"Gravel Grinding" -fillarit

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. Petter said:
    Stavanger on oikein toimiva peli yleiskäyttöiseksi maantie/cx/gg/mitä nyt keksiikään-kulkupeliksi. Rengastilaa ainakin riittää ja mutu-tuntumalla paino on kohtuullinen. Geometria on kohtuu pitkä, eli kannattaa koeajaa jos mahdollista. Pelagolla taisi olla melkein kaikki koot koeajettavissa. Oman ajopelin kasasin runkosetin pohjalle 1x9 kokoonpanoon miljoonalaatikon sisältöä hyödyntäen, jolloin budjetti jäi reilusti valmistajan tarjoamaa kokoonpanoa pienemmäksi. Lokarit ja ohjainlaakerin otin Pelagolta. Jokusen tuhannen kilometrin perusteella olen erittäin tyytyväinen runkovalintaan ja liikkeen palveluun.
     
  2. Käyttäjän 'rjrm' Avatar

    rjrm said:
    Oletteko perehtyneet saisiko Pelagoon triplakammet?
     
  3. Käyttäjän 'Jami2003' Avatar

    Jami2003 said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Petter Katso viesti
    Stavanger on oikein toimiva peli yleiskäyttöiseksi maantie/cx/gg/mitä nyt keksiikään-kulkupeliksi. Rengastilaa ainakin riittää ja mutu-tuntumalla paino on kohtuullinen. Geometria on kohtuu pitkä, eli kannattaa koeajaa jos mahdollista. Pelagolla taisi olla melkein kaikki koot koeajettavissa. Oman ajopelin kasasin runkosetin pohjalle 1x9 kokoonpanoon miljoonalaatikon sisältöä hyödyntäen, jolloin budjetti jäi reilusti valmistajan tarjoamaa kokoonpanoa pienemmäksi. Lokarit ja ohjainlaakerin otin Pelagolta. Jokusen tuhannen kilometrin perusteella olen erittäin tyytyväinen runkovalintaan ja liikkeen palveluun.
    Kiitti tiedoista.

    Joo ajattelin joskus etelässä käydessä käydä liikkeessä kokeilemassa oikeaa kokoa.
     
  4. Käyttäjän 'rjrm' Avatar

    rjrm said:
    Painava paketti se oli valmiina lokarien kanssa. Terästä kun runkokin on. Koeajoin 59-kokoa ja se punnittiinkin. Olisko ollut 14-15kg...
     
  5. Käyttäjän 'mehukatti' Avatar

    mehukatti said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Painava paketti se oli valmiina lokarien kanssa. Terästä kun runkokin on. Koeajoin 59-kokoa ja se punnittiinkin. Olisko ollut 14-15kg...
    Lol! Eihän tällanen pyörä nyt yli 9kg sais painaa. Alamäkipyörät painaa nykyään tuon 14-15kg.
     
  6. Käyttäjän 'rjrm' Avatar

    rjrm said:
    Ai teräksinen pyörä, jossa on lokarit ja leveät renkaat. Ei sitten. Minusta se pyörä oli hyvä. Voisin ostaa jos minulla ei olisi jo lähes vastaavaa.
     
  7. Käyttäjän 'Jami2003' Avatar

    Jami2003 said:
    Mulla on jo kaksi kuitupyörää jotka painaa yksinumeroisia kiloja. Tässä on vähän muuta hakusessa, muuten laittaisin tämänkin (jos nyt edes jotain hankin) kuitua. Tosin 14-15 kg kuulostaa paljolta. Kona rove painaa mainosten mukaan 11 kg, tosin ilman lokareita, eikä se ole edes kai mikään kevyt teräs pyörä.
     
  8. Petter said:
    Voin punnita Stavangerini huomenissa, mutta epäilen vahvasti tota 14-15 kg. Oma 160 mm joustoinen täpäri tuntuu käsissä ihan eri luokan mötköltä Pelagon tuotokseen verrattuna, ja painaa silti "vain" hitusen päälle 14 kg. Rakentaessa tähtäimessä oli ihan muu kuin keveys. Läskipyöräkin on alle 15 kg, taiwanilaista tusinaterästä eikä kuituosista tietoakaan.
     
  9. Käyttäjän 'twentyniner' Avatar

    twentyniner said:
    Itselläni on ollut nyt kuukauden ajossa tuo sirompi Sibbo. Perussettiä: 105:set, Thomson ja Hope Pro2 Evo+OpenPro. Eihän tuo mikään keijukainen ole, mutta kuten edellä todettiin, valinta kysymyksiä


    Varsin tyytyväinen olen valintaan , työmatkoja lähinnä 365 tuolla ajellaan ja kevyemmällä pelillä on sitten entistä mukavampi viettää aurinkoiset päivät maantiellä .
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍
     
  10. Avokid said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Painava paketti se oli valmiina lokarien kanssa. Terästä kun runkokin on. Koeajoin 59-kokoa ja se punnittiinkin. Olisko ollut 14-15kg...
    Näissä pitää muistaa, että tuossa pelagossa on alumiiniset lokarit, todennäköisesti painavat renkaat ja 59 runkokoko on iso. Mainoksissa olevat runkojen painothan ovat yleensä 52-54cm kokoja. Teräksinen runko tuskin tuo puolta kiloakaan painoeroa alumiiniseen verrattuna.
    Stavangerissa näyttäisi olevan ainakin kiekot aika halvat tuollaiseen pyörään, tuskin kovin kevyetkään. Muutenkaan Stavangerissa keveys ei ole tainnut olla kovin iso suunnittelukriteeri. Mutta en nyt tiedä pitäisikö ollakaan. Parilla kilolla ei ole mitään väliä pyörän painossa jos sillä ei kisata.

    Sibboa kävin kokeilemassa alkukesästä ja se tuntui kyllä kivalta, mutta ei pysty perustelemaan sellaista tai Stavangeria kun oma Caadx on vielä aivan hyvässä kunnossa.

    Mutta aiheeseen: viime viikolla löysin torilta edullisesti uudet Rocket ronit, joten loppuviikosta pitäisi lähteä kokeilemaan tosissaan miltä tuo Caadx tuntuu kunnon nappularenkailla sorateillä. Contin cyclocross speedit ovat palvelleet hyvin, mutta takarengas on kulunut sileeksi ja ajattelin nyt toiseen kiekkosettiin laittaa kunnon offroad-gummit. Ensi vuonna on tavoitteena ajella Jämin 84km kisa tuolla.
     
  11. Ulkorengas said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Avokid Katso viesti
    Parilla kilolla ei ole mitään väliä pyörän painossa jos sillä ei kisata.
    Uusimmassa Fillari-lehdessä oli juttua aerodynamiikasta. Se ainakin kannattaa lukaista, kun miettii pyörän painon merkitystä suorituskykyyn.
     
  12. Avokid said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Uusimmassa Fillari-lehdessä oli juttua aerodynamiikasta. Se ainakin kannattaa lukaista, kun miettii pyörän painon merkitystä suorituskykyyn.
    Luin tossa kesälukemisena tämän http://www.amazon.com/Cycling-Scienc.../dp/0226924130 ja kyllä siitä jäi aika selvästi sama mielikuva mikä oli jo aikaisemminkin jossain määrin muotoutunut omissa laskelmissa. Etenkin Suomessa, jossa nousuja on aika vähän, ei parilla kilolla ole merkitystä. Aerodynamiikalla onkin sitten jo paljon enemmän jos ajetaan kovaa.

    Toinen asia sitten on, että onko sillä aerodynamiikallakaan nyt sit merkitystä jos ajaa omaksi ilokseen. Niin kauan kuin pysyy kuitenkin muiden vauhdissa.
     
  13. Käyttäjän 'twentyniner' Avatar

    twentyniner said:
    Itse olen ainakin huomioinut Sibbolla ja maantiekumeilla (25mm Contin 4000S) ajaessa, että kulkee siinä missä 2.5kg kevyempi maantiepyöränikin. Ainoastaan kiihdytykset hiukan "normaaleja" painavemmilla keikoilla tuntuu jaloissa, tasaisella kun jalat käy ja pyöritys rullaa, ei juurikaan eroa.

    Racing Ralfeilla hiekalla Sibbo tuntuu hyvältä, pitäisi hankkia " läskit" kumit ja kokeilla myös niillä.

    Mitä tulee hankinnan perusteluun, ostin 6 kk sitten Kinesiksen Pro6 :sen runkosetin tähän käyttöön, en tuntenut pistosta sydämessä siirtäessäni osia Sibboon
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍
     
  14. Shimaani said:
    Tänään koeponnasin Stragglerin ja ei-lainkaan-pöhkönpi. Vähän samalta tuntui kuin Cross-check mutta kuitenkin hiukan erilaiselta. Ja paljon erilaiselta kuin nyt katossa roikkuva Pureblood:in raami josta palikat siirtyi. Straggleriin mahtuu 42mm kumit lokarien kera. :wow:
     
  15. Käyttäjän 'fob' Avatar

    fob said:
    Mikä on purebloodin ja stragglerin suurin ero? Mahtaisiko Straggleriin 50 mm maantiekumi ilman lokareita?
    Eilen kävin itse kaahailemassa sepelipintaisella soratiellä eikä 50 mm rengas tuntunut yhtään liian isolta.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...
     
  16. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    Onkos joku punninnu, mitä sellanen Sibbon runko painaa? Yksivaihdeyhteensopivalle grinderirungolle olis käyttöä. Genesiksen Day One 853:seen melkein tänään jo sorruin, kun olisi ollut vähän suositushintaa edullisemmin tarjolla, mutta pyysiin myyjää käyttämään rungon vaa'an kautta. 54-senttinen runko 2,35 kg. En meinannut uskoa, mutta niin se kuulemma oli eikä tullut kauppoja. Cen-normien älyvapaat jäykkyysvaatimukset taitaa tehdä noille nykylevariteräsrungoille sen, että ihan sama, minkä putkisetin tarra rungossa on, painoa on kuitenkin aina yhtä paljon.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  17. Käyttäjän 'twentyniner' Avatar

    twentyniner said:
    Eipä tullut punnittua, näppituntumalla jossain 2-2.5kg välillä ja keulan kanssa oikea ankkuri kevyttä hiilaria tekisi mieli , mutta ei oikein ole sopivaa tullut vastaan. Tahtoo olla kaikki "sopivat" tapered putkella varustettuja.
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍
     
  18. Käyttäjän 'Marsusram' Avatar

    Marsusram said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    .. Kona rove painaa mainosten mukaan 11 kg, tosin ilman lokareita, eikä se ole edes kai mikään kevyt teräs pyörä.
    Onkohan alumiinirove terästä kevyempi muuten kuin kukkarolle.
    Tuskin mitään kevennysosia saa halvalla, mutta onkohan toimiva kommuutteri?
    Tuohon hintaan luulisi menevän budjetti/satunnais gg-pyörästä.
     
  19. Avokid said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Mulla on jo kaksi kuitupyörää jotka painaa yksinumeroisia kiloja. Tässä on vähän muuta hakusessa, muuten laittaisin tämänkin (jos nyt edes jotain hankin) kuitua. Tosin 14-15 kg kuulostaa paljolta. Kona rove painaa mainosten mukaan 11 kg, tosin ilman lokareita, eikä se ole edes kai mikään kevyt teräs pyörä.
    Mulla on teräksinen Surly Trollin maasturi jossa on nippeleitä ja vaikka mitä ylimääräisiä osia verrattuna maantiepyörään rungolla jonka paino on noin 2.4kg + keula kilon. Silti siitä rakensi noin 11kg kulkineen 2.25" 650B maastorenkailla ja pomminkestävillä vanteilla.
    Onko kukaan kysynyt Sibbon painoa Pelagolta?
     
  20. Petter said:
    Vaaka valehteli mun Stavangerin painoksi 12,4 kg polkimien ja lokareiden kanssa. Hieman enemmän kuin odotin, muttei missään nimessä paha

    Miljoonalaatikosta ja tarjouksista kasattu, eli kahta saman osasarjan osaa ei varmaan löydy. 1x9 Simpan Alivio kammilla ja 38 piikkisellä RF N/W:lla. Deore takavaihtaja vm. 2004, puolen kilon piikkiflätit polkimina, maastostemmi, On-Onen Midge tankona, maastokiekot, Schwalben CX Comp vaijerilla renkaina, BB7 maastoversiot jarruina, 11-36 Deore takapakka(oli sittenkin kaksi saman sarjan osaa), jne... Rahaa laittamalla tosta saisi pois varmaan parisen kiloa ilman superhipoilua.

    Edit: Punnituksessa paljastui myös että kuskista on lähteny kuukaudessa reilut kolme kiloa. Halpoja grammoja verrattuna ajopelin keventämiseen 😀
    Petter muokkasi tätä : 05.08.2014 at 09.49
     
  21. Käyttäjän 'twentyniner' Avatar

    twentyniner said:
    Nyt on Petter oikealla polulla , minäkin voin hyvällä omalla tunnolla myöntää, että voisin pudottaa omaa painoa yhden kompliitin Sibbon verran
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍
     
  22. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    Kuskista lähteneet kilot vaan vaikuttaa harmittavan vähän hyrrän ajo-ominaisuuksiin

    Rungon paino ei niinkään kiinnosta sen takia, että tuleeko fillarista painava vai ei, vaan sen takia, että miltä runko tuntuu ajossa. Jos 54-senttisessä 853-putkisessa krossarirungossa on niin paksuseinämäiset putket, että sen paino on melkein 2,5 kiloa, ei ole teräksen "zingistä" paljoa jäljellä. Ja sitten kommentoidaan kilpaa foorumeilla siitä kuinka alumiini- ja teräsrungoilla ei oo muuta eroa kuin, että teräs on painavampaa . Toki maastoisemmissa olosuhteissa ajellessa pyörän kokonaispainollakin on aika paljonkin väliä pyörän käsiteltävyyteen.
    stenu muokkasi tätä : 05.08.2014 at 10.33
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  23. Käyttäjän 'twentyniner' Avatar

    twentyniner said:
    Kyllä Sibbon yläputkesta snadi zing lähtee, mutta maali on hiukan paksumpi ja selkeästi vaimentaa tuota. Vertailukohtana tällä hetkellä Sir9, josta lähtee selkeästi "kirkkaampi" zing

    Oma mielipiteeni on Sibbosta positiivinen, mutta ei siinä semmoista vaude-efektiä ole. Selkeästi eniten teräspyöristäni sitä on ollut ekassa 29erissa yli 10v. sitten, Bambala 853:sta.
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍
     
  24. ojn said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Onkos joku punninnu, mitä sellanen Sibbon runko painaa? Yksivaihdeyhteensopivalle grinderirungolle olis käyttöä. Genesiksen Day One 853:seen melkein tänään jo sorruin, kun olisi ollut vähän suositushintaa edullisemmin tarjolla, mutta pyysiin myyjää käyttämään rungon vaa'an kautta. 54-senttinen runko 2,35 kg. En meinannut uskoa, mutta niin se kuulemma oli eikä tullut kauppoja. Cen-normien älyvapaat jäykkyysvaatimukset taitaa tehdä noille nykylevariteräsrungoille sen, että ihan sama, minkä putkisetin tarra rungossa on, painoa on kuitenkin aina yhtä paljon.
    Mulla pitäisi olla 56-kokoisesta Sibbosta rungon paino ylhäällä. Tarkistan sen myöhemmin. Koko pyörän painoksi jäi karvan alle 11kg. Suginon OX601D kammet, vaihteet Campan Centauria, jarrut Avidin BB7 Road S ja kiekot Novatec 711/712SB / Pacentin CL25. Tolppa ja stemmi Thomsonia ja jakkarana painavahko Brooksin C17.

    Tyytyväinen olen minäkin pyörään ollut. Hiilarikeulaa tuohon itsekin vähän katselin, mutta kuten twentyniner totesi niin vaihtoehtoja ei kovin paljoa ole. Ritcheyltä on tulossa kevyt non-tapered hiilarikeulta, mutta lienee arvokas kun joskus tulee myyntiin. Bike24:llä on halvahkoa Quantec-merkkistä hiilarikeulaa alumiinisella ruotoputkella, mutta painoa on kuitenkin silläkin 700g.
     
  25. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    Joo ei taida ainakaan olla järkeä maksaa 600 euroa ylipainoisesta 853 Day Onen rungosta kun 800 eurolla taitaa saada sellaisen perus Day Onen koko fillarin. Eilen todettiin telkkarissa musta hyvin: "Ennen sanottiin, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, mutta nykyään kaikilla on varaa ostaa halpaa." Viitattiin kaatopaikalle kuskattavan tekstiilijätteen määrään, mutta pätee moneen muuhunkin asiaan...
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  26. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ojn Katso viesti
    Mulla pitäisi olla 56-kokoisesta Sibbosta rungon paino ylhäällä. Tarkistan sen myöhemmin. Koko pyörän painoksi jäi karvan alle 11kg. Suginon OX601D kammet, vaihteet Campan Centauria, jarrut Avidin BB7 Road S ja kiekot Novatec 711/712SB / Pacentin CL25. Tolppa ja stemmi Thomsonia ja jakkarana painavahko Brooksin C17.

    Tyytyväinen olen minäkin pyörään ollut. Hiilarikeulaa tuohon itsekin vähän katselin, mutta kuten twentyniner totesi niin vaihtoehtoja ei kovin paljoa ole. Ritcheyltä on tulossa kevyt non-tapered hiilarikeulta, mutta lienee arvokas kun joskus tulee myyntiin. Bike24:llä on halvahkoa Quantec-merkkistä hiilarikeulaa alumiinisella ruotoputkella, mutta painoa on kuitenkin silläkin 700g.
    Mun teräsrunkoinen ja teräshaarukkainen vaihdekrossarigrinderi painaa polkimien ja pullotelineiden kera, 40-millisillä hiekkatierenkailla muistaakseni karvan verran päälle 9 kg, mutta se on vannejarrullinen. Muuten melkolailla vastaavaa pulikkaa: Centauria, Recordin navat, Open Prot, Thomsonia, satula kevyempi. Jonkin verran levarirungossa varmaan pitää etu- ja takahaarukoissa olla tavaraa enemmän kuin vannejarrullisessa rungossa, mutta silti painoeroa on aika paljon. 54-senttinen Crosshairs-runko painaa muistaakseni 1,85 kg ja Viciouksen teräskrossikeula kaulaputki katkaistuna 850 g. Koskaan ei ole pelottanut, että kumpikaan hajoaisi alle.

    Aika paljon EU:n standardit vaatii jäykkyysreserviä ja joustavimpina teräsrungot ottaa eniten takkiin. Mutta kyllä on alumiinirunkojenkin painot on noussut sen jälkeen kun uudet normit tuli voimaan. Hiilarista saa helposti jäykkää painon karkaamatta käsistä, joten EU ohjastaa standardeillaan kysyntää ja tuotantoa hiilarirunkoihin ja sitä kautta Euroopan ulkopuolelle.
    stenu muokkasi tätä : 05.08.2014 at 12.39
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  27. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    ...toisaalta eurooppalaiset pikkupajat ja yksityiset runkomaakarit saattaa tietysti jopa hyötyä tilanteesta. Pikkupajan 853-runko, jossa putkien ohennukset on optimoitu ajo-ominaisuuksien eikä standardien mukaan, on oikeasti ihan jotain muuta kuin Taiwanin tehdasrunko, vaikka siinä olisi ihan saman näköiset 853-tarrat. Lisäksi se vähentää Euroopan ulkopuolelta tulevaa kilpailailua, koska esimerkiski Gunnarin runkoja ei kai nykytilanteessa voisi Eurooppaan alkaa ainakaan isommassa mittakaavassa maahantuomaan ilman, että Waterfordilla pistetään putkien speksit uusiksi, mikä ei ole ihan todennäköinen vaihtoehto...
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  28. Avokid said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ...toisaalta eurooppalaiset pikkupajat ja yksityiset runkomaakarit saattaa tietysti jopa hyötyä tilanteesta. Pikkupajan 853-runko, jossa putkien ohennukset on optimoitu ajo-ominaisuuksien eikä standardien mukaan, on oikeasti ihan jotain muuta kuin Taiwanin tehdasrunko, vaikka siinä olisi ihan saman näköiset 853-tarrat.
    Eli siis noissa tehdasvalmistetuissa 853-rungoissa ei voi enää käyttää noita ohuempia putkia? Ja sama pätee Columbuksen putkiin?
    Ainakin Tommassinin Tampereen liike mainostaa kevyimmän teräsmaantierunkonsa painavan 1400g, niin mitenkä se on mahdollista. Vai kiertääkö ne jotenkin tuota?
     
  29. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    Ilmeisesti ei. En mä ainakaan keksi muuta syytä sille, että miksi ne on kaikki nykyään niin painavia. En ole niin tarkkaan normeihin perehtynyt, että osaisin sanoa miten isot tuontantomäärät ja mitkä muut edellytykset vaaditaan, jotta normeja täytyy noudattaa tai voi jättää noudattamatta. Maantie- ja maastoajoon tarkoitetuilla pyörillä on varmasti eri vaatimukset, joten se saattaa selittää Tommassinin tapausta. Tai jos kyseessä on mittatilausrunko, niin sittenhän asia on ihan eri. Joskus vuosi tai pari sitten oli All Cityn blogissa viitattu aiheeseen, kun heillä oli muistaakseni Columbus Zona- tai Life-putkinen krossari suunnitteilla, mutta sille ei saatu CEN-hyväksyntää, vaikka runko oli suunnittelijoiden mielestä täydellinen ja prototyyppi olisi läpäissyt jenkkien standardit. Linkitän sen tänne, jos löydän.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  30. Avokid said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Ilmeisesti ei. En mä ainakaan keksi muuta syytä sille, että miksi ne on kaikki nykyään niin painavia. En ole niin tarkkaan normeihin perehtynyt, että osaisin sanoa miten isot tuontantomäärät ja mitkä muut edellytykset vaaditaan, jotta normeja täytyy noudattaa tai voi jättää noudattamatta. Maantie- ja maastoajoon tarkoitetuilla pyörillä on varmasti eri vaatimukset, joten se saattaa selittää Tommassinin tapausta. Tai jos kyseessä on mittatilausrunko, niin sittenhän asia on ihan eri.
    Käsittääkseni Tommassinit tehdään juuri asiakaskohtaisesti. Eli se selittäisi.