MPMessutGarminGiantElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 30 / 5029

Aihe: Helsingin Polkupyöräilijöiden kuntolenkit

Threaded View

Edellinen viesti Edellinen viesti   Seuraava viesti Seuraava viesti
  1. #11
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.663
    Muutama vinkki Tour de Helsinkiin (sopivat myös muihin kuntoajoihin):

    • vaihda kokonaan uudet renkaat tai ainakin kuluneempi rengas vähemmän kuluneeseen
    • ota varasisärengas (miel. kaksi) ja paikkausvälineet mukaasi
    • …myös ensiaputarvikkeita saatat tarvita itsellesi - tai muille
    • tarkista pyöräsi tekninen toimivuus etenkin vaihteiden ja voimansiirron osalta sekä varmista ruuvien ja mutterien kireys
    • käytä muutenkin vain ns. koeteltuja ratkaisuja ajaessasi, toisin sanoen: älä tee pyörääsi tai varusteisiisi viime hetken muutoksia, joita et ole testannut aiemmin
    • reitillä on runsaasti huonokuntoista asvalttia, joten erityisen kapeat renkaat ja/tai ultrakevyet vanteet eivät ole suositeltavia
    • pidä tiukasti kiinni ohjaustangosta (ns. peukalolukko-ote), jotta yllättäen eteesi ilmestyvät kuopat, pomput tai railot eivät kaada sinua
    • älä koskaan hidasta voimakkaasti, lukkojarruta, ryntäile tai vaihda ajolinjaasi yllättäen, sillä silloin voit kaataa itsesi ohella myös muita
    • varaa mukaan riittävästi juomaa - esimerkiksi juomareppu on kätevä käyttää, jos et ehdi tankata huoltopisteillä, eikä reppu myöskään putoa tielle yhtä helposti kuin juomapullo
    • juo tai syö mieluiten tasaisella, helposti ajettavalla tieosuudella (ei ylä-/alamäessä)
    • nauti 1–2 dl juomaa 15–20 minuutin välein ja syö niin, että saat hiilareita noin 45-60 grammaa tunnissa; huoltopisteiden suolakurkut puolestaan pitävät hyvin yllä suolatasapainoa
    • pidä turvaväli riittävän pitkänä edelläsi ajaviin saattoajon aikana, ja erityisesti Velskolan mäissä huomaa, että edessäsi ajavien vauhti saattaa hyvin nopeasti ja yllättäen hidastua
    • ajon "kiihkeä" alkuvaihe (eli suuren joukon enemmän tai vähemmän hermostunut ajaminen) päättyy oikeastaan vasta ensimmäisen taukopaikan jälkeen Lepsämässä, jolloin ryhmät pääsevät ajamaan pitkiä, tasaisia tieosuuksia normivauhdilla
    • ryhmän kärjessä (kuten myös vetäjien takana) ajamiseen tarvitaan kuntoa, joten jos olet kuntoosi nähden hieman liian nopeassa ryhmässä, niin sinun on helpompaa ajaa taaempana
    • katso eteesi (!) toisin sanoen: pidä katseesi mahdollisimman paljon edellä ajavan selän korkeudella, niin näet risteykset ja käännökset ennakolta
    • älä koskaan käänny katsomaan kolareita, koska silloin voit aiheuttaa itsekin kolarin
    • jos sinulle tulee teknisiä ongelmia, rengasrikko ym., niin hidasta vauhtiasi vähitellen ja siirry pois tieltä riittävän kauas pientareelle, etteivät takaasi tulevat törmää sinuun
    • jos huomaat väsyväsi ja reaktioaikasi pitenee (et esim. reagoi ohjauksessasi enää yhtä nopeasti kuin aiemmin) niin alat olla vaarallinen itsellesi ja muille - siirry tällöin ryhmän perälle ja varo erityisesti takarengaskosketuksia edelläsi ajaviin pidentämällä turvaväliä ja/tai muuttamalla ajolinjaasi vähemmän törmäyksille alttiiksi (vältä ajoa kiekot lomittain jne.)
    • sijoitu ryhmässäsi mieluusti sellaiseen paikkaan, jossa voit väistää edessäsi kaatuvia joko oja(a)n tai tien puolelle; varo tien puolelle väistäessäsi vastaantulevaa liikennettä
    • ...äläkä "seikkaile" vastaantulevien kaistalla, vaikka jotkut uhkarohkeat niin tekisivät (etenkin ylämäkien hidastuksissa)
    • ryhmän vaihtaminen ja edellä ajavien ohittaminen on helpointa taukopaikoilla; jatka siis matkaasi taukopaikalla pysähtymättä, jos haluat päästä vähimmällä vaivalla edelläsi ajavien ohitse
    • Kuninkaanmäen lähestyessä ”massojen” ajaminen muuttuu jälleen hermostuneeksi, joten valitse ajolinjasi niin, ettet kaadu kaupunkialueen alkaessa reunakivetyksiin tai törmäile liikenteenjakajiin
    • pidä varasi, ettet käännöksissä ”leikkaa” vierelläsi ajavien eteen tai muuten kiilaa heitä, ja varo tiemerkintöjä ja kaivonkansia, sillä ne voivat olla liukkaita etenkin sateella
    • älä ohittele edelläsi ajavia viimeisten (kilo)metrien aikana uhkarohkeasti - tulosparannus on mitätön aiheuttamaasi turvallisuusriskiin verrattuna
    • jos olet ensimmäistä kertaa TdH:ssa, niin ota ajosi enemmän opintomatkana: paina mieleesi reitin eri osat ja opettele voimiesi optimaalinen jakaminen seuraavaa vuotta varten
    • ...sillä tärkeintä on tällä ensimmäisellä kerralla päästä maaliin – ei ambulanssilla sairaalaan
    • Lyhyesti: ole hereillä, ennakoi ja ota rauhallisesti
    • ...ja tärkein viimeiseksi: NAUTI AJOSTASI
    Pekka Sirkiä muokkasi tätä : 29.08.2014 at 10.57
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •