Richtig eingestellt:
Falsch eingestellt:
![]()
Richtig eingestellt:
Falsch eingestellt:
![]()
Onkos kukaan testannut tuota: http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailyt...104904_1_style
Ja saako siinä rahoilleen vastinetta jos vertaa vaikka tuohon: http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailyt...104885_1_style joita vois ostaa vaikka 2kpl ja "säästää" 50€..
Mielipitetä??
No niin, aloittelevan rouvalle talvivaloa:
- pyöräilyvauhti rauhallinen (alle 20 km/h)
- kiinnitettävä kypärään (stonga ei käy, kori edessä)
- vähän tai ei lainkaan piuhoja (ladattava?)
- kevyt ja kätevä = ei ruma •(:-)
- kuitenkin valoa niin, että näkee mennä pyörätiellä tai ulkoiluväylällä metsässä pimeässä (ei polkuja)
- mieluimmin leveä valokeila.
Kiitos!
Alla olevaan kommentti:
Napadynamo jo on, mutta pitäisi saada lamppu, jolla näkeekin jotain, ka joka pysähtyessäkin on päällä.
Dynamolampusta ei luovuta, jotta olisi laillinen.
Johdoton ja ladattava kypärälamppu voisi ehkä olla aina kypärässä kiinni![]()
nimenion muokkasi tätä : 20.10.2014 at 00.39 Syy: Lisätietoa + lisätietoa
Vähän sama tilanne meitin talouden koripyörässä. Ratkaistiin napadynamolla ja asennusraudalla, jonka sai korin pohjan kiinnikkeisiin kiinni. Päädyttiin tuohon siksi, et haarukan sivulla ottais kuitenkin osumia, tangosta ei näkyis. Nyt se on aina mukana ja päällä. Naapurilla oli korissa valmiiksi sellaiset kiinnikkeet, et valon sai helposti korin eteen kiinni.
Asennusrauta tais löytyä Fillarikellarista.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Valostoresta löytyy hyviä valoja pyörään. Ite hankin 500 lumenen tuikun, 4 eri valosäätöä: 500, 380, 240 ja 120lumenea, ladattava Moon XP 500 S. Olihan se hintava mutta kyllä näkee kirkkaasti,varottava vain häikäsemästä muita. Olen ajellu sillä viikon verran ja olen tosi tyytyväinen. Jo 120 lumenella näkee kaupunki olosuhteissa tarpeeksi hyvin, vaikka maa onkin märkä. Suosittelen!!!!
Moottori- se olet sinä!!.Ja sehän toimii kaurapuurolla ja ruisleivällä.
On mulla pari noita oupenlaitin akkuja jo ennestään, tuntuvat antavan puhkua pitempään kuin Ällän omat. Kun Lupään myy veppishopissaan vain niitä smartkore akkuja joille en keksi järkevää hankintapäätöksen perustetta niin ostin sit noit oupenlaitteja. Ja saahan nuilta akut Taikakiiltoonkin.Alkujaan tämän lähetti lansive @ openlight batteries
Vihdoin muistin tulla kirjoittamaan hieman vastausta tännekin tuosta White 4000:sta. Olen käyttänyt sitä nyt noin viikon. Ostettu XXL:stä. Minun on vaikea verrata sitä muihin, koska edellinen valo oli heikko perusvalo, joka tuppasi hyytymään saman tien. Näkyvyys on joka tapauksessa tällä hyvä ja riittävän kauas. Testattu kaupunkiolosuhteissa sekä kilometrin pimeällä hiekkatiellä. Ei vielä keskimetsässä, mutta takuulla näkyvyys olisi missä vain hyvä.
Alussa kesti ikuisuuden tapella joka suuntaan sojottavien kaapeleiden kanssa ja saada niitä viriteltyä jotenkin aloilleen. Menee silti vielä vähintään monta minuttia kiinnittää kaikki paikalleen. Akun tarranauha on vähän huono, kiinniottava tarranauhan osuus on onnettoman pieni, joten alussa pelkäsin akun lentävän heti tiehensä. Tuntuu nykyään silti pysyvän.
Valoteho tosiaan riittää hyvin. Kuvia ei toistaiseksi ole ja kuten todettua, en voi verrata muihin vastaaviin. Valo on mielestäni valkoinen, ei kellertävä tms. hailakka. Kolme valotehoa, kaksi turhaa vilkkutilaa. Paketissa on myös kirkas punainen takavalo, jonka miinus on tasaisen valon puute. Vain kolme eriasteista vilkkua, joista yksi tarpeeksi hidas ollakseen käytettävä.
Mukana on kolme kumilenkkiä valojen pikakiinnitykseen, joista kaksi pientä minulle liian pieniä. Isoin kuluu etuvaloon ja pienet eivät mene edes satulaputken ympäri takavalon kiinnitykseen.
Luvattu 2.5 tuntia valoa. Viidentenä iltana ei suostunut valaisemaan enää. Edelliset neljä iltaa puolisen tuntia per ilta + sekalaista testailua ehkä 15 min. Taitaa vastata oletusta. Seuraavaksi on testissä montako iltaa ajaa toiseksi kirkkaimmalla asetuksella. Ai niin, miinusta kun akun loputtua ei taida pystyä valitsemaan edes heikompaa tehoa, vaan valo sammuttaa saman tien itsensä.
Plussaa myös käsienlämmittelymahdollisuus, kun pitää valoa täysillä.
Mukana tulleita kypäräkiinnityksiä en ole kokeillut.
Kaksi valoa ? Itse en varmaan jaksaisi tuplavaivaa.
Minä en yhdellä valolla liiku, aina on 2 valaisemassa eteenpäin ja yksi taakse. 2 valoa sen vuoksi jos pilkkopimeässä päättää toinen valo sammua kun laskee reipasta vauhtia alamäkeä niin on toinen vielä valaisemassa. Yksi tangossa ja toinen kypärässä. Kypärässä Moon X Power 600 ja tangossa modattu kiinanvalo jossa polkua on valaisemassa 6 x XML T6 LEDit.
EDIT: Kypärävalossa on se myös se hyvä puoli että valo kääntyy katsesuunnan mukana, siitä on apua tiukemmissa mutkissa![]()
Mulla on ilmeisesti aina ollut liian laadukkaita valaisimia munamankelissa kun eivät ole vielä tähän ikään koskaan kesken reissun sammuneet eli yhdellä eteen sojottavalla olen pärjännyt![]()
Noo, mikään ei kestä loputtomasti. Better safe than sorry![]()
Mulla hajos tangosta Honkkarin kympin 3W Cree ledi kun fillari kaatui maastossa .. onneksi oli pimeässä metsässä otsalamppukin![]()
Hain tänään XXL:stä kakkoslampuksi / työmatka-ajoon tällaisen: http://www.xxl.fi/talviurheilu/maast...065105_1_style
Eli Magicshine MJ 808. Hinta oli ihan sopiva eli vähän alta neljäkymppiä. Ei tuo nyt valoteholtaan mitenkään tajuntaa räjäyttänyt, mutta eiköhän tuolla pärjää. Katsoin sitä toista halpismallia eli MJ 858, mutta siinä tulee mukana aika aneemisen pieni akku. Muuten oli kätevän oloinen.
Kuinka luotettavina pidätte akun varauksen indikaattoreita lampussa? Omassa Magicshine MJ-856b lampussa pakkasella sininen valo eli 75% varaus tulee jo muutaman minuutin jälkeen ja oranssi eli 50% puolen tunnin jälkeen. Tuon perusteella akku kestäisi siis tunnin ilmoitetun 2,5h paloajan sijaan. Kun lamppu ei ole päällä, valo palaa taas vihreäksi ja lämpöisellä kelillä ei ole ongelmaa.
Ei noi litiumakut oikeen pakkasella pelitä kuten lämpöisessä, ei kai tuota mikään mittari (paitsi lämpömittari) voi oikein kertoa.
Hain tämän saman MJ 808 lampun XXL:stä ja hinta oli tosiaan linkin ilmoituksesta poiketen 39,90 €. Viikon käytön perusteella hintaansa nähden ok, mutta muuten pieni pettymys. 4,4 ampeeritunnin akulle luvataan toiminta-aikaa täydellä teholla 3,5 h. Todellisuudessa valoa riittää noin kahdeksi tunniksi, joten aika paljon luvattua vähemmän. Lisäksi 900 lumenin valotehoon en ihan usko. Aikaisemmin käytössä ollut valo on pieni ja kätevä sisäisellä akulla USB-portista ladattava Pro Illume 300 http://www.motonet.fi/fi/tuote/38172...toa-USB-laturi. Käytännön valotehot ovat hyvin lähellä toisiaan. Magicshine antaa jonkin verran leveämmän, mutta vain inasen tehokkaamman valokuvion. Ero ei todellakaan ole kolminkertainen. Kokonaisuutena ja käytettävyydeltään Pro Illume on paljon parempi, suosittelen ehdottomasti. Hinta huomioiden Magicshine on kuitenkin ok.
^Pitää mittailla akun kestoa muutaman latauksen jälkeen. Mulla on joku vanhempi "1200 lumenin" kiinanvalo, mun mielestä toi on kirkkaampi. Täyttää omat tarpeet ihan hyvin, mutta ei tuolla oikein maastoon viitsisi lähteä.
Onkohan kukaan kokeillut perinteistä otsalamppua kypärän päälle, toimiiko ollenkaan? Maastoajosta olis kyse. Toiveissa olis löytää kypärälamppu jota vois käyttää myös otsalamppuna eikä haittaa vaikka tankokiinnityskin onnistuisi.
Löytyi tuommoinen jossa premium-pakettiin tulee kypärä- ja tankokiinnitysmahdollisuuskin. Mitäpä mieltä kukaan?
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote...00/5010300070/
Magicshine MJ-858 (1000 lumenia) tuli hommattua pimeiden taipaleiden ajamiseen. Tuossa Magicshinessa on aika leveä ja pyöreä keila, jota ei ole edes yläreunastaan leikattu, eli tarkkana pitää olla häikäisyn suhteen. Tehoa on täystehomoodilla hieman enemmän kuin Moon X-Power 300:ssa, mutta siis ero on yllättävän pieni. Tehomoodeja on kaksi, joista pienempikin on käytännössä aivan liikaa valaistulle kadulle/klv:lle.
Kahta lamppua puolustaa kyllä se, että tehokkaat valot vaativat paljon virtaa ja jatkuvaa lataamista. Toisena lamppuna on itsellä (20 €) Cateye HL-EL135, joka sopii erinomaisesti huomiovaloksi kohtuullisen virrankulutuksensa vuoksi. Jos yhdellä pitäisi pärjätä, niin vaikkapa tuossa Moon X-Power 300:ssa moodeja on riittävästi takaamaan edes kohtuullinen akunkesto ja yläreunastaan leikattu valokeila.
http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
2h20min lenkki, -5c pakkasta, lamppu pääasiassa 75% teholla, välillä täysillä ja siirtymillä pois päältä. Tuolla tavalla viimeinen vartti lenkistä mentiin punaisella valolla eli alle 25% varauksella.
Jos tuohon akun varauksen valoon voi luottaa, niin eihän tuolla pääse täydellä teholla kuin max. 1h30min. 75% tehollakaan ei tuo tavoittelemani 2,5h paloaika taida täyttyä. Pitää varmaankin viritellä jonkinlainen jäähdytys ja tehdä testi, kuinka kauan akku todellisuudessa kestää. Tietenkin kun lamppu on päällä, jännite tippuu, jolloin akun varaustakin olisi vähemmän. Kuinkahan hyvin lamppu huomio sen?
Tämä siis 5,6ah akulla, kypärässä oleva 1000 lumenin Fluxient jaksaa täydellä teholla 4,4ah akulla yli kolme tuntia säällä kuin säällä ja sen varauksen indikaattori toimii järkevästi. Jos Magicshine sammuu metsään, niin pääseepähän kypärävalon avulla pois sieltä...
Kaatuilija muokkasi tätä : 25.10.2014 at 21.55
Miten olette toimineet akun kans (esim. Lupine) kun valo on kypärässä? Pitäiskö olla riittävän pitkä piuha reppuun vai pitäiskö akku saada jotenkin kiinni kypärään?
Riittävän pitkällä piuhalla yhteys akkuun, joka on ajotakin selkätaskussa tai repussa.
Jep. Lamppu painaa jo riittävästi että lisäpainoa akun muodossa ei kypärään todellakaan kaipaa.
Minulla on sekä lamppu että akku kiinni kypärässä. Ei ainakaan parin tunnin lenkeillä ole paino vaivannut. Kiinnitys tarranauhoin ja kumilenkein, joten ne saa helposti irti ja kiinni tarpeen mukaan. Talvemmalla on ehkä siirrettävä akku taskuun lämpimään.
juho_u, hyvältä näyttää ainakin valokuvion puolesta. Mikä lamppu kyseessä/mistä ostit?
Kirjanmerkit