HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 182 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 82 132 172 180 181 182 183 184 192 232 282 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.431 - 5.460 / 15293

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Typerää länkätystä. Valot fillareihin, jos tässä jotain hankalaa, menee bussilla!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Eipä kyllä yleensäkään jalankulkijoilla ole mitään käsitystä mitä fillarikaista tarkoittaa...
    Sillä ei lie mitään väliä, koska jos paikan oikein ymmärsin, niin se suojatie kulkee fillarikaistan yli ja jalankulkijoille pitäis antaa esteetön kulku, hortoilivatpa miten vain.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vauhtikorjaavirheet Katso viesti
    Sillä ei lie mitään väliä, koska jos paikan oikein ymmärsin, niin se suojatie kulkee fillarikaistan yli ja jalankulkijoille pitäis antaa esteetön kulku, hortoilivatpa miten vain.
    Paikka on tämä https://www.google.fi/maps/@60.17047...66Cu5zak8g!2e0. Kyllä, jalankulkijoille pitää antaa esteetön kulku, mutta suurin ongelma on se että kun tuossa kohtaa kulkee todella paljon jalankulkijoita ja jäävät odottamaan valojen vaihtumista, niin osa jää seisomaan keskelle pyörätietä juuri tuohon suojatien päälle.

Sama ilmiö on muuten Kauppatorilla https://www.google.fi/maps/@60.16729...CG5Rd5yNbA!2e0

PS: En ole muuten koskaan nähnyt tuossa yhtään jalankulkijaa odottamassa valojen vaihtumista suojatiellä keskellä Kaivokadun ajorataa.

Kotimatka on lyhyt mutta sen varrella on kaksi risteystä joissa saa jatkuvasti olla ekstratarkkana.

Kauppakeskus Lanternan pihasta tulevat ihmiset ovat ilmeisesti liian väsyneitä tai kettuuntuneita ostoskeluistaan ollakseen kiinnostuneita kevyestä liikenteestä. Varikkotietä kun ajaa kelviä itäänpäin saa jatkuvasti jarrutella parkkipaikalta kaasuttelevien urpojen alta poies. Kuski ei huomaa mitään koska katselee vaan vasemmalle notta tuleeko autoja ja pelkääjän paikalla istuvat esittelevät yleensä jotain vihaista pantomiimiä, parhaimpina päivinä ihan kansainvälisten käsimerkkien saattelemana. Itse olen tähän niin väsynyt että ajan tahallani "täysiä päin" hallitusti siten että pysäytän konkelin just ennen. Joskus joku on pyydellyt ratin takaa anteeks.

Seuraava kohta on muutaman sadan metrin päässä, Itiksen länsipäässä, Marjaniementien ja Itäkadun risteys. Kiertoliittymässä kuskeja harvemmin kiinnostaa seurata että ovatko ajamassa fillarin päälle, kunhan ehtii ennen liittymään tulossa olevaa bussia. Taas saa reaktioksi vihaisia viittomia.

Ajaessa miulla on päällä keltainen heijastinliivi ja pyrin pitämään tilannenopeudet järkevinä. Vähänkin kun alkaa hämärtämään niin käytössä on huomiovalot sekä edessä että takana. Eli ei nyt pitäisi ainakaan jäädä siitä kiinni etteikö mua voisi havaita...

Itselle kävi juuri vastaavasti. Ajoin kevliä kadun vasemmalla puolella kun turakainen kiihdytti autotarvikeliikkeen pihasta aivan riittävän reipasta vauhtia ja sen enempää jarruttelematta tykitti edestäni oikealle. Ei elettäkään että olisi vilkaissut oikealle tai (luoja paratkoon!) väistäisi pyöräilijää. Piha on melko iso ja avoin joten normaalinäöllä pitäisi pystyä havaitsemaan melko hitaasti lähestyvä pyöräilijä, mutta ehkä tämä mursu kuuluu siihen "pyöräilijä väistää aina" -porukkaan..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Paikka on tämä https://www.google.fi/maps/@60.17047...66Cu5zak8g!2e0. Kyllä, jalankulkijoille pitää antaa esteetön kulku, mutta suurin ongelma on se että kun tuossa kohtaa kulkee todella paljon jalankulkijoita ja jäävät odottamaan valojen vaihtumista, niin osa jää seisomaan keskelle pyörätietä juuri tuohon suojatien päälle.
    Mielestäni tässä kohtaa jalankulkijoiden käyttäytyminen on muuttunut paljon parin vuoden aikana. Aika harvoin enää tarvitsee näytellä hajaantumista patsastelijoille.
    Mielestäni ydinkeskustan ehdottomasti pahin paikka tällä hetkellä on tässä kun turistibussit lastaavat tai purkavat turisteja, jäävät ne patseeraamaan tukkien sekä kävely- että pyöräpuolen.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Mielestäni tässä kohtaa jalankulkijoiden käyttäytyminen on muuttunut paljon parin vuoden aikana. Aika harvoin enää tarvitsee näytellä hajaantumista patsastelijoille.
    Mielestäni ydinkeskustan ehdottomasti pahin paikka tällä hetkellä on tässä kun turistibussit lastaavat tai purkavat turisteja, jäävät ne patseeraamaan tukkien sekä kävely- että pyöräpuolen.
    Selvää parannusta .. tuossa bussipysäkillä häiriköi myös Onnibus ..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti deadbeef Katso viesti
    Saman verran mitä fillarilla, päälle 5000 mutta alle 10000 vuodessa. Ei taajamassa autostakaan ole mitään vaikeuksia havaita pyöräilijöitä kun tiedostaa kevyen liikenteen olemassaolon. Useille autoilijoille pyöräilijän olemassaolo on kyllä päivä toisensa jälkeen yhtä suuri yllätys, silläpä noita valoja tulee mielellään käytettyä.
    En koskaan ajanut alle 40 000km vuodessa kun sain vielä autoilla, parhaina vuosina 80 000km tuli vuoden aikana, ympäri maata, niin isoissa kaupungeissa kuin asumattomassa korvessakin.

Mulle ei pyöräilijät tulleet yllätyksenä, mutta näin kyllä tilanteita jolloin näin oli, kun huomioidaan millainen on osalla autoilijoista keskittyminen siihen ajamiseen, niin valottomalla pyörällä ajaminen on vähän kuin kerjäisi verta nenästään, tohon kun lisätään vielä asenne, että mulla on oikeus ja ton toisen kuuluu väistää, niin on vain ajan kysymys milloin kolahtaa.

Ihmiset tekee kumminkin virheitä, virheen todennäköisyyttä sekä virheen seurauksia pienentääkseen on lainlaatija tehnyt mm. valoista jonkinlaisia kirjallisia tuotoksia lakikirjaan.

Esimerkiksi jos joku autoilija keskittyy lukemaan kännykästään facepäivityksiä sen ajamisen sijaan, niin silmäkulmaan kiiluva valotuikku voisi herättää sen transsistaan, jos oikein hyvä tuuri sattuu, mutta ilman valoa ei varmasti huomaa lainkaan fillaroijaa.

Eikä toi ole edes pahimmasta päästä mitä siellä autossa touhutaan ajamisen sijaan.

Toki täydellisessä maailmassa on niin että kyllähän ne valottomat pyörät huomaa, muttemme elä sellaisessa.

Kameralla kun ottaa tietyllä valotuksella, aukolla ja ISO-arvolla kuvan päivänvalossa, sekä samoilla asetuksilla siinä päivänvaloa vastaavassa keinovalossa, voi havaita kuinka lähelläe päivänvaloa se valaistus on.

Jo yksin tuo kaikkien värisävyjen katoaminen monotoniseksi keltaruskeaksi maisemaksi vähentää sitä havaitsemisen todennäköisyyttä paljon. Esimerkiksi huomioliivit eivät erotu kovinkaan hyvin muusta vaaleasta asusteesta noiden katuvalojen alueella, ellei jokin muu valo satu valaisemaan sitä liiviä.

Sitten on vielä näkövammaiset, sekä ne joiden hämärnäkökyky on heikentynyt eivätkä ole itse vielä oikein havahtuneet siihen, kuitenkin moni ajaa autolla, sekä vielä useampi taitaa liikkua jalan / pyöräillä sitten kun autolla ei enää saa ajaa, se on terveenä hirveän helppoa olla näkemättä näiden muiden näkökulmasta maailmaa, mutta se ei siltikään poista heidän olemassa oloaan.

Kaikkien täytyy kuitenkin mahtua liikenteeseen, kaikkien pitää käydä kaupassa, mahdollisimman monen töissäkin, mitä mieltä olet omista näkökulmistasi, jos ajattelet niitä näiden ihmisten lukemana?

Yritän tässä sanoa sitä, että maailmassa on kaikenlaista enemmän, jota ehkä et ole vielä osannut ottaa huomioon, se että itse näkee ja kykenee toimimaan ei tarkoita, että kaikki kykenisivät ja paraskin välillä mokaa, jolloin tuolla liikenteessä pitäisi olla sitä varaa kaikelle tuollaiselle ja siksi niitä valoja on hyvä pitää vaikka kuinka hyvin valaistu alue olisikin omasta mielestään.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Espoossa Tuomarilantieltä Turunväylälle kääntyvä autoilija keskittyi kännykkäänsä, eikä viitsinyt edes vilkaista suuntaani.
    Kuin myös Espoossa joku matami lörpötteli puhelimeen eikä kääntyessään vasemmalle huomannut meitä pyöräilijöitä. Muuten olis ollu ihan normisettiä, mutta nyt kaivelin jo vesipulloa heittääkseni. Hieman edelläni oikealla pyöräili ala-asteikäinen lapsi, joka joutui jarruttamaan jo ihan kunnolla, itse vain vähän reippaammin. Akka katsoi lasta vihaisena, kun joutui jarruttamaan ja lörpöttelyn hetkeksi lopettamaan. Vilkaisi sitten minua ja varmaankin näytin "keskusteluhaluiselta" kohti sivuikkunaa liikkuessani, niin kaasutti sitten äkkiä pois paikalta. No eipä mulla sille mitään järkevää sanottavaa olis ollutkaan.

Onneksi omat lapset on opetettu ja varmaan osin itse oppineet varomaan aina autoja. Aika karua, jos se on tollasta liikennesääntöjen mukaan liikkuvan lapsen maailmassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    Onneksi omat lapset on opetettu ja varmaan osin itse oppineet varomaan aina autoja. Aika karua, jos se on tollasta liikennesääntöjen mukaan liikkuvan lapsen maailmassa.
    Juu, lapsia ei pitäisi missään nimessä opettaa kulkemaan liikennesääntöjen mukaan, vaan siten, että autot on kuin liikennessäännöistä tietämättömiä ja ymmärtämättömiä hirviä, jotka sinkoilevat ja säntäilevät mistään mitään huomaamatta, ne kannattaa myös aina kiertää takakautta.

Tuo siis jos tahtoo että piltti selviää hengissä.

Eikä ne pelkät autot ole vaara, on pyörällä sekä jalkaisinkin liikkuvia, jotka kuuluvat hirviluokkaan ja niiden suhteen kannattaa olla yhtälailla varautunut ja valppaana.

Sitten kun piltti alkaa kyselemään, että miksi hänen on kuitenkin noudatettava sääntöjä ja noiden muiden ei, niin vanhemmalla on aina hauskaa.

Tässä kerran kaupungissa ajellessani kohtasin hauskan naisen autonsa ratissa, kolme autoa stop risteyksessä, josta voi kääntyä vain kahteen suuntaan eikä suoraan ajaminen autolla onnistu.

Se oli keskimmäinen kolmesta autosta ja pyörätien jatkeen päällä, näki jo kauempaa, että tulen, sitten hirveä pyöriminen ohjaamossa kun mieli teki siirtää autoa, mutta oli niin likellä edellään olevaa ettei onnistu ja takanakin joku ajanut puskuriin kiinni eikä onnistu, hymyilin vaan kun ajoin siitä kapeasta välistä josta pyörällä juuri ja juuri mahtui.
    Mahtaakohan jatkossa muistaa, että joku voi tulla kevliäkin ennen kuin ajaa autonsa edellään olevan perään kiinni.

Tuolla kaupungissa on useassa kohtaa stop merkin ja pyörätien jatkeen välissä auton mentävä tila ja toisena olevan olisi tarkoitus pysähtyä ennen suojatien jatketta. Tuota tapahtuu usein, koska autoilija keskittyy omaan sujuvaan etenemiseen eikä hoksaa, että harvoin kulkevia pyöriäkin pitäisi muistaa.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti

Sama ilmiö on muuten Kauppatorilla https://www.google.fi/maps/@60.16729...CG5Rd5yNbA!2e0

PS: En ole muuten koskaan nähnyt tuossa yhtään jalankulkijaa odottamassa valojen vaihtumista suojatiellä keskellä Kaivokadun ajorataa.
    Ystävämme Autoliitto aloitteessaan esittää ratkaisua asiaan. Ks. kohta 4:

http://www.hel.fi/static/public/hela...singin_jal.pdf

Onpa siinä taas bensanhöyryinen, hyvin valmisteltu kuntalaisaloite. Itse asiassa erinomaisesti laadittu, koska huomio kiinnitetään klassisesti ylevän päämäärän tavoittamiseen, osoittamalla epäsuorasti ulkopuolisen tahon aiheuttamat haitat tälle ylevälle päämäärälle. Ihanaa, että Autoliiton Helsingin osasto muistaa näin kirkkaasti, että me kaikki olemme joskus jalankulkijoita. Ja suojateitä tulee vähentää, koska ne...ovat turvallisuusriski.

Nyt kuohahti sen verran yli äräyiden, että täytyy avautua tänne(kin):

Työmatkalla on pari risteystä, jossa pyörätie menee autotien yli (suojatien jatke vai mikä se virallinen termi onkaan). Näissähän pyöräilijän pitää väistää autoa, ja näin minä valmistaudun aina tekemäänkin. Mutta miksi ihmeessä näissä tilanteissa monet autot hidastavat ja väistävät minua? Useampaan kertaan on käynyt niin, että sekä autoilija että minä pysähdymme. Minä siinä sitten viittoilen autoilijalle, että mene sinä siitä ensin. Ja useampaan kertaan reaktio on ollut päänpudistelu tai jopa kansainväliset käsimerkit.

Toisaalta lähes joka pyörälenkillä saa lyödä jarrutella kun joku urpo änkeää autonsa kanssa kolmion takaa tai kääntyy pyörätien (suojatien jatkeen) yli. Ei näin!

Tähän on jo enemmän tai vähemmän turtunut, joten ei siinä mitään. Se mikä tänään kaatoi mukin, oli erään jalankulkijan reaktio kellon soittamiseen. Eli lähestyin alikulkutunnelia, jota välittömästi ennen on noin 45 asteen sokkomutka (oikea liikennesuunnittelun kukkanen tämäkin). Tunneliin ei siis ole minkäänlaista näkyvyyttä. Minulla on tapana tässä paitsi hidastaa, niin myös soitella pyöräni kelloa varoittaakseni tunnelista mahdollisesti vastaan tulevia.

No tänään sitten edellä sattui kävelemään noin 30+ pariskunta, joka ehti tunneliin muutaman sekunnin ennen minua. Tapani mukaan soittelin kelloa jo ennen tunnelia. Kun pääsin tunneliin asti, niin pariskunta oli levittäynyt peittämään noin 3/4-osaa tunnelin leveydestä. Pirautin kelloa vielä pari kertaa, ja pariskunta jalankulkijoille tyypilliseen tapaan koikkelehtii niin, että oikealla kulkenut siirtyy vasempaan reunaan ja vasemmalla kulkenut oikeaan reunaan (mikä logiikka tässäkin on?). Pääsin siitä kuitenkin ohi ihan kunnialla, mutta eikös miespuolinen jalankulkija siinä kohtaa huutanut "V...tuako sä siinä soittelet!"

Tässä kohtaa meikäläisellä sitten kiehahti välittömästi, joten löin jarrut pohjaan, pysähdyin ja kysyin herralta, että olisiko pitänyt sitten olla soittamatta? Vastaus oli, että olin kuulemma soittanut kelloa liikaa, joten he eivät tienneet mitä tehdä. Ja äänensävy eikä sanavalinnat todellakaan olleet sieltä ystävällisemmästä päästä. Oli sen verran kiire töihin (ja itsehillintäkin pääsi taas mukaan), että totesin olevan parasta, että jatkan matkaa. Herra sieltä vielä kuului huutelevan perään, että "V..tu harjoitellaan sitä kellon soittoa!".

Että näin tänään Tampereella Hervantaan tullessa... Kettu että ketuttaa eikä työpäivä ole vielä edes kunnolla alkanut!

Pitäis varmaan soitella kelloa enempi etenkin alikuluissa, mutta jotenki siitä on muodostunu semmonen viimeisen tilanteen hätävara. Näin erityisesti sen jälkeen kun eräällä työmatkalla vuosia sitten useampi ihminen yritti käydä kiinni ja vetää turpaan kellon soiton jälkeen. Onneksi sain väistettyä joka kerta. Yhden olisin vielä katsonut random tapahtumaksi, mutta useampi yhdellä reissulla pisti mietityttämään.

Toisaalta kello oli puoli viisi lauantai aamuna eli kaikki tapaukset olivat juuri baarista purkautuneita ärripurreja, mutta kännisen ihmisen teot ovat selvän ihmisen ajatuksia.

Kalevalantien ja Kehäykkösen risteys on mielenkiintoinen kun tulee kehää pohjoisesta. Oikealle Kalevalantielle kääntyvät autot ajavat säännönmukaisesti päin punaisia. Enkä tarkoita vanhoja vihreitä vaan ihan huoletta senkin jälkeen kun jalankulkijavalo on palanut vihreänä jo pitkän tovin. Siinä on siis kääntyville nuolivalo. Kerran jäin alle ja useasti on ollut lähellä. Nyt osaa jo varoa. Tuurilla sais jonkun kiinni seuraavissa valoissa, mutta ei jaksaisi työmatkalla mitään tommoisia takaa-ajokohtauksia järjestää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TimoP Katso viesti
    Työmatkalla on pari risteystä, jossa pyörätie menee autotien yli (suojatien jatke vai mikä se virallinen termi onkaan). Näissähän pyöräilijän pitää väistää autoa, ja näin minä valmistaudun aina tekemäänkin. Mutta miksi ihmeessä näissä tilanteissa monet autot hidastavat ja väistävät minua? Useampaan kertaan on käynyt niin, että sekä autoilija että minä pysähdymme. Minä siinä sitten viittoilen autoilijalle, että mene sinä siitä ensin. Ja useampaan kertaan reaktio on ollut päänpudistelu tai jopa kansainväliset käsimerkit.
    Tarkoittanet pyörätien jatketta ja nimenomaan sellaisissa tapauksissa jossa pyörätie leikkaa suoran autotien, t.s. autoilija ei tule kolmion takaa eikä käänny pyörätien jatkeen poikki. Samankaltaisista tilanteista olen itsenikin löytänyt ja olen kehitellyt kaksi selitysvaihtoehtoa: (1) autoilija antaa tietä pyöräilijälle aivan kuten antaisi sääntöjen mukaan jalankulkijallekin tai (2) autoilija antaa tietä koska tietää kokemuksesta että merkittävä osa pyöräilijöistä ajaa ikään kuin olisi jalankulkija tai ei tuntisi sääntöjä tältä osin. Kummassakin tapauksessa autoilija sitten hermostuu siitä että hänen hyväntahtoista elettään tai oikeudestaan luopumista ei kunnioiteta vaan jäädään vatuloimaan ja kulutetaan hänen kallista aikaansa.

(BTW muunnettavat muuntaen voin kuvitella että autoilija joka antaa liikennesääntöjen mukaisesti tietä pyöräilijälle ja joutuu sitten katsomaan kuinka pyöräilijä tästä huolimatta ajaa tilanteessa varoen, hidastaen ja epäröiden kokee myös pientä ärsytystä - ellei tajua että pyöräilijän kokemus on se että vähintään se yksi autoilija kymmenesta ei anna tietä tai, mikä pahempaa, vain näyttää antavan.)

Tässä kohtaa meikäläisellä sitten kiehahti välittömästi, joten löin jarrut pohjaan, pysähdyin ja kysyin herralta, että olisiko pitänyt sitten olla soittamatta? Vastaus oli, että olin kuulemma soittanut kelloa liikaa, joten he eivät tienneet mitä tehdä. Ja äänensävy eikä sanavalinnat todellakaan olleet sieltä ystävällisemmästä päästä. Oli sen verran kiire töihin (ja itsehillintäkin pääsi taas mukaan), että totesin olevan parasta, että jatkan matkaa. Herra sieltä vielä kuului huutelevan perään, että "V..tu harjoitellaan sitä kellon soittoa!".
    Ymmärtäväinen selitys tähän voisi olla että jalankulkijat kuulivat ensimmäisen soiton ja olivat väistämässä suuntaan A kun kuulivat toisen soiton jonka toinen heistä tulkitsi tarkoittavan "Älkää siihen suuntaan väistäkö! Minä aion ajaa juuri siitä!" ja väisti äkisti toiseen suuntaan.

Eilen sattui taas yksi näitä mainioita tapauksia jotka sekä huvittavat että rasittavat: kapeahkolla ulkoilutiellä kävelee lastenvaunuja työntävä äiti kuten tavallista keskellä tietä siten että ohittaminen ilman varoetäisyyttä ei onnistu kummaltakaan puolelta. Siirryn aivan vasempaan reunaan ja soitan kelloa korjaan en soitakaan koska mulla ei vieläkään ole kelloa vaan vihellän ilmoittaakseni pyöräilijän läsnäolosta. Äiti ei jatka suoraan, ei siirrry oikeaan laitaan, ei vilkaise taakseen, ei pysähdy, vaan kääntää vaununsa suoraan liikkeestä 90 astetta vasemmalle poikki tien!

Jos olisin luottanut ns. normaalitoimintaan tai -reaktioon, olisin joutunut turvautumaan äkäisehköön jarrutukseen, mutta koska näitä on nähty niin paljon ettei mikään enää todella hämmästytä ei vauhtini ollut paljon kävelyvauhtia kummempi, joten saatoin vain toivottaa hyvät päivänjatkot.
    kuovipolku muokkasi tätä : 10.10.2014 at 17.17

Taas on syksy yllättänyt tiepitäjän ja näin ollen lakaisinlakaisukoneet seisovat varikoilla ja maahan varisseet lehdet pyörätiellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TimoP Katso viesti

Toisaalta lähes joka pyörälenkillä saa lyödä jarrutella kun joku urpo änkeää autonsa kanssa kolmion takaa tai kääntyy pyörätien (suojatien jatkeen) yli.
    Tää on ihan normisettiä, sillon annetaan tilaa kun ei pitäs, ja sillon ei kun pitäs.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    Taas on syksy yllättänyt tiepitäjän ja näin ollen lakaisinlakaisukoneet seisovat varikoilla ja maahan varisseet lehdet pyörätiellä.
    Aläs nyt. Kyllä toi meidän katu vedettiin nyt kesän jälkeen puhtaaksi kolmisen viikkoa sitten, tuli oikein hienoa jälkeä, oli niin mukava ajaa pyörällä. Harmi vaan, että pari tuntia putsausoperaation jälkeen tulikin isompi kone joka nirhas asfaltin huitsin nevadaan siitä viereiseltä ajoradalta, sitten tuli kaikki muut koneet ja vempeleet, jotta saatiin uusi asfaltti. Kaikki koneet olivat tietenkin säilytyksessä kelvillä ja muutenkin ajettiin kelvillä surutta. No, lopputulos, niin kuin arvata saattaa, oli se, että silloin aamulla putsattu kelvi oli lähes yhtä paskanen kuin ennen putsausta. Hienosti organisoitu.

Eilen ajelin Tapiolaan Niittykummun suunnasta ja juuri Tapiolan metrotyömaan kohdalla on se kevyenliikenteen silta kohti Stokkaa. No siihen oli tehty todella ilkea kaivanto poikki kelvin. Illalla pimee paikka. Oli siinä kaksi tötsää, mutta eipä ne juuri näkynyt. Paluumatkalla osasin varautua tähän ja katsoin mielenkiinnolla sitä korkeaa ja terävää reunaa, joka on kyllä kumin surma jos siihen vähänkää kovempaa tulee. Aattelin mielessäni, että tohon kyllä joku laittaa itelleen lipat ja loukkaa ittensä. Tänään töissä jostain tuli puhetta kollegan kanssa ja hän sanoi myös menneen siitä ohi ja pysähtyi katsomaan ja kyselemään rouvalta mitä hän oikein kuvaa. Kuvasi todistusaineistoa. Mies oli kuulemma kaatunut tuohon kanjoniin ja murtanut molemmat ranteensa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Tarkoittanet pyörätien jatketta ja nimenomaan sellaisissa tapauksissa jossa pyörätie leikkaa suoran autotien, t.s. autoilija ei tule kolmion takaa eikä käänny pyörätien jatkeen poikki. Samankaltaisista tilanteista olen itsenikin löytänyt ja olen kehitellyt kaksi selitysvaihtoehtoa: (1) autoilija antaa tietä pyöräilijälle aivan kuten antaisi sääntöjen mukaan jalankulkijallekin tai (2) autoilija antaa tietä koska tietää kokemuksesta että merkittävä osa pyöräilijöistä ajaa ikään kuin olisi jalankulkija tai ei tuntisi sääntöjä tältä osin. Kummassakin tapauksessa autoilija sitten hermostuu siitä että hänen hyväntahtoista elettään tai oikeudestaan luopumista ei kunnioiteta vaan jäädään vatuloimaan ja kulutetaan hänen kallista aikaansa.
    Tämänkin syksyn työmatkoilla on tullut todistettua niin monta väistämisvelvollisen pyöräilijän kadunylitystä, että ymmärrän autoilijoiden varovaisuuden. Mieleenpainuvin suoritus tapahtui tihkusateisessa aamuhämärässä, pyöräilijä veti laput silmillä ja ninjana punaisia päin aivan suoraan ajavan auton konepellin edestä. Vaikka tällainen onneksi on harvinaista, voi olla että tuon auton ohjaimissa pikkuisen varovaisuus vastaavissa tilanteissa lisääntyi. Tietenkin paras olisi, jos jokainen tuntisi väistämissäännöt, ja niitä myös noudattaisi.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

IncBuff Guest
    Jep. Tossa nurkallakin on yksi risteys jossa lähes poikkeuksetta väistämisvelvolliset pyöräilijät vetää autojen eteen. Siinä sitten kun itse menee ja valmistautuu väistämään niin autot jarruttelee.

Mitä haittaa niistä lehdistä on? En itse ole kokenut niitä koskaan miksikään ongelmaksi, mutta onkohan tämä jokin kalustoriippuvainen juttu?

Jos pyöräilijä laittaa jalan maahan, niin onko pyöräilijä silloin jalankulkija? Jos käy niin, että auto hidastaa ja haluaa päästää yli, vaikkei kuuluisi, niin itse menen silloin kyllä yli ja heilautan kättä kiitokseksi.

Miksi autoilijat sitten antavat väärässä kohdin tilaa ja väärässä kohdin jättävät antamatta tilaa, niin eiköhän syy ole siinä kuinka ajatellaan, eli autoilijakin keskittyy siihen omaan sujuvaan etenemiseen, jos suoraan eteenpäin mentäessä näkyy joku pyrkivän tien yli on helppo hidastaa ja päästä se yli, sen pyrkijän huomaa yrittämättäkin.

Sitten taas noissa kolmiotapauksissa ollaan menossa jo sinne risteykseen ajatuksissa ja etsitään sitä omaa väliä johon pääsisi sujuvasti, mutta ei nähdä pyöräilijää kun sitä pitäisi erikseen katsoa, jota taas ei tehdä, kun pyöräilijöitä kuitenkin niin harvoin kohtaa.

Kolmiontakaa tullessa autoilijalla on liian paljon tehtäviä asioita, että keskimääräinen autoilija suoriutuisi niistä sillä keskimääräisellä keskittymisellään. Ne kyllä helposti kykenevät parempaan, jotka keskittyvät siihen ajamiseen enemmän, mutta keskimäärin ei kovin moni autoilija taida keskittyä ajamiseen vaan vaikka aamun palaveriin tjms.

Risteyksiä muokkaamalla erilaiseksi tuo ongelma poistuisi, samoin asenteita muokkaamalla, mutta kumpaakaan ei taida tapahtua. Ehkä tilanne paranee, kun pyöräilijöitä kulkisi enemmän, niin että pyöräilijän kohtaaminen olisi yhtä yleistä kuin autoilijan kohtaaminen.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Mitä haittaa niistä lehdistä on? En itse ole kokenut niitä koskaan miksikään ongelmaksi, mutta onkohan tämä jokin kalustoriippuvainen juttu?
    Railot ja kuopat ym. päällystevauriot on siellä lehtien alla väijymässä.

Kiitetäänpä tässä yhteydessä myös autoilijoita autotiellä jotka takaapäin tullessaan pikkuisen ennen pyöräilijää (valkoisen reunaviivan sisäpuolella) painetaan rääkkä pohjaan, ja ettei vain jäisi autoijan mielipide epäselväksi pyöräijästä autotiellä painetaan ihan vierestä ohi!!!

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Onhan ne märkinä liukkaita, jos ei ole nappulaa alla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Hmm, ilmeisesti nuo ovat ongelma noilla kapearenkaisilla? Mulla ei ole ollut kapeampia renkaita kuin Nokia Rollspeed LX (noin 35mm todellista), joilla ei ole ollut noistakaan ongelmaa, vaikka osa on sellaista puunjuurakon nostamaa, mutta en tosiaan tiedä lainkaan miten pahoja noi on kun rengas on paljon kapeampi.
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Jos erehtyy kevlille 19-622 tuubeilla joissa maantiepaineet ja lehdet märkiä niin lähelle vastaa lumella ajoa pito kurveissa. Etenkin jos nakit on merkkiä Tufo S3...

Sent from Lumia phone using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Jos erehtyy kevlille 19-622 tuubeilla joissa maantiepaineet ja lehdet märkiä niin lähelle vastaa lumella ajoa pito kurveissa. Etenkin jos nakit on merkkiä Tufo S3...

Sent from Lumia phone using Tapatalk
    Tuo kuulostaa aika karmivalta, mutta kun tiedetään, että väylät ja niiden ylläpito on suunniteltu Jopoilijoita ja mummopyöräilijöitä silmälläpitäen, niin ehkä se on lievää suurempaa urheilumieltä lähteä edes kokeilemaan?
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Odottelin vihreää valoa risteyksessä kun joku täti veteli aivan pokkana punaisilla läpi. Muuten ihan sama minulle, mutta jos miettii miten verkkaisesti varsinkin noiden keski-ikäisten leidien perushelkamat matkaa tekevät, niin miten voi olla niin kiire, ettei vajaata minuuttia voi vetää henkeä valojen vaihtumista odotellessa..? Tässä tapauksessa risteävälle tielle vielä kuudenkympin rajoitus ja täysperääkin siitä välillä tykittää menemään.

Olen minä semmoisenkin tapauksen nähnyt, että eräskin keski-iän ylittänyt nainen nousi ennen suojatietä/pyörätien jatketta pyörän selästä pois ja talutti fillarinsa punaisia päin. Jotenkin pisti hymyilyttämään tuo tilanne.

Tänään Lauttasaaresta Ruohonlahteen edessä sellainen keski-ikäinen tukevanpuoleinen ukko tykitti niin maan perkeleesti sellaisella pienellä taittopyörällä, jossa oli about 14-tuumaiset pyörät. Ihan helvetin pienet, reilusti alle pikku-Jopon. Itsekään en varsinaisesti himmaile, niin ukko vaan painoi väkisin ohi niin että humahti. Nauratti. Perässä roikuin matkan päässä Mechelininkadulle asti, vaikka hiukan pelotti se meno.
    Ei nyt varsinaisesti vaikeaa ollut, lähinnä tällainen huvittava tapaus. Todella pitkä välitys oli siinä taittoraaserissa, ukon kadenssi päälle 30 km/h-vauhdissa oli hidas. Ei ollut sähköpeli.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •