ElectrobikeGarminGiantEfat
Sivu 45 / 85 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 35 43 44 45 46 47 55 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.321 - 1.350 / 2521

Aihe: Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme

Viime keväänä Michael Mosley esitteli telkussa ton 2/5 dietin ja se tehos kyllä meikäläiseen (85 -> 77). Minulle sopii kitua (eikä sekään nyt mitään suurta kitumista ollut, onhan 600 kaloria kuiteskin aika paljon) nälässä kaksi päivää viikossa paremmin kuin, että pitäisi syynätä jokaikinen päivä mitä suuhunsa tunkee. Päästyäni tohon 77 kiloon olen voinut kahtena diettipäivänä myös syödä enemmän, kun ei ole tarvetta laihtua enempää.

Eipä pyöräily älyttömästi juoksulle häviä kalorien kulutuksessa, kunhan tekee vaan molempia ~ samalla teholla.

Jos aika ei riitä kannattaa vaihtaa enemmän kuluttavaan lajiin (esim hiihto) tai syödä vähemmän (kaloreita), niiq snowfake jo totesi. Syö porkkanaa jos on nälkä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ren Hoek Katso viesti
    Eipä pyöräily älyttömästi juoksulle häviä kalorien kulutuksessa, kunhan tekee vaan molempia ~ samalla teholla.

Jos aika ei riitä kannattaa vaihtaa enemmän kuluttavaan lajiin (esim hiihto) tai syödä vähemmän (kaloreita), niiq snowfake jo totesi. Syö porkkanaa jos on nälkä.
    Jäykkäperällä tai täysjäykällä teknisessä maastossa kuluu kyllä helposti suunnilleen sama energiamäärä, kuin mitä esim. hiihtäessä, kunhan pitää ylämäkiä ja teknisiä paikkoja ystävänä, joka haluaa autta pulssin maksimiin.

Maantiellä ei saa helposti sykkeitä yhtä ylös, kuin maastossa. Johtuu varmasti siitä, että sopivassa maastossa rasitus jakautuu koko kehon lihaksille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Maantiellä ei saa helposti sykkeitä yhtä ylös, kuin maastossa. Johtuu varmasti siitä, että sopivassa maastossa rasitus jakautuu koko kehon lihaksille.
    ... tai sitten se johtuu siitä että ei ole tekniikka hanskassa.

Näin olen ainakin itse päätellyt sillä en saa sitten millään maantiellä pysymään sykettä ylhäällä... tai saan kun tuijotan sykemittaria alan survomaan niin perkeleesti heti kun syke alkaa laskemaan, mutta luonnollisesti se ei tahdo pysyä ylhäällä tasaisesti. Juostessa taas samaa ongelmaa ei ole. Eikä myöskään kun vie cyclocrossin poluille ja pelloille.

Epäilisin kuitenkin että maantielläkin sykkeen saa pysymään ihan niissä lukemissa missä haluaa kun vain osaa pyörittää oikein.

Syke on aika huono kulutusmittari. Maastossa voi saada korkean keskisykkeen leppoisallakin lenkillä jos repii mäet täysillä. Täysillä temponalla syke asettuu suunnilleen samoihin lukemiin, mutta se vaatii maantiellä kovempaa psyykettä.

Itsellä on vielä homma hiukan hakusessa useammastakin syystä mutta veljellä on rasvat lähteneet kropasta ja lihakset kasvaneet kahvakuulalla ja HIIT:illä.
    Pitkäkestoisen ongelma taitaa olla se, että vaikka kaloreita palaa niin pelkällä pitkällä/rauhallisella kroppa tottuu ja kuluttaa vähemmän. HIIT treenillä kuluttaa paljon hetkessä ja saa päälle ns. "jälkipolton" joka kestää 24-48-72 tuntia riippuen.
    HIIT ongelma vaan on se että tarpeeksi kovalla teholla ei todellakaan ole mitään miellyttävää puuhaa...
    Varmaan paras olisi oma normiliikunta jolla kuluttaa perusmäärän kaloreita ja kohottaa kuntoa ja lisää päälle rankat HIIT treenit muutaman kerran viikossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Syke on aika huono kulutusmittari. Maastossa voi saada korkean keskisykkeen leppoisallakin lenkillä jos repii mäet täysillä. Täysillä temponalla syke asettuu suunnilleen samoihin lukemiin, mutta se vaatii maantiellä kovempaa psyykettä.
    Maastolla ja maastollakin on tietysti eroa ja osittain on varmasti psyykkestäkin kiinni. Kyllä maatielläkin saa sykkeen helposti korkealle vähäksi aikaa ja varmaan sopivasti jaksottamalla sen saisi pysymäänkin siellä, mutta käytännössä ei onnistu kuitenkaan pitkiä aikoja. Sopivassa maastossa tuo käy helposti, kun penkillä ei juurikaan voi istua ja jyrkät ylä/alamäet vaihtaa painopistettä tiuhaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Syke on aika huono kulutusmittari.
    Tätä piti vähän googlailla, kun olin jostain jäänyt siihen käsitykseen, että sykkeen ja energiankulutuksen suhde on kuta kuinkin lineaarinen (siis yhdellä henkilöllä tiettynä aikana, kun liikunta on aerobista). Näin näyttää olevan, joten kyllä syke taitaa kuitenkin kohtuullisen hyvä kulutusmittari olla. (Lähdettä esim täällä.)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Pitkäkestoisen ongelma taitaa olla se, että vaikka kaloreita palaa niin pelkällä pitkällä/rauhallisella kroppa tottuu ja kuluttaa vähemmän. HIIT treenillä kuluttaa paljon hetkessä ja saa päälle ns. "jälkipolton" joka kestää 24-48-72 tuntia riippuen.
    Broscience
    Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

Jospa nyt vaan söisitte vähemmän, jos haluatte laihtua, ja söisitte enemmän, jos haluatte saada massaa. Sen miettiminen, että tekeekö nyt HIIT:ä, HIT:ä, SSC:a vai kääntääkö fillarista satulan ympäri, on aivan herttaisen yhdentekevää, jos syöminen ei ole kunnossa. Tuoretta Juha "lihastohtori" Hulmin blogipostausta lainatakseni "Pelkän liikunnan avulla ei kehon rasvamäärä kovinkaan tehokkaasti yleensä laske".

Painoin noin nelisen vuotta sitten 100kg.
    En lisännyt liikuntaa yhtään mutta kävin kolmisen kertaa viikossa kuntosalilla ja kaksi kertaa kuukaudessa salibandyä pelailemassa.
    Paino tippui 20kg. En nyt muista tarkalleen kauanko tuossa meni mutta alle 6kk kummiskin.
    päivä pudotus tahti tais olla -50-200g luokkaa, tietysti joku viikonloppu tais tulla vähän plussaakin.

Elikkä itse laihdutin muuttamalla ruokavaliota.
    Söin päivässä -500-800kaloria kulutuksestani.
    Vaikea selittää.
    Jos päivä kulutukseni on 2500kcal niin syön 2000kcal.

Oma juttuni oli kalorilaskurin käyttäminen, leivän pois jättäminen ja iltasyönnin lopettaminen.
    Yritin sitä että aamulla olisi hieman nälkä ja saisi syödä kunnon aamupalan jolla jaksaakin tehdä töitä ja pääsee pitkälle.

Vanhempani ovat useasti alottaneet laihduttamaan mutta ei siitä oikeen ole vielä mitään tullut.
    Olen yrittänyt tyrkytellä noita samoja metodeja kuin itse käytin mutta eivät oikeen halua/jaksa uskoa niihin.
    Ovat lisänneet urheilua, mutta helposti taitaa käydä niin että suorityksen jälkeen voi kuulemma vähän herkutella.

Oma painoni on pysynyt 80kg nurkilla ja leipää en ole enään ruokailun kaveriksi ottanut

Tässä oli avautumiseni toivottavasti joku saa tästä vähän puhtia tai vinkkejä kuuriinsa

Noni, nyt saa laihduttelut riittää ja massakausi päälle. Kuukauden päästä voi taas katsoa pitääkö vähän karsia läskejä pois

Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

Paino pahimmasta ajasta -20kg! Yesh, hyvä minä... Normaalipainon yläraja saavutettu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti devon Katso viesti
    Paino pahimmasta ajasta -20kg! Yesh, hyvä minä... Normaalipainon yläraja saavutettu.
    Aika kova suoritus,ei muuta ku tsemppiä et kans pysyy eikä lähe takas ylös!! Itselläni pudotus alkaa HETI 2014 alusta ja aikomus saada -15kg pois.

ulkomailla...ex Vaasalainen ja nykyinen Kuusamolainen. :)
    moi!

Mulla lähtenyt 12kk -35kg, recepti: kalorien laskenta -500kcal pois päivän tarpeesta ja 6xviikossa 1-1,5h reipas (6km/h...n 2500kcal/viikossa, omien laskujen mukaan) kävelylenkki. Ei sen kummempaa...! lenkille marsmars...!

//J

Minä en jaksa laskea mitään kaloreita, mutta syön pieniä annoksia riittävän usein eli 3-4 h välein ja kesästä alkaen olen liikkunut reippaasti säästä riippuen 7-10 tuntia viikko. Hiki siis saa nousta, mutta verenmaku suussa ei saa olla.

Normaalipainon saavuttamisen jälkeen painon laskutahti on vähän hidastunut, mutta laskusuunta jatkuu yhä. Vuoden takaiseen eroa on nyt noin 20 kiloa, pahimpaan tietämääni painolukemaan reilu 25 kiloa. Kun otetaan huomioon, että vartta minulle on siunautunut 159 senttiä, niin noiden kilojen katoaminen näkyy jo ihan kiitettävästi. Vaatekoot ovat muuttuneet L/XL > XS/S ja 42/44 > 34/36. Kohta saa siirtyä lastenosastolle vaatteita etsimään...

Kovin on monenlaisia ajatusmalleja painon pudotuksesta täällä. Mielestäni on erikoista vertailla millä treenitavalla paino tippuu enemmän, sillä painonpudotuksessa on kuitenkin oleellista se kaloritase. Kovalla kulutuksella se syömisen kontrollointi on vaikeampaa kuin matalalla kulutuksella. Kova treeni voi siinä mielessä olla paha paikka painon pudotukselle, kun treenin seurauksena iskee isompi nälkä.

Jos miettii tasaista painon pudotusta niin esimerkiksi -500 kcal on paljon vaivattomampaa saada aikaan jääkaapilla kuin lisäämällä sen verran liikuntaa. Paino putoaa vaikka ei varsinasesti liikkuisi ollenkaan päivittäisten askareiden lisäksi, kunhan vaan säätää syömingit kulutuksen mukaan.

Pitää tunnustaa että nyt meni Tahko niin surkeasti, että jotain on tehtävä. Lyhyesti sanottuna kunto ylös, paino alas.

En oikein tiedä mitä tässä ruokavaliolle tekisi, mitään isoja vikoja siinä ei pitäisi olla. Ehkä hiilareiden osuutta pitäisi laskea ja proteiinin osuutta nostaa.
    Tällaiset perinteiset herkut; viinerit, karkit yms on jo aika vähissä ihan jo valmiiksi...

Nyt vaakassa 84 kg, kun optimi olisi jossain 78 kg kantturoissa. Haluaisin korjata ruokavaliota yksinkertaisilla talonpoikaisjärkeen perustuvilla menetelmillä. Tuote-etikettien skannailu ja atreioiden puntarointi tarkojen kalorimäärien laskemiseksi on liian työlästä. Tai siis liian teoreettista, uskon että terveellisesti pystyy syömään ilman Sharppia ja Exceliä.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme

Miksi repiä itseään 5kg takia jos ainoastaan sen verran on oikeasti ylipainoa. Minä katsoisin, että terveellisempi ja hyvinvoivampi malli on harjoitella vain hieman enemmän ja syödä terveellisesti. Niin saa kaikki kuntoilun hyödyt talteen ja painonhallinta on helpompaa. Painon sahaaminen tuo ongelmia jos katsoo vain vaakaa koska saattaapa käydä niin, että kehon rasvaisuus suurenee ja lihasmassan pienenee.
    Sanon vain siksi, että itselläni on talven vähemmästä kuntoilusta, sairastumisesta, keleistä ja ylen syömisestä johtuen tullut painoa hieman takaisin. Olen siis levännyt enemmän. Siitä on kylläkin ollut hyötyä, koska lihasmassaakin on lisää ja kuntokin ehkä parempi (siis ehkä). Tai miten sen kunnon laskee kun on viimekesänä verrattuna ylimääräistä painoa 10kg ja oman ohjearvoni (rajapyykki jonka yli ei saa mennä yhtään) yli 3kg. Viimekesään verrattuna pääsen samanlaiset matkat vaivattomammin vaikkakaan ei ilman ongelmia. Ongelmat ovat nykyisin istumapaikka-painotteisia.
    Tarkotan, että asettaa itselleen raja-arvon jota ei saa ylittää. Itse tunnen olemuksessa jos paino on yli raja-arvon l. lihomista tullut. Vaakaa pitää käyttää säännöllisesti. Epäonnistuin tässä itse ja pääsi lipsahtamaan noin 6kk aikana #VoiRähmä
    Kuvitteellisessa raja-arvossanikin on lievä ylipainoprosentti, että eri sarjassa painitaan.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Mulla on tippunut reilussa 4kk ajassa 77,5 > 73,5kg, pituus 181cm ja ikä 27. Asiaan on auttanut harjoittelun lisääminen Tahko 120km varten (noin 8,5h > 12-13h/vko), energian sisäänmenon kontrollointi paikoitellen sekä kahvinjuonnin lopettaminen (ehkä?). Oon luultavasti paremmassa kestävyyskunnossa kuin koskaan. Ongelmana on lähinnä, kuinka tässä pysytään Saa nähdä.
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Oisko kahvinjuonnilla merkitystä.... ehkä tai sitten ei

(näissä hommissa ei oo väliä mitä suuhun pistää kun kaikki kuluu)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Oisko kahvinjuonnilla merkitystä.... ehkä tai sitten ei
    En juo myöskään whiskyä tai muita alkoholijuomia
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Mulla on tippunu hissukseen, eli reilussa vuodessa 98.8 -> 86.6 ja suunta alaspäin. Kaloreita lasken kahtena päivänä viikossa (eli 5/2 on kyseessä) joina vetäisen sen 600kcal kerta-annoksena yleensä illalla. Kahvia litkin pitkin päivää ilman sokeria/maitoa, jollaisena sen juon muutenkin.

Paino tippuu hissukseen, mutta aina vikkelämmin toki, kesällä kunnon pyöräilykaudella ja toisaalta talvella kun kelkkakelit on kohdallaan. Eli aina kun liikkuu kunnolla. Muina päivinä syön mitä sattuu, joskin hieman on lipsunu terveellisempään suuntaan ihan huomaamattaan. Kun alkaa olla tuossa 80:n kantturoissa, olen tyytyväinen ja jätän ehkä ajoittain toisen "nälkäpäivän" pois viikko-ohjelmasta.

Suurin ero aiempaan on ajon helppous maastossa. Pyörä kulkee aivan eri tahtiin kuin kaksi vuotta sitten tai vuosi sitten. Sykkeet pysyvät korkeampina, kun jaksaa ajaa mutkapolkua niin että tasaisellakin on kivaa. Maantiellä taas hissukseen ajellessa ei sykkeet kummemmin nouse, mutta vauhdikkaammassa seurassa nousee riittävästi sielläkin.

Huomioitavaa on ollu "jälkipoltoista" puhuttaessa se, että 2-3h maastolenkki suht reippaalla sykkeellä tekee seuraavan päivän "nälkäpäivästä" huomattavasti ikävämmän, koska nälkä tuntuu selkeästi kovemmalta. Normi nälkäpäivänä se ei tunnu kuin ajoittain hitusen.
    Miten niin tyhmä kysymys??

Aamulla muutaman euron mekaaninen puntari näytti 105 ja puiden kanssa vehtaamisen jälkeen 103, kun ensin vaihdoin hikeä tippuneet vetimet kuivempiin, taisi tulla juotua taas liian vähän.

Sykemittari väitti että reilu 2000kcal olisi tullut kulutettua, 40min pyöräilyä ja noin 4 tuntia neljällä ruumiinjäsenellä raatamista. Kyllähän tuo kropassa tuntuu, mutten tiedä olisiko ihan noin paljoa kulunut, tarkka peruskulutus mulla on vuorokaudelle 2163kcal.

Jos syö huonosti imeytyviä kaloreita, niin se nälkä voi tuntua kovempana kuin jos syö hyvin imeytyviä kaloreita, niissäkin on muuten eroa, tai ainakin jotkut väittää niin.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    En juo myöskään whiskyä tai muita alkoholijuomia
    Juu, en suosittele alkoholia laihduttajalle. Näin lomalla on ollut vaikea pysyä alle 24 annoksen viikkorajassa. 180/71.4; sopivassa valossa sikspäk, mutta jos laittaa valon pois niin jäljelle jää orastava kaljamaha?!

Sent from my iPad using Tapatalk
    Highlander muokkasi tätä : 17.07.2014 at 21.58 Syy: typo
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

Ei oo helppoo.... Kyllä tiedän kuinka pitäis reenata ja syödä muttakun selkäranka on kun lapsen pa¤¤aa!!!
    Keväällä kun jousto kuutio kotiutui vaaka näytti 98,6kg nyt lukema jo kohtuullinen 93kg.
    Inbody mittauksessa tuli käytyä rasva prosentti 16... Ei siitä oo kun 8 vuotta kun vaaka näytti 86kg ja olin "tiukassa" kunnossa.
    Nyt vaan talvea kohti kahvakuulat heilumaan (lojuu lattialla) ja lisää reeniä.
    jos vaikka ensvuonna Tahkon lähtölavalla vaaka näyttäs vaikka 88kg. Nii ja pituutta on 183 ja ikää vajaa 40.
    -en ole hullu, olen erikoinen-

Minulla on huhtikuun jälkeen löytynyt jonkinlainen tasapainopiste, enkä ole sittemmin laihtunut. En laske kaloreita, mutta syön perusjärkevästi ja riittävän usein pieniä annoksia, mutta nyt kesällä on tainnut jäätelön massutus auttaa siihen, ettei painon putoava trendi enää jatku Liikun kuitenkin sen verran, ettei paino nousekaan, vaan ylimääräiset kalorit palaa metsään ja tielle. Olen parin kilon päässä normaalipainon keskikohdasta eli ensimmäisen kerran normaalipainossa sitten vuoden 2005. Ja ikäähän minulla pyörähtää syyskuussa mittariin 30.

Kamalintahan tässä on se, että kun taaksepäin katsoo niin näkee suoraan mistä on kyse: 2005 keväällä ajoin ajokortin ja paino alkoi nousemaan hitaasti, mutta tappavan varmasti. Viime keväänä mies sai viimein (muutaman vuoden yrityksen jälkeen) houkuteltua minut maastoon mukaansa ajelemaan ja totesin, että maastopyöräily on kivaa ja jäin siihen koukkuun. Heinäkuussa huomasin, miten jotkut vaatteet alkoivat olemaan vähän löysiä ja jotenkin heräsin siihen, että painoa on ihan liikaa ja se näköjään VOI laskea, joten aloin tietoisesti auttamaan prosessia järkevöittämällä ruokailutapojani. Enhän minä koskaan omasta mielestäni ollut lihava, olin vain vähän pyöristynyt... hah.

[QUOTE=devon;2237947Enhän minä koskaan omasta mielestäni ollut lihava, olin vain vähän pyöristynyt... hah.[/QUOTE]

Sama se lienee muillakin on, mitä aiemmin tuohon herää, sitä helpommalla pääsee.. 20kg:n laihdutus vaatii jo aikaa ja vaivaa.
    Miten niin tyhmä kysymys??

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Sama se lienee muillakin on, mitä aiemmin tuohon herää, sitä helpommalla pääsee.. 20kg:n laihdutus vaatii jo aikaa ja vaivaa.
    20kg sentään lähtee tosi helposti, muistaakseni viimevuoden tammikuussa painoa oli 136kg, nyt se on pitkään keikkunut 103-105 välillä, jossa se oli jo viime kesänä, mutta liikunnan määrää on tullut vähennettyä aika paljon kustannussyistä, yksinkertaisesti ei ole varaa liikkua, se on yllättävän kallista.

Ainakin kymppi vielä pitäisi saada pois, taulukkopainoon nähden melkein 20, sellaista hidasta tippumista aina välillä tapahtuu, mutta aika hidasta tämän lopun tiputtaminen on.

Isommassa nälässäkään ei viitsi kärvistellä, joten liikettä pitäisi saada enemmän, mutta pyykkikulut, vaatekulut, pyöränhoitokulut jne. nousee sitten taas. Periaatteessa ei olisi varaa edes syödä sitä peruskulutuksen määrää, saati sitten liikkua.

Toisaalta sen olen huomannut että vähemmällä liikkeellä tapahtuu kyllä vahvistumista, mutta ei niinkään painon putoamista.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään