Muutama vinkki Tour de Helsinkiin (sopivat myös muihin kuntoajoihin):
- vaihda kokonaan uudet renkaat tai ainakin kuluneempi rengas vähemmän kuluneeseen
- ota varasisärengas (miel. kaksi) ja paikkausvälineet mukaasi
- …myös ensiaputarvikkeita saatat tarvita itsellesi - tai muille
- tarkista pyöräsi tekninen toimivuus etenkin vaihteiden ja voimansiirron osalta sekä varmista ruuvien ja mutterien kireys
- käytä muutenkin vain ns. koeteltuja ratkaisuja ajaessasi, toisin sanoen: älä tee pyörääsi tai varusteisiisi viime hetken muutoksia, joita et ole testannut aiemmin
- reitillä on runsaasti huonokuntoista asvalttia, joten erityisen kapeat renkaat ja/tai ultrakevyet vanteet eivät ole suositeltavia
- pidä tiukasti kiinni ohjaustangosta (ns. peukalolukko-ote), jotta yllättäen eteesi ilmestyvät kuopat, pomput tai railot eivät kaada sinua
- älä koskaan hidasta voimakkaasti, lukkojarruta, ryntäile tai vaihda ajolinjaasi yllättäen, sillä silloin voit kaataa itsesi ohella myös muita
- varaa mukaan riittävästi juomaa - esimerkiksi juomareppu on kätevä käyttää, jos et ehdi tankata huoltopisteillä, eikä reppu myöskään putoa tielle yhtä helposti kuin juomapullo
- juo tai syö mieluiten tasaisella, helposti ajettavalla tieosuudella (ei ylä-/alamäessä)
- nauti 1–2 dl juomaa 15–20 minuutin välein ja syö niin, että saat hiilareita noin 45-60 grammaa tunnissa; huoltopisteiden suolakurkut puolestaan pitävät hyvin yllä suolatasapainoa
- pidä turvaväli riittävän pitkänä edelläsi ajaviin saattoajon aikana, ja erityisesti Velskolan mäissä huomaa, että edessäsi ajavien vauhti saattaa hyvin nopeasti ja yllättäen hidastua
- ajon "kiihkeä" alkuvaihe (eli suuren joukon enemmän tai vähemmän hermostunut ajaminen) päättyy oikeastaan vasta ensimmäisen taukopaikan jälkeen Lepsämässä, jolloin ryhmät pääsevät ajamaan pitkiä, tasaisia tieosuuksia normivauhdilla
- ryhmän kärjessä (kuten myös vetäjien takana) ajamiseen tarvitaan kuntoa, joten jos olet kuntoosi nähden hieman liian nopeassa ryhmässä, niin sinun on helpompaa ajaa taaempana
- katso eteesi (!) toisin sanoen: pidä katseesi mahdollisimman paljon edellä ajavan selän korkeudella, niin näet risteykset ja käännökset ennakolta
- älä koskaan käänny katsomaan kolareita, koska silloin voit aiheuttaa itsekin kolarin
- jos sinulle tulee teknisiä ongelmia, rengasrikko ym., niin hidasta vauhtiasi vähitellen ja siirry pois tieltä riittävän kauas pientareelle, etteivät takaasi tulevat törmää sinuun
- jos huomaat väsyväsi ja reaktioaikasi pitenee (et esim. reagoi ohjauksessasi enää yhtä nopeasti kuin aiemmin) niin alat olla vaarallinen itsellesi ja muille - siirry tällöin ryhmän perälle ja varo erityisesti takarengaskosketuksia edelläsi ajaviin pidentämällä turvaväliä ja/tai muuttamalla ajolinjaasi vähemmän törmäyksille alttiiksi (vältä ajoa kiekot lomittain jne.)
- sijoitu ryhmässäsi mieluusti sellaiseen paikkaan, jossa voit väistää edessäsi kaatuvia joko oja(a)n tai tien puolelle; varo tien puolelle väistäessäsi vastaantulevaa liikennettä
- ...äläkä "seikkaile" vastaantulevien kaistalla, vaikka jotkut uhkarohkeat niin tekisivät (etenkin ylämäkien hidastuksissa)
- ryhmän vaihtaminen ja edellä ajavien ohittaminen on helpointa taukopaikoilla; jatka siis matkaasi taukopaikalla pysähtymättä, jos haluat päästä vähimmällä vaivalla edelläsi ajavien ohitse
- Kuninkaanmäen lähestyessä ”massojen” ajaminen muuttuu jälleen hermostuneeksi, joten valitse ajolinjasi niin, ettet kaadu kaupunkialueen alkaessa reunakivetyksiin tai törmäile liikenteenjakajiin
- pidä varasi, ettet käännöksissä ”leikkaa” vierelläsi ajavien eteen tai muuten kiilaa heitä, ja varo tiemerkintöjä ja kaivonkansia, sillä ne voivat olla liukkaita etenkin sateella
- älä ohittele edelläsi ajavia viimeisten (kilo)metrien aikana uhkarohkeasti - tulosparannus on mitätön aiheuttamaasi turvallisuusriskiin verrattuna
- jos olet ensimmäistä kertaa TdH:ssa, niin ota ajosi enemmän opintomatkana: paina mieleesi reitin eri osat ja opettele voimiesi optimaalinen jakaminen seuraavaa vuotta varten
- ...sillä tärkeintä on tällä ensimmäisellä kerralla päästä maaliin – ei ambulanssilla sairaalaan
- Lyhyesti: ole hereillä, ennakoi ja ota rauhallisesti
- ...ja tärkein viimeiseksi: NAUTI AJOSTASI
![]()








Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit