Omat aikataulut näyttää nyt siltä, että lähden viideltä.. kerkiää yli tunnin ajaan vielä valoisalla![]()
Omat aikataulut näyttää nyt siltä, että lähden viideltä.. kerkiää yli tunnin ajaan vielä valoisalla![]()
Siinä skeittipuiston/tyttöjen puiston kulmilla vaikka 16:20?
Näillä mennään!
Itä-Uudenmaan syyttäjäviraston päätös 13.10.2014
Tutkintajohtajan lausunto: ”Kysymyksessä on ns. ”sana sanaa vastaan” juttu. Jossa osallisilla on erimielisyyttä liikennesääntöjen noudattamisesta.
Rikosilmoituksesta ilmenevien seikkojen perusteella voidaan tekoa pitää rikoslain lievänä tekomuotona, mistä ei ole oletettavissa sakkoa ankarampaa rangaistusta. Otettaessa huomioon teko, teko-olosuhteet ja teosta aiheutunut haitta ja vahinko on tapahtunutta kokonaisuutena arvioiden pidettävä vähäisenä. Mikään tärkeä yleinen tai yksityinen etu ei vaadi tutkinnan suorittamista.”
Syyttäjän ratkaisu: ”Hyväksyn tutkinnanjohtajan esityksen. Määrään, että esitutkinta lopetetaan, koska jättäisin syytteen joka tapauksessa nostamatta vähäisyysperusteella. Myöskään tärkeä yleinen tai yksityinen etu ei vaadi tutkinnan suorittamista.”
Karua tekstiä
---
jk. huomenna ajetaan hiekkateitä maunulasta 10:30, reittispeksi avoin
I guess something like this has to happen before the Finnish police takes it seriously?
Cyclists and car drivers are not equal on the road. Car drivers sit in a metal cage which has more than a hundred years of safety research and development behind it. And cyclists are completely vulnerable. For that reason I would support a law which makes the car owner always guilty in an incident involving bicycles - like it is in the Netherlands.
![]()
Auta armias jos kyseinen syyttäjä käsittelisi tapausta jossa pyöräilijä uhkaisi lyödä autoa pesismailalla tai jopa koskisi autoon kädellään...
Onko tuollainen päätös nyt ihan kaikkien lakien mukainen?
Noita pollarien copy-paste-"päätöksiä" syydetään vakituiseen ulos. Tsekatkaa esim. Helsingin Polkupyöräilijöiden FB-ryhmästä. Tosin tässä tilanteessa ei ole kyseessä sana-sanaa vastaan, vaan 14 sanaa 1 sanaa vastaan. Näistä pitäisi tehdä joku keissi, nostaa julkisuuteen. Se johtaa tietenkin hirveään lööpinlukijoiden älämölöön, mutta mitäs siitä.
Olisi hauska nähdä mitä tapahtuu jos vuokraat kuorma-auton, ja lähdet uhkaamaan sillä 14 autoilijan henkeä. Noinkohan jäisi syytteet ja sakot saamatta??
*****************************
Alhainen kadenssi - dekadenssi?
Eikun kantelua valtakunnansyyttäjän virastoon!
http://veloviewer.com/athlete/931321/
Juridiikka ei ole minun alaani, mutta eikö tässä HePo-lenkkitapauksessa ole ongelmana että autoilija ei esittänyt minkäänlaista uhkausta tai avomesti ja selvästi (tai miten lakitekstissä asia ilmaistaankaan) uhannut toiminnallaan?
Tutkinnanjohtajan "sana sanaa vasten" lienee tulkittava siten että autoilijan kertomana hitaasti ajavat pyöräilijät ensin estivät ohituksen ajamalla leveässä parijonossa ja kun hän vihdoin pääsi turvallisesti ja liikennesääntöjen mukaisesti ohitukseen, nämä kiihdyttivät yllättäen vauhtiaan yli nopeusrajoituksen jolloin hän joutui aiottua pitemmäksi ajaksi näiden rinnalle. mikä aiheutti vaaratilanteen ja vastaantulijan lähestyessä hän pystyi välttämään törmäyksen ainoastaan kääntämällä välittömästi pyöräilijoiden eteen, minkä jälkeen hän jatkoi rauhallisesti nopeusrajoituksen puitteissa, mikä ärsytti pyöräilijät jonkinlaiseen kilvanajoon. Tai jotain tuohon malliin.
PS Hollannissa autoilija on "strictly liable", ei "guilty", eli kyse on vain korvausvelvollisuudesta. Suomalaista kusipääautoilijaa tai rattiraivopäätä tuskin hillitsee tietoisuus siitä että mahdollisen onnettomuuden sattuessaan hänen vakuutusyhtiönsä maksaa pyöräilijän vahingot ja hän kenties menettää bonuksiaan.
http://bicycledutch.wordpress.com/20...e-netherlands/
http://www.cycling-accident-compensa...20for%20SG.pdf
Kansas City passes anti-harassment law to protect cyclists and pedestrians
http://road.cc/content/news/133293-k...nd-pedestrians
http://veloviewer.com/athlete/931321/
Viestini tarkoitus ei ollut esittää että autoilija olisi uhkaavalla käytöksellään rikkonut lakia. Vaan että ihan normaaleja tieliikennelain rikkomuksia ei kai oteta huomioon tässä tapauksessa, vaikka ne ovat ainakin kertomuksen mukaan olleet niitä "uhkausvälineitä". Autoon koskeminen oli ehkä parempi esimerkki, sillä autohan nauttii koskemattomuudesta ihan oikeuden päätöksellä. (googletaitoni on melko heikko, mutta tästä on tosiaan ihan oikeuden päätös jossa on tuomittu auton koskemattomuuden rikkomisesta)
Menee kyllä vähän abstraktiksi tämä keskustelu, mutta ideani on kuitenkin jeesustella sitä että viranomainen näyttäisi sallivan tuollaisen toiminnan.
Tulkitsen tämän niin, että voin huoletta jatkaa ajoradalla ajoa vaikka vieressä menis jaettu kelvi. Enhän aiheuta vaaraa kuin korkeintaan itselleni. Mutta joo, niin kuin kuin Teemu sanoi, karua tekstiä. Välillä miettii missä valtiossa sitä oikein asustelee.
jk. huomenna ajetaan hiekkateitä maunulasta 10:30, reittispeksi avoin[/QUOTE]
Löytyykö huomenna maantielle lähtijöitä samaan aikaan?
---
Lähden maantielle mukaan jos keli on edes kohtuullinen.
Voisin ajaa maantietäkin, mutta vaihdoin alle paksummat kuviolliset renkaat, etten pysty kovin kovaan kyytiin. Toisaalta hiekkatiekin käy, kunhan ei ole ihan rytyytystä ja juurakkoa. Tulen katsomaan 10:30, mikä on porukan meininki. Keli vaikuttaa oikein kivalta! Vaatetta vaan päälle.
Jos muita ehdotuksia reitistä ei tule niin voidaan lähteä vaikka tälle http://ridewithgps.com/routes/6288263
Lehtovuori - Leppävaaran kartanon seutu on täysin mysteeri minulle![]()
Onko maantielle lähtijöitä klo 10.30?
Viisi maantiepyöräilijää lähti Majalta. Ajoimme Veikkolasta Sippolan Nesteelle sieltä Kalukkalan kautta Vantaankoskelle ja jatkoimme kohtia etelää kukin kotikonnuilleen. Hieno lenkki ilman viileydestä huolimatta, minulla lämpömittari näytti keskiarvoa +0,3 astetta. Kyllä kannatti lähteä ajamaan hyvään porukkaan ihastelemaan kaunista syksyistä Suomea.
jorma löhman muokkasi tätä : 18.10.2014 at 17.20
Oli oikein kiva lenkki tuo Nuuksion kierto. Eikä lopulta pahemmin edes paleltanut. Mulla oli mittarin asetukset vähän miten sattuu, mutta matkaa Maunulasta Vantaankoskelle ym. lenkkiä ajellen tuli n. 87 km. Keskinopeus taisi olla hiukan yli 28. Ajeltiin viidestään yhdessä jonossa koko matka vetäjää vaihdellen. Kiitos seurasta! Toivotaan, että maantiekelejäkin vielä riittäisi.
Tässä vielä otos lähdöstä Maunulan majalta otsikolla "viimeiset mohikaanit":
![]()
Kiitos,
oikein hyvästä valokuvasta
Enemmistö lauantain kuskeista (8 kpl) suunnisti siis hiekkateille ym., joihin tällä kertaa sisältyi Leppävaaran kartanon puistossa/metsissä/pelloilla "suunnistamista" sekä Pitkäjärven kiertäminen (+ kuriositeettina Haapaniemen "ekskursio"). Yhdessä vaiheessa huomasin, että olimme kärjessä eksymässä moottoritien (kehä III) luiskalle eli ohitimme juuri pyöräilyn ja kävelyn kieltävää liikennemerkkiä; eikun pikainen siirtyminen lyhyen ruohorinteen kautta pyörätielle, jonne paremmin kuuluimme. Yxi ihan näyttävä vesitornikin metsän keskellä kierrettiin paluumatkalla Vantaanlaakson (jossa siirryttiin joen rantaan ajamaan) läpi Pitkäkoskelle, jossa pidettiin tauko + varpaiden lämmittelyä (...pitää varustautua tältä osin lämpimämmin, jos ja kun ajot jatkuvat säiden osalta...). Keskuspuistossa harrastettiin mäkiajoa Paloheinän "huipun" kautta (menomatkalla oli jo "valloitettu" Malminkartanon huippu). Paluumatka jatkui sitten Haltialan kautta Vantaanjoen vartta, jossa parin sillan zik-zak-ylityksen jälkeen päädyttiin vesilaitoksen ohi Koskelantien ja Hämeentien riesteykseen, josta siirryimme parin jalkautumista vaatineen, lyhyen portaan kautta (...matkan varrella tällaisia "ajamattomia" kohti oli 3-4, mutta vain hyvin lyhyesti...) Vanhankaupingin lahden rantatielle ja edelleen Arabiaan, josta Pasilan kautta takaisin Maunulaan. -- Tarkennan vielä, että pari teknistä kohtaa, esim. juuripolkua ja tietyö-/sorasiirtymää sisältyi reissuun. Mutta vain kahdella (2) kuskilla oli maastopyörät; suurimmalla osalla cc:t, ja allekirjoittaneella 28 mm:n renkailla varustettu "teräs-fitness" nousukahvoilla - jotka, btw, pystyn ajoasennon ohella auttavat kivasti mäkiajossa eli "antavat siivet"-- Reitti oli noin 80-90 %:sti hiekka- & asvalttiteitä, mutta muutama "metsä-/pelto-oikaisukin" ajettin, joten jonkinlainen kuviointi (= pito) renkaissa on syytä olla (samoin jyrkissä mäissä tarvitaan pitoa, etenkin jos maasto on märempää), oli ajokki sitten mikä hyvänsä. -- Imho: suora ohjaustanko on hiekkatieajossa käytännöllinen, kun sen kanssa saa voimaa käytettä nousuissa + enemmän ohjautuvuutta teknisemmissä kohdisssa + yleensäkin ajaminen on jotenkin rennompaa
pitkän maantiekauden jälkeen. Vauhditkin ovat sen verran maltillisia, ettei "kippurasarvesta" ja matalasta ajoasennosta ole juurikaan hyötyä (...eikä peesatakään näillä reissuilla tarvitse muutamaa lyhyttä "asvalttipoikkeusta" lukuunottamatta). -- Ylisummaan: hiekkatieajaminen ei siis ole varsinaista "syklokrossia", vaan 98 %:sti edetään tasaisesti, mutta silti hyvää matkavauhtia pitäen (ts. fillarin kantelua ja ojien yli hyppimistä ei käytännössä ole, ei ainakaan "mainittavampia" pätkiä). -- Tarkennan vielä, että (trad.) maantieajoakin oli mukana muutamissa kohdissa, mutta eteenpäin suunnatuilla nousukahvoilla sai näihinkin "poikkeuspätkiin" riittävän hyvän ajoasennon + 28 mm:n kevyesti kuvioitu rengas rullasi hyvin asvaltillakin - ja pian siirryttiin takaisin hiekka-/sivutielle/-polulle jne. -- Kevareita (sekä päällystettyjä että hiekkaisia) ajettiin alku- ja loppumatkasta runsaasti, varsinkin Keskuspuistossa ja joenrannassa (...ja hyväpintaisia hiekkateitä tuolla "sivummallakin" näkyy kyllä runsaasti riittävän --> vetäjäkin voi tietysti katsoa, ettei jengin kalustoon nähden aivan "mahdottomia" kohtia ajeta, ainakaan kovin pitkään...). -- Varustuksesta vielä, että kevyt silkkihuppu (...pitää ottaa seuraavalla kerralla mukaan myös vaihtohuppu) + lobsterihanskat suojasivat etenkin aamun koleudelta (...pari astetta pakkasta oli Maunulasta lähtiessä), mutta pääasia, että on pukeutunut riittävän lämpimästi. -- Päivällä keli lämpeni nollan yläpuolelle, mutta ei tarpeeksi, joten (liian) hyvin "tuuletetuissa" ajokengissä 3 h olleita varpaita jouduin vielä kotioloissakin "sulattelemaan" (...tunnetusti kerran kylmettynyttä "osaa" on hankala saada lämpenemään...) -- Juomaa kului reissussa yllättävän vähän; yksi vajaa juomapullo hyvin riitti. -- Tauon pitäminen oli ihan ok, kun pääsi samalla lämmittelemään + tankkaamaan. -- Tämä vähän pidempi selostus sen takia, että jos joku harkitsee mukaan tulemista, niin on vähän neuvoa, että miten (milla fillarilla + varustuksella) kolmen tunnin lenkistä (n. 60-70 km) selviää.
Pekka Sirkiä muokkasi tätä : 19.10.2014 at 11.33
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Boxintie saa uuden päällysteen:
Tie 11694 välillä Box - Broböle.
Paikka: Sipoo. Tarkempi paikka: Välillä Broböle - Box.
Päällystystyö 5,7 km. Yksi ajokaista on suljettu liikenteeltä. Työmaa-ajoa liikenteen seassa.
Haitta-aste : Haittaa liikenteelle
Nopeusrajoitus : 50 km/h
Lisäohje : Tapahtumapaikalla liikenteen ohjaus.
Kesto: 13.10. - 20.10.2014. Työaika ma-to 10-19
http://www2.liikennevirasto.fi/alk/tietyot/#7387733
Ehkä ajoin, ehkä ajoin.
Fantastista, nyt keskiviikolenkeille on yhä enemmän reittivaihtoehtoja.![]()
12.09.13.10.Kuoppaisista ja reikäisistä teistä puheenollen: minut yllättivät päivän lenkillä Boxintielle ilmestyneet vihreällä spraymaalilla tehdyt merkinnät ja myöhemmin Liikenneviraston sivuilta löytynyt tieto:No, oma vika kun en postannut relevantissa ketjussa! Mutta joka tapauksessa vuoden hienoin juttu (kuten sanoin sateessa seisomaan joutuneelle liikenteenohjaajatytölle) ainakin tällä suunnalla ja ihan riittävä syy pyörtää pyhät puheensa maantiekauden päättymisestä ja kaivaa se raketti naftaliinista (tai irrottaa se trainerista) ja käydä ajamassa ainakin kerran päästä päähän.Boxintiellä olivat asfalttimiehet työssään ja nostinkin liikenteenohjaajalle peukkua kaikkien maantiepyöräilijöiden puolesta. Ensi viikolla sitten nähdään onko tienpitäjä säästänyt ja päällystyttänyt vain ns. pahimmat kohdat - mutta hieno juttu joka tapauksessa
Vaikka kyllä se on mahtava myös cyclocrossarilla ajettuna!
kuovipolku muokkasi tätä : 19.10.2014 at 23.28
Kirjanmerkit