GiantFillariElectrobikeHepha
Sivu 30 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 28 29 30 31 32 40 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 871 - 900 / 1826

Aihe: 1x10

  1. #871
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Pois eestä, mää oon Iistä!
    Viestit
    424
    Väliraporttina muutaman narrow-wideillä ajetun tonnin jälkeen voi todeta että ei näy olevan isoa merkitystä mikä on vaihtajana > ei oo hyppiny missään tilanteessa ilman ohjareita tai muita vippaskonsteja. Käytetyt vaihtajat on kaikki ollu Shimanoa; XTR Shadow+ (10spd), XT Shadow (10spd), XT Shadow (9spd), XT M735 (-95(?), 9spd) ja Acera (9spd). Rattaat on useammalta eri valmistajalta (Raceface, Superstar ja Lynx Components) ja ajetut maastot perus metsäpolkua ja metsätietä (+ Syöte ja Lapissa tunturikolistelua). Oikeasti kovassa menossa saa hyppäämään varmasti, yllätyin kuitenkin hieman että esim. Aceralla kesti ajaa kivikoiden ja muiden "pahojen" rymypaikkojen yli normaalisti ja ketjun pysymisessä ei ollut mitään ongelmaa.
    Ei riemulla rajaa kun SuperMörrillä ajaa!

  2. #872
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TomiKoo Katso viesti
    Jos päädyn uusiin kampiin, onko tässä kohtaa hyviä ideoita kohtuu hintaisista systeemeistä? Varmaan paras olisi, jos löytyisi jo tilaamalleni 104 rattaalle kammet, jotka menevät nykyisen keskiön kanssa? Hitto kun ei ole kunnolla kokemusta ja joutuu sokkona suunnistamaan.
    Jos remontilla ei ole kamala kiire, kyttäilisin Fillaritori.fi:stä siistissä kunnossa olevia GXP-kampia 104BCD:llä. Välillä löytyy liki iskemättömiä uudesta pyörästä purettuja tai jollain tapaa sopimattomiksi havaittuja. Uusien kampien kanssa kannattaa kiinnittää huomiota vielä yhteen mittaan, Q-arvoon (Q-factor). Q-arvolla tarkoitetaan kampien leveyttä, eli kampien päiden etäisyyttä toisistaan kun ne ovat vierekkäin. Erilaisia leveyksiä on muistaakseni 156mm, 166mm ja 176mm ja riippuu tuon Mondrakerin takakolmion leveydestä, miten kapeat kammet siihen sopii. Joka tapauksessa kammen pään ja runkoputken väliin saisi jäädä viitisen milliä tilaa kummallekin puolelle.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  3. #873
    TomiKoo Guest
    Kiitos vinkeistä, noin sen kuvittelin olevan. Koitin aamulla lenkillä ihan piruuttaan hakea 1x10 fiilistä ja ajaa pelkästään isommalla eturattaalla, eli 39t. Tuon kokeilun pohjalta ja kalkulaattorilla vertailemalla olen 100% varma, että 32t on juuri hyvä minun tarpeeseen. Nyt pari suurinta pykälää ovat aivan täysin turhia, siirtymillä GPS mukaan huiput olivat tasan 30km/h ja se riitti maisemien katseluun.

    Maastossa oli muutamia kohtia, joissa olisi yhden tai kaksi pienempää pykälää kaivannut ja sai suosiolla hypätä kyydistä työntämään. Toisaalta ei noita olisi varmaan pienemmälläkään vaihteella jaksanut polkea, loppuu kunto kesken. Minulla on reisissä hyvin voimaa, mutta ylipainoa ei kauaa jaksa polkea tuolla isolla voimalla, hapot iskevät äkkiä. Koitin myös hieman säästellä illan ukkosählyyn, siellä kunto oikeasti mitataan!

    Teen nyt ensimmäisenä siirtona sen, että puran tuosta etuvaihtajan pois ja ajelen pelkästään 39t rattaalla lähipäivien ajot. Koitan hommata lähi viikkojen aikana jostain 36t rattaan noille kammille ja ajelen sillä setupilla loppusyksyn. Talvella kuitenkin hiihdän, ramppaan salilla ja mökötän prätkätallilla, joten ajot jäävät muutamaksi kuukaudeksi. Silloin on hyvin aikaa speksailla uudet kammet ja vaihtaa samalla muut tarvittavat osat kevättä varten.

  4. #874
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Jätä se vaihtaja kumminkin vielä paikoilleen, kun sillä nykyisellä eturattaallasi ei ketju ilman ohjuria pysy, tasaista kelviajelua lukuunottamatta.

  5. #875
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.113
    Yksi OK kampi olisi myös Sram X1 1000 . Olen katsellut tota mun tulevan Karate Monkeyn kammeksi.
    6.7 WTF/kg


  6. #876
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    433
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hub Katso viesti
    Oliko niin, että 42T toimii Sram XO type2 mediumilla?
    Entäs toimiiko lyhythäkkisellä XO ?

  7. #877
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jame1967 Katso viesti
    Entäs toimiiko lyhythäkkisellä XO ?
    Kuulemma toimii. Ketju pitää olla just oikean pituinen. Itellä olis hyllys 42T Wolftooth ja pyörässä X9 Type 2 short, ei oo vaan jaksanut kokeilla. Toisessa pyörässä kokeilin muutaman lenkin kyseistä ratasta, vaihtajana X9 medium. Mediumilla ainakin häkin pituus riittää kirkkaasti.

  8. #878
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Lyhyt kysymys, onko mitään käytännön väliä tyrkkäänkö paikalleen CS-6700 (Ultegra) vai CS-5700 (105) pakan? Molemmissa samat välitykset, jälkimmäinen reilusti halvempi. Jos joku ihmettelee miksi 1x10 osastossa kysellään tuollaisia niin pakko käyttää maantiepakkoja kun ei maastohiluilla saa haluttua välitysaluetta.

  9. #879
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    47
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    onko mitään käytännön väliä tyrkkäänkö paikalleen CS-6700 (Ultegra) vai CS-5700 (105) pakan?
    Suurin käytännön väli on varmaan se että Ultegran pakasta maksat enemmän. Eli eipä juuri ole.

  10. #880
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Tykkäätkö Greycap ajella maastossakin noilla tiheämmillä välityksillä vai tuleeko tää johonkin muuhun käyttöön?

    Itelle kelpais harvemmatkin kuin normi kymppipakan maastovälitykset, jos sais laajemmat välitykset.

  11. #881
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Se on sellainen jokapaikanhärveli, enimmäkseen työmatka- ja muussa hyötyajossa jossa pidän tärkeämpänä tiheitä vaihdevälejä mutta aika pitkälle riittää helpohkossa maastossakin vielä 36-28 eli aika pitkälle cyclocrossarin välitykset ilman isoa eturatasta.

  12. #882
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Oon huomannu kanssa, että kun tolla maasturilla polkee töihin niin ei noista tiheemmistä välityksistä olis haittaakaan. Mutta kun samalla pyörällä pitää ajaa metässä välillä vähän jyrkempääkin polkua niin kyllä se 40/42t houkuttelis. Edessä kuitenkin 36t ja 29" renkaat. Vaikka treeniähän noi reidet vaan kaipaa.

  13. #883
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Eipä tuo oma 29er XC-jäykkäperä mikään erityisen miellyttävä esitys maastoajossa ole muutenkaan kun vertailukohtana on myöskin omistuksesta löytyvä 26" 120 mm täysjousto niin tein tuosta ihan suosiolla nopeampaan matkantekoon optimoidun, toki sillä voi metsässä käydä ja on käytykin mutta ei se siinä parhaimmillaan ole kun koko ajan tuntuu että OTB on vähän turhan lähellä matalan etupään ja pompuista loikkivan perän takia. Jos lähtisin "maastomaastopyörään" 1x10 rakennelmaa tekemään niin eteen ehkä 32t ja taakse 11-32, siinä on vielä kohtalaisen sopiva välitys joka paikkaan ja jos joku paikka ei mene suoralla välityksellä 26" renkailla niin sitten työnnän tai kannan.

  14. #884
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Varmaan selvitetty jossain täällä mutta kysyn silti: toimiiko shimanskin 10v kytkin takavaihtaja ysi pakan ja liipasimen kanssa? Vaatiiko tuunausta?

  15. #885
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Täällä juttua tarvittavasta "tuunauksesta"..
    The end of the road is just the beginning...

  16. #886
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Täällä juttua tarvittavasta "tuunauksesta"..
    Eikä se edes tarvtse tuota prikkaa vaijerin alle, vaijerin kiinnittäminen pultin toiselle puolen ajaa saman asian.

    edit: Se täytyy muistaa, että tuo kikka toimii ainoastaan Sramin 9-vivun ja Shimanon 10-vaihtajan kanssa. Esim. Shimanon 9-vipu ei käy, vetosuhde liian erilainen.

  17. #887
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Ja pieni varoituksen sana SRAM:n paremman pään 9-vivuista, niitä ei tahdo saada uutena enää mistään.

    X.9 tai parempi oli hakusessa, vasta toinen ebay-huuto tuotti tuloksen.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  18. #888
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Ja pieni varoituksen sana SRAM:n paremman pään 9-vivuista, niitä ei tahdo saada uutena enää mistään.
    Kyllä saksalaisissa kaupoissa on X.0 vipuja ihan hyllyssä. Niitä halvempia ei sitten enää löydy mistään.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  19. #889
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Kyllä saksalaisissa kaupoissa on X.0 vipuja ihan hyllyssä. Niitä halvempia ei sitten enää löydy mistään.

    Vähän turhan hapokkaat on noiden hinnat tällaiselle köyhäilijälle... X.9 riittää ja seuraavaksi Type2 vaihtajaksi X.7 kelpaa hyvin kun niitäkin nykyään saa vaikkei lyhythäkkisenä.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  20. #890
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti

    Se täytyy muistaa, että tuo kikka toimii ainoastaan Sramin 9-vivun ja Shimanon 10-vaihtajan kanssa. Esim. Shimanon 9-vipu ei käy, vetosuhde liian erilainen.
    Pah, en olisi halunnut vaihtaa hyvää (kallista)XTR:n shifteriä

  21. #891
    Himoittaisi vaihtaa tuo 3×9 -> 1X9. Mitens nyt porukalla toiminut tuommonen narrow/wide ratas ilman jump stoppia ja/tai bashia täysjoustossa? Eturatas tulisi olemaan 32 ja takavaihtaja sramin vanhahko X-9. Mitä suosittelette? Pyörä on stumpjumper fsr comp. Kiitos ja kumarrus.

  22. #892
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.324
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jörre Katso viesti
    Himoittaisi vaihtaa tuo 3×9 -> 1X9. Mitens nyt porukalla toiminut tuommonen narrow/wide ratas ilman jump stoppia ja/tai bashia täysjoustossa? Eturatas tulisi olemaan 32 ja takavaihtaja sramin vanhahko X-9. Mitä suosittelette? Pyörä on stumpjumper fsr comp. Kiitos ja kumarrus.
    Just sama setti (nw/x-9/ei bashiä) ja yksin ajaessa toimi ihan hyvin. Ekalla porukkalenkillä ketju olikin varpaitten ympärillä vähän väliä...

    Aikaisemmista testeistä jäi hyvä kokemus yhdistelmästä nw & shadowplus -vaihtaja & bash - yläohjuria olisi satunnaisesti tarvinnut pahimmissa röykyttelymäissä mutta 95% menisi ilman.

  23. #893
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Just sama setti (nw/x-9/ei bashiä) ja yksin ajaessa toimi ihan hyvin. Ekalla porukkalenkillä ketju olikin varpaitten ympärillä vähän väliä...

    Aikaisemmista testeistä jäi hyvä kokemus yhdistelmästä nw & shadowplus -vaihtaja & bash - yläohjuria olisi satunnaisesti tarvinnut pahimmissa röykyttelymäissä mutta 95% menisi ilman.
    Elikkä esim. Racefacen n/w ja esim. Tällanen: http://www.hi5bikes.fi/~69WOx0000001...Y104=E13-XCXBB olisi aika passeli yhdistelmä mulle täpäriin??

  24. Kumma kyllä aiheesta löytyy vähäisesti tietoa mutta onko kellään Factaa(tm) heittää aiheesta Cyclocross ja 1x10 & mekaaniset levarit? Tässä hahmottamani skenaariot:

    - NW-ratas + Shimano shadow + & maantievaihtajat (STI) = ei toimi. Eri välityssuhde
    - NW-ratas + SRAM type 2 + SRAM maantievaihtajat = toimii jos vaihtajat ovat actual ratio-tyyppiset?

    Itse pidän välttämättömänä käyttää type 2/shadow + -tyyppisiä vaihtajia 1x10:ssä
    *****************************
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

  25. #895
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Eikös helpompaa olisi laittaa ketjuohjuri?

  26. #896
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki 28
    Viestit
    222
    Olen tässä speksailemassa uutta yleispyörää, jolla pitäisi hoitaa työmatka-ajelun ohella hiekkatielenkit ja satunnaiset maantiellä ajelut. 2x10 on ollut suunnitelmissa, mutta olen hieman miettinyt, että pitäiskös sittenkin kokeilla 1x10. Jollain 42/11-34 saisi ihan hyvän skaalan vaihteisiin, mutta ne välit on sitten niin isoja. Mutta pääsisi halvemmalla ja romua pois häiritsemästä. Valintoja, valintoja…
    Kai se 2x10 kuitenkin takaa laajemmat käyttömahdollisuudet. Vai olisiko jollakulla 1x -konkarilla valaistunutta mielipidettä asiaan?

  27. #897
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ketjureaktio Katso viesti
    Kumma kyllä aiheesta löytyy vähäisesti tietoa mutta onko kellään Factaa(tm) heittää aiheesta Cyclocross ja 1x10 & mekaaniset levarit? Tässä hahmottamani skenaariot:

    - NW-ratas + Shimano shadow + & maantievaihtajat (STI) = ei toimi. Eri välityssuhde
    - NW-ratas + SRAM type 2 + SRAM maantievaihtajat = toimii jos vaihtajat ovat actual ratio-tyyppiset?

    Itse pidän välttämättömänä käyttää type 2/shadow + -tyyppisiä vaihtajia 1x10:ssä
    Hahmottamasi skenaariot ovat oikeat, paitsi tietysti on vielä:

    - NW + Shimano/Campa/Sram 11-pakka + Sramin 10-vaihtaja + Sramin 11-kahva = toimii jos actual ratio ja on 11
    - NW + Shimano/Sram 10-pakka + Sramin 11-vaihtaja + Sramin 10-kahva = toimii jos actual ratio ja on 10
    - NW + Sramin CX-sarja = toimii

    Ja niin edelleen...

    Puolison pyörään vasta laitoin NW + 11-32-pakka + Shimano 105 sälät, ja toimii. Ketjukin pysyy.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  28. #898
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.636
    Onko näitä NW rattaita muulla pulttijaolla kuin 104 bcd ? Miten kävikö "vanhaan" SLX 9-kampeen 30T ? Vai pitääkö hankkia 32T esim . RF NW ratas ?
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

  29. #899
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    53
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    Hahmottamasi skenaariot ovat oikeat, paitsi tietysti on vielä:

    - NW + Shimano/Campa/Sram 11-pakka + Sramin 10-vaihtaja + Sramin 11-kahva = toimii jos actual ratio ja on 11
    - NW + Shimano/Sram 10-pakka + Sramin 11-vaihtaja + Sramin 10-kahva = toimii jos actual ratio ja on 10
    - NW + Sramin CX-sarja = toimii

    Ja niin edelleen...

    Puolison pyörään vasta laitoin NW + 11-32-pakka + Shimano 105 sälät, ja toimii. Ketjukin pysyy.
    Hyvin toimii myös 1x10 Wolftooth rattaalla ja perus 105 kamoilla cyclocrossissa. Kesän ollut käytössä ja ei ole kertaakaan ketjut tippunut vaikka on maastossakin ryttyytetty.

  30. #900
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti twentyniner Katso viesti
    Miten kävikö "vanhaan" SLX 9-kampeen 30T ? Vai pitääkö hankkia 32T esim . RF NW ratas ?
    Ainakin On-Onen Ringmaster 30-hampaisena sopii vanhoihin ysikampiin heittämällä. Yorkshiren pojat eivät vaan ole tajunneet tilata riittävän monta niitä, kun taas on loppuunmyyty.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •