HephaElectrobikeFillariGiant
Sivu 28 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 18 26 27 28 29 30 38 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 811 - 840 / 1826

Aihe: 1x10

  1. #811
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Olisko bb30-versiot toimineet, se loch nessin hirviön kaltainen mysteeri on
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  2. #812
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Ilmeisestikin tällä saisi pressfit-keskiöön gxp-kammet: http://www.chainreactioncycles.com/m...t/rp-prod71306
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  3. #813
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    705
    Eikö toi BB30 ole taas paksumpi kuin bb92? Akselin halkaisija oli hyvä, mut muutaman millin liian lyhyt. Menee varmaan nätisti esim. Hollowtech 2 laakerin kanssa.

  4. #814
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Öö.. Hollowtech-laakeria ei kait voi laittaa vaikka akselin halkaisija on sama kuin gxp (24mm?), koska mikään ei silloin pidä niitä kampia paikallaan. Siinä on pakko olla se non-drivepuolen tähtikorkki ettei lähde kammet vaeltamaan
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  5. #815
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    705

    1x10

    Eli idiootille tuli selväksi, että Sramin kammille on omat BB:t? ja noita ei voi käyttää ristiin, toisin kuin vaihteita.. sellainen GXP laakeri mulla onkin bsa kierteelliselle keskiölle. Näin jälkiviisana tuli ajatus, että oiskohan tuo toiminut paremmin Sramin pressfit laakerilla?
    toripolliisi muokkasi tätä : 12.08.2014 at 21.01 Syy: lis

  6. #816
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    1x10

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Öö.. Hollowtech-laakeria ei kait voi laittaa vaikka akselin halkaisija on sama kuin gxp (24mm?), koska mikään ei silloin pidä niitä kampia paikallaan. Siinä on pakko olla se non-drivepuolen tähtikorkki ettei lähde kammet vaeltamaan
    Öö... Eikös sekä Hollowtech- että GXP-kammissa se vasemman puolen kiristys/ulosvetomutteri kierry akselin sisäpintaan? Ei laakeri liity kampien kiristykseen mitenkään.

    Mutta en silti sekoittaisi Hollowtechiä ja GXP:tä. Muistaakseni standardit on sen verran erilaiset että yhteensopivuusongelmaa tulee jompaan kumpaan suuntaan.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti toripolliisi
    Eli idiootille tuli selväksi, että Sramin kammille on omat BB:t? sellainen mulla onkin bsa kierteelliselle keskiölle. Näin jälkiviisana tuli ajatus, että oiskohan tuo toiminut paremmin Sramin pressfit laakerilla?
    Shimanon kierteellinen keskiö on Hollowtech II, SRAM:n kierteellinen on GXP ja ne on rakenteeltaan melko lähellä toisiaan. Press-fittejä on sitten ainakin BB30 ja BB92, joista BB92-keskiömuhviin on olemassa SRAM:n valmistamat pressfit-laakerikupit joihin sopii GXP-keskiölle tarkoitetut kammet.

    Sittenhän on vielä Campalla omansa ja pienemmillä valmistajilla lisää variaatioita, mutta en hämmennä enempää kun en ymmärrä niistä mitään.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  7. #817
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Öö... Eikös sekä Hollowtech- että GXP-kammissa se vasemman puolen kiristys/ulosvetomutteri kierry akselin sisäpintaan? Ei laakeri liity kampien kiristykseen mitenkään.
    Kiristyy, ja ei liitykään, mutta kampien kiristys ja niiden paikallaan pysyminen on nähdäkseni kaksi eri juttua. Vaikka gxp-kammet olisi kuinka kireällä kammenpultin puolesta, niin Ht II -laakerissa ne ei kai pysyisi paikallaan, kun puuttuu se tähtikorkki, joka niittaa ne kammet oikealle paikalleen. Ei ole insinöörin koulutusta mutta näin olen päätellyt, saa kumota! Miksi gxp-kammissa on se nondrivepuolen korkki josta kammen akselin koloset tulee läpi?
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  8. #818
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    142
    Gxp kampien akselin sivusuunta lukittuu non-drive puolen laakeria vasten. Akselin non-drive puolen pää liukuu laakerin läpi vain akselissa olevaan olakkeeseen saakka, ruuvilla sitten kiristetään. Vasemman puolen laakerin sisäkehä jää siis kammen ja akselissa olevan "olakkeen" väliin.

    HTII kammissa tähtiruuvilla kiristetään kammet laakereita vasten, vähän kuten ohjainlaakeri. Sitten vasemman puolen kammessa olevilla ruuveilla lukitaan kampi akseliin(vrt stemmi).

  9. #819
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    433
    Muistaakseni joskus koitin sramin kampia shimanon laakeriin , olin mittaavinai olevan samankokoiset ja kuitenkin oli klappia .
    Tarkemmin tutkittuani huomasin että rattaiden puolella oli hieman isompi reikä siis laakerissa , eli sramin akselissa on vissiin olake , ja shimanon akseli on tasavahva ainakin truvativ .
    Vai puhutaanko eri asiasta .
    jame1967 muokkasi tätä : 13.08.2014 at 06.02

  10. #820
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Tää menee nyt niin mielenkiintoiseksi että vaikenen kuin vapaamuuraaja
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  11. #821
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.705
    GXP ja HT2 kampien akselit ovat eri kokoisia halkaisijaltaan. GXP taisi olla toisesta reunastaan 22mm ja toisesta 24mm kun HT2 on tasaiset 24mm.

  12. #822
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.705
    Itse aiheeseen. Harmittaa kun XT Shadow+ vaihtajan saamisessa kestää. Superstarin n/w 32T -ratas on jo hallussa, samoin kuin OneUp Componentsin Rad Cage ja 42T-ratas.

  13. #823
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    705
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Tää menee nyt niin mielenkiintoiseksi että vaikenen kuin vapaamuuraaja
    Jätkältä on tipahdellu loistavia päivityksiä viime aikoina, saa repeillä näiden muiden vakavien päivitysten lomassa .. Mä yritän hyötykäyttää kaikkia mun osia, joten välillä tulee vastaan tälläisia keveitä ongelmatilanteita Tänään pitäis tilata tuo 32t N/W ratas vielä tuohon pyörään niin avot.

    Yks kysymys vielä aiheeseen, että eipä sovi ketjunohjainkaan nykyiseen setuppiin. Pienimmällä vaihteella/isoin takarattaalla ottaa jo kunnolla kiinni ohjaimeen. Ohjain on "direct mount" kiinnityksellä suoraan runkoon, joten siinäpä ei ole säätöjä kuin ylös ja alas päin. Syvyssuunnassa se on siinä mihin pultit sen kiristää. Toisaalta mitäpä tolla ohjurilla tekee ku käyttöön tulee N/W ratas. Aika paljon tulee myös vääntöä ketjulle kun se on pienimmällä vaihteella, mut kuuluu vissiin asiaan ku eihän noita kampia voi millään säätää ku pressfit laakeri, joten eiköhän tuo oikein toimi ku saan polkimet paikoillee ja heitä testilenkin. Ainakin edellisellä testiajolla kaikki muu toimi paitsi oli tuota klapia kammissa. Laitan kuvan jos koen, että asiassa on vielä jotain ongelmaa.

  14. #824
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    vrk
    Viestit
    487
    Saakohan sram press-fit gxp keskiöllä varustettuun pyörään millään kiinni tuollaista ISG 05 adapteria? Pyöränä canjonin spectral. Laittasvat suoraan tuollaset systeemit tehtaalla niin ei tarviis miettiä..

  15. #825
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    499
    Olisi kiva syksymmällä harrastaa polku kruisailua Dh pyörällä. Ajattelin että voisin laittaa 30t N/W rattaan ja taakse 11-36 pakan. Vaihtajaksi varmaan virveli tehtaan ZEE. Mitä mieltä välityksistä, loppuuko heti kesken? En tän vuotisten ajomäärien perusteella ole mikään betonireisi eli kevyillekkin välityksille on tarvetta.
    Gravity, what a heartless bitch.

  16. #826
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Kyllä tuollakin setillä Nomadin sai metsässä kulkemaan, mutta 40trex + 16 ja eteen 32 toimii vielä paremmin.

  17. #827
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    223
    Ei meinaa ketjut pysyä joten ohjuri pitää hommata. Millaisia ohjureita olette käyttäneet bashringin kanssa ja joutuuko rinkulalle tekemään lovea jotta mahtuu?
    Toinen kysymys että onko joku tehnyt direct mount-kiinnitystä itse? Tuntuu tyhmältä maksaa yli 70€ kun ohjurin ilman kiinnikettä saa parilla kympillä. Lattaraudasta tms. saanee tehtyä kiinnikkeen aika helpolla.

  18. #828
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    860
    Onkos noista 10x takapakan erimerkkisitä 42T rattaista ollut jotain testiä tai edes laajempaa mututuntumaa kenelläkään? Itsellä pyörinyt OneUpin 42T, mutta tuonkin jälkeen on tullut jos jonkinmoista verokkia markkinoille.
    The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji

  19. #829
    Jos pyörässä on tuollainen eturattaisto.

    Niin voiko siitä rakentaa 1x10 systeemin tällä rattaalla http://www.hi5bikes.fi/~ydKxx0000001...F-RRSNNW104X32 tarvitsenko muita osia?

  20. #830
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Kunhan rattaanpultit ovat riittävän lyhyet, niin kyllä.

  21. #831
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    264
    Tarviiko ketjulle tehdä mitään muutoksella 24/38&11/36 -> 32&11/42?

  22. #832
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hub Katso viesti
    Tarviiko ketjulle tehdä mitään muutoksella 24/38&11/36 -> 32&11/42?
    Kun takanapa pysyy yhtä kaukana keskiöstä, ketjun pituuden muutos riippuu isoimpien rattaiden hampaiden määrästä. Vanhassa 38+36=74, uudessa 32+42=74. Ei tarvitse uutta eikä vanhaa tarvitse lyhentää.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  23. #833
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    264
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Kun takanapa pysyy yhtä kaukana keskiöstä, ketjun pituuden muutos riippuu isoimpien rattaiden hampaiden määrästä. Vanhassa 38+36=74, uudessa 32+42=74. Ei tarvitse uutta eikä vanhaa tarvitse lyhentää.
    Kiitokset tiedosta. Paljonko voi olla eroa alkuperäiseen, jotta tarvitsee uuden ketjun tai lyhennyksen? Jos laajennus olisi ollut 40?

  24. #834
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    145
    Nyt sain hommattua pari linkkiä lisää ketjua, ja sain laajennusrattaan pelaamaan. Eli syystä tai toisesta mediumhäkki vaati 2 linkkiä pitemmän ketjun kuin pitkähäkkinen vaihtaja. Kaippa tuon mediumhäkin liikerata eteenpäin on rajoittuneempi.

    Ei oo ketjutkaan tippunu Superstarin narrow/wide eturattaalta. Fillari toiminu moiteetta taas pariviikkoo. Mitähän seuraavaksi "korjais".

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KnuutV Katso viesti
    Vaihtajan häkki osui laajennusrattaaseen vaihtaessa -> ruuvasin B-ruuvia kiinni päin, jolloin kai ketjun pituus ja vaihtajanhäkin liikevara tuli vastaan (uusi ketju jota ei ollut lyhennetty, ehkä 112 linkkiä).

    Oheinen kuva näyttää pienen vaurion, jonka vaihtajanhäkin liikeradanrajoitinruuvi teki vaihtajan runkoon.
    *kuva pois*
    KnuutV muokkasi tätä : 24.08.2014 at 20.12 Syy: lisäys

  25. #835
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    1x10

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hub Katso viesti
    Kiitokset tiedosta. Paljonko voi olla eroa alkuperäiseen, jotta tarvitsee uuden ketjun tai lyhennyksen? Jos laajennus olisi ollut 40?
    Riippuu tietysti sen alkuperäisen ketjun pituudesta. Rattaiden hampaiden määrä on suoraan verrannollinen linkkien määrään. Jos takana isoin ratas on 42 piikkinen ja ketjun pituus takavaihtajan liikeradan perusteella ihannemitassa, isointa takaratasta 40 piikkiseen vaihtamalla voi ketjusta ottaa kaksi linkkiä pois. Mutta eipä niistä kahdesta linkistä mitään haittaakaan ole, lisäksi ne antaa mahdollisuuden vaihtaa eteen 2 piikkiä isomman rattaan jos sellaista tuntee tarvitsevansa.

    Kuten KnuutV tuossa kirjoitti, se ketjun "ihannemitta" voi muuttua jos takavaihtaja vaihtuu.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  26. #836
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702

    1x10

    En ole saanut takavaihtajan säätöjä kohdilleen vai mikä on?
    1x10 edessä 30-narrowWide takana takana 42 e'therteen extended range cog, Xt 11-36 pakka josta poistin 15-lehdykäisen.
    Päivällä kävin lenkillä ja vaihteet toimivat kohtuullisesti l. pientä sirpatusta. 11-lehdykäiselle ei mennyt ja kerran hyppäsi yli.

    Iltapäivällä aloitin alusta asti takavaihtajan säädöt ja asensin uuden ketjun. Sain kaikki muut vaihteet pelaamaan hyvin, mutta nyt lyö tyhjää 42-lehdykäisellä. Ei kuitenkaan muilla. B-ruuvilla lähentäminen ei auttanut. Olisiko kellään helppoa konstia miten saa pelaamaan. Videoitakin olisi kunhan saan ladattua nettiin joskus...
    Takavaihtajan on XT deore sen omalla vaihtajalla.

    Vai olisko kyseessä ketjulinjan ongelma?
    Jake_Kona muokkasi tätä : 30.08.2014 at 23.35
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  27. #837
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    lyö tyhjää? kuulostaa että vapaaratas on paskana jos ketju ei hypi.

  28. #838
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Kun ei hypi millään muulla vaihteella vaikka kuinka runttaa.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  29. #839
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Entäs sitten? Jos lyö tyhjää ja ketju ei hypi, vapaaratas falskaa.

  30. #840
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Mikä vapaaratas falskaa vain yhden takarattaan osalta? Eli mielestäni silloin syynä on ketjun hyppäys. Kysynkin, että mikähän sen voisi aiheuttaa. Ettei mene inttämiseksi.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •