Onko kukaan bongannut Spessun kuitukeulan painoa ja mittoja?
Onko kukaan bongannut Spessun kuitukeulan painoa ja mittoja?
Sanokaapa hyvät läskipyöräilijät. En osaa itse tehdä päätöstäfatbike vai 29 jäykkis? Ajelen lähes ympäri vuoden. Sydän talvella hiihdän massahiihtoja ym. Silloin en pyöräile. Omistan vanhemman 26 tuumaisen konan jo.
![]()
Fätbaikki kuumottelee... Mietityttää toi rengaskoko. Jos haluaa leveämmän esim. 4,8tuuman renkaan, niin pitääkö valkata silloin 190mm perä? No, jos on 190mm perä, niin kuinka paljon vanteen leveys sitten vaikuttaa renkaan istuvuuteen (esim. 82mm vrt. 100mm)?
Ja onko tuolla tuumalla (3,8-->4,8) renkaan leveydessä oikeasti olennaista vaikutusta ajossa?
Joo mutta vähän eri pyöriä kumminki![]()
Eihän tuohon kukaan toinen voi vastausta antaa, käyt vaan kokeilemassa jos mahdollista molempia oikeassa ympäristössä niin eiköhän se selviä kumpi parempi! Ja stumpe, renkaista on täällä paljon keskusteltu ja monessa yhteydessä todettu että ei pidä liikaa tuumakokoa tuijottaa.
Eikös joihinkin läskipyöriin sovi 29 kiekotkin? Tämä siis Arskalle. On-One fattyyn ainakin löytyy.
The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji
Niinpä näkyy löytyvän..juuri kyseistä pyörää ajatellutkin!
Löytyyköhän kyseiseen pyörään joustokeulaa vai onko niille oikeesti ees tarvetta?
Kyseisestä pyörästä ei ole itselläni ainakaan joustohaarukan istuvuudesta varmuutta eikä tietoa, mutta läskeihin saa jouston tarvittaessa.
Tarve riippuu täysin käyttäjästä, kokemuksesta, fiiliksestä, olosuhteista, ajoalueesta sekä ajomukavuuden tuntumasta eli sanoisin jouston olevan täydellisen henkilökohtainen asia.
Jotkut kaipaavat läskiin joustoa ja toiset taas karttavat sitä viimeiseen asti.
^^Bluto joustokeula sopii runkoon crownracen vaihdolla, mutta etu vanteen akseli ei käy Blutoon. Jousto keulan tarpeellisuus riippuu kuskista, ajoista ja haluista. Ilmankin pärjää varmasti.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Parempi läski edessä kuin ei läskiä ollenkaan. Kun tuon oman runkosettini lunastin jäsen PaH:ilta tuli matkassa kuvissa esiintyvä Marge Lite kiekko joka on nyt pyörinyt alla viimeiset puolitoista vuotta. Napa uudelle 29" etukiekolle on pyörinyt laatikossa jo tovin aikaa, mutta koska pyörä toimii hyvin nykyisessä kokoonpanossaan en ole nähnyt tarvetta tehdä muutoksia. ML+Knard 3.8 on halkaisijaltaan kyllä jonkin verran pienempi kuin takana oleva FlowEx+Ardent 2.4" yhdistelmä, mutta keskiön laskun pystyy korjaamaan ebb:n ja ohjauskulman jyrkkenemisen truss haarukan shimmien avulla. Harkinnassa on ollut kyllä isompi eturengas kunhan Knardista aika jättää ja samalla on myös käynyt mielessä B+ takakiekko jolla pyörästä saisi tasapainoisemman. Täysläski on ollut monta kertaa harkinnassa, mutta vielä en ole päässyt sellaista ajamaan joka olisi käsiteltävyydeltään samaa luokkaa oman pyörän kanssa.
To ride, shoot straight and speak the truth
No,juurikin samaa pyörää olen kokeillut 5 minuuttia about pari vuotta sitten.Truss keulalle täydet pisteet.
Jeffin designia on myös omassa fatissa keulaosastolla.
Halon fatbike navat tulleet nettisivuille. http://www.halowheels.com/products/group/481
Löytyy kaikki leveydet 135/150/170/190mm ja pikalinkku/läpipultti konvertoitavissa. Hinnat fatbike napojen edullisimmasta päästä.
Myös valmista kiekkosettiä ja uutta rengasta tyrkyllä.
Pakko kommentoida...minulla meni näin:
26'' jäykkis-->29'' jäykkäperä-->29'' täysjousto-->LÄSKI!En ole katunut, kaksi jälkimmäistä aktiiviajossa, mutta täysjosto meni juuri talviunille. Oikeastaan hienoa ollut palata täysjäykkään runkoon, mutta läski antaa hienostuneesti periksi röykytyksessä. Vieläkin muistissa ku 26'' alu jäykkiksellä ajoi monttuun, tähtiä näkyi silmissä. Aivan kaamea pyörä se oli, ei ole läskissä ollut ollenkaan samoja fiiliksiä.
Reilu parikymmentä ajotuntia ny tuolla. Vieläkään en tiedä onko tuo kiva vai p-ska. Parin lenkin jälkeen vaihoin (mulle vieraat) 175mm kammet tuttuihin 180:siin, joten ero ajossa on tullut vaan tuosta 32T soikiosta vs. 32T normirattaaseen. Kun tuon asemoi ohjeen mukaan eli jättää sen nystyn kammen taakke, nii mulla tuo tuntuu taakimmalta just siinä kohti kampikierrosta jolloin eniten tarttee vääntöö. Eli just kun passailee kampia kinkamien ja portaiden ylös_ponpottelussa. Eli fiilis on sama kun ajelis 34T:llä noilta osin. Ehken tarttee taakke yhtä hampia isompi ratas tai sit tarttee hankkia lisää reisiä. Toinen havainto on kampien passailun hankaluus kun nousee muhkuramäkiä joissa ei voi pyöritellä tasaisesti - kun selkäytimessä on normirattaan käytös, noilla kampien saaminen oikeaan asentoon vaatii ajatusta - vaihtuva vetosuhde keppostelee - kammet ei oo just silloin just siinä kun tarttis. Mut se on vaan harjotuksen puutetta se.
Valistuneena arvauksena väitän et vaihteellisessa pyörässä tuon soikeuden oppii viidessä tunnissa ja sen olemassaolon unohtaa kymmenessä.
Sinkulassa / fixissä tuntimäärät voi kertoa kymmenellä, jos ajelee muuallakin kun sileellä.
Itse mietin samaa ennen ostopaatosta. Paadyin Muklukkiin, johon hommasin "kesarengastukseksi" Northpaw/knard 29x3 kiekkosetin. Omassa kaytossa hyva jokapaikan rassi johon saa tarvittaessa juustokeulan.
Mä sain oman 32T soikioni tänään, mutta veikkaan että testit jää perjantai illalle.
Pinna löystyy kun ketju kiristyy.
Kyllä siinä käy niin että jos punnitsee 29 ja läskin välillä ja päätyy 29, jää läskikuume edelleen päälle. Joten ääni läskille![]()
Kymmenen 29er vuoden jälkeen sorruin läskiin ja olen koukussa. Vanhoilla konnuilla löytyi ihan uusia uria. Molempi parempi , rajoitetun harrastamisajan puitteissa toistaiseksi mennään läskillä .
Läskillä on kerrankin hauskaa 😍
Trek farleyn bontrager navan kytkentä rupes harmittaan nopeesti, kun downsiftas I9:n 120 pykälän navasta.
Eli kiinan I9 tuli tilattua, jollasesta ei varmaan kenellään ole kokemusta?
http://sarmabikes.com/products/fat-bike-hubs
ajatus oli heittää tuo suoraan trekin mukana tulleelle mulefutille, mutta siitä se upgradaus mietintä alko ja josko taakke laittaiskin kapeemman hiilikehän, onko muita 65mm kehiä kuin nextie?
Miten 3.8" toimii 50mm kehän kanssa ja onko sellasia kuitukehiä etes?
Viikon läskärikokemuksella on tullut selväksi että läskäri on nimenomaan maastopyörä ja pirun kiva sellainen. Paikkoihin johon uskaltaa metsässä ajaa tuntuu pääsevän. Sen sijaan ajaminen asfaltilla tuntuu aika työläältä varsinkin jos haluaa yhtään kovempaa ajaa. Itse odotan nyt vaan kovasti lumikelejä etelärannikolle.
Mallailin tankorukkasia paikalleen, kun ei lenssun ja vesisateen takia ajamaankan voinut lähteä. Suunnittelin ensin narukiinnitystä mutta päädyin kuitenkin vetämään lättäkantaruuveilla ne stongan päätytulppiin. Tulpat kun on painettavaa mallia niin rukkaset saa helposti pois ruuveja avaamatta, kun vetää tulpat ulos tangon sisästä.
Niinpä, mikä ihmeen hoppu kaikilla :-) Tänään ajelin kivikot ym. tekniset paikat "mönkimällä", kumet nuljuten. Sitä kun on koko kesän rynkyttänyt täysjoustolla hopusti, niin nyt nautiskellaan :-) Mukava seurailla lumessa jälkiä, kun on ohuemmilla kumeilla hätäilijät s-mutkitelleet. Läskeilijät ajelee suorempaan tai oikoo mistä sattuu...
Kirjanmerkit