GiantElectrobikeEfatGarmin
Sivu 25 / 103 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 23 24 25 26 27 35 75 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 721 - 750 / 3072

Aihe: Valokuvauksellista keskustelua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sundo Katso viesti

Taitettavillen jälkimmäinen kuva näytti nopealta vilkaisulta kuin osa pyörästä olisi vajonnut asfalttiin. Hauska kuva, parempi kuin ensimmäinen.
    Samaa mieltä. Mielestäni ensimmäisessä kuvassa kohteen ympäristö oli aivan liian kiireinen tai täynnä (tarkennustakin ja syväterävyyttä voisi miettiä uusiksi). Tarkoituksena oli saada ketju ja vääntynyt rengas näkyviin ( => syy vai seuraus). Pitäisi käydä uudestaan vaikka sunnuntaina aivan aamusta, jolloin teline on tyhjä ja valo tulee pyörään vasemmalta (eli kuva on otettu etelää kohti). Jokin minua viihdyttää kyseissä pyörässä. Onneksi se ei ole menossa minnekkään. Kuljen päivittäin sen ohi, joten pukkaako rojektia? ;-)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sundo Katso viesti
    Harjottelin taas panoraaman kasausta, nuo valkoposkihanhet ei oikeen tahdo säätämättä tulla nätisti näkyviin. Vähän tuli taas tunaroitua pikkukameran asetustenkin kanssa, ei ollut kaikki manuaalisella. Hemmetin kykenevä kamera tuo Sony RX100 kokoisekseen on.
    Vanhankaupunginlahti at Night
    Tekeekö kamerasi panoraman itse vai pitääkö se "liimailla" kuvankäsittelyn yhteydessä? Minulla on ollut joissakin kameroissa automaattisia panoraama-toimintoja ja ovat yleensä saaneet aikaiseksi vain välttäviä tuloksia eli näkyvissä selkeitä saumoja jne.

Hiljaista on kuvaustopicissa, joten laitan lisää omiani. Geometria ja symmetria ovat kiinnostaneet minua aina. Geometriaa, symmetriaa ja heijastuksia Hyvinkään juna-asemalta. Minun kuvia saa arvostella, repostella, kritisoida jne., kunhan se tapahtuu rakentavassa hengessä ja perustelee mielipiteensä. Jospa siitä syntyisi sitten otsikon mukaista keskustelua ;-).

Monolith
    Size is a matter of preference - http://pienetpyorat.blogspot.com

kunhan se tapahtuu rakentavassa hengessä ja perustelee mielipiteensä. Jospa siitä syntyisi sitten otsikon mukaista keskustelua ;-).
    Juu yleensä kun laittaa vain yhden tai korkeintaan KAKSI kuvaa näytille.
    Villen kuvassa en hoksaa tämmöistä Focus Pointtia eli kohtaa mihin katse kiinnittyy ja kuvan tarina alkaa. Tää on ns tyhjää täynnä enkä hoksi kuvan ideaa. Tai sitten tää on se tyhjä tila! Koitin hakea osviittaa kuvaajan sielunliikkeisin myös noitten kylttien kautta, mutta niin turhaan laulun sanoin.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Villen kuvassa en hoksaa tämmöistä Focus Pointtia eli kohtaa mihin katse kiinnittyy ja kuvan tarina alkaa. Tää on ns tyhjää täynnä enkä hoksi kuvan ideaa. Tai sitten tää on se tyhjä tila! Koitin hakea osviittaa kuvaajan sielunliikkeisin myös noitten kylttien kautta, mutta niin turhaan laulun sanoin.
    Kiitos palautteesta! Kyllä, esim. ihminen tulossa/menossa rappusissa parantaisi kuvaa. Täytyy myöntää, että kuvatessani ei edes käynyt mielessä. Minun silmäni iskivät geometriaan/symmetriaan ja katon heijastuksiin eli enemmän niihin graafisiin elementteihin. Ehkäpä tämä on malliesimerkki aforismistasi "valokuvauksen pettävä helppous" eli kuvan näppääminen on helppoa, mutta kuvan ottaminen niin, että kuvaajan näkemä "idea" välittyisi katsojalle on jo vaikeampaa. Point taken.

Juu yleensä kun laittaa vain yhden tai korkeintaan KAKSI kuvaa näytille.
    Oliko tämä suunnattu minulle? Olen postannut vain kolme kuvaa, joista jokaisen omassa viestissään ja usean päivän välein. Jos olen postannut liian usein, niin mikä on sopiva väli?
    Size is a matter of preference - http://pienetpyorat.blogspot.com

Tuskinpas oli suunnattu tuo viimeinen sinulle. Joillakin käyttäjillä on vain taipumus laittaa useampia tai vielä useampia kuvia kerralla, niin jää monesti vilkaisun asteelle se niiden katsominen. Tai näin ainakin käy itsellä.

Tuossa kuvassa omaa silmää tosiaan miellyttäisi ihminen lähtiessä ylös vasemmalle rappusille vahvemman nuolikyltin suuntaan, koska jostain syystä oma katse kiinnittyy enemmän sinne puolelle. Mielikuvissa ihminen olisi tummiin pukeutunut hetun omaava mieshahmo..
    Krossikommuuni / Syöte MTB

Mukavan tasapainoinen kuva, vaikea sanoa parantaisiko ihminen kuvaa vai pilaisiko se sen .. riippuu vähän mitä hakee.

Oliko tämä suunnattu minulle? Olen postannut vain kolme kuvaa, joista jokaisen omassa viestissään ja usean päivän välein. Jos olen postannut liian usein, niin mikä on sopiva väli?
    Joo ei tosiaan sulle tää Ville ollu vinkki. Postaa rauhassa kunhan et kahtakymmentä nukkekuvaa kerrallaan. Ja jotain Kisun kuvistakin ns rakentavaa oisin voinut sepustaa mutta mulla kiintiö täyttyy kolmen kuvan jälkeeen.

Reilu viikon päästä pitäisi lähteä lasten kanssa käymään Prahassa. Ja hiukan mietityttää mitä tekisi kameran kanssa, ottaakko mukaan ollenkaan. Siellä olisi varmaan paljon kuvattavaa, mutta ei aika taida riittää... alkaa pian ahdistaa kameran kantaminen, jos ei pysty kuvaamaan kaikkea mitä haluaisi.

Ja kameran kantaminen ilman kuvaamisen vapautta on kuin kantaisi viskipulloa taskussa ilman huikan huikkaa.

Emäntä sanoi että kuvaa kohtuudella, ihan maltillisesti. Mutta tiedän että se on minulle vaikeata, asiat menevät helposti on-off linjalle. Miksi se kultainen keskitie on niin pirukkaan vaikea löytää...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TaitettaVille Katso viesti
    Tekeekö kamerasi panoraman itse vai pitääkö se "liimailla" kuvankäsittelyn yhteydessä? Minulla on ollut joissakin kameroissa automaattisia panoraama-toimintoja ja ovat yleensä saaneet aikaiseksi vain välttäviä tuloksia eli näkyvissä selkeitä saumoja jne.
    On tossa automaattinen panoraamatoimintokin, mutta tuo on Huginilla kasattu. Vähän joutui tekemään käsityötä noiden lintujen kanssa.

@tempokisu:
    (en kaikkia kommentteja lukenut tästä aiheesta, joten sorry jos tulee toistoa)
    useimmat nuo sun tuossa edellä olleet nukkekuvat paranee, minun mielestäni, huomattavasti kun käytät pikkasen pehmeämpää valoa. Luonnonvalo on keskipäivän auringossa melkolailla kovaa, luo jyrkkiä kontrasteja ja varjoja kohteeseen. Sellanen ohut yläpilvi auringon edessä jo auttaa huomattavasti, tai varhaisen aamun/illan valo. Tai sitten jotain varjostinta auringon eteen. Tsekkaa vaikka Lastolite:n valikoimaa, myynnissä esim Rajala Kamerassa ja Telefotossa. Googlen kuvahaku koodeilla "Lastolite diffuser" antaa myös jotain tuote- ja käyttövinkkejä.

liian vähän kuvia.

edit. nämä kuvat siis velorution-tapahtumasta.
    kukavaa muokkasi tätä : 21.07.2014 at 22.26
    Fucked up and ready to die.

samana päivänä oli maailmanmestari kansan yhteislenkki

Fucked up and ready to die.

Helteellä istuskelin terassilla. Silmään tarttui utelias jäniksenpoikanen, joka söi antaumuksella apilaa pihalla ja välillä tutki uutta ympäristöään.

Piilossa
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Vähän naiskauneutta eli Suvi Teräsniska ja Anna Abreu.

Minä ajan pääni jäädyksiin

Kasvukausi

Kuivaa kostealla

Jaa-a, pitäis vilkaista työlistaa.

Flickrissä albumi, johon poimin kuutisenkymmentä kuvaa neljän päivän aikana kuvatusta 1200:sta.
    fiber muokkasi tätä : 24.07.2014 at 11.46 Syy: Linkki
    10k-kerhon jäsen

Lapset siinä pyörii

Olisin halunnut käyttää vielä pitempää valotusaikaa, mutta valoa oli liikaa. ISO 100, F32, 1/20s. Parempaan ei kamerani pystynyt. Tilanne meni ohi enkä muita kuvia saanut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Lapset siinä pyörii

Olisin halunnut käyttää vielä pitempää valotusaikaa, mutta valoa oli liikaa. ISO 100, F32, 1/20s. Parempaan ei kamerani pystynyt. Tilanne meni ohi enkä muita kuvia saanut.
    Harmaasuodin on näppärä, ja myös pyöröpolarisaatiofiltteri hidastaa jonkin verran, ehkä yhden aukon. Pyöröpolalla olisi myös vähentänyt levottoman kuvan sälää, kun lasin heijastukset olisivat olleet kurissa.
    10k-kerhon jäsen

mutanaama Guest
    Räty oli vähän väärässä, ei se saksa ihan paska maa ole. Ainakin hotellilla oli asiallisen oloinen puutarha ja palvelijain asuintalokin ihan asiallisen oloinen. Vähän tuon taivaan palaminen puhki uitutti, mutta semmosta se vaan välillä on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Harmaasuodin on näppärä, ja myös pyöröpolarisaatiofiltteri hidastaa jonkin verran, ehkä yhden aukon. Pyöröpolalla olisi myös vähentänyt levottoman kuvan sälää, kun lasin heijastukset olisivat olleet kurissa.
    Kahdella polarisaatiotasolla saadaan myös muuttuva ND (variable nd), jolla sitten himmentääkin jo aika reippaasti, tai vähän jos haluaa vain vähän, ja ei niin hyvin hallittava polarisaatiosuodin tulee pikkuisen niin kuin kaupantekijäisenä. Huonona puolena taipumus tehdä kuvaan tumma risti jos himmentää reippaasti, ja tietysti hinta jos halutaan laatua... Itse en toki aiheesta sen kummemmin tiedä, minulla on vain ebay-halpis enkä sitäkään ole tainnut käyttää kuin kerran jos sitäkään (isolta osin tosin siksikin, että kameralaukku on käynyt tarvikkeille pieneksi eikä se siis kulje vakituisesti mukana).

Joo, ND tarkoitti siis tosiaankin sitä harmaasuodinta/neutraalia suodinta. Pahoitteluni jargonista, jotenkin ei käynyt mielessäkään, että lyhenne ei varmaan ole likikään kaikille tuttu eikä fiberkään sitä viestissään maininnut.

Pari päivää sitten tuli innostuttua selailemaan ebayta ja tekemään jokusia pikkuostoksia (kuten 10kpl schrader -adaptereita n. 1,5€, tutuille jaeltaviksi). Vähän vähemmän pienenä ostoksena ostoskoriin eksyi myös 1,5m*1m kokoontaitettava heijastin ("5in1";hopea/kulta/musta/valkoinen/diffuusori). Hintaa vajaat 30€. Saas nähdä miten paljon sille löytyy kuvauskäyttöä. Ajatuksena vähän oli, että jos ei muuta niin ainakin sen voi laittaa sitten ikkunaan vähentämään auringon lämmittävää vaikutusta noin kilowatin edestä...

Eipä Esko murheita, jokainen kuukkelitaitoinen tuon noin sekunnissa selvitti. Mutta, tää on paha. Miten lineaarinen polasuodin eroaa ympyräpolarisaatiosuotimesta?

Ja Eskolle pähkäily-aikaa kun pitää antaa niin jollei Wikipedian teksti auennut niin oikein hyvin sopii aina kysyä. Kunhan nyt ei mee samaan kuin tuo ohjaushaarukan jatkopalasäie jossa melkein pelihousuni revin, siis toki huomasin ettei mulla enää oo revittäviä.

Eskolle vinkki että oon käyttänyt surutta ristiin noita polasuotimia... siis silloin ennenvanhaan.

Mutiksen kuvissa tai ny paremminkin kuvankäsittelyssä jotenkin huomioin sävyjen pehmeyden. Ne ei oo terhakkaasti ynnä kontrastikkaasti vaan sillai hennosti liukuen. Jopa adjektiivi romanttinen tulee mulle mieleen.

Mikä lie riivaa, mutta pilviä olen kuvannut pitkin kesää. Ei ole polarisoituja eikä ND-rajoitettuja.

Luvassa on siis pilvee!

Niimpä Fob, kuvassa on kaksi massaa, toinen mielenkiintoinen pilvimuodostelma, toinen tyhmä detaljiton pusikko.

Puskaa on liikaa, joo. Aina ei pääse otolliselle paikalle. Tässäkin on puskia. Ja pilviä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    Puskaa on liikaa, joo. Aina ei pääse otolliselle paikalle. Tässäkin on puskia. Ja pilviä.
    Ihan törkeän komea kuva. Tarpeeksi yksinkertainen, toimisi varmasti todella isona printtinä seinällä.

Viesti

Eipä Esko murheita, jokainen kuukkelitaitoinen tuon noin sekunnissa selvitti. Mutta, tää on paha. Miten lineaarinen polasuodin eroaa ympyräpolarisaatiosuotimesta?
    Hyvä kysymys ja pakko myöntää, että pyöröpolan toiminta ei ollut täysin hallussa vaan guuggeliin piti turvautua. Ei ole juu ihan helposti selitettävä juttu mutta koitetaan olla vähän kansantajuisempia nyt.

Valo etenee sekalaisena aaltoliikkeenä.

Lineraarinen pola on kuin sälekaihdin josta pääsee läpi vain tietynsuuntaiset valoaallot ja toisensuuntaiset suodattuvat pois. Jäljelle jäävä valo on lineaarisesti polarisoitunutta eli valoaallot liikkuvat kaksiulotteisesti samassa tasossa, aivan kuten paperille piirretyt aallot. Luonnossa tietyt valot kuten heijastukset ovat jo valmiiksi enemmän tai vähemmän polarisoitunutta valoa ja kääntämällä suodatin sopivaan asentoon niitä voidaan huomattavasti vähentää.

Järjestelmäkameroissa valonmittaus ja tarkennus on toteutettu niin, että valoaaltojen suunnalla on väliä. Siksi lineaarinen suodin tuottaa tietyissä asennoissa vääriä valotuksia ja tarkennuksia.

Pyöröpolassa ensimmäisenä kerroksena on lineaarinen polarisaatiosuodin. Sitä seuraa toinen kerros, joka muuttaa lineaarisesti polarisoituneen valon pyöröpolarisoituneeksi (valoaallot etenevät taas kolmiulotteisesti). Näin järjestelmäkameroiden automatiikat toimivat taas joka tilanteessa ns. oikein.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •