Alkujaan tämän lähetti
tikola
2) Poliisi kirjaa kaikista löytöpyöristään runkonumeron talteen ja heillä on niistä rekisteri. Olisi tosi kova juttu, jos tuon rekisterin saisi nettiin - siis mobiilipalvelu, jossa voisi lähettää runkonumeron ja saisi vastauksena tiedon, kuuluuko numero rekisteriin vai ei. Minulle ainakin sen jälkeen olisi mahdotonta myydä poliisin varastetuksi kirjaamia pyöriä. Sitäpaitsi siitä avautuisi uusi hauska harrastus - pyörävarkaiden käräyttely netin jälleenmyyntipalstoilta. Mikä tuon estää - se että sellaista ei ole viitsitty tehdä vai se, että joku tietosuojavaltuutettu vetää herneen nenään?
En mä ainakaan näkisi tietosuojavaltuutetun hermostuvan jos tosiaan poliisin rekisteristä tulee sitten joko vastaus "kyllä löytyypi, ottakee yhteyttä polliisiin" tai "eipä löydy". Väärinkäytösten välttämiseksi infon pitäisi tulla nimenomaan poliisin rekistereistä jonne niitä on laitettu rikosilmoitusten perusteella. Rekisteri johon voi kuka vaan lisäillä - oikeasti tai leikisti - pöllittyjä fillareita ei varmaankaan toimisi...tänne ennemmin tai myöhemmin joku lisää kettuillessaan naapurin rehellisesti myynnissä olevan fillarin ja sitten on konstaapelit naapurin ovella.
"Eipä löydy" -vastauksen jälkeen ostaja voisi turvallisi(mmi)n mielin hieroa kauppaa. Poliisi myös keräisi palvelusta maltillisesti rahaa ja kaupan päälle ehkä joku vilpintekijäkin jäisi kiinni.
Jos kerran Trafi voi tarjota varsin kattavaa infopläjäystä autoista kenelle vaan pelkän rekisterinumeron perusteella niin ei voi olla niin etteikö fillarista voisi saada yksinkertaista statusta siitä että onko sitä ilmoitettu pöllityksi vai ei tunnistetietojen/runkonumeron perusteella. Joku lakia tunteva saa kertoa kuinka väärässä olen
"Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"
Kirjanmerkit