Lainaus Alkujaan tämän lähetti big4man Katso viesti
Because
a) in Vantaankoski meeting point it was promised that the group wouldn't be riding rotating paceline but apparently that was changed quickly after depart.
b) past experiences of rotating paceline in HePo group rides are terrible. People just can't do it well enough so it would be enjoyable and safe for everybody.
(a) In my experience there is either a semi-official group captain or, in the absence of such a captain, an experienced rider with a natural air of authority who, as they say, calls the shots. Since I wasn't there I dare not guess who promised what, but it is IMHO advisable to always make sure everyone has heard and understood what was agreed upon before clipping in.

(b) Apparently people *can* do it well enough to enjoy it: otherwise there wouldn't have been calls for more of the same! FWIW I, too, have had the pleasure of one such Wednesday ride last year and although I'm surely one of the most awkward group riders in the greater metropolitan region I don't think I made it all that terrible for everyone else. IMHO all it takes is someone who keeps an eye on things and who can give a few pointers if things don't roll smoothly. Therefore it is my opinion that the rotating paceline should be given a chance - perhaps large groups can be split into two based upon the riders' personal preferences?



Lainaus Alkujaan tämän lähetti jorma löhman Katso viesti
Tämä minuakin on alkanut tässä keskustelun lomassa mietittymään. Mikä om nopea vaihto ja mikä on hidas? Olisiko mahdollista kokeeksi ajaa vaikka minuutin vaihtoajalla? Se olisi vielä aika lyhyt aika, tulisi yhteensä pari minuuttia keulilla.
Kuten aimmein yritin sanoa, nopea on yhtäkuin jatkuva ja jatkuva tarkoittaa sitä ettei varsinaista "keulillaoloaikaa" käytännössä ole. Ja kun puhumme hitaasta telaketjusta, suoritetaan ensin vaihto ja sitten ollaan keulilla (ensin oikealla ja sitten vasemmalla) sovittu tai vaihtelevanpituinen aika ja sitten suoritetaan seuraava vaihto. Sillä miten pitkä se aika on ei ole merkitystä (kuten ei hinnalla G,B. Shawn kuuluisassa letkautuksessa).

Jos haluat pitää vaihtoajan minuutin pituisena, se onnistuu milloin tahansa kunhan vain itse pidät huolen että vetovuorossa ollessasi ilmoitat tai näytät vaihdot kun minuutti on kulunut. En näe mitään syytä vetää yhtä pitkään (tai vähintään yhtä pitkään) kuin edellinen vetäjä ellei itse jostain syystä halua tai katso jaksavansa. (Jos muut tämän vuoksi tuntevat joutuvansa vetämään "liikaa", voivat hekin lyhentää vetovuorojaan.) Se on aina parempi vaihtoehto kuin vastentahtoinen sinnittely tai punaiselle joutuminen.


Lainaus Alkujaan tämän lähetti JiiTee Katso viesti
Itse pidän nopeasta telaketjusta, koska siinä matka taittuu joutuisasti ja koko ajan on hermolla, eli voinee sanoa, että ajaminen aktiivista. Saa ja pitää keskittyä ajamiseen. Syke pysyy tasaisempana, koska vedot ovat lyhyitä. Myöskään hitaan telakejun vaihdon yhteydessä esiintyvää nykäystä ei tule. Ainoa kiihdytys on nopeampaan jonoon liityttäessä. Hyvässä porukassa todellinen nautinto!
Hyvässä porukassa niin, kieltämättä. Mutta se tuleeko vaihdon yhteydessä nykäystä vai ei riippuu kyllä täysin vaihtajan (eli oikeanpuolseisen jonon kärkeen siirtyvän ajajan) kokemuksesta ja taidosta - ei siitä onko telaketju nopea/jatkuva vai hidas. Hitaassakin telaketjussa vaihto on sujuvaa ja oikeanpuoleisen jonon vauhti nykimätöntä, kunhan vaihtaja muistaa ettei kiihdytä lainkaan ja että vaihdon pitääkin tuntua siltä että se kestää ikuisuuden.