ElectrobikeGiantGarmin
Sivu 144 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 44 94 134 142 143 144 145 146 154 194 244 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.291 - 4.320 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #4291
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Eilen polkiessa tuumin tuota tappajasepeliä. Mistä se on saanut pahamaineisen nimensä? Otaksun, että renkaiden tuhoutumisesta on kyse, sillä tuskin kukaan on kaupungin setien levittämän sepelin takia henkeään heittänyt. Taitaa olla sepeli muutenkin enemmän sileämpien rengaiden päänvaiva, maasturin renkaisiin tuskin on vaikutusta?
    Tyylillä, säkällä yms. on osuutensa, mutta tappajasepeli menee pahimmilaan mistä tahansa fillarirenkaasta heittämällä läpi. Marathon Plus mukaan luettuna. Nappularenkaan nappulankin läpi menee. Toisaalta sepelillä voi ajella suht normikumillakin ihan ongelmattomia kilsoja. Nykymuodossaan on kyllä turhaa kamaa, jos meikäläiseltä kysytään.

  2. #4292
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    351
    Kirkkonummella ajettiin tänään sepeliä märälle tielle...

  3. #4293
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    139
    kasitiellä ajettiin suolaa vesisateessa, eikä ajatustakaan pakkaskelistä..

  4. #4294
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Eilen polkiessa tuumin tuota tappajasepeliä. Mistä se on saanut pahamaineisen nimensä? Otaksun, että renkaiden tuhoutumisesta on kyse, sillä tuskin kukaan on kaupungin setien levittämän sepelin takia henkeään heittänyt.
    Helsingissä ylt ympäriinsä levitetty hiekkolaatuinen kivimurska muuttuu ennen pitkää katupölyksi, joka kirjaimellisesti tappaa ihmisiä hengityselinsairauksiin. Koko maan tasolla puhutaan jopa reilusta tuhannesta ennenaikaisesta kuolemasta pelkän katupölyn takia (Helsingissä kenties 150 kuolemaa vuosi). Se on enemmän kuin kaduilla liukastumisiin.

    Katupölyä toki syntyy muustakin kuin katujen hiekoittamisesta, mutta se on joka tapauksessa merkittävä pölyn lähde.

  5. #4295
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Tässä on kahden miehen voimin toimitettu jotta KUORET. Ja ihan ens hätään se takavaihtajalta lähtevä pätkä.... Tottakai vaijerikin on hyvä vaihtaa.
    Kuoret kyllä, kiitos tarkennuksesta.

  6. #4296
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Eilen polkiessa tuumin tuota tappajasepeliä. Mistä se on saanut pahamaineisen nimensä? Otaksun, että renkaiden tuhoutumisesta on kyse, sillä tuskin kukaan on kaupungin setien levittämän sepelin takia henkeään heittänyt. Taitaa olla sepeli muutenkin enemmän sileämpien rengaiden päänvaiva, maasturin renkaisiin tuskin on vaikutusta?


    Tämmöinen menee litkutetusta nappularenkaasta läpi ilman ongelmaa, hyvällä kumiseoksella pärjää melko pitkälle, muttei sekään aina auta.

  7. #4297
    Kyllä oli pirullisen liukasta tänään aamulla. Vesitihku oli jäätynyt tien pintaan, eikä aiemmin levitetyt sepelit auttaneet yhtään, kun vesi oli jäähtynyt sepelin pinnalle, niin, ettei pitoa ollut yhtään.

  8. #4298
    http://yle.fi/uutiset/sepeli_on_vaar...kaille/7008743

    Kuvioiduille renkaille sepeli on pahempi tappaja kuin sileille. Valtavat määrät sepeliä jää renkaan kuvioiden väliin jäytämään rengasta vähitellen rikki. Ohuilla ja sileillä renkailla sepeli taas aiheuttaa suurentuneen kaatumisriskin, kuten kävellessäkin.

  9. #4299
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tapna Katso viesti
    http://yle.fi/uutiset/sepeli_on_vaar...kaille/7008743

    Kuvioiduille renkaille sepeli on pahempi tappaja kuin sileille. Valtavat määrät sepeliä jää renkaan kuvioiden väliin jäytämään rengasta vähitellen rikki. Ohuilla ja sileillä renkailla sepeli taas aiheuttaa suurentuneen kaatumisriskin, kuten kävellessäkin.
    Ei kannata olla sellaista kuviota, mihin sepeli tarttuu. Tiheä kuvio on huono lumellakin. Jos on 5 mm kuviota, niin se on 5mm pistomatkasta pois. Sentin tikarilla ja 3 mm kumin paksuudella kumin tarvii enää joustaa 2 mm, kun sliksin pitäisi joustaa 7 mm eli yli kolminkertainen määrä.

  10. #4300
    Liittynyt
    02/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    149
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tapna Katso viesti
    http://yle.fi/uutiset/sepeli_on_vaar...kaille/7008743

    Kuvioiduille renkaille sepeli on pahempi tappaja kuin sileille. Valtavat määrät sepeliä jää renkaan kuvioiden väliin jäytämään rengasta vähitellen rikki. Ohuilla ja sileillä renkailla sepeli taas aiheuttaa suurentuneen kaatumisriskin, kuten kävellessäkin.
    Ehkä kannattaa välillä tarkistaa ne renkaat ja kaivella sepelit pois sieltä kuviota jäytämästä ennen kuin ne menevät päällykummista läpi ja puhkaisevat sisurin. Renkaan vaihto tai paikkaus ulkona aamu/iltapimeässä ei kai ihan hirveästi ketään houkuttele.

  11. #4301
    Näin teenkin jokaisen ajon jälkeen.

    Kirjoitettu viesti oli tarkoitettu vastaukseksi aiemmin esitettyyn virheelliseen näkemykseen siitä, että sepeli olisi ongelma vain kapeille ja sileille renkaille.

  12. #4302
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    200
    CC:ssä Schwalben aika uudet Sammy Slickit kestivät (tai etunen kesti) 27 km Helsingin sepeliä. ARGHH! Onko parempia ideoita kuin vaihtaa suosiolla nastakumit alle, vaikkei nastoja vielä tarvitsisikaan? Ei taida kellään olla intressiä tuotekehitykseen tällä saralla, kun misään muualla ei tuommoista rojua kylvetä märälle asfaltille.

  13. #4303
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    2.001
    Pakko vetää takaisin lausumani fiksuus Turun kelvien hoitajien toimissa. Viikonlopun ajelut Turun pohjoisosissa, ei tappajasepeliä. Nyt tullut kierreltyä itä- ja eteläpuolta ja sepelinkylväjät ovat olleet vauhdissa.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  14. #4304
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PekkaO Katso viesti
    CC:ssä Schwalben aika uudet Sammy Slickit kestivät (tai etunen kesti) 27 km Helsingin sepeliä. ARGHH! Onko parempia ideoita kuin vaihtaa suosiolla nastakumit alle, vaikkei nastoja vielä tarvitsisikaan?
    Ainahan voi yrittää sitä vanhaa eli laittaa Sammy Slickien ja sisurin väliin pistosuojanauhat. Eivät anna sataprosenttista suojaa, lisäävät painoa, heikentävät rullaavuutta, huonontavat ajotuntumaa etenkin off-road, mutta ovat ainakin vaihtoehto nastarenkaille.

    Toisaalta se paljon ja syystä haukuttu mukanastarengas eli Schwalbe Winter on 30-millisenä sekin aito vaihtoehto oikeilla nastarenkaille (ainakin siihen asti kunnes joutuu ajamaan olosuhteissa joissa ensimainitun renkaan rajoitukset tulevat - yleensä varottamatta ja täysin yllättäen - vastaan),

    PS Mulla taitaa olla kellarissa yksi avaamaton paketti Prolinen punaisia eli 25-28 mm Anti Platteja. Voi ne laittaa 35-milliseenkin.

  15. #4305
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PekkaO Katso viesti
    CC:ssä Schwalben aika uudet Sammy Slickit kestivät (tai etunen kesti) 27 km Helsingin sepeliä. ARGHH! Onko parempia ideoita kuin vaihtaa suosiolla nastakumit alle, vaikkei nastoja vielä tarvitsisikaan? Ei taida kellään olla intressiä tuotekehitykseen tällä saralla, kun misään muualla ei tuommoista rojua kylvetä märälle asfaltille.
    Paineet niin alas, kuin mahdollista ja ajat varovasti reunakivien yli. Tällä menetelmällä olen ajanut työmatkat koko pahemman sepeliajan viime keväällä ilman ensimmäistäkään rengasrikkoa Ultermo ZX 28mm renkailla. Kesäpaineilla väitän että en olisi päässyt kilometriakaan.

    Samasta syystä mikään maastorengas minulla ei ole kertakaan mennyt sepelistä puhki, en aja koskaan maastorenkailla kovilla paineilla.

  16. #4306
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    Nuo Hesarin Velo&Oxygenistä ostetut 38mm leveät paksut muoviset pistosuojat ovat kyllä erinomaiset. Ovat vuoden aikana estäneet monta flättiä. Renkaassa on nytkin reikä, josta punainen nauha paistaa ulos asti.
    Ajotuntumaahan ne muuttavat, vähän kivirekimäiseksi.
    Eilen tuli Hakaniemi-Konala-Tattarisuo-Hakaniemi. Alkuviikosta vielä Tattikselle, niin eiköhän tämä ole tältä vuodelta siinä. Polkimet ovat loppu, kestivät yhden kesän, klappia. Ketju on aivan loppu.

  17. #4307
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PekkaO Katso viesti
    CC:ssä Schwalben aika uudet Sammy Slickit kestivät (tai etunen kesti) 27 km Helsingin sepeliä. ARGHH! Onko parempia ideoita kuin vaihtaa suosiolla nastakumit alle, vaikkei nastoja vielä tarvitsisikaan? Ei taida kellään olla intressiä tuotekehitykseen tällä saralla, kun misään muualla ei tuommoista rojua kylvetä märälle asfaltille.
    Marathon Plus?

    Edes Schwalbe itse ei reittaa Sammy Slickeille parasta mahdollista pistosuojausarvoa. Märkää sepeliä ajatellen Sammy Slickin ongelmana lienee myös olla liian pehmeä kumiseos.

  18. #4308
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    200
    Sammyn kumi on tosiaan pehmeää. Kuluu aika nopeasti. Mutta kiitokset vinkeistä. Taidan kokeilla seuraavaksi korkeampi nappulaisia cc-renkaita, pistosuojanauhalla ja pienemmillä paineilla. Ei se kivirekiefekti siitä nastakumeja pahemmaksi tule, mutta säästyy nastat.

  19. #4309
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Joo ei voi talvipyöräilyksi kutsua muuten kuin sepelin osalta kun vettä tihuttanut monta päivää. TMT-pyörässä alkaa olla RaRa takan sileäksi ajettu, joten saan nhän koska suhahtaa ilmat pois. Tommottinen Iglumiehen tyyppinen iso pitkulainen ei niin terävä kivi mullakin on aiheuttanut sen ainoan sepelipuhkemisen ja siinäkin meni uusi ekaan kertaa alla ollut Tufon 35mm Cubus kerrasta vaihtoon.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  20. #4310
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    200
    Ja sitten joskus tulevaisuudessa: Schwalben Smart Sam plussaa saa koossa 700x40C eli sopisi cc:hen. Schwalben toiseksi paras pistosuojausluokitus, ainoana cc:hen sopivista, 3mm joustavalla suojalla. Onko joku kokeillut?

  21. #4311
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Maasturissa Spessun Renegay SW malli on hyvä sepeliä vastaan kun on vähän kuvioo niin ei sepeli tartu siihen

  22. #4312
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Joo, ja painoa repun kanssa 47 kiloo
    Toista se on meillä lähempänä sataa olevilla, kun joutuu kuitenkin jonkinverran pitään paineita renkaissa.

  23. #4313
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ernold Katso viesti
    Ok. Vaijeri vaihtoon. Se onkin halpaa ja helppoa.
    Napsuta se takavaihtajas kampia kiertäen isoimmalle pakan rattaalle. Sitten vivusta tai kahvoista vaijeri löysimmälle, nyt saat kuoret irti ilman vaihdevaijerin irrotusta. Takavaihtajan kuoren pätkästä sitten vaihtajan puoleinen päätyholkki irti ja mitä näet? Luultavasti prun pitkiä teräslangan säikeitä. Ne ei hyvää tee vaijerin juoksulle just alaspäin pienemmille pakan rattaille vaihdettaessa. Kuoren takavaihtajan puoleinen pää on kovimmalla rasitukselle ja muovinen kuoren päällyste menee ruttuun. Just tämän takia kuorenpätkän tihiä vaihto on järkevää.IMHO.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  24. #4314
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Kyllä tuolla tien varressa oli vielä joku pieni luminokare, mutta muuten ei ole talvesta muistuttamassa muu kuin sepeli ja omat nastarenkaat.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  25. #4315
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Ankea talvenalku. Lumi tuli, lumi suli ja nyt sitä taas tulee. Kertaalleen vaihdoin nastat alle ja sitten pois. Päättäisi jo...
    Roots, bloody roots

  26. #4316
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    8
    Täällä on uusi talvipyöräilijä ja en nyt tiedä onko tämä jotenkin tyhmä kysymys, mutta miten ihmeessä juotte vettä talvisin? se tuppo jäätyy kiinni vähän ja vesi on niin kylmää että hampaisiin vihloo -_- Onko se vaan juotava jäätävää vettä vai onko tähän jotain kikkakolmosia?

  27. #4317
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti joala Katso viesti
    Täällä on uusi talvipyöräilijä ja en nyt tiedä onko tämä jotenkin tyhmä kysymys, mutta miten ihmeessä juotte vettä talvisin? se tuppo jäätyy kiinni vähän ja vesi on niin kylmää että hampaisiin vihloo -_- Onko se vaan juotava jäätävää vettä vai onko tähän jotain kikkakolmosia?
    Pullotelineeseen käy myös termos. Siitä ei tosin voi hörpätä vaudissa, mutta eipä talvipyöräilyllä muutenkaan ole mitään tekemistä vauhdin kanssa.
    -

  28. #4318
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Ankea talvenalku. Lumi tuli, lumi suli ja nyt sitä taas tulee. Kertaalleen vaihdoin nastat alle ja sitten pois. Päättäisi jo...
    Niinpä. Itsekin tässä mietin, että jos vaihtaisi vielä vanhat nastarenkaan raaskut alle, ettei tarvitsisi uusista jyrätä nastoja tylsiksi, ennenkuin ehtii edes ensimmäinen talvi niillä alkaa.
    -

  29. #4319
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    179
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti joala Katso viesti
    Täällä on uusi talvipyöräilijä ja en nyt tiedä onko tämä jotenkin tyhmä kysymys, mutta miten ihmeessä juotte vettä talvisin? se tuppo jäätyy kiinni vähän ja vesi on niin kylmää että hampaisiin vihloo -_- Onko se vaan juotava jäätävää vettä vai onko tähän jotain kikkakolmosia?
    Juomapussi, jossa sekä letku että pussi eristetty. Muistaa vielä puhaltaa letkun tyhjäksi juomisen jälkeen niin pelittää aika kylmille keleille asti. Tosi kylmällä pussi takin alle ja vetää letkun hihasta tai kaulasta.

  30. #4320
    Telineeseen mahtuvan termoksen tilavuus on yleensä sen verran pieni että siitä riittää vain kulauksiin vartin (tai miten nyt tarvetta juomiseen kokeekaan olevan) välein. Muutamalla lisäpullolla ajopaidan tai -takin taskussa pärjää nestehuollon suhteen jo pitempäänkin. Lyhyemmälle lenkille (tai ensimmäisenä juotavaksi) käy jopa vanhaan villasukkaan tms laitettu tavallinen juomapullo.

    Erityisen juomarepun puutteessa voi repun täyttää haluamallaan määrällä termospulloja. Haittapuolena on luonnollisesti se ettei ajaessa juominen onnistu, mutta etuina mm. se että voi jalkautua sopivin välein (mistä kylmät varpaatkin tykkäävät) ja että juomia voi olla useampaa sorttia (mistä ainakin itse tykkään pitemmällä lenkillä).

    Last but not least, talvipyöräilessä kahvitauko on vähintään yhtä paikallaan kuin kesäisin. (Miinuspuoletkin ovat samat: uudelleen liikkeelle lähtö voi olla yllättävän raskasta ja ennen koneen lämpiämistä voi olla vähän vilu.)

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •