Tänä oli hyvä tarkennus. Jokainen tuntee varmaan itsensä ja jaksaako toimia riittävän pitkään vaihdeneuvojana, että vaihteiden käyttö alkaa sujumaan. Jos epäilee, että oma kärsivällisyys ei riitä, niin parempi ottaa 1x8, 1x9 tai 1x10. Riittää sitä siinäkin opastettavaa muutamalle kymmenelle lenkille. Eikös noissa kaikissa ole sama pakkaleveys, joten suunnilleen yhtä paljon vinoon menee kaikki. Toiminee kaikki 24 tuumaisessa ok, kunhan pitää huolen rattaiden ja ketjun kunnosta.
Napavaihteet joo, kiertovaihtaja on helppo, eikä tarvi miettiä milloin kiertää. Meneehän se niiläkin, jos ei paremmasta tiedä, mutta pienellä ja kevyellä kuskilla sen suurempi paino ja etenkin rullaavuus/pöyritysvastuksen ero on merkittävä.
3-vaihteinen huollettu takanapa vs tuo 24 vaihdetta. Nopeus nuosi tasaisella tyynellä 15 -> 19 km/h Loivissa alamäissä ja myötätuulella ero vain kasvaa. Nyt myötätuulella yli 25 km/h matkanopeus ei ole ollenkaan tavaton. Napavaihteisella nuo nopeudet oli haave vain. No ehkä renkaissakin on hieman eroa, laakereissa voi olla peremmpia osia ja runkokin on kevyempi, mutta kyllä se oikea ajamisen ilo löytyi vasta silloin kun pyörä alkoi kulkemaan ja väitän, että voimansiirrolla oli iso merkitys.
Akuinenkin huomaa napavahteen ja ketjuvaihteen eron. Lapsella vastusvoimat samat, joten suhteessa ero on paljon suurempi.
Kirjanmerkit