HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 26 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 16 24 25 26 27 28 36 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 751 - 780 / 1826

Aihe: 1x10

  1. #751
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.205
    Sram X9 type 2 + Alfinen kammet (39t) ja vakio ratas. Koitin kovastikki röykkyyttää yms. mutta ei ongelmia. Samaa raportoitu inttervepissä. Just omiaan vaikka minkälaiseen kokoonpanoon nuo Alfinet. Eikä hintakaan&paino ole paha. Löytyy 39t ja 45t.

  2. #752
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    550
    Tuosta ketjulinjasta. Nyt käytössä xt 2 rattaan kammet on-onen ringleaderillä, isoimmalla takarattaalla ketjulinja on aika vino, toimii kyllä moitteettomasti. Ymmärsinkö oikein että esim. Sramin x1 tai xx1 kammilla ja tuollaisella Wolftoothin rattaalla tuo ketjulinja hivenen suoristuisi ja shimanon ketju toimisi tuossakin yhdistelmässä? Jos näin olisi niin aika pienellä muutoksella saisi ketjulinjaa paremmaksi.
    -Olen periaatteen mies. Mutta jos jokin periaate ei satu minua miellyttämään, olen valmis vaihtamaan sen.-

  3. #753
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    Hämptön
    Viestit
    168
    Onko sulla spaceria vetopuolella? Siirrä se toiselle puolelle.. Ite laitoin vanhat triplakammet (ja ratas keskirattaan paikalle) noiden xt tuplakampien sijaan ketjulinjan vuoksi mutta spacerin siirronkin voisi tehdä kun jaksaa. Triplakammet on tähän projektiin omien kokemuksien mukaan aika hyvä vaihtoehto.

  4. #754
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    237
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    Sram X9 type 2 + Alfinen kammet (39t) ja vakio ratas. Koitin kovastikki röykkyyttää yms. mutta ei ongelmia. Samaa raportoitu inttervepissä. Just omiaan vaikka minkälaiseen kokoonpanoon nuo Alfinet. Eikä hintakaan&paino ole paha. Löytyy 39t ja 45t.
    Onko Alfineissa molemmilla puolilla ketjusuoja vai vain toisella? Näitä oli muistaakseni kahdenlaisia.

  5. #755
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.205
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Amfinaut Katso viesti
    Onko Alfineissa molemmilla puolilla ketjusuoja vai vain toisella? Näitä oli muistaakseni kahdenlaisia.
    45t:stä en tiedä mutta 39:ssä on vain toispuoleinen.

  6. #756
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    237
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    45t:stä en tiedä mutta 39:ssä on vain toispuoleinen.
    Ok eli skulaa yhdelläkin, ketjusuojat eivät siis ole mitenkään oleellisia ketjun pysyvyyden kannalta.

  7. #757
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Tavallinen ”vanhan ajan” single- eturatas toimii käytännössä yhtä hyvin, kuin narrow-wide. Ainakin ”kytkimellä” varustetun takavaihtajan kanssa ketju pysyy paikallaan mutta myös silloin, kun kytkin on jäänyt väärään asentoon, ketju ei ole pudonnut.

    Jotkut Alfine-mallit sopivat vain 68mm keskiöön eli käytännössä eivät sovi maastorunkoihin.

  8. #758
    Jos yritän selvittää riittääkö puhti reisissä 1*10:lle, niin meneekö oikein jos edestä valitsee 24 ja takaa 28 välitykset? Vastaako aikalailla 32 ja 36 välityksiä?

    Nyt 24/38 ja 11-36

  9. #759
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lado lukemat vaikka tuonne, niin saat haluamasi tiedot.

  10. #760
    kiitän....

  11. #761
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Onko kukaan vaihtanut 40 tai 42 hampaista ratasta taakse 1x10 settiin? Esim. AbsoluteBlackillähän tuollaisia on.

    Oma 1x10 oottaa isompaa (34t) eturatasta työmatkailua varten. Kävin myös ajamassa Valkeakosken marakisassa tuolla tätsjäykällä ja hieman oli tiukkaa mäkien nousu. Siirtymillä kyllä pysyi muiden perässä. Ketjut tippuivat ensimmäistä kertaa ikinä maastossa pari sataa metriä ennen maalia. Mutta oli kyllä kova röykytys siinä kohden.

  12. #762
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    145
    Ei toimi X9 type2 meduim häkkinen takavaihtaja Oneupin 42 hampaisen laajennus rattaan kanssa ainkaan Titus Rockstar rungossa.
    En ymmärrä. Vanhan pitkähäkkisen vaihtajan kanssa ei olleu mitään ongelmaa; B-ruuvia sai ruuvata pari kierrosta lisää. Uudessa vaihtajassa ei sentään ollut ongelmia H ja L ruuvien kanssa. Palasin takaisin vakiopakkaan.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KnuutV Katso viesti
    Moi

    Taannoin toisessa ketjussa oli video missä kirottiin, että mikään ei onnistu....

    Ei toimi X7 type2 medium häkkinen takavaihtaja Oneupin 42 hampaisen laajennus rattaan kanssa ainkaan Titus Rockstar rungossa. B-ruuvi vääntyy eikä pysy sitä "kielekettä" vasten. Lisäksi syystä tai toisesta L ruuvi alkoi rajoittaa liikettä H pikkurattailla. En tiä onko runko ihan päin v***** suunniteltu, vika asentajassa vaiko vaihtajassa.

    No otin vaihtajanrissat uudesta vaihtajasta ja siirsin rissat vanhaan X9 vaihtajaan. Taas toimii, mutta tuli kalliit rissat.

  13. #763
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Sensijaan Hopen 40trex x9 med.type2 toimii ihan hyvin ja 16-piikkinen oneupin ratas vielä 15 tilalla, niin toiminta parani entisestään.

  14. #764
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KnuutV Katso viesti
    Ei toimi X9 type2 meduim häkkinen takavaihtaja Oneupin 42 hampaisen laajennus rattaan kanssa ainkaan Titus Rockstar rungossa.
    En ymmärrä. Vanhan pitkähäkkisen vaihtajan kanssa ei olleu mitään ongelmaa; B-ruuvia sai ruuvata pari kierrosta lisää. Uudessa vaihtajassa ei sentään ollut ongelmia H ja L ruuvien kanssa. Palasin takaisin vakiopakkaan.
    Outoa. Mulla on toiminut sama vaihtaja oneupin 42:sen kanssa sekä spessussa ja Yetissä niin shimanon(xt) kuin sramin (pg-1070) pakoilla.
    B-tension ruuvia ei oile tarvinnut ruuvata kummassakaan lähellekkään pohjaan.

    edit.edessä xx1 kammet joissa ollut 32,30 ja28 piikiset rattaat.
    - Fear is a mindkiller -


  15. #765
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Miten se toimimattomuus tuli esille?

  16. #766
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    145
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Avokid Katso viesti
    Miten se toimimattomuus tuli esille?
    Vaihtajan häkki osui laajennusrattaaseen vaihtaessa -> ruuvasin B-ruuvia kiinni päin, jolloin kai ketjun pituus ja vaihtajanhäkin liikevara tuli vastaan (uusi ketju jota ei ollut lyhennetty, ehkä 112 linkkiä).

    Oheinen kuva näyttää pienen vaurion, jonka vaihtajanhäkin liikeradanrajoitinruuvi teki vaihtajan runkoon.


  17. #767
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Avokid Katso viesti
    Onko kukaan vaihtanut 40 tai 42 hampaista ratasta taakse 1x10 settiin? Esim. AbsoluteBlackillähän tuollaisia on.
    Yksi lenkki takana Sram X9 medium(EI type 2) sekä XT pakka 42t Wolftoothilla. B-tension piti säätää ihan tappiin ja silti ylärissa on melko lähellä 42t ratasta. Muutenkin säätöjen kanssa oli paljon tarkempaa vrt. ilman 42t. Ilman 42t ratasta vaihteisto toimi kuin kello, 42t jälkeen hieman huonommin mutta tyydyttävästi silti. Väli 15 - 19 vaihtuu myös huonommin kuin muut välit, katsotaan korjaako Wolftoothin 16t ratas ongelman. Runko on Gary Fisher Big Sur 2010.

    Wolftoothin sivuilla mainittiin, että 2011 ja sitä vanhemmat Sramin vaihtajat soveltuvat huonosti ison 42t kanssa. Epäilenkin, että oma X9 on juuri 2011 mallinen vaikka sen ostinkin 2012 vuonna.

    Kyseinen pakka on tarkoitus laittaa 2011 Epiciin kunhan saan sen telakalta, tällöin vaihtajana on Sram X9 Type 2 Short cage. Jännä nähdä riittääkö lyhyt häkki ja miten kauaksi ylärissa jää kun kyseessä on uudemman tyyppinen Sram vaihtaja.
    Jamppe muokkasi tätä : 20.07.2014 at 15.17

  18. #768
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Pietarsaari
    Viestit
    88
    Kävin tänään ekan lenkin, oli kylläkin puhtaasti asfaltilla jyräämistä, mutta hyvin riitti mun reisillä paukku 32t + 11-36t setupilla. Keskituntinopeus oli vajaa 27km/h, matkaa oli vain 27km ja lämpötila tais huidella vähän alle ja yli 30 asteessa.

    Kunnon maastolenkkiä en ole vielä käynyt, pari pientä testailulenkkiä mutta olen kyllä tyytyväinen tähän 1x10-systeemiin.

  19. #769
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dimebak Katso viesti
    Kävin tänään ekan lenkin, oli kylläkin puhtaasti asfaltilla jyräämistä, mutta hyvin riitti mun reisillä paukku 32t + 11-36t setupilla. Keskituntinopeus oli vajaa 27km/h, matkaa oli vain 27km ja lämpötila tais huidella vähän alle ja yli 30 asteessa.

    Kunnon maastolenkkiä en ole vielä käynyt, pari pientä testailulenkkiä mutta olen kyllä tyytyväinen tähän 1x10-systeemiin.
    mitäs muutoksia teit?

  20. #770
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Pietarsaari
    Viestit
    88
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mätlokki Katso viesti
    mitäs muutoksia teit?
    Muutin 3x8-vaihteiston 1x10-vaihteistoksi. Itse asiassa jo tovi sitten mutta eilen vasta oli sen verran aikaa/mahdollisuus niin kävin ajamassa lenkin fillarilla. Eihän tuolla 32T eturattaalla, 26" rengaskoolla ja Contin Traficeilla mitään hirmuista keskituntinopeutta saa aikaan vaikka latasin sen 5 baria rengaisiin painetta, kun tiesen et asfatilta ei hirveesti poiketa. Ja lämpötilakin oli semmoinen, että taisin olla ainoa hullu joka menee vetopäällä koko ajan. Oli nimittäin eilinen lenkki siitä harvinainen, että kukaan ei mennyt ohi pyörällä >8D

    Kunnon maastolenkkiä en ole vielä siis saanut ajettua mitä pari pientä säätö/räpellysreissua (on vähän pihatyöt vieneet aikaa lomasta) mutta siihen odottelen vähän viileämpiä ilmoja.

  21. #771
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    On One Ringmaster- niminen puolivalmiste oli tuossa äsken asennettavana. 30-hampainen kärsi huonosta koneistuksesta. Neljä hammasta oli koneistettu niin leveäksi, että ketju ei mahtunut niiden kohdalla ollenkaan rattaan piikeille. Ylileveät hampaat olivat pultinreikien kohdalla. Ehkä jyrsinkoneen jyrsinvarsi ei ollut päässyt tekemään työtään tarkasti pulttien takia. Ratas on varmastikin ollut kiinnitettynä juuri noiden spideriä varten tehtyjen reikien kohdalta.

    Hammaslääkäri selvitti ongelman viilaamalla neljä hammasta molemmilta sivuilta ohuemmaksi ja ketju sopi jo koko rattaalle. Olin vain apumiehenä, joten älkää kysykö miten testilenkkki meni.

    Ulkomaisilta foorumeilta löysin yhden vastaavan tapauksen. Epäilen ongelman koskevan vain 30-hampaisia.

  22. #772
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    .
    Viestit
    4.436
    Pitääpä tarkistaa omasta one onesta tämä hammastus, 30T -asensin eilen mutta silmämääräisesti en huomannut vikoja... Testi lenkki tänään .. kun on luvassa sopivan lämmintä :-)
    -- not fast but furious --

  23. #773
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    175
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Avokid Katso viesti
    Onko kukaan vaihtanut 40 tai 42 hampaista ratasta taakse 1x10 settiin? Esim. AbsoluteBlackillähän tuollaisia on.

    Oma 1x10 oottaa isompaa (34t) eturatasta työmatkailua varten. Kävin myös ajamassa Valkeakosken marakisassa tuolla tätsjäykällä ja hieman oli tiukkaa mäkien nousu. Siirtymillä kyllä pysyi muiden perässä. Ketjut tippuivat ensimmäistä kertaa ikinä maastossa pari sataa metriä ennen maalia. Mutta oli kyllä kova röykytys siinä kohden.
    One Upin 42 ja Hopen 40 rattaita olen käyttäny xtr:n pakan kans ongelmitta, takavaihtaja on XX medium häkillä ja säätövarat riittää.

  24. #774
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.076
    Vaihdoin tammikuussa Anthem 29" 2x10 -> 1x10 32T ja vakio 11-36 pakalla. Toiminta ollut hyvää alusta saakka. Kesän alussa hommasin Hopen 40T laajennuksen taakse, vertailin 15 ja 17 piikkisen poistamista ja jätin 17 piikkisen pois.
    Pientä hakemista oli 40T rattaan kanssa vaihtajan säädöissä, ja selvisikin että oli korvake vähän vääntynyt. Ei haitannut pahasti vakio pakalla, mutta laajennuksen kanssa tuli ongelma vastaan. Noh, uusi korvake ja homma alkoi toimimaan hienosti.

    Jos olisin nyt hommaamassa 40/42T takaratasta, ostaisin General Leen koska pienten rattaiden erot ovat liian huomattavat kun yhden poistaa välistä.
    that's life, tough but unfair
    https://www.tawastcc.com
    https://twitter.com/evarjus

  25. #775
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    On One Ringmaster- niminen puolivalmiste oli tuossa äsken asennettavana. 30-hampainen kärsi huonosta koneistuksesta. Neljä hammasta oli koneistettu niin leveäksi, että ketju ei mahtunut niiden kohdalla ollenkaan rattaan piikeille. Ylileveät hampaat olivat pultinreikien kohdalla. Ehkä jyrsinkoneen jyrsinvarsi ei ollut päässyt tekemään työtään tarkasti pulttien takia. Ratas on varmastikin ollut kiinnitettynä juuri noiden spideriä varten tehtyjen reikien kohdalta.

    Hammaslääkäri selvitti ongelman viilaamalla neljä hammasta molemmilta sivuilta ohuemmaksi ja ketju sopi jo koko rattaalle. Olin vain apumiehenä, joten älkää kysykö miten testilenkkki meni.

    Ulkomaisilta foorumeilta löysin yhden vastaavan tapauksen. Epäilen ongelman koskevan vain 30-hampaisia.
    Itse laitoin paikalleen 34T ringmasterin, ja siinä oli sama ongelma yhden hampaan kohdalla. Hammas oikeni muutamalla viilan sipaisulla. Tuohon hintaan nähden voi antaa anteeksi pienen koneistusvirheen, varsinkin kun toimivuus on muuten erittäin hyvä 8)
    Kokoonpanona Radon AM 140, X9 ilman kytkintä, Sram 11-36.

  26. #776
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    .
    Viestit
    4.436
    Omasta maasturista tarkistin just ennen testilenkillä lähtöä tämän 30T istuvuuden ... Ei ahista mistään kohtaa , mutta pyörässä 1x9 setuppi jolloin ketju lienee hitusen leveempi ... Nyt reppu selkään ja etsimään paikallisia "seinänousuja" tai ainakin metsäpoluille läähättämään

    Eipä ollut minkäänlaisia ongelmia 3,5h testilenkillä ... Tuntui nousevan vaikka pystysuoraa seinää verrattuna 34T rattaaseen .. Kuskilta loppui kantti muutamissa paikoissa
    mk muokkasi tätä : 23.07.2014 at 18.35 Syy: ei ongelmia
    -- not fast but furious --

  27. #777
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Minun 30T Ringmaster pelaa pakasta vedettynä hyvin XT 10 ketjulla.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  28. #778
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    145
    Jouduin tilaamaan vapaarattaan Superstar Componentsilta, otin sitten samalla heidän I/O narrow/wide eturattaan. Kiinnitin fillariin ja nykäsin ketjunohjurin hittoon.

    http://www.superstarcomponents.com/e...wide-style.htm

    Ei tippunut ketjut ekalla lenkillä, tosin Espoon pahimpia kivikkojuurakoita ei nyt ajettu, mutta aika näyttää. On se vaan mukava polkea pitkästä aikaa toimivalla ja narinattomalla voimansiirrolla.

    Eli nyt pyörässä:
    - X9 type2 takavaihtaja
    - 11-36 takapakka
    - XT-kammet ja 32T eturattaalla (2x10 kammet ja ratas shimmattu keskemmälle)
    KnuutV muokkasi tätä : 30.07.2014 at 20.07 Syy: linkki lisätty

  29. #779
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    705
    Palstaveljeltä ostettu Radon projekti rupeaa sylettään! Voimansiirtona 1x10, mutta ei vaan vaihteet vaihdu smootisti! Nyt oon vaihtanut kertaalleen takavaihtajan, vivun, takapakan ja vaijerin... Ongelma on siinä, että ei löydy sellaisia säätöjä, että toimisi oikein. Vika ilmenee siinä, että kun vaihdetaan kevyemmällä(isommalle rattaalle) niin puoleen väliin asti napsuu nätisti vaihteet sisään.. Sen jälkeen ei enää nouse päälle yhdellä napsautuksella, eli tarvii vähän saattoa. Kiristän vaijeria ja sit toimii. Mut sit ku tullaan takaisin isolle vaihteelle niin puolessa välissä ei enää tiputa alaspäin Eli sit taas löysätään vaijeria.. Nämä säädöt ei sit ole mitään 1/4kierrosta vaan 2-4kierrosta kireämmälle tai löysemmälle. Tämän lisäksi isoimmilla vielä rohisee inhottavasti ku ajaa pyörällä, telineessä tätä ei huomannut. Alan epäileen korvaketta vaikka se näyttää suoralta ja sen pitäisi olla suora. Itse en ole sitä mihinkään kolauttanut vaan runko on pötketellyt sohvalla ostosta asti.

    Heitetään tähän vielä toinen pyörän murheen kryyni! Ohjainlaakeri ei pysy kireällä vaan alapuolen laakeri löystyy testilenkillä itsestään vaikka lähtiessä se on ollut tiukalla. Laakerikin tuli ostettaessa mukaan, joten alkuperäisestä kyse.2kertaa avannut jo virityksen ja kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Kyseessä siis avolaakerit, joten onkohan niissä tapahtunut jotain vioittumista tai vastaavaa. Ainakaan liian kireälle ne eivät nätisti väännettäessä mene, eli ettei ohjaustanko käänny kevyessti. Avaimessa tuntuu kuitenkin normaali vastus, jota en hirveästi lähtis lisää vääntämään. Voi olla, että käpy nousee putkesta

  30. #780
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.205
    Löysää vaijeri irti takaa ja laita rajat suunilleen kohdilleen käsin takavaihtaja siirtämällä. Ennen vaijerin kiristystä ota se säätö vaihtajasta itestään melkolailla nollille niin on varaa kiristellä jos vaijeri venyy.
    Jos ei auta niin jatkot yksiviihteen puolella?

    Kai muistat stemmin löysätä ennen ohjainlaakerin kiristelyä?
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •