Olen harkinnut lämmitettävien käsineiden hankintaa. Taas iso koko, eli räpylä aiheuttaa ongelmia. Lisäksi luettu palaute käsineiden kestosta pistää miettimään, hintaa kuitenkin 100-290€.
Sent from my iPad using Tapatalk
Olen harkinnut lämmitettävien käsineiden hankintaa. Taas iso koko, eli räpylä aiheuttaa ongelmia. Lisäksi luettu palaute käsineiden kestosta pistää miettimään, hintaa kuitenkin 100-290€.
Sent from my iPad using Tapatalk
Miksi tänne pitäisi jotain kirjoittaa?
Hanskoissa koita päästä kokeileen ja tarkista missä menee ne vastuslangat tai kennot. Mulla oli yhet, tosi paksut ja mukavat, mutta kämmenen läpi menevä lanka painaa just ohjaustankoa pitäessä. Ei oo hyvä pitkällä matkalla. Lisäksi, nuo hanskat haisee pahalle ku rankkitynnyri, kun en ole niitä pessyt.... koska ei saisi.... mitäkähän noille tapahtus jos pesis...
Vähän sama, mutta bibsien kanssa. Ei tunnu löytyvän Suomesta 3XL:n bibsejä, henkseleillä tai ei. Kaikki loppuu kahteen ja ovat liian pieniä kun istuessa säämiskä ei ole perseen vaan munien alla. Ulkomailta ei viitsi tilata monia eri kokoisia ja laittaa monta satkua kiinni niihin.
210g merinovillapöksyt ostin tänään kolmellakympillä Hong Kongista, katotaan auttaako kylmään kun lyö noiden päälle teknisen alaosan ja kuorihousut. XXL koko oli noissa taas jopa reilu, olisi XL voinut olla parempi, muttei ollut hyllyssä. Hikoilen softshell-takkini pelkän teknisen kerraston yläosan kanssa märäksi vajaassa -10 asteessa, joten nähtäväksi jää, koska pitää jotain laittaa lisää tohon väliin kun tulee kylmä. Vielä ei pääse testaamaan kun lauhtuu nyt.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Honkongin lämmitettävät rukkaset tais olla alle kakskymppiä .. mitenköhän ne patterilämpiävät halvat 13€ pohjalliset? Luistellessa tänään sormet ja varpaat jääty kun ei mahu villasukat kenkiin ja oli kenkien päällä. Pitkät ulkoilualushousut, polvenlämmittimet, lyhyet alushousut ja Lidlin "softshellit" ok alapäähän, ohut siftshelltakki, ulkoilualuspaita ja fleese yläpäässä. Ja pipo päässä fine, vähän vilposaa kun ei venähtäneen polven takia voinu kovin vauhdikkaasti vetää. Kuorivaatteita en edelleenkään suostu pakkasella käyttämään ellei ole pakko.
Pure Norway ThermoBOX yllätti pakkasjuomapullona positiivisesti.
Parituntinen lenkki seitsemässä pakkasasteessa; hanasta kuumaa vettä sisään ja kotiin tultaessa vesi ei ollut kylmää.
Tämähän sopi vielä ihan mukavasti juomapullotelineeseenkin.
Ei kannata ottaa hanasta lämmintä vettä juotavaksi.
Vaihtaminen pakkasella: Pienmmälle rattaalle vaihtaminen aivan normaalia, isommalle kun yrittää, niin ei tapahdu mitään. Aivan kuin vaijeri olisi poikki, eli peukalovaihtaja "lyö tyhjää"
Tuskin siis vaijeri tai itse vaihtaja jäässä/ sököna, vaan ongelma varmaankin löytyy siitä peukalolipsuttimesta?
Täytynee avata kunhan erkiää, mutta jos jollakin olisi kokemusta...
Higg
Onneksi jämähti kakkoseturattaalle ja keskimmäiselle takarattaalle, eli kyllähän noinkin eteenpäin pääsi![]()
^Kerro, jos saat kuntoon. Mulla sama ongelma pakkasilla. Oon öljynnyt ja vaihtanut uudet rasvat, mikään ei oo auttanut. Vaihtajana deore 9v n. 10-vuotias.
Tuntuu, että jokin kynsi ei ottaisi vaijerinviejään kiinni, mutta en ole uskaltanut purkaa, ajan sinkulana.
Siitä ali missä aita on matalin.
Täällä neuvottiin minua hieman aikaisemmin vaihtamaan vaijerin kuoren pätkän vaihtajan päästä, siinähän se vika oli. Vaihdoin koko vaijerien.
Ei helvetti mitä paskaa oli ajaa reilu pari kilsaa suojakelillä lähes juuri auratuilla teillä noilla Contin Nordic Spike 240 -nastoilla. Olisikin se 42mm leveä, mutta kun oikea leveys on n. 38mm niin ***** sitä vetämistä oikealle ja vasemmalle vuoron perään. Keitti yli, tästä lähtien läskillä ja vain läskillä liikenteessä jos suojaa. Perkele.
PS. Diadoran lobsterit eivät sitten pidä sitten yhtään vettä, huomasin tuossa kun lunta ja sohjoa lapioin hanskoilla pois satulan päältä.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Huomasitko kattoa miltä se kuoren vaihtajan puoleinen pää näytti? Melkoinen piikkkivalikoima siellä varmasti oli esillä. Kuorien pahin rasitus kohdistuu just vaihtajaan ja sieltä kuoren muovien alta pursuaa nää terässäikeet esille. Ei tee hyvää vaijerin juoksulle.
Perinteisessä pätkäkuorivedossa on hyvät puolensa. Myös talvella kun vaijeria takavaihtajasta irrottamatta saa sopivalla öljyllä herkistettyä, kosteuden poistettua eli pikahuollon tehtyä. Ja ajoittain kun sen vaihtajan puoleisen pätkän uusii niin pienellä vaivalla ja ilman vaijerin vaihtoa homma pelaa. Etuvaihtajissa on yleensä jousi sen verta vanttera ettei sen kanssa niin nokonuukaa ole.
I väntan på ännu dåligare tidet
OT noihin Diadoran hanskoihin liittyen. Omat Endura Deluge-hanskat eksyi kirjopyykkiin ja vuosivat ynnä imivät vettä. Ajattelin ettei näissä hyvä häviä ja käsittelin ne Fjällravenin vahalla. Mehiläisvahaa ja paraffiinia, semmoinen saippuanmallinen mötikkä. Ja Endurat heräs henkiin. Noilla räntäsateessa pärjää pari tuntia nyt ylen hyvin.
I väntan på ännu dåligare tidet
Kolmisen kymppiä tänään lumisateessa, lämpötila juuri nollan tuntumassa. Lumi oikein hyvin tarttuvaa ja joka paikkaan kiinni jäätyvää. Vaihteista näkyi pihaan tullessa vain lumipaakku, johon ketju meni alareunasta sisään ja ylhäältä ulos. Mittarikin oli jaksanut mitata vain 17km, kun koko etuhaarukka magneetteineen ja jarruineen oli paksun lumimöykyn sisässä. Pimeässä ei huomannut ajaessa, että mittari ei toimi. Harmi kun en viitsinyt lähteä hakemaan kameraa ylhäältä ennen pyörän varastoon vientiä. Lunta oli kiinni varmaan 2x pyörän paino. Yritin harjata pois ulkona, mutta oli niin jämähtänyt, ettei juuri mitään irronnut rappuharjalla.
Nicetracin renkaat toimi ihmeenkin hyvin auraamattomilla kelvimössöpätkillä. Tietysti pahimpien kasojen kohdalla tuollainen 37mm rengas aina vähän vetäisee, mutta todellisia vaikeuksia oli vain yhden sillan ylityksessä, kun aura oli viskannut paksuhkon kerroksen lunta väylälle. Ajamalla siitäkin läpi mentiin. Maantiellä risteili renkaiden uria lumessa, ja niiden reunoista välillä vetelee, kun ei pysty koko ajan ohjaamaan joko urassa tai niiden välissä.
Raskasta kyllä oli, mutta kai nämä älytömät lenkit sitten keväällä palkitaan kevyellä pyörän kululla. Vaatteetkin oli aivan läpimärät kaikki, kun oli kastunut sisältä ja ulkoapäin. Senkin tosin huomasi vasta kotona. Vain lahkeet polvista alaspäin alkoi tuntua kosteilta jo matkalla, kun olivat koko ajan renkaan heittämän lumen peitossa, pitkistä lokasuojista huolimatta.
-
25 raskasta kilometriä sulavia kelvejä. Hyvästä treenistä kävi. Jaksaa sitten hyvällä kelillä vähän enemmän ja nopeampaa. Lumivallien kohdalla päässä soi "commit to the rut", annoin uran viedä ja kun vauhdilla puski, niin läpi pääsi.
Tampereella oli sen verran kirkasta jäätä että meni työmatka paremmin kuin hyvin. Ei ees läskiä ole. Eilen joissakin kohtaa jossa lumi oli vähän ikävästi pakkaantunut renkaat pari kertaa muljahteli kovassa vauhdissa mutta tänään kaikki nämä kohdat oli jääntyneet. Hienosti pääsi.
Olen muutaman kerran nuo heittänyt pikapesuun muiden ajokuteiden kanssa, ajattelematta ollenkaan mitään vedenpitävyyden menetyksiä. Tosin olen ostanut nuo vain pakkasenkiilto silmissä, mutta pitänee perjantaina lyödä työmatkalle nahkahanskat käteen.
Kyllä varmasti, tänään olin kaukaa viisas ja lähdin läskillä töihin. Ei ongelmia liukkauden kanssa, oli aika hyvin hiekotettu tiet ja kun ajoi kieli keskellä suuta niin tulos oli varma, mutta hyvä. Loska ja vesi kiersi tosin takarenkaan kaikki perseelle, eli työmatkapyöräilyyn alkaa vahvasti nyt liittyä lokarit läskiin, 60 euroa, kiitos.
Hybridillä olisi alkanut vituttamaan, vaikka tiet oli aurattuja. Läskillä vain lentävä vesi takaapäin.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Onko ohjaustangolla mitään merkitystä talviajelussa? Olen hankkimassa uutta pyörää ja cc-pyörä kiinnostaisi vaan mua arveluttaa sen ohjaustanko joka on kaikissa malleissa kippurasarvinen. Maastopyörä on itselle osoittautunut hyväksi hankalimmillakin talvsilla keleillä. Kesäkäyttöön mulla on eri pyörä mutta jos cc-pyörä osoittautuisi hyväksi sekä talvi- että kesäajossa niin luopuisin "fitnesspyörästäni".
Ilman kokemusta käyrätankoisesta, sanoisin, että niissä vauhdeissa kun joudut ajamaan tangon vakaaosalta eli suht pystystä niin et tartte edes jarruja tai vaihteita mitkä ovat sarvien päässä. Luopuisin kyllä hybridistäni mieluusti vaihdossa käyrätankoiseen cyclocrossiin. Ajaahan moni pitkiä lenkkejäkin läpi talven cyclolla, oikea rengastus vaan alle.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Mitä joskus olen cc pyörien takana talvella ajellut, niin kyllä se kiemurtelu näkyis vähintään tuplaantuvan vähääkään puuroisemmalla pohjalla suorasarviseen verrattuna. Ei ole ollut kovin mukavannäköistä kyytiä, ja kyllä leveä ote menoa varmasti vakauttaa. Jos sohjopäivinä voi valita toisen liikkumistavan niin CC voi olla ihan hyvä vaihtoehto, mutta jos matka on taitettava kelissä kuin kelissä, niin sitten en suosittelisi. Hyvin auratuilla baanoilla CC on todennäköisesti kevyemmin kulkeva peli.
Miksi tanko siihen vaikuttaisi? Yhtälailla pyörää voi ohjata tangon mallista riippumatta, kun vain ajoasento muuten on oikea. Cyclocrossia ostaessa vaan kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että alle mahtuu riittävä rengas mieluummin vielä kunnon lokarien kanssa. Kaikissa ei mahdu haarukoihin juuri 32 millistä enempää. Pienissä rungoissa vielä lisäharmina usein se, että kenkä ottaa kiinni renkaaseen (lokasuojaan) käännöksissä.
-
Eikös tuossa HMK juuri tuo ne pääsyyt esille miksei cctä kannata talvipyöräksi hankkia.
kyllä nyt muutamana päivänä ollut ittekin pulassa maantiepyörän kanssa... birkalassa kyllä pääsee mutta tampereella on hölmöläisten hallussa kelvien kunnossapito
CC kohtuuleveällä ( lue hieman suosituksia leveämpi) kompaktitangolla toimii hyvin myös talvella.
Maasturi vaan nyt tuntuu paljon eloisammalta, vaikka vauhdissa varmaan häviän
Voihan se ero olla myös yksilöissäkin, ei pyörätyypissä, tiedä häntä...
Higg
Koitas ajaa suorasarvista tuolla lumipuurossa niin että kädet on stemmissä kiinni, ja sitten niin että pidät tangon päistä kiinni. Ajoasento ei juurikaan otteen leveyttä lukuunottamatta muutu, mutta kumpi on vakaampaa ja helpompaa kyytiä? Vähän sama tilanne kippurasarvisen ja leveän suorasarvisen välillä, mutta ei tietenkään noin kärjistettynä.
Ei hemmetti mitä paskaa eilen kolmen jälkeen 110-tiellä Turusta Kaarinaan. Oikein alkoi rankemmanpuoleisesti ketuttaa kun väkisin runttasi menemään eikä siltikään pyörä tahtonut kulkea. Ajoradat oli ehditty aurata mutta pyörätietä ei ja hauskana lisämausteena parissa kohtaa ajoradalta muhjut pyörätielle. Ajattelin jo että jos eivät ole aamuun mennessä auranneet kunnolla niin painun ajoradalle, vaikka ajatus sinne siirtymisestä ei kauheesti houkuta. Taas tuli selväksi miten tärkeää pyöräilijän on päästä töihin, tai ylipäätään kenenkään on kulkea kevyen liikenteen väylällä. Nastarengas ei tahtonut purra sen kaiken paskan läpi ollenkaan. Tänään aamulla oli onneksi aurattu sen verran hyvin että meno oli varmaan 4-5 kertaa kevyempää eiliseen verrattuna.
Miksi minä tuollasella otteella ajaisin, tangon mallista riippumatta? On tässä suoria sarviakin ehtiny olla, viimeisen möin pois muutama vuosi sitten, kun en keksinyt, mitä mokomalla tekisi. Talviajettava pyörä sekin oli, eikä siitä mitään etua nykyiseen ollut. Maasturin rengastus sitä etua varmaan toisi, mutta sellaista en muuten mihinkään tarvitse, enkä ala hankkimaan eri pyörää pelkästään talven takia.
-
3 vuoden cc-kokemuksella tietysti leveällä otteella on helpompi pitää suuntavakavuus, mutta sitä myötä kun kokemusta ja sitä myötä pyöränhallintakykyjä karttuu, pystyy cc:llä ajamaan muhjussa lähes yhtä hyvin kuin maasturillakin.
Nyt oli kyllä aivan mahdoton keli eikä siihen vaikuttanut tanko tuon taivaallista. Kelvit peilijäässä ja alla crossikumit aivan liian isoilla paineilla. Yritin ajaa pienarlumia pitkin vaan aina se ei ollut mahdollista. Ilmalassa 2 kaatumisen jälkeen luovutin ja siirryin ajoradalle.
Pitäisi uskoa vanhaa viidakon sanontaa 'Jos kaadut, kaadu kunnolla' l. pitäisi uskaltaa pitää ne jalat kiinni polkimissa ja kaatua reilusti pyörän kanssa. Toinen jalka polkimessa ja toinen irrallaan muka maasta tukea ottamassa on typerin tyyli yrittää selvittää liukasta mutkaa. Kun pyörä lähtee alta kaatuen pois päin irti olevasta jalasta taittuu polkimessa olevan jalan nilkka ja muutenkin tulee taistelutappioita kroppaan. Vaan kun ei ole tullut taas harjoiteltua kaatumista ei ole sitä rohkeutta pitää jalkoja lukoissa kiinni. Nimim. kuka niitä nastoja, hä?
Fuuga muokkasi tätä : 31.12.2014 at 11.16 Syy: lisätty paikallissää kelveillä
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Kirjanmerkit