Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
1. Suurin ongelma tai itseä häiritsevä tekijä oli se, että suksi tuntuu luistavan melkein yhtä paljon sivuttais-suunnassa kuin mitä eteenpäin. Johtuuko ongelma siitä, että laita tarpeeksi painoa liukuvalle sukselle vai mistä homma voisi olla kiinni?
Luistelutekniikan harjoitteluun on jo tullut vastauksia. Sivulle lipsumiseen vaikuttaa jonkin verran suksen kulma latupohjaan nähden. Jos suksi on enemmän kallistuneena sisäänpäin, niin luistaa vähemmän ulospäin. Kyljet luistaa heikosti lumessa, ja niiden varaan ei pidä tulla painoa, vaan pohja on kohtisuorassa voiman suuntaa vastaan (siis koko paino on kumminkin pohjalla). Tiedä sitten paljonko tuohon tarvii kiinnittää huomiota, itse välillä tuota mietin tekniikkaa opetellessa.

Itse olen ensin hankkinut retkiluistinten terät ja myöhemmin samoihin monoihin sukset. Jotain yhteistä retkiluistelussa ja luisteluhiihdossakin on (muutakin kuin käyttämäni monot). Luistelu menee eteenpäin painon siirrolla luistimelta toiselle. Retkiluistin lipsuu kanssa hiukan sivulle (terän paksuus 1,5mm), varsinkin jos alla on sileä teräsjää.