Miksi ajetaan parijonossa eikä yhdessä piiiiitkässä jonossa...? Vastauksia on useampia. Tärkeimmät liittyvät kuskien turvallisuuteen. 4-8 kuskin ryhmä voi vielä ajaa yhdessä jonossa, eikä hidastuksista/kiihdytyksistä kärjessä tule vielä mainittavia ongelmia jonon peräpäässä. Sitten kun kuskeja on 12-14 tai enemmän, kärjessä ajavien hidastukset ja kiihdytykset alkavat kertautua (eli voimistua) taaksepäin edetessään. -- Kerronpa käytännön esimerkin: ajettiin kuntoajon lähdön jälkeen piiiiiiiitkässä jonossa. Kenelläkään ollut ns. turvavälejä eli kaikki ajoivat hyvin lähellä toisiaan. Jonon kärjen tuntumassa, itse asiassa ihan edessäni, tehtiin pieni jarrutus; jouduin itsekin vähän jarruttamaan ja väistämään, mutta pääsin jatkamaan ajoani normaalisti. Aloin laskea mielessäni sekunteja... 1...2...3...4...5...rits räts, kuului taaempana; pieni jarrutus oli kertautunut pitkässä jonossa niin suureksi, että kolari oli väistämätön jossain peremmällä. Toinen turvallisuuteen liittyvä seikka on, että pitkä jono on hankalampi ohittaa autolla kuin pienet tiiviit ryhmät (jotka vielä ovat niin etäällä toisistaan, että autot mahtuvat niiden väliin, jos tulee vastaantulijoita).