LostInLaplandGiantElectrobikeBikeshop
Sivu 5 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 183

Aihe: Shimano Hollowtech II (FSA Mega Exo) -keskiön huolto

Ongelmatilanteet ovat minulle tulleet nimenomaan talvella, jolloinka laakerirasvat ovat jähmeitä
    ©rjrm
    Hain pari teollisuuslaakeria paikallisesta ammattiliikkeestä ja tuli nää rasvat jotenkin puheeksi. Kithydron omistaja oli kovasti sitä mieltä ettei moly/grafiittirasva laakereihin sovellu. Hitaasti liikkuviin raskaan kaluston niveliin omiaan.
    Uimoselta saa paikallisen pyöräkorjaamon avulla Hanseline Kugellagerfettiä, talvella testailin otollisissa -26C keleissä. Totesin että ennen minä jäädyn kuin Hanseline liikaa jähmettyy.
    I väntan på ännu dåligare tidet

TYÖKALU?

Deore Hollowtech II kammet tulossa ja saako ne kiinni Hollowtech I työkalulla? CRC:n sivuilla vielä sai käsityksen, että se tähtityökalu on nimenomaan XT:n ja XTR:n Hollowtech II -kampiin, mutta näin ei varmaan ole?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti BB Holland Katso viesti
    TYÖKALU?

Deore Hollowtech II kammet tulossa ja saako ne kiinni Hollowtech I työkalulla? CRC:n sivuilla vielä sai käsityksen, että se tähtityökalu on nimenomaan XT:n ja XTR:n Hollowtech II -kampiin, mutta näin ei varmaan ole?
    Kaikki Hollowtech II -kammet (ja muut yhteensopivat) tarvitsevat työkalun, joka menee ulkoisten laakerikuppien ympärille eli "tähtityökalu" ei kelpaa. Tuolla lissää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Amfinaut Katso viesti
    Kaikki Hollowtech II -kammet (ja muut yhteensopivat) tarvitsevat työkalun, joka menee ulkoisten laakerikuppien ympärille eli "tähtityökalu" ei kelpaa. Tuolla lissää.
    Niin, onhan mulla myös Truvativin ulkoisten kuppien työkalu. Pitäisiköhän vain tilata Shimanon oma varmuuden vuoksi. Ilmeisesti Shimanolla on kuitenkin vain 1 malli HT kakkoseen, ettei siinä voi erehtyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Kithydron omistaja oli kovasti sitä mieltä ettei moly/grafiittirasva laakereihin sovellu. Hitaasti liikkuviin raskaan kaluston niveliin omiaan.
    Uimoselta saa paikallisen pyöräkorjaamon avulla Hanseline Kugellagerfettiä, talvella testailin otollisissa -26C keleissä. Totesin että ennen minä jäädyn kuin Hanseline liikaa jähmettyy.
    Kiitos tiedosta. Täytyy vaihtaa rasvat polkimiin ja keskiöön, jos talvella alkaa olla tulla ongelmia. Parhaitenhan se voitelisi joku kevyt öljy, mutta se taas ei pysy laakereissa...

http://bicyclingaustralia.com.au/201...acket-bearings
    Viimesin versio teemasta Do Not Disassemble

Pitäisi laittaa tilaus sisään viikonloppuna Saksaan joka tapauksessa ja tämän keskustelun innottamana haluaisin lähteä vaihtamaan klappaavaa MegaExo BB6600 Ultegraan. Osaatteko viisammat sanoa onkohan tämä http://www.bike-discount.de/shop/k41...b6700-bsa.html se artikkeli joka pitää tilata?

On oikea laakeristo Ultegran kammille, Hollowtec 2 nimeltään. MegaExo on FSA:n vastaava ulkoinen keskiölaakeristo. Ja kun saat osat vaihdettua niin sulla on hyvät harjoituskappaleet joilla treenata keskiölaakerin huoltoa!

Vaihdoin tuossa maasturiin ketjut ja pakan, maantievehje odottaa vuoroaan ja samalla käytin molemmista kammet irti ja tutkin GXP-laakerit. Herranen aika, maasturin vasen oli ruosteinen ja tosi karkeasti pyörivä, eikä maantiekulkineenkaan vasen laakeri kovin hyvältä tuntunut, sitä en ole vielä avannut. Keväällä putsasin ja rasvasin molemmat, huollon jälkeen ajettu maantiellä 3400km ja maasturilla paaljon vähemmän. Kokonaismatkaa tuoreemmilla vajaa 8000t ja vanhemmilla reilusti yli kymppi. Lennard Zinn avaa ja huoltaa cyclocrossissaan GXP-laakerit kerta kuukauteen, näin luin palstaltaan. Munkin täytyy huoltoväliä tihentää. Vinkkinä että kun pestyyn laakeriin laitatte uudet vaseliinit niin se pölysuoja painetaan paikalleen ja kannattaa avata uudestaan ja lisätä rasvaa. Täyttyy paremmin.

Minulla kanssa vasen laakeri hajoaa ennen oikeaa laakeria. Ja luulen että syy on pesemisessä. Sinne rattaan puolelle on vaikeampi suihkuttaa vettä sisään...

Ainut vaan ettei mun kumpikaan pyörä ole pesua nähnytkään sitten huollettujen GXP-laakerien asentamisen jälkeen. Sillä tään ei-vetopuolen laakerin alttiutta paskaantua vaivihkaa korostinkin. Kai ne kammenrattaat vetopuolella suojelee tätä ULKOISTA laakeria.
    Toki maantie-Feltin tänään pesin!

Shimano Hollowtech II (FSA Mega Exo) -keskiön huolto

Mitäs liukastetta olette keskiö lakuihin ruiskineet?
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously

No terve, en tiedä menikö oikeaan lankaan, koska ei minulla ole aiemmin ollut ulkoisia laakereita yhdessäkään fillarissa. Mun silmään Rotorit näyttää ihan samoilta kuin Hollowtech II -standardin kupit.

Eli: mun Beargreasen Rotorin (BB1) kiusatut keskiökupit nitisee ja natisee ikävästi. Ja pyörii kulmikkaasti. Olen käynyt mielestäni voimansiirron muuten tarpeeksi hyvin läpi, kokeillut eri polkimia yms joten en keksi mitään muutakaan kohtaa joka voisi ääntä pitää. Mikäs avuksi?

Tietty yksinkertainen vaihtoehto olisi kipaista Foxcomppiin, mutta aika on just nyt kortilla joten ajattelin kartoittaa tilannetta ensin täällä internetissä.

Bonuskyssäri: mikähän työkalu olis sopiva noille kupeille, jos ihan itse puuhastelis ne irki? Ostaisin jonku Park Toolin, mut ne on internetlähteiden mukaan koneistettu vähän sinnepäin...

Rotorin laakereita nähnytkään mutta kun kaikille muille ulkoisille BSA-keskiöön ruuvattaville käy sama avain niin luulis Park Toolin BBT-9 kelpaavan niillekin. Internettilähteistä myöskään tiijä mutta mun Parkki on avannut ja sulkenut aivan moitteetta. Siinä on tuo Shimanon tarviima laakerin kiristysavain kätsysti kiinni. Yks etittävä kalu vähemmän.
    Äänistä päätellen laakerit on terminaalivaiheessa. Uutta tilalle.

Äänistä päätellen laakerit on terminaalivaiheessa. Uutta tilalle.
    Kiitos vastauksesta. Mutta saakeli, ite oon ajanut niillä alle tonnin (en tosin oo varma koska mittarin anturi lensi jonnekin huitsin nevadaan viime viikolla). Eikä ne voineet olla loppuun ajetut silloin kun mä ne sain (╯°□°)╯︵ ┻━┻)

Varmaan sit laakerikaupoille. Suosituksia ns. järkihintaisista osista? Kammet on Middleburn RS 8:t, jos sillä mitään on merkitystä.

Tarkistaessani Rotorin keskiölaakerin kuntoa ja niitä irroittaessani jätti BBT-9 aika skraadut. Ennen uuden asennusta hankin TL-FC 33 "hylsyversion".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HXX1100H Katso viesti
    Tarkistaessani Rotorin keskiölaakerin kuntoa ja niitä irroittaessani jätti BBT-9 aika skraadut. Ennen uuden asennusta hankin TL-FC 33 "hylsyversion".

Tällainen on noiden laakerikuppien kanssa aika huippu. Samassa tulee hylsy, varsi ja vieläpä tuo laakerin esikiristäjäkin. 15e bike-components:ssa ja melkein vastaava 10e bike-dicountissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kugelschreiber Katso viesti
    Kiitos vastauksesta. Mutta saakeli, ite oon ajanut niillä alle tonnin (en tosin oo varma koska mittarin anturi lensi jonnekin huitsin nevadaan viime viikolla). Eikä ne voineet olla loppuun ajetut silloin kun mä ne sain (╯°□°)╯︵ ┻━┻)

Varmaan sit laakerikaupoille. Suosituksia ns. järkihintaisista osista? Kammet on Middleburn RS 8:t, jos sillä mitään on merkitystä.
    XTR keskiön olen todennut olevan todella hyvä, tässä olisi uusi 2014 versio:
    http://www.bike-discount.de/shop/k40...a.html?mfid=43

Kiitti kaikille vastauksista. Ei noi palikat näemmä kovin kalliita olekaan - kuvittelin jotenkin että tästä olis tullut kalliimpaa lystiä [koputtaa puuta].

Oon varmaan aika yksinkertainen, mutta pakko varmistaa vielä: noi 68/73 mm kupit siis toimii myös läskipyörän 100 mm keskiön kanssa, sillä erotuksella että kuppien välissä olevan tiivisteosan(?) joutuu jättämään pois/saa jättää painonsäästösyistä pois?

Juu toimii toki. Jos pyörä on kylmässä varastossa niin sinne keskiömuhvin sisään kertyy ihan selkeesti vettä, kondenssin takia ja rapahan roiskuu ynnä märässäkin ajetaan ja onhan sitäkin porukkaa joka pyöräänsä vielä peseekin. Tässä laakerien välisessä tiivistehylsyssä on O-renkaat estämässä veden pääsyä laakereille.

Perinteinen kikka on porata 3 millin reikä muhviin. Eli jos pyörä jää talvehtimaan kylmään tilaan eikä viitsi tai uskalla porailla niin kannattaa syksyllä ottaa keskiölaakerit irti, muuten on todennäköistä että keväällä kammet pyörii aika nihkeästi. Pojan upouudessa Canonin Nerve AL29:ssä onkin kuivatusreikä jo tehtaalla porattu. Sakemannit on asian näemmä oivaltaneet.
    Kugeli sitten uudet laakerit saatuaan tutkailee Rotorin sielunelämää mattoveitsen kera ja informoi onko epsanjalaisten kupit huollettavissa?
    Ihan oivan näköinen kalu tuo Pro;n räikkä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kugelschreiber Katso viesti
    Oon varmaan aika yksinkertainen, mutta pakko varmistaa vielä: noi 68/73 mm kupit siis toimii myös läskipyörän 100 mm keskiön kanssa, sillä erotuksella että kuppien välissä olevan tiivisteosan(?) joutuu jättämään pois/saa jättää painonsäästösyistä pois?
    Juuri näin, sen muovisen keskiömuhvin joutuu (saa) jättää pois.

Vesi aina kerääntyy keskiöön vaikka esim. pesun jälkeen. Mutta sen saa helposti pois nostamalla pyörää takapyörälle ja keinuttamalla hiukan että vesi valuu takahaarukkaan ja sen tyhjennysrei’istä ulos.

Parkin BBT-9 toiminut ihan hyvin laakerien veivaamisessa mulla ainakin, shimppaa MRP'tä ja SRAMin laakereita niitä aukonut, mitään ihmeempiä jälkiä ei ole myöskään kuppeihin jäänyt, toisaalta, jos laakerikuppien hammaistuksessa on vääntämisen jälkiä, entäs sitten? ne menee kuitenkin vaihtoon kun laakerit nyykähtää

Kugeli sitten uudet laakerit saatuaan tutkailee Rotorin sielunelämää mattoveitsen kera ja informoi onko epsanjalaisten kupit huollettavissa?
    Ihan oivan näköinen kalu tuo Pro;n räikkä.
    Siinä on sitten Rotorin sielunelämää. Kuvassa myös laakerin irroitus- ja asennustyökalut, eli entinen C. Record Pista neliskanttikeskiö, vasara ja ruustukki eli kuva sopis myös improvisoidut työkalut -lankaan

Siis jos laakerikaupasta löytyy sellainen laakeri jossa lukee 680SRS, niin huollon pitäis onnistua. Mut toivottavasti noilla XTR:n kupeilla, jotka äsken skruuvasin paikoilleen, on pidempi elinikä - Rotorit menee nyt miljoonalaatikkoon odottamaan rebuildia, jos sille on joskus tarvetta.

Ai niin, keskiön asentamiseen hankin yllä linkatun Tacxin avaimen, kun tilasin osat Bike-Discontilta. Avain ei olis käynyt suoraan koska virvelitehtaan kuppien ulkohalkaisija oli pienempi kuin edellisissä, mutta onneksi niiden mukana tuli muovinen sovitepala, jonka sai jyntättyä Tacxin toiselle puolelle ja täten homma hoitui hienosti.
    Kugelschreiber muokkasi tätä : 26.07.2013 at 22.09

Mihinn ihmeeseen sinä vasaraa ja lyömäkalua oikein tarvitsit. Nuohan on normaalit BSA-keskiöön kierrettävät laakerit? Ja minä kun omasta mielestä aina haen turhan isoa lekaa...

^ilmaisin itseni epäselvästi. Siis vasaraa ja lyömäkalua tarvitsin siihen, että sain laakerit irti kupeista.

Jaahas selvisi! Se vaan että jos ja kun haluaa näitä ulkoisia laakereita puhdistaa ja uusintarasvata niin sen pitää kyllä tapahtua ilman että laakeria joutuu irti paukuttamaan...

Jaahas selvisi! Se vaan että jos ja kun haluaa näitä ulkoisia laakereita puhdistaa ja uusintarasvata niin sen pitää kyllä tapahtua ilman että laakeria joutuu irti paukuttamaan...
    Puhdistus ja uudelleenrasvaus onnistunee sekin, kaikki kumi/muovitiivisteet irtoaa kyllä hienosti. Paitsi tietty laakerin sisempi tiiviste, ellei todellakin naputa laakeria irti.

A propos, ihan liottamallako toi puhastus kannattaa hoitaa? Asetoni ei varmaan syö muovitiivistettä?

Ihan vaikka bensalla ja hammasharjalla! Jos ns urbaanit olo-suhteet ettei viitti 95:en kanssa läträtä niin levyjarruspray, Bräkleen tai vastaava. Wd40 puhdistaa myös kohtuu hyvin. Lopuksi paine-ilmalla mikäli kompura löytyy. Asetonia en ole kokeillut, enkä suosittelekaan. Tuo sisempi kumitiiviste saattaa kestää tai sitten ei.

Onko Shimanon eri mallisilla (XT/Saint/XTR jne.) mitään muuta eroa kuin väri? Asentelin uudet laakerikupit tänään enkä äkkiseltään huomannut XT:n ja Saintin välillä mitään muuta eroa kuin värin.

30. Hybridistä hajosi (ulkoinen) FSA-keskiönlaakeri, pyörässä FSA MegaExo-kammet. Pyörä vuosimallia 2005. Laitoin tilalle varastosta löytyvät RaceFacen laakerikupit, mutta yllätykseksi kammet holahtivat läpi monen millin välyksellä. FSA:ssa "kampiakselin" paksuus on n.20mm.
    Ongelmaksi muodostuu se että myytävistä ulkoisista laakereista ei löydy tietoa "kampiakselin" halkaisijasta, löytyykö täältä? Voin varmaan vaihtaa myös itse laakerit teollisuuslaakereihin, mutta en omista työkaluja laakereiden saamiseksi kupeistaan ulos/takaisin...
    Onko jollain tietoa jopa siitä että kuka myy FSA:n keskiöitä peräti Helsingin kulmilla?
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •