HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 6 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 183

Aihe: Shimano Hollowtech II (FSA Mega Exo) -keskiön huolto

  1. #151
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    325
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ketjureaktio Katso viesti
    Hybridistä hajosi (ulkoinen) FSA-keskiönlaakeri, pyörässä FSA MegaExo-kammet. Pyörä vuosimallia 2005. Laitoin tilalle varastosta löytyvät RaceFacen laakerikupit, mutta yllätykseksi kammet holahtivat läpi monen millin välyksellä. FSA:ssa "kampiakselin" paksuus on n.20mm.
    Ongelmaksi muodostuu se että myytävistä ulkoisista laakereista ei löydy tietoa "kampiakselin" halkaisijasta, löytyykö täältä? Voin varmaan vaihtaa myös itse laakerit teollisuuslaakereihin, mutta en omista työkaluja laakereiden saamiseksi kupeistaan ulos/takaisin...
    Onko jollain tietoa jopa siitä että kuka myy FSA:n keskiöitä peräti Helsingin kulmilla?
    Shimanon kupit käy ihan hyvin MegaExojen kanssa ja ovat paljon kestävämpiä mitä FSA:n.

    EDIT: Onko laakerit rikki? Avasitko sen laakeripesän muovisuojuksen ja tarkistit? Ettei vaan olis rasvat huuhtoutuneet pois ja puhdistus/rasvaus riittäisi? Uusien laakerien vaihto ei mielestäni ole vaivan arvoista kun uusia kuppeja saa n. 20€:lla.

  2. #152
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Sulta taitaa puuttua sieltä välistä.

  3. Jos Shimppa käy niin varmaan ostan shimpat, säästyy säätämisen vaiva. Ilman työkaluja laakerien poisto ja upotus on tuomittua ja kuppien avaimen kolotkin on lipsurajalle kuluneet. Iglumies - tuo ei riitä jos meinaat adapteriksi RaceFacen laakerikuppien ja MegaExo-kampien väliin, tuo omistamani RaceFacen laakeri on varmaan puoli senttiä sisähalkaisijaltaan isompi kuin MegaExon "kampiakseli"
    *****************************
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

  4. #154
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti janneko Katso viesti
    Asentelin uudet laakerikupit tänään enkä äkkiseltään huomannut XT:n ja Saintin välillä mitään muuta eroa kuin värin.
    Vahdoin itsekkin xt -> saint enkä kuukauden aikana ole huomannut eroa aiempaan.. nähtäväksi jää millaset ovat pitkässä juoksussa.. yhdet deoret alkoi tahmaamaan 1tkm jälkeen..

  5. Vielä täsmennys, puhutaan 24mm spindlestä, tarkoittaako 24mm "kampiakselin" halkaisijaa? Tässä MegaExon tapauksessa "kampiakseli" ei missään tapauksessa ole niin paksu, vaan n. 20mm. Onko tämä nyt joku erikoistapaus vai ymmärsinkö väärin tuon 24 mm spindlen?
    Ketjureaktio muokkasi tätä : 27.08.2013 at 16.35
    *****************************
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

  6. Itse itselle vastaten, kyseessä on siis suunnilleen tämä setti. Akseli on 19mm, enkä ole ollenkaan varma että mitkä tahansa Shimanon ulkoiset laakerit käyvät tuohon:

    http://www.universalcycles.com/shopp...ls.php?id=4728
    *****************************
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

  7. #157
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    “Spindle Interface Type: MegaExo 19” eli ei käy Shimanon eikä muunkaan valmistajan “tavalliset” 24mm keskiölaakerit. Tarvitset MegaExo 19 keskiölaakerit: http://www.bikeshop.fi/FSA_BB_4000_M...auppa/pCR4559/ tai uudet kammet.

  8. Tätä epäilinkin. 56 eur on vähä paljo 8-vuotta vanhan hybridin keskiöön. Voimansiirto ei suorastaan ole loppu mutta sillekin voisi olla hyvä tehdä jotain joskus, joten joutuu harkitsemaan muita vaihtoehtoja. Ehkä jossain liikkeessä tehdään noita laakerin vaihtoja kuppeihinsa jos ostan tarvikelaakerit, tiedä häntä.
    *****************************
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

  9. #159
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    237
    FSA on kyllä onnistunut erittäin hyvin laatimaan hirveän nipun erilaisia keskiölaakereita, joista ainakin alkupään valikoima on kallista ja paskaa. Valmistajan speksi noille Gammoille on BB-1000 eikä BB-4000. Molemmat on 19 mm spindlelle mutta BB-4000 on virallisesti tarkoitettu Omega-maantiekampisarjaan. En tiedä sopivatko käytännössä ristiin.

  10. Liotan nyt laakerin ensihätään rasvanpoistossa ja yritän voidella sen. Pyörä pitää saada ajoon. Seuraava steppi on hakea uusi 6804 SR-laakeri jostain laakerimyyjältä ja koittaa vaihtaa se kuppiin kotikonstein.
    *****************************
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

  11. #161
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ketjureaktio Katso viesti
    Tätä epäilinkin. 56 eur on vähä paljo 8-vuotta vanhan hybridin keskiöön. Voimansiirto ei suorastaan ole loppu mutta sillekin voisi olla hyvä tehdä jotain joskus, joten joutuu harkitsemaan muita vaihtoehtoja. Ehkä jossain liikkeessä tehdään noita laakerin vaihtoja kuppeihinsa jos ostan tarvikelaakerit, tiedä häntä.
    Shimpan koko kampisarjan saa 6eur halvemmalla BD'stä

  12. #162
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    26
    Kysäisenpä täällä.

    Hollowtech II keskiö asennuksen alla 68mm keskiöön. Kampisettinä kolmen rattaan Deoret joissa keskimmäisen rattaan paikalla 34t NW ja tarkoituksena siis pyörittää 1x10 systeemiä. Onko tuohon jotain sääntöä, että montako spaceriä millekin puolelle jotta ketjulinja on kohdallaan? Keskiön mukana tuli kolme kpl 1,5mm spacereitä.

  13. #163
    Liittynyt
    12/2002
    Paikkakunta
    Lauttasaari
    Viestit
    2.654
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ketjureaktio Katso viesti
    Tätä epäilinkin. 56 eur on vähä paljo 8-vuotta vanhan hybridin keskiöön. Voimansiirto ei suorastaan ole loppu mutta sillekin voisi olla hyvä tehdä jotain joskus, joten joutuu harkitsemaan muita vaihtoehtoja. Ehkä jossain liikkeessä tehdään noita laakerin vaihtoja kuppeihinsa jos ostan tarvikelaakerit, tiedä häntä.
    Saa tuon laakerin ihan kivijalasta parilla kympillä...
    Pyöräsi paras ystävä asuu Lauttasaaressa. www.ibike.fi

  14. #164
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Pieksämäki
    Viestit
    61
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti antti022 Katso viesti
    Kysäisenpä täällä.

    Hollowtech II keskiö asennuksen alla 68mm keskiöön. Kampisettinä kolmen rattaan Deoret joissa keskimmäisen rattaan paikalla 34t NW ja tarkoituksena siis pyörittää 1x10 systeemiä. Onko tuohon jotain sääntöä, että montako spaceriä millekin puolelle jotta ketjulinja on kohdallaan? Keskiön mukana tuli kolme kpl 1,5mm spacereitä.
    Mukana tulleiden ohjeiden mukaan se oli 2 spaceria drive side (rattaiden puolelle) ja yksi spaceri toiselle puolelle.

  15. #165
    Olen juuri asentamassa uutta shimanon hollowtech2 keskiötä uuden pyöräni teräksiseen keskiömuhviin ja huomasin että jotain tuonne ierteiden väliin pitäisi varmaankin laittaa ettei jumiudu kiinni. Meneekö perus vaseliinin kanssa vai pitääkö olla jotain asiaan tarkoitettua "anti seize" tahnaa? Keskiön kierteillä näyttäisi olevan jotain vihreätä tahnaa tehtaan jäljiltä, mutta tuo ei ilmeisesti riitä vai riittääkö sittenkin?

    Sitten tiivisteiden väliin vielä jotain rasvaa ilmeisesti?

  16. #166
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Mulla se vihreä kommersiaalitahna toimi. Kupit irtos myöhemmin työkalun avulla.

  17. #167
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Ihan sitä vaseliinia mitä rasvaprässin patruunassa sattuu olemaan laitan kierteisiin
    I väntan på ännu dåligare tidet

  18. #168
    Pitää muuten vielä kommentoida että oli yllättävän helppo operaatio tuo keskiön ja kampien kanssa pelailu. Vähän jäi oikea kampi ensin jumiin, mutta kun ensin laittoi sen kertaalleen paikalleen löysällä olleiden kuppien kanssa, sai sen lopulta helposti kiinni tiukallekin laitettujen kuppien kera.

  19. #169
    Korkkasi vasemmasta 105-kammesta hampaat tuntemattomasta syystä. Uskaltaako tuohon akseliin asentaa uuden kammen, mielestäni akselin hammastus näyttää ihan hyvältä.

  20. #170
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    58
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti idänihme Katso viesti
    Keskiön kierteillä näyttäisi olevan jotain vihreätä tahnaa tehtaan jäljiltä, mutta tuo ei ilmeisesti riitä vai riittääkö sittenkin?

    Sitten tiivisteiden väliin vielä jotain rasvaa ilmeisesti?
    Taitaa olla kierrelukitetta. Ainakin hiilikuiturungossa se saattaa auttaa natinan poistossa ja itse käyttänyt sitä menestyksellisesti.
    Jamis Xenith SL, Trek Crocket 5, Felt Virtue 60

  21. #171
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Parissa fillarissa on ollut vuosikausia Truvativ GXP -keskiö, sen verran on selvinnyt että löytyy tänä päivänä paremmin Sram GXP -nimellä. Noita mitään ole huoltanut, vaikka toinen fillari on ollut säännöllisessä ajossa. Ihan noin teoriassa aloin katsella valikoimaa, jos pitäisi vaihtaa. Hyllyssä sattuu olemaan pari Shimanon HT II-keskiötä, voisiko niitä käyttää? Keskiötyökaluthan noissa on muuten samanlaisia, mutta toinen tekee täyden ympyrän ja toinen puoliympyrän, ei liene oleellista.

  22. #172
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Ei sovi. Laakerin sisämitta on eri
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  23. #173
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Jooh, täytyy harkita Deoren kampien asentamista sitten Truvativ Stylon tilalle. Kun semmoiset nyt on hyllyssä. Sitä edeltävässä projektissa vaihdettavat osat riippuu siitä mitä saa ruuvattua irti, nyt kun on jo selvää että toinen poljin jumittaa niin näyttää siltä että vaihtoon menee koko keskiö ja kampisarja - helpompi homma kuin saada polkimet ja eturattaat irti. Noista polkimistakin kun hankkiutuu eroon niin on pelkkää Shimano-yhteensopivaa sen jälkeen. Keskiöhuolto tarkoittaa mulla keskiön vaihtamista, se kun jumittaisi niin sitten viimeistään pajalle.

    Vanhassa muistilapussani väitetään että oikea keskiö aukeaa myötäpäivään ja vasen vastapäivään, eli just toisin päin kuin polkimissa ulkoapäin katsottuna. Aika sekavaa.

  24. #174
    Pientä nostoa tälle ketjulle.

    Asensin juuri Shimanon BB9000 "Hollowtech" -keskiölaakerit Mega Exojen (24mm akseli, 68mm keskiö) tilalle. Sopii oikein hyvin. Kampisetti on edelleen FSA:n.

    Ainoa konkreettinen ero on FSA:n akseliin tehdyt muutaman millinkymmenyksen korkuiset kaulat laakerien kohdalla. Akselia pitää vähän napauttaa, jotta se menee paikalleen. Kyseessä lienee FSA:n tarkoituksellinen kiusa muun merkkisiä laakereita halajaville. Mitään prikkoja ei tarvittu, ketjulinjakin on ok.

    FSA Mega Exot kestivät alle 2000km pääasiassa kuivan kelin ajoa. Kelvotonta.

  25. #175
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    68
    Satakunta kilsaa ehtinyt ajaa uudella maasturilla, ja keskiö aina välistä rutissut melko ikävän kuuloisesti. Nyt sitten otin momenttiavaimen käteen ja kiristin vasemman kammen pultit 13 Nm:Iin. Olivat kohtuupaljon löysemmällä siis. Onkohan tuonne keskiöön voinut tulla jotain vahinkoa löysillä pulteilla ajosta?

  26. #176
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.439
    Tuskin on noin vähällä ajolla, nehän pultit pitävät vain kammen kiinni rihlatussa akselissa. Lähinnä siinä voi alkaa pitemmän päälle kampi ravistua irti ja rihlaus kulua väljäksi klapin seurauksena.
    Eli jos ei ole havainut että kampi heiluisi löysällä eikä sivuttaisklappia ole syntynyt, voi ajaa huoletta.

  27. #177
    FSA Mega Exot kestivät alle 2000km pääasiassa kuivan kelin ajoa. Kelvotonta.[/QUOTE]

    ------------------------------------------------------------------------------
    Kahdessa cyclossa ollut FSAn Mega Exo ja esimmäisestä meni vaihtoon 1-2 tuhannen välissä. Shimanolla on ajettu sen jälkeen n. kymppitonni ilman ongelmia. Nyt 4.v vanhassa cyclossa on alkanut kuulumaan rutinoita 7 tuhannen kohdalla. Shimanoa tilalle.
    Historialliset Campagnolon/ Stronglightin nelikantit kestää täältä ikuisuuteen

  28. #178
    Shimpan Hollowtech II musta keskiosa kesti mulla vajaa 1500km ajon jälkeen. Se oli vääntynyt siitä kierteen juuresta ja "klonksui" polkiessa. Otin sen mustan välipalikan pois, ei kai sillä mitään käyttöä ole Edellisen kerran oli sama osa pettänyt samalla lailla. Ei huomannut ajossa, mutta ketjut irtiollessa jos pyöritti, niin kuului selkeä rahiseva ääni.

  29. #179
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PNO Katso viesti
    Shimpan Hollowtech II musta keskiosa kesti mulla vajaa 1500km ajon jälkeen. Se oli vääntynyt siitä kierteen juuresta ja "klonksui" polkiessa. Otin sen mustan välipalikan pois, ei kai sillä mitään käyttöä ole Edellisen kerran oli sama osa pettänyt samalla lailla. Ei huomannut ajossa, mutta ketjut irtiollessa jos pyöritti, niin kuului selkeä rahiseva ääni.
    Kurasuoja kai se on. Jollain konstilla rungon sisään aina päätyy yhtä jos toistakin. Aika outoa, että sille on noin käynyt. Eihän siihen pitäisi kohdistua mitään voimia. Ollut vinksallaan alusta asti tai sitten kuppien asennuksessa on jotain mätää?

    "it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

  30. #180
    ei ollut kurasuoja uutena vinksallaan, mutta se on voinut kyllä mennä asennusvaiheessa. Edelleen naksuu ja nitisee, ääni tulee nyt enemmän ketjun puolelta kuin vasemman polkimen puolelta (jossa se siis alkuun oli). Pitänee avata, putsata, rasvata ja toivoa, että äänet loppuu.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •