GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 11 / 44 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 10 11 12 13 21 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 301 - 330 / 1317

Aihe: Cyclocross VOL. II

  1. #301
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Nyt on Focus koeajettu. Hyvältähän tuo tuntui, sen mitä nyt MTB-kokemuksella näistä maantievehkeistä pystyy sanomaan. Ohjaamo oli ahdas kuin Formulassa, mutta kaipa se onkin tarkoitus. Eikä näitä kai olekaan suunniteltu henkilöille, joiden pituuden ja vyötärönmitan suhde on lähellä ykköstä...
    Olen melkein saman pituinen (172cm, 76cm / 30" inseam) kuin sinä ja olen viikon verran ajellut 52cm Mares CX 3.0:sta vannejarruilla.
    Ahtaudesta - ohjaamo tuntuu mukana tulleella 100mm stemmillä ehkä aavistuksen lyhyeltä. Stemmin käänsin jo alaspäin ja taidan laskea 1cm alas, kun nyt on ylimmässä pykälässä. Totuttelen vielä ja sitten koittanen 110-115mm stemmiä.
    Nää tunnelmat aiemmin MTB-puolen HT- ja FS-ajoilla ja 1 vkon maantiepyörää kokeilleena.

    Ja Ultegra eroaa minusta tuntumaltaan esim. 1vkon kokeilussa olleen maantiepyörän Tiagrasta selvästi - tarkka vs. muovinen. 105 lienee kuitenkin sekin ihan eri planeetalta kuin Tiagra?

    Kävin koittamassa jo vähän polkuakin ja hämmästys oli suuri miten hyvä tuolla on sielläkin ajaa...
    Oletko nahnyt varastettua fillariani?
    Metallinvihrea -97 Tunturi Kayapo
    -hopeinen 70mm Marzocchi keula
    -hollowtech keskio
    -mustat DMR V8 avopolkimet

  2. #302
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.735
    Joo, nää katuvehkeet on näköjään kaikki tällaisiksi kyykkypyöriksi suunniteltu. Ei puhettakaan sellaisesta herrasmiesmäisestä leppoisasta ajelusta kuin FS:llä

    Ultegrat tuntui tosiaan aika tarkoilta. Ja tuo Shimpan levyjarru myös kovin tehokkaalta, vaikka vertailukohtana on Maguran MT8.

    Nuo vaihteet vaatii kyllä "hieman" totuttelua. Kuten myös jarrukahvat. MTB:ssä on tottunut, että jarrukahvat on lähellä stongaa ja voi yhdellä sormella hoidella niitä. Nyt niitä saa hakea tuolta tangonmutkasta ja kurotella, mutta kaikkeen varmaan tottuu...

  3. #303
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    118
    Onko kellekään käynyt niin onnettomasti, että cyclon hankittuaan maastopyörä on jäänyt vaille käyttöä? Nykyään tulee tuolla vm 2010 26" täpärillä ajeltua, mutta mietinnässä ollut 29" hankinta. Toisaalta tuo cyclohommaki näyttää niin mukavalta ja lujaa ne menee tuolla huonommallakin polulla -tosissaan saa päästellä, ettei jalkoihin jää. Niin olisiko järkevämpää hommata se 29" maastopyörä vai stten cyclo nykyisen täpärin rinnalle. Ja kun tuntuu, että kannattaisi ostaa heti vähä laadukkaampi jompikumpi, kun en ole sitä sorttia jotka vuoden parin välein vaihtaa uuteen kalustoon. Ja kellarin nurkassa on jonkin sortin maantiepyöräviritelmä, jonka vois ehkä laittaa kiertoon jos cyclon hommais. Niin tämä on vaan tämmöistä ajatukset sanoiksi pohdintaa..

  4. #304
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Niin onnettomasti on käynyt että huolella speksaamani jäykkäperä on melkeinpä postinhaku-hommissa ollut. Vaan annas olla kun innostunun niin hyvä tuokin olemassa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  5. #305
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Täpärin kaveriksi sopii paremmin cyclo, imo.

    Kolmen maastopyörän (joista yksi täpäri)ja kahden maantiepyörän jälkeen hankein cyclon ja tuntuu että se olisi ehkä kannattanut hankkia ensimmäisenä

  6. #306
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Täpärin kaveriksi sopii paremmin cyclo, imo.
    Tuo on varmasti totta, FS:n ja Cyclon välillä ajettavassa maastossa ei ole niin suurta eroa, että kaksi lähes samanlaista pyörää järkiperustein puolustaisi paikkaansa. Aika lailla ne "maastot", mitä olen omalla HT:lläni ajanut, ovat sellaisia että siellä pärjää myös CC:llä. Tosin mun HT on enemmän sellainen "50-luvun Jaguaari", jos automaailmasta hakee vertauksia. Eli mihinkään kovin tekniseen maastoon en sillä halua mennä.

    Toisaalta mulla sitten taas alkaa olla tilanne sellainen, ettei oikein kovin tekniseen maastoon enää ole muutenkaan kauheasti asiaa, kun refleksit ei enää ole sitä mitä ne joskus ehkä olivat, eikä mulla ole vuosikymmenten kokemusta selkäytimessä umpimetsässä ajosta.

    Voi olla, että mun HT jää sitten vähemmälle käytölle, mutta aika näyttää. Toisaalta se sopii paremmin sitten sellaiseen rauhallisempaan ajoon, jos vaikka vaimon kanssa lähtee johonkin fillarilla.

  7. #307
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.527
    slow muokkasi tätä : 03.10.2014 at 21.57
    Memento mori

  8. #308
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    Pohjois-Pohjanmaa
    Viestit
    906
    Täähän ketjuun voisin kysyä ylipäätään kisakireän cyclon mitoituksesta. Jos - siis huomatkaa jos- pimeä puoli vie mukanaan ja cycloa pitää päivittää uudempaan, miten cyclon mitoitus suhteutuu maantiepyörään? Lyhyempi - pidempi - korkeampi - matalampi?
    Peikkomainen flaksi

  9. #309
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Petteri Ellilä Katso viesti
    Täähän ketjuun voisin kysyä ylipäätään kisakireän cyclon mitoituksesta. Jos - siis huomatkaa jos- pimeä puoli vie mukanaan ja cycloa pitää päivittää uudempaan, miten cyclon mitoitus suhteutuu maantiepyörään? Lyhyempi - pidempi - korkeampi - matalampi?
    Jos (ja kun) sulla on jo maantiepyörä, millä tehontuotto luonnistuu ja sitä on hyvä käsitellä, niin eipä siihen juurikaan tarvitse tehdä muutoksia. Jos jotain, niin ehkä aavistuksen verran lyhyempi vaakaputki ja pikkuisen korkeampi etupää (pidempi emäputki) saattava helpottaa käsittelyä joissain paikoissa.

  10. #310
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Aii-van, ja kun keskiö on vielä pikkuisen korkeammalla alkaa kisakrossari olemaan valmis.

  11. #311
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Aii-van, ja kun keskiö on vielä pikkuisen korkeammalla alkaa kisakrossari olemaan valmis.
    Onko tähän jokin erikoinen syy? Mulla oli entisessä Ridleyssä keskiö maantiepyörää korkeammalla ja koin sen pelkästään häiritseväksi? Krossia ajettaessa ei kuitenkaan pitäisi olla maastossa mitään sellaista patikkoa, mihin hakata polkimia, niin onko jokin muu syy, miksi sen keskiön pitäisi olla ylhäällä?

  12. #312
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    615
    Belgialaiselle mutapellolle kriterium-korkuinen keskiö, koska spoorit ja perinne. Suomeen yleisajoon ja kisapuuhiin 66-70 BB drop niin on paljon vakaampi ja parempi.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  13. #313
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Onko tähän jokin erikoinen syy? Mulla oli entisessä Ridleyssä keskiö maantiepyörää korkeammalla ja koin sen pelkästään häiritseväksi? Krossia ajettaessa ei kuitenkaan pitäisi olla maastossa mitään sellaista patikkoa, mihin hakata polkimia, niin onko jokin muu syy, miksi sen keskiön pitäisi olla ylhäällä?

    Näin käy kun ottaa kantaa asiaan josta ei mitään tiedä! En todellakaan tiedä asiasta mitään. En metriäkään ole ajanut kisaa enkä aikonutkaan. Vedän lippaa silmille.

    (Vielä kun selittelis, yleistin omasta kalustosta, maantiepyörän bb-droppi 68 mm, krossarissa 65 mm).
    TERU muokkasi tätä : 17.10.2014 at 18.45

  14. #314
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Onneksi ja muutenkin kisailu pyörällä on jäänyt ihan minimiinsä. Toisaalta meillä Terun kanssa on kuiten kisakireet crossarit jo olemassa. Pari hymiöitä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  15. #315
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Omastani mitoin 63mm BB-dropiksi. Aivan siedettävä etten sanoisi passeli omaan ajoon eli käyttöön. Yhtään korkeampaa keskiötä en kyllä haluakaan.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  16. #316
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Näin saattaa käydä kun osallistuu Megavisaan!
    Noita mittoja rungoista kun vertailee, krossarissa usein keskiö on muutaman millin ylempänä kuin normityyppisessä maantiepyörässä. Omaa täysin kisavapaata, matkapyörä-retkipyörä-arkimuuli-pyörää valitessani edellytin matalahkoa keskiötä maantiepyörän suuntaisesti.
    Kisapyörät on erikseen.

  17. #317
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Länsikontu
    Viestit
    610
    Kertokaas vielä mitoituksen keltanokalle, mistä BB-droppi mitataan? Voisi omaakin kalustoa mitata.

  18. #318
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    195
    Bottom Bracket drop, eli keskiön korkeuden erotus suhteessa takanavan korkeuteen. Mittaat eka maasta kohtisuoraan ylöspäin takanavan keskeltä lävistävään kohtaan ja sama keskiöstä.

  19. #319
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    152
    Kellään Canyon Inflite AL 9 pyörää? Kokemuksia tästä ja onko järkevä? Ultegraa olisi osat ja oOlisi hydrauliset levyjarrut ja hinta ihan kohdillaan budjettiini nähden eli n. 1700 €. Kaikki muutkin vaihtehdot käy, mutta noi nestelevarit ois kyllä kivat ja ylipäänsä ilman levareita en pyörää osta. Tosin pitäisikö tuohon hintaan saada jo hiilikuitu runkoinen pyörä?

    Tätä ei vaan oikeen voi suomessa missään kokeilla. Focusta ajattelin kokeilla ja cannondalea kun niitä voi helsingissä testata. Tosin hinnat samoilla osilla kovemmat kun canyonissa.

    Haussa siis cyclocrossari työmatkoille ja kaikenlaiseen muuhunkin ajoon jota ehkä n. 4 000 km /vuosi.

    Vielä semmonen tuli mieleen, että en kauheast ymmärrä noista välityksistä käytännön ajossa. Eli onko 9 ja 9 s versioiden välitys erot käytännössä millaiset ja kumpi olisi "parempi"? Ajo on kovin sekalaista, mutta en käytännössä aja koskaan mitään maantie ajoa eli en aja pitkää suoraa tietä kovaa. Ajan lähinnä helsingin keskustassa ja lenkille lähden yleensä keskuspuistoon tms. hiekkateille.

    Hinnat tuolla canyon kaupassa vissiin ihan listahintoja eikä mitään tarjouksia niin kiire ei sinänsä ole. Jos nyt huhtikuuksi saisi pyörän niin riittää. Onko canyonilla ollut jotain ale kamppanjoita tms johonkin aikaan vuodesta?
    Anok muokkasi tätä : 18.10.2014 at 14.33

  20. #320
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kertokaas vielä mitoituksen keltanokalle, mistä BB-droppi mitataan? Voisi omaakin kalustoa mitata.
    Ei ole kovin helppo mitata ihan tarkasti. Minä olen katsonut mitat tehtaan sivuilta ja luottanut niihin ja jos pyörä on omaan ajoon hyvä ja passeli ei mokomaan enempi huomiota.

  21. #321
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Anok Katso viesti
    Kellään Canyon Inflite AL 9 pyörää? Kokemuksia tästä ja onko järkevä? Ultegraa olisi osat ja oOlisi hydrauliset levyjarrut ja hinta ihan kohdillaan budjettiini nähden eli n. 1700 €. Kaikki muutkin vaihtehdot käy, mutta noi nestelevarit ois kyllä kivat ja ylipäänsä ilman levareita en pyörää osta. Tosin pitäisikö tuohon hintaan saada jo hiilikuitu runkoinen pyörä?

    Tätä ei vaan oikeen voi suomessa missään kokeilla. Focusta ajattelin kokeilla ja cannondalea kun niitä voi helsingissä testata. Tosin hinnat samoilla osilla kovemmat kun canyonissa.

    Haussa siis cyclocrossari työmatkoille ja kaikenlaiseen muuhunkin ajoon jota ehkä n. 4 000 km /vuosi.

    Vielä semmonen tuli mieleen, että en kauheast ymmärrä noista välityksistä käytännön ajossa. Eli onko 9 ja 9 s versioiden välitys erot käytännössä millaiset ja kumpi olisi "parempi"? Ajo on kovin sekalaista, mutta en käytännössä aja koskaan mitään maantie ajoa eli en aja pitkää suoraa tietä kovaa. Ajan lähinnä helsingin keskustassa ja lenkille lähden yleensä keskuspuistoon tms. hiekkateille.

    Hinnat tuolla canyon kaupassa vissiin ihan listahintoja eikä mitään tarjouksia niin kiire ei sinänsä ole. Jos nyt huhtikuuksi saisi pyörän niin riittää. Onko canyonilla ollut jotain ale kamppanjoita tms johonkin aikaan vuodesta?
    Hiilikuitua ja hydraulisia levareita et tule löytämään mistään tuohon hintaan. Hinta-laatusuhteelta Canyonia on vaikea lyödä ja Inflite 9.0 specseillä ei ole itselleni parempaa tullut eteen. Tylsän näkösiä runkoja nuo ovat verrattuna esim Spessun aluihin, mutta hinta oli ratkaisevin tekijä. Varsinkin kun Canyonin vakiokiekot vaikuttaisi olevan asiallista kamaa.

    Välityksistä sen verta, että S-malli on enemmän työmatkakulkime asfalttiajoon maantierenkaineen, kun taas normimalli on puhdasverinen crossari nappularenkailla. S-mallin 52-piikkinen eturatas on melko iso jos asfalttiajoa ei tule muuta kuin kaupunkialueella. Sen puolesta kääntyisisin sinuna normimalliin ja ostaisisin erikseen lokarit Canyonin nettikaupasta (ainakin viime vuonna niitä sai n.40€ hintaan). Tuon haarautuvan satulatolpan on sanottu aiheuttavan valumista, mutta kitkatahnan pitäisi auttaa tai viimeistään suora tolppa.

    Itselläni löytyy erikseen maantiepyörä, joten tämän takia pre-paymentillä (maksun saa suorittaa 2 viikkoa aikaisintaan toimituspäivästä) tilasin 9.0 crossailuun. Viellä on siis itselläni aikaa specsailla ja pohtia vaihtoehtoja, mutta ainakin on varulla varaus Canyonista. Specialized CruX E5 Disc runkosetti + Sram CX11 osasarjalla olisi toinen vaihtoehto mitä täytyy viellä pohtia ja kysellä tarjouksia, mutta alle 2k € tuota ei saa. Ulkonäön puolesta Canyoni jäisi toiseksi.

    Siitä menen varmuuteen, että noita 9.0 pyöriä ei tule löytymään S-L koossa tarjouksesta ensi kesänä ja toinen asia on se, että kuinka kauan niitä ylipäätään saa. Viime vuonna 9.0 malli myytiin loppuun vissiin aika nopeaan sen jälkeen kun niitä rupesi saamaan. Nytkin jos katsot saatavuutta, niin huomaat kuinka toimitukset on varsinkin M-koossa siirtynyt 46 viikosta etiäpäin. Ja sillon kun Canyoni on loppuunmyyny jonkun mallin niin niitä ei tule enään sinä vuonna lisää, tietenkin satunnaisia peruutuksia voi tulla.

    http://www.evanscycles.com/products/...-bike-ec071309
    Tämä menisi hieman budjetin ohi, mutta olisi myös mielenkiintoinen pyörä. Kokemuksia on vaan hyvin vähän saatavilla, joten sen puolesta itse käännyin Canyoniin.
    JohannesP muokkasi tätä : 18.10.2014 at 23.20

  22. #322
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    152
    Ok, kiitos tiedoista. Onko tuo haarautuva satulatolppa muuten hyvä? Ja mitä tuo valuminen tarkoittaa? Painuu sisään tuo tolppa tms? Perus malli on mielestäni väritykseltään huomattavasti parempi kuin s malli. Lokarit tarviin kyllä, mutta mieluummin otan tuon punamustan värin. Täytyy katsoa mitkä rattaat tossa edellisessä varastetussa pyörässä oli niin niistä voi vähän arpoa noita ratastuksia mitkä on hyvät.

  23. #323
    Inflite 9.0 myös varattuna. Lokarit saa neljällä kympillä Canyon:lta, mutta ovat vain 35mm leveät. Ei tietoa mahtuisko vaikka 45mm lokarit paikalleen. Kitkapastaa näkyy tulevan nyt vakiovarusteena. Joku oli myös käyttänyt toista satulaputken kiristintä estämään putken valumista. Nii joo se valuminen tarkottaa just, että satulaputki valuu rungon pystyputken sisään syvemmälle, kun satulaputken kiristimestä ei tule riittävän paljon kitkaa/puristusta oikeassa kiristysmomentissa.

  24. #324
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tolpan liukumasta minun hataran kokemukseni mukaan pääsee, kun muistaa kiristää sen toiseen kertaan puolen tunnin tai lyhyen ajon jälkeen. Kuitutolppa on elastinen ja "kuristuu" hiukan klemmarin puristuksesta. Metallitolppa ei käyttäydy näin.
    Onkohan tämä täyttä ufoa, kun kukaan muu ei ole tätä havainnut? Onko havaintoja?

  25. #325
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    152
    Minkä kokoisia te olette jotka ovat tuon inflite 9:n tilanneet? Itse ajattelin tänään tehdä noi canyonin sivulla olevat mittaukset. Mutta aiemmin tekemien perusteella suunnilleen 179 pituus, 82 tai 83 jalan pituus, pitää tämä vielä tarkistaa ja mitat paremmin. Varmaan menisi tuohon s ja m koon väliin. Edellinen pyörä oli 54 kokoa joka oli ehkä aavistuksen pitkä, joten 53 mahdollisesti olisi oikea. Pitää tosin kaivaa netistä ton kona dew drop 2010 mallin mitat niin voi vertailla.

    Ilmeisesti tämä canyon on hyvin suosittu joten varmaan kannattaa pistää tilaus sisään kohta eikä odottaa kevättä? Että saa pyörän ajoissa ta ylipäänsä ollenkaan?

  26. #326
    Minulta ei tule sulle apuja koon valintaan, kun XL tilattu ja pituutta n. 189cm ja siäjalka n. 93cm. Stemmi vaihtuu ainakin aluksi 2cm lyhyempään = 90mm.

  27. #327
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    152
    Mittasin inseamin uusiksi ja kaikki muut mitä tuo canyonin sivu käskee mitata. 83,5 on inseam ja näköjään jos olisi 85 niin sitten tuo suosittelee M kokoa ja jos pienempi niin suosittelee S kokoa. Tosin jos ton Kona Dew Dropin mitat nyt oikein katsoin niin S koossa olisi 17 mm lyhyempi matka satulaputken juuresta stemmin päähän ja M koossa taas 3 mm pidempi kuin vanhassa Konassa ja tuntunut kyllä että hiukan liikaa pitänyt Konassa kurottaa, joten S koko taitaa olla hyvä niinkuin tuo laskuri suosittelee.

  28. #328
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Täällä on ehkä enemmän juttua Inflitestä. Selaile sivuja eteenpäin niin siellä voi olla vastaus koko ongelmaasi: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...%F6r%E4/page57

    Itse laitoin tulemaan M-koon 178/86 mitoilla kun vertailin 54cm maantiepyöräni mittoihin. Varauduin jo vaihtamaan stemmin 100 mm -> 110 mm. Canyonin laskuri suositteli jopa L-kokoa, mutta se on varmasti liian iso.

  29. #329
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    972

    Cyclocross VOL. II

    Mulla on kanjonin L-koko 86 inseamilla, mutta koko ruumiilla pituutta kylläkin 188.
    Takamisakari muokkasi tätä : 19.10.2014 at 21.46

  30. #330
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    152
    No juu tuo inseam mittauskin vähän hankalaa. Nyt otin niin että oli kirja seinää vasten ja jonkin verran painoin kirjaa jalkoväliä vasten ja merkattiin seinään jälki. Tällätavoin tulokseksi saatiin n. 85 useamman mittauksen keskiarvoksi. Tietysti painamisesta riippuen saa jonkun 2 sentin eron helposti. Näillä mitoilla 179/85 sitten canyonin laskuri suosittelee M kokoa. Tuolla toisessa triidissä oli jollain 82 inseam ja M koko. Että ehkä M olisi oikea.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •