CanyonElectrobikeAjopyoraGiantLostInLapland
Näyttää tulokset 1 - 20 / 20

Aihe: Hiilikuitusatulan edut?

Hiilikuitusatulan edut?

Osaaisikos joku sanoa, onko hiilikuitusatulassa jotain muita etuja, kuin sen keveys?
    Pikaisella otannala pitkästä aikaa SDG:n I-fly Hiilikuitusatulan ja Jiilri I-Beam tolpan jälkeen
    SDG Fly titanium satula tuntui melkoisen kovata kokemukselta pakaroille.

Täysjouston hankituani olen satulassa aika paljon enemmän, kun olin jäykkäperällä ajellessa,
    niin eron huomaa.

Voipi menä tuo satula vahton, jten myös vinkkejäottaan vstaan.

Täyshiilikuitusatula tarjoaa samoja etuja kuin muutkin hiilikuitupalikat. Kiertojäykkyys/joustavuus voidaan suunnitella kappaleen eri osiin tarkasti erilaisia kuituja eri tavoin hyödyntämällä. Esimerkiksi Tunen Speedneedle ja Komm-Vor joustavat istujan alla melko paljon, vaikka ovatkin joko täysin tai melkein pehmustamattomina monia muita satuloita pintakovemman tuntuisia.

Maastokäytössä satulan mukavuuteen vaikuttaa mielestäni pelkästään sen leveyden ja muodon sopivuus ajajalle. Pehmusteet tai satulan rungon tai kiskojen joustavuus ovat asioita, jotka havainnollistuvat paremmin maantiekäytössä. Eli toisin sanoen, mielestäni maastokäytössä hiilikuidusta satulassa ei ole muuta hyötyä kuin sen keveys, eikä sekään tietysti aina ole itsetarkoitus.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Oli joskus Rosen hiilikuitusatula testissä muutaman lenkin, mutta eipä se ainakaan maastoajoon tuntunut sopivan. Oli niin liukas että meinas tipahtaa penkiltä.
    SLR TT taas on oikeinkin sopiva. Siinä on kait hiilikuitua hitusen rungossa. Joustaa kivasti eikä tarvitse paljoa pehmusteita ollakseen mukava.
    Ei kannata parin gramma säästön takia huonosti käyttöön sopivaa satulaa ottaa.

Speedneedle kyllä paras satula millä ajanut vuosien aikana. Toisaaltaan voisi olla paras vaikka olis pellistä väännetty.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti N-K Katso viesti
    Oli joskus Rosen hiilikuitusatula testissä muutaman lenkin, mutta eipä se ainakaan maastoajoon tuntunut sopivan. Oli niin liukas että meinas tipahtaa penkiltä.
    Tuo liukkaus on hyvä pointti. Minulla on ollut nyt reilun vuoden verran sekä maasturissa että maantiepyörässä Tunen Komm-Vor, joka on pinnaltaan melko liukas. Olen pitänyt liukkautta etuna maastossa, koska se helpottaa pyörän päällä liikkumista. Maantiellä taas suosikkiajohousuiksi on nousseet Specialized SL Expertit, mm. koska niissä on pienet kitkapinnat jotka parantavat kontaktia liukkaaseen satulaan.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Hiilikuitusatula ei ota nokkiinsa jos se ui vedessä. Jos satula menee käytössä naarmuille, niin sen voi hioa ja lakata uusiksi.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

Kiitoksia asiantuntevista kommenteista ja vielä nopeistakin.

Tätyyhän tuumata. Itsellän siis kokemusta pinnitetusta j pehustetsta hiilikuitatulasta (I-Fly), joka siis I-beam hiilari tolppaan yhdistettynä on eriomaisen mukava.
    NäyttääSpce needlet ja om orit olla tälläiselle 90 kg kaveille kenties väärä valinta, kun huutelevat sitä maksimi painona.
    Tärkentä varmasti on juurikin yllämainittu istuvuus oman ahteriin, eikä ninkään materiaali.

Perus Speedneedle kyllä kestää...

Minä olen harkinnut pidempään Tunen Komm Vor + satulaa. Tänäänkin surfailin taas Tunen sivuilla ja huomasin, että Komm Voria kehutaan erittäin mukavaksi, joustavaksi ja erityisesti just pitkille matkoille. Komm Voro + satulan puolella kehutaan sitä ainoastaan erittäin kevyeksi. Alkoi mietityttämääna asia eli se, onko komm vor mukamas mukavampi vai onko mukavuusaspekti yhtä hyvä. Laitoin kysymyksen Tunelle ja nyt odottelen vastausta. Satula tulisi maantielle ja kuskikin painaa vain 70 kg plus vaatteet ja kengät yms. Siinä mielessä 79 grammainen Komm vor + kävisi (painoraja 90 kg ja vain maantielle). Ilman plussaa olevan version paino on 95 g, siinä on päällä enemmän nahkaa liukumista estämään ja se käy kuulemma myös maastoon. Painoraja tais olla sama.

Olen myös selvitellyt jo minkälaisen vaihtoclampin tarviin mun Usen Alien satulatolppaan tuota varten. Taitaa tulla ostos tehtyä kunhan Tune vielä vastailee. Hinnathan menee about niin, että Komm Vor maksaa noin 180 euroa ja plussana noin 210 euroa. Saa ilmoitella, jos löytyy jostain tarjouksia. Bike-discountista nuo hinnat. Bike-componentsilla ja bike24-kaupassa about samoissa muistaakseni.

The Komm Vor + is only for Roadbike, because it has one carbon fibre layer less.
    So it´s lighter and not suitable for MTB. If you would ride through a kompression by sitting on the saddle, it may brake.
    But because of the one layer less, it´s even more comfortable!

Mulla oli tuollainen Komm-Vor+ aikaisemmassa maantiepyörässä ja oli kyllä mukava satula.

En allekirjoita, että hiilikuidusta olisi hyötyä satulan joustavuudelle, kun ainakin minun satuloissa tilanne on päinvastainen. Eli KommVor on rungoltaan reilusti jäykempi, kuin mikään minun paremmista muovisatuloista. Silti se on mukavin pitkillä matkoilla, mutta tämä johtuu hyvästä muodosta, 80kg kuskin alla se ei jousta merkittävästi.

Nyt on toinen KommVor menossa, ensimmäinen hajosi. Molemmissa on valmistusvirheitä, ja väittäisin että ensimmäinen satula hajosi juurikin valmistusvirheen takia. Toinen on vielä ehjänä.

Speedneedlen kyljet joustaa siitä keskeltä ihan sormella painamalla. Paras ja omalle hanurille ergonomisin penkki jolla oon ajanut
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Kyllä se komm vor + lähtee meikäläiselle tilaukseen ennen kevättä. Kattelen, jos pientä tarjousta tulisi joulun tai uudenvuoden jälkeen johonkin sitä myyvään puotiin.

Enpä ole koskaan nähnyt Tunen satuloita alessa.. Ilmoitelkaa jos jossain on!
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    En allekirjoita, että hiilikuidusta olisi hyötyä satulan joustavuudelle, kun ainakin minun satuloissa tilanne on päinvastainen.
    Käsittääkseni Selle Italian satuloiden tiimimalleissa on karboonia se 30% normaalin 10% sijaan siitä syystä, että satula kestäisi enemmän kilometrejä notkahtamatta. Tiimisatulat ovat tästä syystä alkuun melko kovia ja sisäänajo vie jonkin verran pidempään.
    Rule #1: Obey The Rules

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Käsittääkseni Selle Italian satuloiden tiimimalleissa on karboonia se 30% normaalin 10% sijaan siitä syystä, että satula kestäisi enemmän kilometrejä notkahtamatta. Tiimisatulat ovat tästä syystä alkuun melko kovia ja sisäänajo vie jonkin verran pidempään.
    Ja sitten se kansi murtuu seuraavaksi.

Nimim. 2x Flite carbonioita paskaksi vuoden välein.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Ja sitten se kansi murtuu seuraavaksi.

Nimim. 2x Flite carbonioita paskaksi vuoden välein.
    Ei kestä flite carboniot minullakaan. Puolen vuoden sisällä 2 kpl päreiksi. Harmittaa kyllä kun tuntumaltaan aivan loistava penkki.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Maantiellä vai maastossa hajonnut Flitet?

^Maastossa molemmat. Enkä paina kuin 70 kg ja alla 150 mm pehmeää joustoa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •