id-1993
Tossa kevennys sisuri
White 2Fat Pro, Nishiki 352 Hybrid
Toimii ainakin mun ladan renkaissa (2fat pro).
Myös sen sisurin voi litkuttaa valmiiksi, jos vain venttiilinsielu lähtee irti. Saattaa auttaa puhkeamistilanteessa, mikäli tulee pistotyyppinen haaveri.
Läskillä on kerrankin hauskaa 😍
No enpäs ollut kyllä tätäkään tullut tehneeksi. Ja kelit sekä ajoreitit ovat kyllä olleet suosiolliset kuraloskajääkokkareille. Kantapäät koetuksella...
Niitä vaihtajan korvakkeita sain XXL stä kysymällä. En ymmärrä mikseivät laita sivulle myyntiin.
Laittakaas joku hyvät verbaaliset taidot omaava tuonne postia/kyselyä yleensäkin näistä varaosa hommista: http://whitebikes.fi/ota-yhteytta/
Niinmaan perkuleesti vehkeitä kehutaan ( http://whitebikes.fi/white2014/white-bikes/ ), että tuolta kun alkaa osia ruinaamaan, niin niitähän pitäis saada repullinen ilmatteeks.
Mitäs varaosia sieltä pitäisi kysellä?
Läskillä on kerrankin hauskaa 😍
Kirjanmerkit