HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 4 / 48 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 14 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 1424

Aihe: Talvirenkaat krossariin?

  1. #91
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Tikka spikes nimisestä firmasta niitä ennen kuulemma on saanut.

    Sinne pitää kai soittaa tai käydä paikanpäällä, ei taida verkkokauppaa edelleenkään olla?
    http://www.tikkaspikes.fi/
    Täältä sain sellaisen käsityksen, että ainakaan parempia nastoja ei ole eikä tule.

  2. #92
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti higgins Katso viesti
    Tasamaankisoissa siis ammattilaistallit jatkossa 2,35- renkailla menevät, ja vuoristoon vähän kapeampaa

    hmm...
    Pitääkö mun taas sivistää linkeillä vai haetaanko itse googlesta / palstalta? Eihän siitä ole kovinkaan montaa viestiä takaperin kun tästä keskusteltiin viimeksi

    Jos tehtäisiin maantierengas 2,35 leveänä, niin se olisi nopeampi tasamaalla kuin se 23mm maantierengas. Supermotot jos laittaa maasturiin, niin pääsee aika lähelle jo maantiekumeja, mutta kun sekään ei ole vielä sellainen lerppu mitä ne maantiekumit ovat, niin ei siksi kai ole niitä nopeampi.

    Jos joku tekisi maantiefilon johon kävisi 2,35 kumit ja teettäisi GP4000 kumeista noin leveät versiot, niin päästäisiin näkemään maantiepyöräilyssä suuri muutos, mikäli Tourin säännöt sallivat leveät kumit siis. Hmm, teoriassa mutkiin pitäisikin sitten päästä Tourilla lujempaa, olisi mielenkiintoista nähdä tuo kehityksen looginen jatkumo jossain vaiheessa.

    Toki on joitain kumeja jotka ovat poikkeuksellisesti kapeampana nopeampia, mutta niitä ei ole niin kovin paljon.

    Laitetaan nyt kumminkin jotain linkkejä, ekassa numeroita erilaisista renkaista, tokassa kuvia ja tekstiä, jonka laitoin jo aiemminkin.
    http://www.legslarry.beerdrinkers.co.uk/tech/JL.htm

    http://velonews.competitor.com/2012/...rethren_209268

    Tasamaalla nopeuteen sillä painolla ei niin hirmuisesti ole osuutta, kiihdytyksiin ja nousuihin lähinnä ja siinäkin painon merkitys on yleensä hurjasti liioiteltu. Voi kokeilla ottaa repun ja 5kg rojua reppuun sekä ilman reppua ja katsoo paljonko tasaisella osuudella keskinopeus nousee.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  3. #93
    Liittynyt
    01/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.247
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Tasamaalla nopeuteen sillä painolla ei niin hirmuisesti ole osuutta, kiihdytyksiin ja nousuihin lähinnä ja siinäkin painon merkitys on yleensä hurjasti liioiteltu. Voi kokeilla ottaa repun ja 5kg rojua reppuun sekä ilman reppua ja katsoo paljonko tasaisella osuudella keskinopeus nousee.
    Muuten voisin allekirjoittaa, mutta kai "pyörivän massan" -teoria edelleen pitää paikkansa?

    Sun toivoma pyöräkin on jo melkein keksitty. Singular Peregrineen istuu 2,1 tuumaset heittämällä.

    Suo, kalja ja läski.




  4. #94
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti greenman Katso viesti
    Muuten voisin allekirjoittaa, mutta kai "pyörivän massan" -teoria edelleen pitää paikkansa?
    Jep. Voi lähteä kokeilemaan Tourin vuoristo osuuksia 2,35 renkailla ja katsoa kellosta paljonko nopeampi on kuin kapeilla

  5. #95
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.081
    Juoksen, hiihdän, kävelen. No en. Minä pyöräilen

  6. #96
    Onko kokemuksia kuinka leveä Continental Nordic Spike 42-622 on vanteella?

  7. #97
    Liittynyt
    02/2012
    Paikkakunta
    vantaa
    Viestit
    111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Jep. Voi lähteä kokeilemaan Tourin vuoristo osuuksia 2,35 renkailla ja katsoa kellosta paljonko nopeampi on kuin kapeilla
    Liikkuvan pyörän kokonaisenergia muodostuu kahdesta tekijästä, pyörän kokonaismassasta riippuva liike-energia+kiekkojen massasta riippuva pyörimisenergia. Kiekkojen pyörimisenergiaan taas vaikuttaa se, kuinka paljon massaa on ulkokehällä. Navan painolla ei ole käytännössä merkitystä pyörimisenergiaan.

    Niinpä kahdesta samanpainoisesta pyörästä kiihtyy nopeimmin se, jossa on kevyemmmät renkaat. Sen voi jokainen todeta vaihtamalla crossipyörään tai hybridiin 700 grammaisten tilalle 250 g painavat. Asialla on eniten käytännön merkitystä kumpuilevassa maastossa, jossa nopeus sahaa ylös ja alas jatkuvasti.

  8. #98
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Schwalben sivuilla ilmoitetaan tuon MV:n TPI arvoksi 67, Contin NS:n vastaava luku on 3/66 (?). Eli suurin piirtein yhtä kankeita ovat kaiketi kumpikin.


    Contin leveys on foorumilta lukemieni kommenttien perusteella 37-38mm, eli selvästi ilmoitettua kapeampi. Tiedä sitten, kuinka leveillä vanteilla mittaukset on tehty. Mulla on takahaarukassa 4,5-5cm tilaa ja vanteen sisäleveys 17mm. Onkohan tuossa riski, että ei mahdu kunnolla pyörimään?


    OT: Keskustelussa leveä vs kapea rengas on huomioitava myös ilmanvastus, joka luonnollisesti kasvaa leveämmän renkaan myötä. Ilmanvastushan on vierintävastusta merkittävämpi tekijä yli 16km/h nopeuksissa. Tässä krossarin talvirengaskeskustelussa painolla ja ilmanvastuksella on mielestäni vähän merkitystä, kun puhutaan kuitenkin 900g (+- 30g) ankkureista ja peruskrossarin osalta 5mm eroista leveydessä (35-40mm). Pito ja kestävyys ovat mielestäni painoa ja ilmanvastusta tärkeämpiä ominaisuuksia.
    Taneli79 muokkasi tätä : 10.10.2014 at 14.04

  9. #99
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vakevves Katso viesti
    Liikkuvan pyörän kokonaisenergia muodostuu kahdesta tekijästä, pyörän kokonaismassasta riippuva liike-energia+kiekkojen massasta riippuva pyörimisenergia. Kiekkojen pyörimisenergiaan taas vaikuttaa se, kuinka paljon massaa on ulkokehällä. Navan painolla ei ole käytännössä merkitystä pyörimisenergiaan.

    Niinpä kahdesta samanpainoisesta pyörästä kiihtyy nopeimmin se, jossa on kevyemmmät renkaat. Sen voi jokainen todeta vaihtamalla crossipyörään tai hybridiin 700 grammaisten tilalle 250 g painavat. Asialla on eniten käytännön merkitystä kumpuilevassa maastossa, jossa nopeus sahaa ylös ja alas jatkuvasti.
    Kiekon ulkokehällä olevan massan vaikutusta kiihtyvyyteen on erittäin helppo laskea, nimittäin tämä massa pitää (luonnollisesti) kiihdyttää koko pyörän nopeuteen ja lisäksi kiihdyttää pyörimään kehänopeuteen, mikä on itse asiassa sama, kuin koko pyörän nopeus. Niinpä 1kg massa kehällä vaikuttaa kiihtyvyyteen täsmälleen yhtä paljon, kuin 2kg kiinteä massa.

    Eli kevennystä kehämassasta sinun tapauksessa olisi yhteensä kokonaiset 900g. Varmaan huomaat yhtä hyvin eron kiihtyvyydessä, kun esim. reppusi on 1,8kg kevyempi?

    Totta kai täällä kaikki ovat joskus huomanneet, kuinka valtavasti 100g kiekkokevennys vaikuttaa kiihtyvyyteen, vai olisiko sittenkin kyse lume-efektista?

  10. #100
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Kun keventelin 6kg fillaria, niin kyllähän sen huomasi, mutta ei se ero ollut mitenkään hurja, eikä kellosta sitä paljoa nähnyt, joten tosiaan joku 1kg on aika yhdentekevää, paitsi jos kaksi samanpainoista kilpailee.

    Mitä tulee leveämmän renkaan ilmanvastukseen, niin tuossahan siitä sanotaan, jokainen tehköön omat johtopäätöksensä:
    http://velonews.competitor.com/2012/...-faster_209888

    Lumessa ajaessa toki kapeampi saattaa olla joskus kevyempi, kun vähemmän lytättävää lunta, mutta tuo edellyttäen, että leveämpi ei 'kellu' niin paljon paremmin, että se kuittaisi eron.

    Kuten sanottua, ylämäkeen alkaa paino vaikuttamaan enemmän. Paino toki vaikuttaa tasamaallakin, Watteja menee enemmän vierintävastukseen mitä painavempi on, mutta tossakin puhutaan useista kiloista.

    Kaikki väittämät tyylin "ilmanvastus on merkitsevä/merkitsevämpi nopeudesta X ylöspäin", ovat potaskaa, tai siis ihan tottahan ne varmaan on ko. tilanteeseen, mutta ihan jokaiselle pyöräilijällä tuo tilanne on erilainen.

    Kuinka moni muuten ajaa talvella sellaista 30km/h keskaria tai kovempaa? Entä kuinka monella keskari jää sinne 15km/h tuntumaan? On mullakin aerotangot, että saan ilmanvastuksen pieneksi, mutta ei juurikaan käyttöä talvella. Muutoinkin mietin kuinka mielekästä on arpoa ilmanvastuksen osuutta krossarin nastakumeissa, tuskin TMT sijoitus paranee sen avulla, optimoimalla ajo-asentoa sekä rengaspaineita keliin voi saavuttaa aika paljon enemmän luulisin

    Kestävyyttähän voisi ajatella sitenkin, että kun renkaat on suht samaa materiaalia, niin leveämpi rengas ehkä pääsee vähän helpommalla kuin kapea, pintapaine on pienempi ja ehkä siten kuluminen vähäisempää?
    Tosin kapeassa taas se etu, että suurempi pintapaine periaatteessa pistää nastat puremaan kovemmin jäähän, ralliautoissakin talvirenkaat on kapoiset.

    Käytännössä tuo 5mm ero taitaa kuitenkin olla lähinnä mukavuudessa, 5mm leveämpi ei täristä ihan niin pahasti?

    Vierivissä massoissa on sitten se inertia mukana ja joku lumipaakku, jäämöykky, sohjovalli, yms. menisi teoriassa paremmin raskaammalla renkaalla, käytännössä ero taitaa olla aika mitätöntä.

    Jos ei selyyttä tule, niin laita leveämpi eteen ja kapeampi taakse, on sitten molemmat ja välillä voi kokeilla toisinkin päin, aika mukavasti mielestäni toimii leveämpi rengas edessä ja kapeampi takana, tosin maasturissa.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  11. #101
    Tilasin juuri XXL verkkokaupasta Contin Nordic Spiket 120 nastaversiona. On nyt tarjouksessa 14,9 €/kpl..

  12. #102
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Pahinkää
    Viestit
    61
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tunkkari Katso viesti
    Tilasin juuri XXL verkkokaupasta Contin Nordic Spiket 120 nastaversiona. On nyt tarjouksessa 14,9 €/kpl..
    Tähän oli myös pakko tarttua. Otetaan käyttöön talven mittaan 29-maasturissa jos kelit vaatii. Ostin kun halvalla sain

  13. #103
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Onpas edulliset! Sohjolle ja puuterille löytyy toiset menopelit, mutta riittävätkö 120 nastaa kirkkaalle Tahi mustalle jäälle cyclon alla? Kamala kiire ei ole töihin.


    Sent from my iPad using Tapatalk HD

  14. #104
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257
    Mä päädyin Contin 240 nastan versioon. Toivotaan, että mahtuu takahaarukkaan, ja että on pidon ja kestävyyden osalta Marathon Winteriä parempi vaihtoehto.

  15. #105
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.919
    Laitoin myös tänne tulemaan tuon XXL:n Continental Nordic Spike tarjoussetin, kun kerran rengasparia alle kolmelläkympillä tyrkyttivät. Olen ajellut muutaman vuoden Schwalben 120 nastaisilla Snow Studeilla, kyllä niillä pärjää. Pääkallokeleillä lähden kuitenkin maasturilla liikenteeseen.

  16. #106
    Onko tuo Nordic Spiken 120-nastainen versio muuten samanlainen kuin 240-nastainen, mutta nastoja puuttuu? Eli on tyhjiä paikkoja, joihin menee mahdollisesti hiekkaa, kiviä ynnä muuta moskaa?

  17. #107

  18. #108
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkanmaa
    Viestit
    436
    Aika oleelliselta näyttävä ero Continental Nordic Spiken ja Suomi tyresin 120 version nastoituksessa; Contilla nastat ovat renkaan reunoilla ja Suomi tyresillä renkaan keskellä.

  19. #109
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.919
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Toisaalta tällainenkin kuva löytyi: http://www.starbike.com/p/Continenta...42-622-1051-en
    Onkohan Conti päivittänyt tuota rengasta vuodesta 2010? Joku jolla on nuo jo näpissä voi varmaankin vahvistaa, löytyykö 120 nastaisista keskireijät vai ei.

  20. #110
    Samaa ihmettelin, kun löytyi kahdenlaisia kuvia. No, Vilenit tuli tehtyä, kokeillaan mihin tosta on. Voi tehdä tiukkaa, että edes sopii taakse pyörimään, mutta eiköhän rengas jollekin kelpaa jos ei sovi.

  21. #111
    IncBuff Guest
    Prismassa oli 120 versiota ja siinä oli tyhjät nastanreiät.

  22. Contissa muodostuu rullaavuutta parantava keskiharjanne, Suomi tyresin renkaassa tulee (ex maasturissani) mielenkiintoista wobblausta edessä kun rengas hakee nastoituksen/kuvioinnin takia puolelta toiselle ilman käsiä ajaessa.
    Mittasin 700x42 Contin leveyden asentamattomana, näyttää siltä että se ei 38-39mm leveämpi ole vanteellakaan.
    *****************************
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

  23. #113
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    415
    Huonosti tuntuu löytyvän nastarenkaita. Vai olenko vain huono etsimään?

    Nokian W240 49,90€ oli kokolailla ainoat mitä löysin ja tuo alkaa kyllä olla minulle maksimihinta nastarenkaista. Kaikissa lienee huonot puolensa, joten kelpuutan niin Schwalbet, Continentalit kuin Nokiatkin. Kunhan nastoja on niin, että luut pysyvät ehjinä.
    twitter: @Myrkkykieli

  24. #114
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    472
    https://www.karkkainen.com/verkkokau...le-37-622#spca
    Tuommonen tarttui mukaan Kärkkäiseltä. 32-622 koossa pro 200 taittuvalankanen malli painoi 740g ja maksoi 35e. Halvempi, kevyempi ja lähes tuplamäärä nastoja kuin nokian w104? mallissa. Samannäköiset nastat, kuin muksun marathon winterissä... Saa nähdä miten toimii, kunhan tulee kunnon liukkaat.

  25. Kerrataan threadin opit:
    - jostain syystä markkinoilla ei ole vielä kunnollista (taittuva, kevyt, rullaava, kovametallinastat) "cyclocross-koon" nastarengasta.
    - jos renkaassa ei ole kovametallinastoja, ne kuluvat pahimmillaan kokonaan pois talvikaudessa jos matkaan mahtuu asvalttia (näin kävi Bilteman renkaille)
    - jos renkaassa ei ole asiallista nappulakuviota, se ei toimi pehmeässä lumessa (Schwalbe Marathon)
    - nappularenkaat eivät rullaa juuri mitenkään verrattuna sileämpiini kesäkumeihin
    - jos renkaassa ei ole nastoja, lennät turvallesi jos maassa on märkää jäätä, sileää jäätä, viettävää jäätä tai jäätä yleensäkin. Ilman nastojankin voi pärjätä, mutta silloin on melko pahasti kelien armoilla
    - vain reunoille sijoitetut nastat eivät riitä pelastamaan luisuun lähtevää rengasta, eivätkä anna kunnollista veto- ja jarrutuspitoa

    Näillä spekseillä päädyin näihin: https://www.bike-components.de/de/Co...kereifen-p9368
    Kalliithan ne on mutta halvemmallakaan ei tuntunut löytyvän. -13 kaudelle sai Prismasta saman renkaan muistaakseni ~35eur, mutta näin ajat muuttuvat... tämäkään rengas ei rullaa, joten kuivalla talvisäällä varmaan pukkaa soijaa. Lisäksi se painaa perkeleesti, joka lisää soijan pukkaamista.
    *****************************
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

  26. #116
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jakkok Katso viesti
    https://www.karkkainen.com/verkkokau...le-37-622#spca
    Tuommonen tarttui mukaan Kärkkäiseltä. 32-622 koossa pro 200 taittuvalankanen malli painoi 740g ja maksoi 35e. Halvempi, kevyempi ja lähes tuplamäärä nastoja kuin nokian w104? mallissa. Samannäköiset nastat, kuin muksun marathon winterissä... Saa nähdä miten toimii, kunhan tulee kunnon liukkaat.

    Kappas vaan! Nytkö näitä vihdoin saa. Merkki on ollut markkinoilla monta vuotta, ja valmistajan sivulla nuo on olleet esillä alusta lähtien. Nyt ensimmäisen kerran näen tuota 200 nastaista taittuvaa myynnissä jossain. Näinköhän pitää pistää hankintaan 37 milliset. Lahden Kärkkäisellä katsoin viime viikolla, siellä näkyi vain 32 mm leveänä ja rautalankareunoilla. Tuon sivun mukaan pitäisi kyllä olla taittuviakin varastossa.
    -

  27. #117
    Pienenä lisäyksenä kertaukseen:

    - jos renkaassa ei ole nastoja reunoilla, lennät turvallesi äkisti ja varottamatta jos maassa on viettävää jäätä tai jos jäässä on uria. Samoin lennät turvallesi jos kallistat pyörää käännöksessä tai satulasta noustuasi.
    - vain keskelle sijoitetut nastat antavat kohtuullisen veto- ja jarrutuspidon etenkin tasaisella. Sopivalla paineella rullaavat kohtuullisen tai jopa nastarenkaiksi yllättävänkin hyvin

    Noilla spekseillä löytää lähinnä "lempirenkaani" eli Schwalbe Winterin, joka siis kaikesta huolimatta voi olla ihan kelvollinen talvirengas kunhan pitää mielessä renkaan rajoitukset. 30-millisenä sille ei taida edes löytyä kilpailijaa silloin kun valtaosa ajosta tapahtuu kovapohjaisilla, tasaisilla teillä tai paljaalla/hiekoitetulla asfaltilla.

  28. #118
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ketjureaktio Katso viesti
    Kerrataan threadin opit:
    - jostain syystä markkinoilla ei ole vielä kunnollista (taittuva, kevyt, rullaava, kovametallinastat) "cyclocross-koon" nastarengasta.
    Eikö tuossa muutama viesti taaksepäin näitä http://45nrth.com/products/tires/gravdal kehuttu juuri tuollaisiksi.

  29. #119
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.687
    Schwalbe Marathon Winter on minustakin varsin hyvin rullaava nastarenkaaksi. Seinäpitoa ei löydy, mutta on selvästi ennustettavampi pito liukkaalla kuin nastattomalla renkaalla.

  30. #120
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zander Katso viesti
    Eikö tuossa muutama viesti taaksepäin näitä http://45nrth.com/products/tires/gravdal kehuttu juuri tuollaisiksi.
    Onkos joku tänä syksynä ostanut Gravdaleja? Jos on, mistä ja paljonko kustansi?
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •