FillariElectrobikeHephaGiant
Sivu 181 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 81 131 171 179 180 181 182 183 191 231 281 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.401 - 5.430 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #5401
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    järvenpää
    Viestit
    822
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Lempäälän Sääksjärvellä on rakennettu liikenneympyrä ja tehty aika ikävä risteys pyöräilijälle, joka ajaa pääväylän viereistä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää. Ovat laittaneet kärkikolmion pyörätienjatkeen väärälle puolelle eli pyöräilijä väistää autoa. Google street viewissä vanha kuva eli ennen remonttia. Siinä kärkikolmio on oikeassa paikassa eli sivutieltä tuleva auto väistää pyöräiljää. Liikenneympyrän kolmessa muussa suunnassa kärkikolmio on ennen suojatietä ja pyörätienjatketta.
    http://goo.gl/l4Awjg
    Porvoossa oli samanlainen paikka sisääntulotien varressa meiltä päin kaupunkiin tullessa Saksalan kylän kautta. Itteeni kyrsi asia ja muutaman kerran ajeltuani paikasta otin kaupunkiin yhteyttä. Kertoivat etti kuulu heille vaan ELY-keskukselle ja välittivät tiedon sinne. Vuodessa ei asia ollut muuttunut, kun seuraavana kesänä kaupunkiin poikkesin. Laitoin taas meiliä ja sitten alkoi tapahtua. Seraavana vuonna keväällä taas siellä poiketessa huomasin, että a´vot; asia oli kunnostautunut. Muutamia meilejä piti lähettää ja vastaanottaa, kuvan kera, mutta kuntoon tuli. Sävyni meileissä oli suorasanainen, mutta asiallinen.
    Kokeilepa samaa, kun ensin selvität kuuluuko tie risteyksineen kunnalle vai ELY:lle. Minun tapauksessa kaupunki ei salaillut, ettei kuulu heille.
    Jos tahot, voin laittaa meilit privana, niin voit vaikka kopsaa suoraan omiksesi. Ei tarvii toiseen kertaan runoilla.
    onks pakko, jos ei haluu

  2. #5402
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    401
    Tuon on oltava silkka rakentajan virhe. Todennäköisesti poikkeavuutta ei juuri yksikään pyöräilijä tai autoilija edes tajua. Mutta jos yksikin autoilija tajuaa, on kyseessä vaaranpaikka. Pitäisi korjata toki jo siksi, että tuo on täysin epäloogista.

  3. #5403
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.162
    Sitä toivoisi, että jokainen joka päättää kuunnella napit korvilla musiikkia lenkeillään myös ottaisi tämän ajotavassaan huomioon - eikä nyt vain oman vaan myös muiden turvallisuuden vuoksi. Sellainen ryhmittyminen kelvin oikeaan reunaan, suuntamerkkien näyttäminen ennen kääntymistä sekä myös visuaalinen tarkistaminen että reitti on vapaa olisi ihan jees.

    Tosin onhan poppikoneesta se etu, ettei tarvitse kuunnella ketjujen kitinää.
    *

    La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie



  4. #5404
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    203
    Lasinen pysäkkikatos hajoitettu. Lasinsirut kerätty pois todella huolimattomasti eli kymmenittäin pieniä enemmän ja vähemmän teräviä lasinpalasia pitkin yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää. Potkin enimpiä pois kulkuväylältä.

    http://goo.gl/g3MH9A

  5. #5405
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilmora Katso viesti
    Sitä toivoisi, että jokainen joka päättää kuunnella napit korvilla musiikkia lenkeillään myös ottaisi tämän ajotavassaan huomioon - eikä nyt vain oman vaan myös muiden turvallisuuden vuoksi. Sellainen ryhmittyminen kelvin oikeaan reunaan, suuntamerkkien näyttäminen ennen kääntymistä sekä myös visuaalinen tarkistaminen että reitti on vapaa olisi ihan jees.

    Tosin onhan poppikoneesta se etu, ettei tarvitse kuunnella ketjujen kitinää.
    Tämä. Melkein päivittäin näkee näitä napit korvissa ja mustissa vaatteissa fillaroivia idiootteja, jotka ajoradalla ajessaan eivät näytä kädellä suuntamerkkiä kääntyäkseen. Viimeksi äsken näin tällaisen tanelin, ei sentään nappeja ollut korvissa mutta silti teki mennä huomauttamaan asiasta. Välillä hävettää olla pyörällä liikenteessä...

  6. #5406
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Kauppareissulta tullessa joku oranssipaita pyöräili kauempana edellä, koska oli vastatuulta ja se ajoi pystyasennossa katsoin, että pakosti saan kiinni seuraavan kilsan matkalla, nostin nopeutta hieman, ajellen suht kevyesti 25km/h luokkaa, järkytys oli suuri kun en saavuttanutkaan, vaihdoin pari pykälää isommalle eli pisimmälle välitykselle mitä löytyy ja kiihdytin nopeuden sinne 35km/h luokkaan, kun kovempaa ei vaan kulkenut vastatuulessa (tasamaalla nollatuulessa tuo olisi noin 350W tehontarve).

    Tässä kohtaa oli enää mulla kilsa T-risteykseen ja noin 300 metriä oranssipaitaan, ketju rutisi, paukkui ja valitti, kun runttasin pää kenossa kuin Kirvesniemi hiihdon loppukirissä, myötämäen koitettua nopeuteni nousi jo sinne 40 tuntumaan, mutta ei, pystypyöräilijää en saanut kiinni, enkä edes saavuttanut kuin noin 50m koko matkalla.

    Kylkeen pisti, pumppu hakkasi, keuhkot huutivat ilmaa ja tappio tuli, yleensä aina olen päässyt kaikista ohi jotka näen, ton täytyi olla joku sähköpyörä, ehkä jopa ilman rajoitinta varustettu, sillä ei kukaan pystyssä asennossa tuolla tuulella vedä niin kovaa, että mun tempolla en ohi pääsisi.

    Tuli sentään yllätyttyä positiivisesti siitä kuinka lujaa väsyneilläkin jaloilla on mahdollista päästä.

    Niin ja kelvillä kohtasin vain yhden koiranulkoiluttajan, joka hallitsi tietty koiransa, kuten yleensä koiranulkoiluttajat tekevät.

    Aiemmin joskus oli kaljapulloja hajotettu väylälle kaupungissa, potkin niitä siruja syrjään, mutta viimeksi kun kävin kaupungissa oli kaikki jäljetkin siivottu pois.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  7. #5407
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Olisikohan taas se aika vuodesta, kun voisi alkaa asentaa niitä valoja pyöriin. Aamuliikenteessä on edelleen ninjaenemmistö.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  8. #5408
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Olisikohan taas se aika vuodesta, kun voisi alkaa asentaa niitä valoja pyöriin. Aamuliikenteessä on edelleen ninjaenemmistö.
    Samaa mieltä, mutta tänä aamuna kello 07.00 - 08.00 töihin Espoosta Helsinkiin radanvartta ( vakioreitti ) ajaneena täytyy sanoa että ninjat oli vähemmistönä. 90 % oli valot ja 10 % ei.
    Tosin se 10 % :kin on liikaa.

  9. #5409
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.162
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Olisikohan taas se aika vuodesta, kun voisi alkaa asentaa niitä valoja pyöriin. Aamuliikenteessä on edelleen ninjaenemmistö.
    Tänään tuli iltahämärissä kadulla vastaan äiti ja noin viisivuotias poika fillareilla - alamäkeen ja kohti pahaa pahaa risteystä, jossa olen itse meinannut pari kertaa jäädä jalankulkijana auton alle. Kummankaan fillarissa ei ollut valoja. En ummarra. Itse jos liikkuisi tärkeimpien kanssa tuolla liikenteessä niin en ajattelisi sen pelkän kypärän riittävän.
    *

    La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie



  10. #5410
    Liittynyt
    03/2014
    Viestit
    2.115
    Espoossa Tuomarilantieltä Turunväylälle kääntyvä autoilija keskittyi kännykkäänsä, eikä viitsinyt edes vilkaista suuntaani. Onneksi paikka on tuttu ja osasin jarruttaa ajoissa. Tuossa paikassa on sattunut ennenkin (ei tosin omalle kohdalle).

    https://www.google.fi/maps/@60.20677...q9tXrjRxgg!2e0
    (Kuvakulma auton tulosuunnasta. Ajoin itse samaan suuntaan vasemmalla puolella olevaa kelviä.)

  11. #5411
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    58
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Espoossa Tuomarilantieltä Turunväylälle kääntyvä autoilija keskittyi kännykkäänsä, eikä viitsinyt edes vilkaista suuntaani. Onneksi paikka on tuttu ja osasin jarruttaa ajoissa. Tuossa paikassa on sattunut ennenkin (ei tosin omalle kohdalle).

    https://www.google.fi/maps/@60.20677...q9tXrjRxgg!2e0
    (Kuvakulma auton tulosuunnasta. Ajoin itse samaan suuntaan vasemmalla puolella olevaa kelviä.)
    Joo, toi on paha. Eilen tulin autolla klo 21 jälkeen Tuomarilan aseman suunnalta kääntyäkseni Turun motarille. Edessä ajava VW-Golf ei tehnyt elettäkään pysähtyäkseen, vaikka vastakkaisesta suunnasta ajoi kelviä joku fillarilla valo loistaen. Veti sitten Golfinsa suoraan eteen. Kiihdytin sen perään motarille ja katsoin millainen kuski ratin takana: joku 60v lähentelevä rouva..
    Toi Tuomarilan kiihdytyskaista motarille on muutenkin ilkeä ajaa autolla. Ainakin joka toisella kerralla edessä on joku kuski, joka himmailee nopeuden motarille liittyessä johonkin 60-80 km. Yritä nyt sillä vauhdilla päästä muun motarin liikenteen mukaan.

  12. #5412
    Tänään tuli pyöräilijä (kävelijän) päälle Helsingin rautatieaseman edessä olevalla pyörätien ylittävällä suojatiellä, eipä kyllä yleensäkään fillaristeilla ole mitään käsitystä mitä suojatie tarkoittaa..

  13. #5413
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Olisikohan taas se aika vuodesta, kun voisi alkaa asentaa niitä valoja pyöriin. Aamuliikenteessä on edelleen ninjaenemmistö.
    Ei se enemmistö niillä valoilla mitään teekään. Jos ajaa valaistuja kelvejä taajamassa niin ei sillä loppujen lopuksi ole paljon väliä. Eihän jalankulkijoillakaan ole valoja eikä kukaan silti niiden päälle aja. Itsehän käytän tietysti valoja kesä-heinäkuussakin jos sataa tai on muuten pelottavaa.

  14. #5414
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 950Tomi Katso viesti
    ...eipä kyllä yleensäkään fillaristeilla ole mitään käsitystä mitä suojatie tarkoittaa..
    Eipä kyllä yleensäkään jalankulkijoilla ole mitään käsitystä mitä fillarikaista tarkoittaa...


  15. #5415
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Pelto-Helsinki
    Viestit
    1.218
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Eipä kyllä yleensäkään jalankulkijoilla ole mitään käsitystä mitä fillarikaista tarkoittaa...
    Nyt kun yleistykset on tehty ja poterot kaivettu, niin voidaan keskittyä itse tapahtumaan. Rautatieaseman edusta on paikka, jossa pyöräkaistan ei pitäisi olla jalkakäytävän yhteydessä. Siellä Stadilaiset jalankulkijat keskittyvät pelkästään ajoradalla kulkeviin autoihin, maalaiset (joita on paljon) ovat täysin ulalla ihan kaikesta ja pyöräilijät ajavat liian suurella tilannenopeudella. Se pyöräkaista pitäisi siirtää ajoradan yhteyteen ja erottaa aidalla jalkakäytävästä.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

    "Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

  16. #5416
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti deadbeef Katso viesti
    Ei se enemmistö niillä valoilla mitään teekään. Jos ajaa valaistuja kelvejä taajamassa niin ei sillä loppujen lopuksi ole paljon väliä. Eihän jalankulkijoillakaan ole valoja eikä kukaan silti niiden päälle aja. Itsehän käytän tietysti valoja kesä-heinäkuussakin jos sataa tai on muuten pelottavaa.
    Autoista voi myös sammuttaa valot, eihän niidenkään päälle kukaan aja.

  17. #5417
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    82
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 950Tomi Katso viesti
    Tänään tuli pyöräilijä (kävelijän) päälle Helsingin rautatieaseman edessä olevalla pyörätien ylittävällä suojatiellä, eipä kyllä yleensäkään fillaristeilla ole mitään käsitystä mitä suojatie tarkoittaa..
    Itse yritän parhaani mukaan asennoitua suojatiehen samalla tavalla sekä stongan -, että ratin takana...

  18. #5418
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    70
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 950Tomi Katso viesti
    Tänään tuli pyöräilijä (kävelijän) päälle Helsingin rautatieaseman edessä olevalla pyörätien ylittävällä suojatiellä, eipä kyllä yleensäkään fillaristeilla ole mitään käsitystä mitä suojatie tarkoittaa..
    Itse ajelen tuolla aina varovaisesti, jota ei kaikki tee. Tosin ei ne kävelijätkään aina ihan ajantasalla sen pyörätien suhteen ole, kun jäävät siihen odottelemaan valojen vaihtumista tai muuten käppäilevät siinä. Mutta hämmentävin ratkaisu oli yhdellä kävelijällä, kun lähestyi suojatietä, jossa paloi punaiset valot, mutta toki pyörätien jälkeen oli vielä kävelytie. Itse kun ajoin rauhallisesti katsoen, että ne kävelijät kerkiävät pois alta, niin yksi nainen päättikin pysähtyä siihen eteen ja katsoi mua siihen malliin, että olisin muka ollut ajamassa päälle.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Samaa mieltä, mutta tänä aamuna kello 07.00 - 08.00 töihin Espoosta Helsinkiin radanvartta ( vakioreitti ) ajaneena täytyy sanoa että ninjat oli vähemmistönä. 90 % oli valot ja 10 % ei.
    Tosin se 10 % :kin on liikaa.
    Itse nukun vielä aamuisin, kun lomautettuna tällä hetkellä olen, mutta iltaisin lähden aina sillei liikkeelle, että pääsee ajamaan pimeällä. Ei ainakaan omien havaintoje perusteella voi vieläkään kehua porukan valojen käyttöä, kun niin isolla osalla ei ole niitä valoja ja kyse on lähempänä 50%, kuin 10% ja näin myös valaisemattomalla metsätiellä. Viime viikolla oli kyllä yks huvittava tapaus, kun itse olen varmasti tämän foorumin mittapuulla hidas pyöräilijä, niin sain varmasti nopeamman pyöräilijän varjoksi, kun olin ajamassa Viikin valaisemattomalle metsätielle. Kyseisellä pyöräilijällä ei ollut valoa, joten oletan, että tämä jäi sen takia perään roikkumaan, kun itselläni kuitenkin varsin pätevä valo on käytössä.

  19. #5419
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti deadbeef Katso viesti
    Ei se enemmistö niillä valoilla mitään teekään. Jos ajaa valaistuja kelvejä taajamassa niin ei sillä loppujen lopuksi ole paljon väliä. Eihän jalankulkijoillakaan ole valoja eikä kukaan silti niiden päälle aja. Itsehän käytän tietysti valoja kesä-heinäkuussakin jos sataa tai on muuten pelottavaa.
    Ajeletko kuinka paljon autolla?

    Mun silmille kohtalaisen ajokokemuksen myötä noi katuvalot on yksi s******, sellainen kirkas läntti lampun alla ja lamppujen väli varjossa, valon väri sellainen, että kaikki näyttää samalta, kun pyöräilijä on katuvalojen välissä ilman valoa, niin sopivassa vaatetuksessa ei erotu oikein mitenkään sieltä valojen välistä (mitä kirkkaampi valo, sitä tummempi varjo ja sitä helpompi piiloutua varjoihin) ellei tuijottelee oikein pitkästi, mitä valitettavan vähäinen määrä autoilijoita tekee.

    Huom, tarkastelen tuossa sivulta lähestyvää fillaria.

    No kun fillariin lyödään vaatimatonkin tuikku, niin tilanne muuttuu täysin.

    Tuolla katuvalottomalla alueella autonratin takaa fillarit voisivat aivan hyvin olla ilman valoja, kunhan heijastimet löytyy, näkyvät helposti kilometrinkin päästä, lyhyillä toisen auton kohdatessa tietty valosta olisi taas hyötyä.

    Mutta noin yleisesti ottaen katuvalojen alueella fillarissa oleva valo lisää kokemukseni mukaan fillarin nopeaa havaittavuutta (jopa silmäkulmasta) moninkertaiseksi ja tämän perusteella väittäisin, että on olemassa hyvin korkea todennäköisyys sille, että valon avulla katuvalojen vaikutusaluella fillaristi kohtaa harvemmin ns. 'tilanteita'.

    Toki voin olla väärässäkin, mutta aika vahvat perustelut saa esittää ennen kuin voin ymmärtää olevani väärässä
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  20. #5420
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti deadbeef Katso viesti
    Ei se enemmistö niillä valoilla mitään teekään. Jos ajaa valaistuja kelvejä taajamassa niin ei sillä loppujen lopuksi ole paljon väliä. Eihän jalankulkijoillakaan ole valoja eikä kukaan silti niiden päälle aja. Itsehän käytän tietysti valoja kesä-heinäkuussakin jos sataa tai on muuten pelottavaa.
    Uskallan olla aika totaalisesti eri mieltä. Oma havaituksi tulemisen aste tulee aika helposti yliarvioitua.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  21. #5421
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Se, että fillarin satulasta näkee valot päällä ajorataa pitkin etenevän auton ei tarkoita sitä että autoilija-Anssi (tai -Annukka) näkisi kelviä pitkin ninjamoodissa suhaavan fillarilla tumpeloivan. Tähän vanha allekirjootukseni - heijjastimia ei voi koskaan olla liikaa.

    Jos Sä et näy niin Sä olet kuallu. Jos ei tänään niin ihan kohta puoleen kyllä, tilasto on kuin luontoäiti - kumpikaan ei anna armoa.

  22. #5422
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti deadbeef Katso viesti
    Ei se enemmistö niillä valoilla mitään teekään. Jos ajaa valaistuja kelvejä taajamassa niin ei sillä loppujen lopuksi ole paljon väliä. Eihän jalankulkijoillakaan ole valoja eikä kukaan silti niiden päälle aja. Itsehän käytän tietysti valoja kesä-heinäkuussakin jos sataa tai on muuten pelottavaa.
    Joo eihän siinä jos ei aja lujempaa kuin jalankulkija kävelee.

    Tulin just kaupungista syyssateessa. Suurin osa ajaa edelleen ilman valoja ja niitä ei todellakaan tuolla pimeässä tahdo nähdä.

  23. #5423
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Ajeletko kuinka paljon autolla?
    Saman verran mitä fillarilla, päälle 5000 mutta alle 10000 vuodessa. Ei taajamassa autostakaan ole mitään vaikeuksia havaita pyöräilijöitä kun tiedostaa kevyen liikenteen olemassaolon. Useille autoilijoille pyöräilijän olemassaolo on kyllä päivä toisensa jälkeen yhtä suuri yllätys, silläpä noita valoja tulee mielellään käytettyä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Mun silmille kohtalaisen ajokokemuksen myötä noi katuvalot on yksi s******, sellainen kirkas läntti lampun alla ja lamppujen väli varjossa, valon väri sellainen, että kaikki näyttää samalta, kun pyöräilijä on katuvalojen välissä ilman valoa, niin sopivassa vaatetuksessa ei erotu oikein mitenkään sieltä valojen välistä (mitä kirkkaampi valo, sitä tummempi varjo ja sitä helpompi piiloutua varjoihin) ellei tuijottelee oikein pitkästi, mitä valitettavan vähäinen määrä autoilijoita tekee.
    Näin varmasti haja-asutusalueella onkin. Täällä pääkaupunkiseudulla 15-20 km työmatkan voi helposti ajaa valaistuja kelvejä pitkin ja ainoat kohtaamiset autojen kanssa on liikennevaloristeyksissä, joissa valaistus lähentelee päivänvaloa. Suurin osa työmatka-ajosta on juuri tätä. Valot olisi tietysti hyvä olla, mutta jos joku, tai vaikka 90 % vastaantulijoista, katsoo riittävän turvallisesti voivansa noissa oloissa pimeänä ajaa niin se ei järkytä minua tippaakaan. Hyvä vaan kun polkevat.

    Koskaan ei ole ollut myöskään vaikeuksia pyörän päältä havaita vastaan tulevaa pimeää fillaria tai erottaa onko joku vilkkuva tai punainen valo menossa eteen- vai taaksepäin. Jos sellaisia vaikeuksia olisi, olisin jo kauan sitten ajanut joko kiinteään esteeseen tai jalankulkijaan jos en valottomaan ninjaan. Suosittelen oman ja muiden turvallisuuden vuoksi pysymään pois pyöränsarvista jos valotonta pyöräilijää on vaikea havaita.

  24. #5424
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    972
    Mistä tiedät, mitä et ole havainut? Olet havainnut valottoman pyöräilijän, joten olet nähnyt ne kaikki.

  25. #5425
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    182
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti deadbeef Katso viesti
    Näin varmasti haja-asutusalueella onkin. Täällä pääkaupunkiseudulla 15-20 km työmatkan voi helposti ajaa valaistuja kelvejä pitkin ja ainoat kohtaamiset autojen kanssa on liikennevaloristeyksissä, joissa valaistus lähentelee päivänvaloa. Suurin osa työmatka-ajosta on juuri tätä. Valot olisi tietysti hyvä olla, mutta jos joku, tai vaikka 90 % vastaantulijoista, katsoo riittävän turvallisesti voivansa noissa oloissa pimeänä ajaa niin se ei järkytä minua tippaakaan. Hyvä vaan kun polkevat.

    Koskaan ei ole ollut myöskään vaikeuksia pyörän päältä havaita vastaan tulevaa pimeää fillaria tai erottaa onko joku vilkkuva tai punainen valo menossa eteen- vai taaksepäin. Jos sellaisia vaikeuksia olisi, olisin jo kauan sitten ajanut joko kiinteään esteeseen tai jalankulkijaan jos en valottomaan ninjaan. Suosittelen oman ja muiden turvallisuuden vuoksi pysymään pois pyöränsarvista jos valotonta pyöräilijää on vaikea havaita.
    Samaa mieltä olen.

  26. #5426
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rantanr Katso viesti
    Samaa mieltä olen.
    Näitkö gorillan?
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  27. #5427
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    226
    Kuolleen pihvin kannattaa kyllä pysytellä poissa liikenteestä tuolla asenteella. Työmatkallani Espoo-Helsinki on kyllä ihan riittävästi riesaa näistä ninjoista kun on pimeää ja tihkusateista. Autolla ajaessa se ei niinkään haittaa kun mahdollisessa törmäyksessä naarmuuntuu vaan peltiä ja maksaja löytyy heti siitä asvaltilta makaamasta.

  28. #5428
    IncBuff Guest
    Suurin osa valottomana polkijoista ei tiedosta turvallisuusriskiä vaan ajavat ihan laiskuuttaan tai tietämättömyyttään ilman valoja. Onhan se hienoa jos jollakin reitillä on kaikki risteykset täysin valaistuja, mutta ainakaan Oulun kaupunkialueella ei näin ole vaan väkisin tulee huonosti valaistuja paikkoja matkalle. Vaikka kuinka yrittää autosta katsella niin sitä 25-30km/h ajavaa valotonta ja mustiin pukeutunutta pyöräilijää on sateessa märän sivuikkunan läpi hankala nähdä.

    Autolijoiden liikennesääntöjen noudattamisesta kyllä jaksetaan nussia pilkkua, mutta pyöräiljöille sallitaan kaikenlaiset erivapaudet säännöistä joustamiseen ja sitten se on aina autoilijan mulkkuutta, sokeutta tai jotain jos meinaa kolista.

  29. #5429
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti deadbeef Katso viesti
    Koskaan ei ole ollut myöskään vaikeuksia pyörän päältä havaita vastaan tulevaa pimeää fillaria tai erottaa onko joku vilkkuva tai punainen valo menossa eteen- vai taaksepäin. Jos sellaisia vaikeuksia olisi, olisin jo kauan sitten ajanut joko kiinteään esteeseen tai jalankulkijaan jos en valottomaan ninjaan.
    Minä taas olen usein ollut lähellä kolaria vastaantulevan pimeän pyöräilijän kanssa. Myös jalankulkijoita voi olla vaikea nähdä, vaikka itsellä olisi hyvätkin valot.

    Pahimpia paikkoja omalla työmatkallani on Turuntien varsi Leppävaaran ja Rastaalan risteyksen välissä. Katuvalot valaisevat tien muttei kelviä; kelvi on puolisentoista metriä ajoradan tasoa alempana, joten vastaantulevien ajoneuvojen valot osoittavat täysiä päin silmiä. Ilman valoja liikkuva pyöräilijä ja ilman heijastinta liikkuva jalankulkija on siinä todella vaarallinen, sillä hitaassakaan vauhdissa häntä on vaikea havaita. Erityisesti sateella.

    1000 lumenin fillarivalo auttaa mutta ei poista riskiä, jonka valottomat ja heijastimettomat aiheuttavat.

  30. #5430
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti deadbeef Katso viesti
    ...Suosittelen oman ja muiden turvallisuuden vuoksi pysymään pois pyöränsarvista jos valotonta pyöräilijää on vaikea havaita.
    Entäs jos ei näe valollista pyöräilijää? Eilen aamulla tuli nääs vastaan joku kummelinahkatakkiheebo vasenta puolta ilman valoja ja heijastimia vanhalla mankelilla. Näin tuon reilu 100m aikaisemmin, mutta tämä näki minut vasta 10m ennen ja sitten alkoi ensin jumalaton ohjaustangon vispaaminen ja lopulta puolenvaihto hetkeksi oikealla ja kohtaamisen jälkeen takas vasemmalle. Mutta ei tämäkään aiheuttanut ahdistusta vaan enemmänkin nauratti että mitä porukkaa pyörän päällä onkaan. Ja parempi ehkä että ajaakin pyörällä auton sijaan...
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •