
Alkujaan tämän lähetti
Kesäkeli
Tuntuvat olevan melko kalliita nuo Boschin setit. Olen katsellut mm. Cuben mallistosta työmatkapyörää (trekking-puolelta) ja noin 2000 euron pyörät pohjautuvat malleihin, jotka maksavat ilman sähköjä noin 500-600 euroa. Toki myös varusteissa voi olla eroja (esim. sähkömallissa levyjarrut, sähköttömässä v-jarrut). Työmatkat ovat 10-13 kilometriä suuntaansa ja kovasti polttelisi hankkia sähkövehje, jolla voisi ajella hikeentymättä - jäisi suihkussa käynti ja osa vaatteiden vaihdoista väliin. Myös talvikumeilla jurruuttaminen on sen verran raskasta, että sähköavustus voisi parantaa pyöräilymotivaatiota.
Mutta hintaa kertyy kyllä niin paljon, että ainakaan säästöllä autoiluun verrattuna hankintaa on hankala perustella. Aina on se riski, ettei talviajo maistukaan, vaikka polkeminen onkin kevyttä. Lisäksi pakkasajon vaikutus kalliin akkupaketin kestoikään on vähän kysymysmerkki - ja iso sellainen, koska uusi akku maksaa kolmanneksen pyörän hinnasta.
Kirjanmerkit