Paljonkohan noille alumiinipulteille olisi sopivasti, orgis-simpat oon vetäny 13-14nm:iin. Ja ruuvilukitetta väliin
Paljonkohan noille alumiinipulteille olisi sopivasti, orgis-simpat oon vetäny 13-14nm:iin. Ja ruuvilukitetta väliin
- Heavy Metal will never die!! -
Canyon Endurace CF custom
Kyllähän se kotimaisen kivijalan tukeminen on tässä tilanteessa ihan järkevää.
Mihin ketjunkatkaisinta tarvitaan? Jotkut pitää sitä lenkillä mukana, miksi?
Ootko tosissasi? Ketju katkeaa joskus kun:
-menee joku keppi tms. Ketjun ja rattaiden väliin
-kuski tekee vaihtovirheen ja polkaisee rajusti samalla esim. Ylämäkeen
+10 muuta syytä ja niiden yhdistelmää
ei mullakaan ole mennyt kuin kerran ketju maastossa ja kerran maantiellä poikki kahdenkymmenen vuoden aikana, mutta lenkkikavereilta useita kertoja. Ilman ketjunkatkaisijaa ois mennyt kävelyksi tai taksikyydiksi kotiin. Halpa ja kevyt työkalu pitää mukana. On mulla pinna-avainkin aina mukana ja sitäkin on muutaman kerran tarvittu.
Mikä sulla on nyt tässä ongelmana? Jos itse et koe tarvitsevasi ketjunkatkaisijaa mukaan lenkille niin älä ota mutta tuskin se on sulta pois jos joku muu sitä kuskaa mukanaan. Ei se sen takia ole että ketjut menisi jatkuvasti poikki mutta sen kerran kun menee ja sattuu olemaan hyvinkin kaukana kotoa on ihan mukava saada ne ketjut jotenkin kuosiin että pääsee polkemaan himaan. Jos satut yhtään seuraamaan maatiepyöräilyä niin ei ole ollenkaan tavatonta että ketjut joskus katkeaa.
Kun heti startissa vetää lipat niin loppumatka on pelkkää nautintoa.
Itsellä ketju on katkennut aina noista pikaliittimistä kun tuppaavat aukemaan kesken matkan tms. Ei esim. ketjun katkaisija/liittäjällä nirhatuista tapeista. Sedällänikin sattui tänään katkeamaan 7-ketju pikaliittimestä.
Ainoa poikkeus oli se kun maantiepyörässä oli Shimano Ultegra cn-6700 -ketju josta linkit alkoivat pikkuhiljaa haurastua ja lopulta ketju katkesi kokonaan. Täytyi sitten potkupyöräillä lähimpään citymarkettiin ostamaan ketjunkatkaisija ja taas matka jatkui. Kyseisessä ketjussa on nyt jo kolme irti käytettyä tappia ja ainakin vielä toimii.
Ja vaikka sen kyllä selvästi näkeekin että ketjua katkaistaessa tapista, tai sieltä jostain, irtoaa sellainen pyöreä metallipala mutta silti liitos tuntuu riittävän lujalta ja pinnit ei ole lähteny luistamaan ketjusta irti.
Arkipyöräkrossarissa kulkee aina kevyt ketjunkatkaisija, pinna-avain ja paikkausvälineet. Väliin on ollut omaa tarvetta, väliin on voinut auttaa toista - tosin harvoiksi jääneet tapaukset kaikkiaan. Maantiepyörässä vain paikkausvälineet, muutaman kerran niitäkin on tarvittu.
Tien päällä ongelmiin joutuneelta kysyessä useimmin saa vastauksen, olen soittanut jo apua, pian joku tulee hakemaan.
Konstit on monet, sano...
Pitkän linjan Lapin vaeltajana periaatteella jotta aina omin avuin kotia.
I väntan på ännu dåligare tidet
Jos pieni ketjutyökalu on liikaa siellä taskun pohjalla niin sitten sille ei voi mitään. Kukin tavallaan ja mulle loppupelissä ihan sama mitä porukoilla on lenkillä mukana.
Kämmenet puutuu ajaessa. Pitäiskö lähteä lyhentämään vai pidentämään stemmiä (jos muut mitat pysyy samoina)?
Eiköhän muotipoliisi-asioissa päde sama kuin työmatkatemmon sääntöjen tulkinnassa, eli jos täytyy kysyä niin olet todennäköisesti hävinnyt.
Sellaista tässä ihmettelin että miksi noissa kampiseteissä sanotaan monellekko vaihteelle se on tarkoitettu, eikö ne ole kuitenkin ihan samanlaisia rattailtaan oli se sitten 9 tai 11 vaihteelle?
Esim tämä. http://www.bike24.com/1.php?content=...;product=89142
Eikö tuo sitten muka ole yhteensopiva 2x10 vaihteiston kanssa?
Mitkä on narrow ketjut?
lis: 2x11 tarkoittaa kampisetin yhteydessä luultavasti sitä että mukana tulee 11 speed ketjuille ja takapakalle tarkoitetut rattaat.
30T
No muotoillaan se näin että eikö tuollainen 2x11 kampisarja toimi kuitenkin ihan ok 2x10 vaihteiden kanssa 10 ketjulla?
Jos 2x11 kammissa on kiinni 11 rattaat, jotka ovat ohuemmat kuin 10 ja 9 rattaat, silloin toiminta 10 ketjulla ei ole ok koska kejulla on tilaa liikkua sivuttaissuuntaisesti. Ketju ei kohdistu takapakalle niin kuin sen pitäisi.
30T
Joo siltä se vaikuttaa mitä netin syövereistä kaivelin, ilmeisesti jollakin tuollainen yhdistelmä kuitenkin toiminut/toimii.
Oon siinä käsityksessä että noiden ketjujen sisämitta on sama mutta ulkomitassa eroa
Gravity, what a heartless bitch.
Mulla maasturissa ilmeisesti "e-type" kiinnikkeinen XTR etuvaihtaja. Jos revin vaihtajan mäkeen siitä, ja irroitan ko kiinnikkeen keskiöstä, tarviiko siihen tilalle jotain shimmiä vai kiristetäänkö kylmästi keskiön muhvit vain paikoilleen vaikka se vaihtajankorvake uupuukin välistä?
Jos on laiska, vaihtajan ilmeisesti voi repiä irti tuosta kiinnikkeestä ja jättää sen kiinnikkeen kylmästi vain paikoilleen keskiöön niin ei tarvii purkaa sitä sit ollenkaan? Tässä toki tullee takkiin jokusen kymmentä grammaa sen kiinnikkeen painosta mutta tosiaan jos on laiska?
Disclaimer: En ole siis katsonut mistään ohjeista tai räjäytyskuvista tms vielä että mihin väliin se ko kiinnike edes tulee. Oletan että se on siellä jossain siten että tarvii irroittaa kammet että sen saa irti sieltä.
^laita sellainen 2,5mm shimmi kiinnikkeen tilalle. Kai sulla miljoonalaatikossa niitä on?
Eipä taida olla. Vaikka mitä romua on, mutta tuommosia ei taida olla. Vai onko ko shimmien halkaisija sama mitä Campagnolon Ultra-Torque kampiin tungettavat shimmit (joilla korvataan siis Campyn wavewasher)? Niitä olis kyllä ehkä jopa 2.5mm edestä vielä jemmassa.
Edit: Hmmm... Tuli mieleen että Dremelillähän saisi kätevän shimmin sinne. Katkaisulaikalla vain se korvake poikki niin alhaalta mitä saa ja jättää sen jämän sinne shimmiksi?
Ei sillä ole väliä minkä merkkisestä keskiöstä se prikka on, mutta tuon dremelöinnin vaivalla vaihtaa 6 keskiöö ja pitää ruokatunnin välissä.
Kirjanmerkit