Mulla on käyttöpyörässä takarenkaana 30mm Winteri. En laittais eteen kun sivuttaispito jäällä on kesärenkaan luokkaa.
Mulla on käyttöpyörässä takarenkaana 30mm Winteri. En laittais eteen kun sivuttaispito jäällä on kesärenkaan luokkaa.
Koska kaikki odottavat kieli pitkällä päivitystä mun seikkailuihin Mara Wintereiden pidon suhteen, ilokseni voin ilmoittaa, että olen onnistunut viimeinkin saamaan yhteyden tehtaan puoleen ja erään sähköpostimokan ansiosta sain heidän sisäisen postinkin, joka osoitti, että jotain kiinnostusta on asiantiimoilta herännyt.
Odottavalla kannalla siis edelleen, mutta jotain pientä toivetta on saada jonkinlainen valmistajan näkemys aiheeseen.
Jos haluaa vastauksen, niin ei pidä missään nimessä lähettää palautelomakkeen kautta, vaan suoraan info@schwalbe.com, muuta kautta lähetetyt viestit katoavat bittiavaruuteen ja info osoonkin voi joutua pari kertaa laittamaan viestiä, tai kuten mun tapauksessa, vasta kolmas viesti meni läpi filttereistä, kun kyselin vain rengaspaineista, jonka jälkeen vasta päästiin varsinaisesta asiasta vääntämään, ikävä asiakas, kun ei tyydy vain luopumaan sponsorin rahoista![]()
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Vastaus kylki repsottaa tarkoitta kyllä helposti sitä, että lumipolullakin olisi tullut kilsat vastaan. 2500 riittänee mulle, että voin harkita ottamasta yhden renkaan kiertoon. Ajatus on, että laitan aina huonomman taakse, ja kun siitä aika jättää, niin aina edestä taakse ja uusi eteen. Tähän saakka menty W106 renkailla. Extremet vasta menossa alle, joten jos tällaisia talvia on, niin kokeilu siirtyy aika kauas.
Laiska kun olen, niin en ole vaihdellut kumeja ja ajellut W106 maastossakin. Kestää muuten aika hyvin kalliollakin. Ei irtoo nastat, ei ainakaan reunasta,. kun niitä ei ole.
Mudassa onneton kuvio ja kapea rengas muutenkin maastoon, mutta kyllä tuollakin on pärjäillyt.
Löysin viimeinkin sen missä noi Marathon Winterit on hyvät, mulla on sellainen maitokärryn tapainen mettäkärry, jolla roudaan pölkyt metsästä liiterin tykö pilkottavaksi, kärryssä on sukset, mutta nyt mättäät paistelee niin, että tarvitsi renkaita ja heitin pari ylimääräistä 28" vannetta Mara Wintereiden kera kärryyn, menee hyvin metsikössä ja peilijäällä voi poikkirinteenkin kärryä lykkiä, nastoilla ei lipsuttele ja kärry ei mene edes nurin eikä rengas siitä voi karata alta, joten ei tuo Mara Winterin ominaisuuskaan kiusaa.
Luokattoman huono rullausominaisuuskaan ei tuossa käytössä haittaa, eikä kilsoja tule niin paljoa, että nastat painuisi läpi, alustakin on yleensä suhteellisen pehmeää, jossa tuo 50mm leveys on hyväksi. Ei noista renkaista oikein muuhun kylläkään ole, W106 taitaa olla merkittävästi parempi kaikissa olennaisissa asioissa fillarin renkaana ja noin samaa hintaluokkaa.
Jupiter mummis 80-luku
Joku pappis 50-luku
Laiskuuttani tai muilta kiireiltä vaihdoin vasta tänään talvirenkaat pois alta ja kävin samalla nastat läpi. Annoin syksyllä lompakon valita renkaat ja ajelin sitten koko talven 30-622 Schwalbe Wintereillä, aika lailla 2000 km kaikkiaan. Yhtään nastaa ei ole irronnut, kunnon puolesta kestävät ainakin toisen talven vielä. Ei tullut yhtään flättiäkään vaikka tätä stadin sepeliä on jauhettu. Aikamoiset kiemurtelijat on mutta pitoon olin ihan tyytyväinen, kantata sai rauhassa. Kerran vain keräilin luitani fillarin edestä ja sekin selvä ajovirhe. Ookoo budjettirenkaat etelän talveen.
Just vaihoin Schwalben Winter marathonit (50-559) lopullisesti pois. Olivat eka nastarengaskokeiluni ja kyllästyin, tumpelo kun olen ja renkaat oli niin järjettömän tiukat asentaa pyöräni vanteille, että sain melko monesti sisärenkaan puhki.
Toinen seuraus tiukkuudesta oli että minun opeilla ei rengasta saanut millään suoraksi vanteelle. Aina jäi molemmille puolille kumia kohdat missä kumi upposi syvemmälle vanteeseen (Alexrims TD17, 559x17-6061H-T6) ja menosta tuli pomppivaa.
No, nykyisiin nastattomiin verrattuna, olihan ne hiukan pitävämmät mutta toisaalta ero oli yllättävän pieni. Merkittävin etu nastarenkaista oli alustalla jossa sohjoon oli jäätynyt uria muiden renkaista, jolloin urasta pääsi pois kun rengas otti hiukan pitoa uran reunasta. Mielestäni rengas myös on jotenkin herkästi yliohjaava eturenkaana. Ensi talven työmatkaa ajelen mieluummin nastattomilla jos ei tule koetettua toista merkkiä ja mallia paremman kokemuksen perässä. Toki asennusongelman vuoksi en ehkä päässyt nauttimaan ajosta kunnolla näillä kumeilla.
Ei tykännyt Nokian Extreme 294-nastakumi kivikkoisilla poluilla ajosta. Reunanappuloiden väleihin repesi pisimmillään 2cm pitkiä rakoja ja toki sisukumi otti kivikkoisen laskun päätteksi osuman jostain tikusta tai pienestä kivestä. Sitten menikin Mc Gyver-hommiksi: matkaa kotiin oli sen verran ettei huvittanut taluttaa ja kivistä polkua oli vielä useampi kilometri edessä. Otin rikkuneesta sisurista venttiilin pois ja tungin sen pistosuojaksi. kesti kotiin asti. No nyt on varanastoja, niitä kun olin aikonut ostaa, kun kivikossa ajo oli jo irroittanut aika monta. Irtoavat helposti sivuleikkureilla vetämällä. Niin, kumihan oli käytössä kolmatta talvea.
Tältä näytti eniten revennyt kohta. Vauriot olivat tällaisia oikealla kyljellä, vasemmalla puolella oli vain pieniä repeämiä, joista vähän näkyi kuituja.
![]()
KJP muokkasi tätä : 18.03.2014 at 21.37 Syy: kuva lisätty
Taidanpa Extreme 294 laittaa eteen ja WXC 300 taakse, jos vaan löytyy sopivasti rahoitus moiseen, ei tarvitse arpoa, että onko sitä pitoa.
294 on ilmeisesti parempi lumessa ja 300 rullaa kevyemmin, kun 300 tulee perässä niin huonompi lumessa eteneminen ei ehkä haittaa juurikaan, mutta kun takana on enemmän painoa, niin parempi rullaavuus auttaa enemmän ja toisaalta kun edessä vähemmän painoa niin 294:n heikompi rullaavuus ei siinä taas kiusaa, ehkä.
Jupiter mummis 80-luku
Joku pappis 50-luku
Ei taida olla maasturiin edelleenkään Ice Spikerin voittanutta, kun leveyttä saisi olla vähintään sen 2,25"?
Laitoin pääosin auratuilla väylillä käytettävään talvirouskuuni Marathon Winterit ikivanhojen Nokia W106 Hakkapeliittojen tilalle (joo, niin vanhat olivat).
Kysymys olisi Marathonin sivummaisten nastarivien nastoista: pitäisikö sisäänajo tehdä niin matalalla paineella että nekin ottavat kunnolla kontaktia tiehen, vai luottaa että nekin asettuvat aikanaan mutkissa ja epätasaisella alustalla? 3 barin paineilla alustaan koski lähinnä keskiharjanne ja keskimmäisimmät nastat, ulkorivit olivat kiiltävän puhtaat 50+ kilsan ajonkin jälkeen. Menisi masokismin puolelle jyristää kahdella barilla kymmeniä kilsoja sisäänajoa...kolme tuntui olevan jäisillä kelveillä aika hyvä kompromissi rullaamisen ja pidon välillä.
Kiinnostaisi tietää mitä tuo 'ikivanha' on vuosissa ja mikä on renkaiden yleinen kunto?
Vaihdoin viime viikolla pyörääni taakse (edessä jo oli W240) Hakkapeliitta W106:n suojaamaan hiekoitussepeliltä, joka oli mennyt kesäkumin läpi. Pari päivää ajeltuani takarengas oli taas tyhjentynyt. Tarkistaa se olisi pitänyt muutenkin, sillä ajo oli renkaan vaihdon jälkeen muuttunut karmean vikuroivaksi. Jäljistä saattoi päätellä sisuskumin tulleen Hakkapeliitan kylkeen syntyneestä repeämästä ulos. Ilkivallan mahdollisuuden suljin pois havaittuani sisäpuolelta katsottaessa renkaan kylkeä kiertävän kumin hapristumisesta kielivän raidan, jonka kohdalle repeämäkin oli syntynyt. Kulutuspinta ja nastat olisivat olleet vielä täydessä iskussa.
Saman tyyppinen kohtalo kävi viime talvena toisen W106:n kohdalla. Laitettuani renkaan alle muuttui pyörän kulku vikuroivaksi ja syyksi paljastui renkaan kyljissä olleet repeytymät ja pullistumat.
Toisen kyseisistä renkaista hankin alkuvuodesta 2008 mutta toisen hankinta-ajankohdasta ei ole varmaa tietoa. Muistelen hankkineeni senkin samoihin aikoihin +/- 1 vuoden tarkkuudella toiseen pyörääni. Renkaasta en löytänyt minkäänlaista numerosarjaa, jonka olisi voinut ajatella kertovan valmistusajankohdan. Kesäajat renkaat ovat olleet kuivassa ja lämpimässä kellarivarastossa.
Samoihin aikoihin eturenkaiksi hankkimani W240:t ovat vielä käytössä.
Todnäk vanhemmat kuin vm2008. Saatan valehdella jos sanon 10 vuotta, mutta yli 5 joka tapauksessa. Oikeasti, muutamaa rengasta on kierrätetty perheen fillareissa niin kauan että kaikki muistikuvat hankinnasta on kadonneet. Kunto oli vastaava, eli nappulat ja nastat sinällään olivat kunnossa mutta nappuloiden välissä kumi oli halkeamamattoa, ja kyljet kauttaaltaan halkeilleet. Vahvikeverkko ilmeisesti piti niitä kuitenkin kasassa ilman pullistumia joten olivat siinä mielessä ajokunnossa.
Lopullinen vaihto johtui siitä että nastat olivat hajottaneet renkaan sisäpinnan suojaverkon ja alkaneet kuluttaa sisäkumia, ja siksi että vaijeri oli alkanut ruostua.
^ Kaikki merkinnät nokian -nimeä myöten näyttävät pysyneen samoina viime talvena Budget Sportista tilalle ostamassani Hakkapeliitta W106 renkaassa kuin olivat noissa aiemmin kertomissani tiensä päähän tulleissa kumeissa. Toivottavasti tuo kertoo ainoastaan valmistusmuotin pysymisestä samana yrityskaupasta huolimatta eikä pitkäksi venyneestä varastointiajasta.
Huolestuneena kuitenkin panin merkille pyörän alla paineistettuna olleen renkaan kyljessä jo näin yhden vuoden jälkeen näkyvän 'halkeilun'. Aiemmissa renkaissa varsinainen repeämä syntyi kyljen 'yläosaan' eli kulutuspinnan läheisyyteen. Tässä uudessa renkaassa havaitsemani halkeilu oli vanteen läheisyydessä.
Eipä kestänyt Schwalbe Winter 30-622 Oulun talvea kuin ~3000km. Kaksi rengasrikkoa viikon sisään, molemmilla kerroilla pieni kivensiru syönyt itsensä kumista läpi. Ensisilmäyksellä renkaan sisäpuoli näyttää ehjältä, mutta tarkemmin tutkittaessa löytyi useita pieniä kiviä erityisesti nastojen kohdilta. Pehmeämpi metalli nastoista näyttää kuluvan aika nopeasti ja syntyvä kuoppa imee tehokkaasti hiekanjyvät tiestä.
![]()
Mun silmäni eivät näe metallin kulumista vaan nastojen vääntymistä ja kääntymistä, joka mahdollistaa hiekan tunkeutumisen nastan alle missä kumi on ohuinta. Olen myös kuvitellut että nastat ovat yhtä kappaletta ja samaa metalliseosta, mutta voin olla väärässäkin.
FWIW kun viimeksi pyöritin omiani, nastat näyttivät istuvan paremmin. Olisi ehkä pitänyt vilkaista sisäpintoja tarkemmin ennen asennusta mutta ehjiltä ne näyttivät eikä sormenpäissäkään mitään tuntunut. Täytyy toivoa että tuuri jatkuu, olipa kyse sitten laadunvaihtelusta, sisäänajon huolellisuudesta, eroista käytössä tai pelkästä sattumasta.
Oulussa ei näköjään kestä saksalaisten jakopäänremmit autoissa eikä myöskään Schwalben Winterit. Minä en tainnut päästä edes tuonne 3000:iin omillani (ks. linkinkuvat)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...stävyys/page6
Tälle talvea survoin vanhan Nicetracin 100 nastaisen 37-40x622 väkisin Bianchiin kiinni. Kiekon sai ilmattomana paikalleen eikä pahoja hinkkausääniä kuulu ajaessa. Loistava rengas niin kestävyydeltään kuin myös pidoltaan.
Mulla on Marathon Winterit kestänyt kaksi talvea Helsingissä ja itseasiassa myös sepelikaudet paljaalla asfaltilla. Täksi talvikaudeksi asensin kyseiset renkaat tubelessina, joka paransi mielestäni ajotuntumaa ja ehkä hiukan kevensi painoa.
Marathon Winter kestää, Winter ei.
On minullakin ollut 42mm Marathon Winterit vuodesta 2010 ja edelleen ovat käytössä avokin hybridissä. Nastat eivät ole painuneet kumista läpi eivätkä muutenkaan kuluneet noin kuin kuvien Wintereissä vaikka ajokilometrejä on takuulla enemmän.
Kolmatta kautta menevät minulla 35mm "rullaamattomat, pitämättömät, kestämättömät" Marathon Winterit cc:ssä, noissa samoissa olosuhteissa ja tyytyväinen olen toistaiseksi ollut. Eteen pitää tosin vaihtaa uusi, nastoja on sen verran kadonnut. Toimineet niin työmatkoilla kuin porukkalenkeilläkin. En tosin kanttaile niillä 20 kmh vauhdissa, joten ehkä olleet nössökäytössä. Kyllä ne tuon paksuisina uppoavat lumeen, jos sellaista joskus sattuu tulemaan. Tietysti on hauska kuulla, jos joku toinen rengas on parempi vaihtoehto pito-, rullaus- ja sepelinkestävyyskriteereillä. Mieluusti niin, että jokainen ominaisuus on MW:n kanssa vähintään samalla tasolla, mutta ainakin jokin parempi.
Litkutuksesta tuli mieleen, onko kukaan kokeillut Ice Spikerin litkutusta? Toimiiko?
http://www.bike-discount.de/en/buy/n...0-pieces-51307
Isommissakin pusseissa saa varanastoja.
Kilometrien lisäksi varmaan eniten vaikuttaa käyttöolosuhteet, eli lumen ja jään vs. sepelin ja asfaltin määrä. Viime talvena renkaat kului silmissä ja nastanreiät meni väljiksi, vaikka ajoin tosi vähän kilometrejä siinä **skatalvessa. Pari edellistä oli hyviä lumisia talvia, eikä renkaatkaan menneet miksikään moninkertaisesti enemmällä ajolla.
Nastan osuessa kovaan tienpintaan ei asfaltti tai nasta jousta. Kumi joustaa, eli nasta liikkuu reiässään ja syö kumia ympäriltään. Sitten sinne väljistyneeseen reikään pääsee hiekkaa, joka vielä nopeuttaa kulumista. Minulla ei sentään mennyt mitään läpi renkaista, ei nastat eikä hiekka, mutta nastat heiluu rei'issään. Kuva otettu kesken kautta, eli lopussa tilanne oli vielä rumempi.
![]()
-
Ei se kovinkaan kiva ole jäisillä kelveillä ilman nastojakaan ajaa. :/ Itsekkin heitin eilisestä liukastelusta viisastuneena Winterit alle ja tänään kulki paljon paremmin. Saa nähdä miten paljon kilsoja sitten kestää. Tulispa jo lunta, ei voi muuta vaan sanoa...
Täällä päin ei oo vielä pääsyt nasta oikein vielä toimiin vaan kesäkumi rullaa... metsässä tautinen pito ja kelvit on paksulla sepelillä
Meilläpäin on pari päivää ollut aika soppelit kelit nastoille, kun lunta ei juurikaan ollut, mutta kovia ja jäisiä paikkoja kylläkin poluilla ja kelveillä. Joten olipas läskeilyn välissä kiva välillä ajaa nälkiintyneellä nastapyörällä...
![]()
voi tulis tännekkin kunnon jäät metsään ja kelville mutta kun ei niin sitten ei
Nyt alkaa kuiva talvikausi ja nastakumit saa roikkua pajan naulassa joutilaana.
Kirjanmerkit