HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 165 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 65 115 155 163 164 165 166 167 175 215 265 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.921 - 4.950 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Siinätapauksessa nopeutta pitäisi varmaankin laskea, ettei tilanteet tulisi niin nopeasti eteen, kun huonon näkyvyydenkin tiedostaa?
    Kuka sitä ei ole nyt laskenut? Saamani valitushan on kohdistunut siihen, että laskin liian tehokkaasti nopeutta.

Mutta selvä juttu. Aina on pyöräilijän vika. Vaikka miina olisi edessä, niin pitää mennä hitaammin, pitää väistää, pitää olla kohtelias, pitää soittaa kelloa ja pitää olla miinaharava mukana. Kunhan ei vain syyllistä ketään. Ajetaan kaikki jatkossa jatkuvasti alle 10 km/h, niin vältytään onnettomuuksilta, vaikka puliukko tippuisi puusta eturenkaan eteen. Mutta herran jestas, että nyt vaatia ja odottaa toisilta väylien käyttäjiltä edes alkeellista liikennekäyttäytymistä! Menen tuijottamaan peiliin loppupäiväksi, kun kehtaankin odottaa tuollaista.

P.S. Itse olen mokannut pari kertaa liikenteessä autolla siten, että olen säikähtänyt. Ja otin jokaisesta kerrasta opikseni. Sillä on voimaa, kun tajuaa, mitkä olisivat voineet olla säikähdyksen aiheuttaneen tilanteen seuraukset.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Mutta selvä juttu. Aina on pyöräilijän vika.
    Hyvin usein. Kohtiin, joihin pitäisi mennä 10 km/h, mennään 25-30 km/h.

Koska joillakin pyöräilijöillä on jatkuvasti ongelmia ja toisilla ei juuri koskaan, ei syynä voi olla oikein muu kuin väärä tilannenopeus. Pyörä on liikenneväline, jolla ei ole tarkoitus päästä mahdollisimman nopeasti paikasta toiseen niin kuin ei autollakaan. Kun pyöräilijät sisäistäisivät tuon idean, kulttuuri muuttuisi terveemmäksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Хуй Katso viesti
    Hyvin usein. Kohtiin, joihin pitäisi mennä 10 km/h, mennään 25-30 km/h.
    Kuten suoralla väylän osuudella tuossa minun tapauksessani? Pitääkö hidastaa jokaisen koirankusettajan kohdalla 10 km/h:iin tunnissa varmuuden vuoksi? Teetkö sinä niin? En uskonutkaan, koska ei kukaan tee. Katsopas, tuossahan olisi voinut käydä niin, että se koira lähti vetämään fleksiä pidemmäksi vasta juuri, kun olin siinä kohdalla tulossa. Antamatta mitään ennakkovaroitusta. Mutta epäilemättä sittenkin foorumin pyöräilevät nössykät jaksaisivat ripotella tuhkaa päällensä ja kieriskellä tervassa ja höyhenissä, että miksi, voi miksi, pyöräilijä olikaan niin varomaton!

Koska joillakin pyöräilijöillä on jatkuvasti ongelmia ja toisilla ei juuri koskaan, ei syynä voi olla oikein muu kuin väärä tilannenopeus.
    En ole tavannut pyöräilijää, jolla ei olisi jatkuvasti ongelmia, jos ongelmaksi lasketaan se, että joku toinen tunaroi vaarallisesti väylillä. Ne ovat niin tavallisia, että niistä ei usein juurikaan jakseta ns. välittää. Niitä ennakoidaan, väistellään, joustetaan omista liikennesääntöjen tuomista oikeuksista jne. Ja tämä on se ainoa tapa, jolla ongelmia ei ole juuri koskaan. Siis niitä ongelmia on yhtä lailla, mutta vain asenne niihin vaihtelee.

Vauhtiahan saa, kun hankkii kellon. Sitä sitten soitellaan 50 metriä ennen kohtaamista, jolloin jalankulkijoilla on aikaa pari kertaa seilata kelvin laidasta laitaan ja heittää kuperkeikka ennen kuin osaavat mennä supumpaan. Kaikki ongelmat ratkaistu. Toinen hyvä keino helpottaa elämäänsä on pyöräillä siellä, missä ei ole juurikaan ihmisiä. Itse en esimerkiksi keskustassa pyöräile lainkaan, koska niin paskaa hommaa se on. Jos on tarve käydä, menen bussilla.

Ongelmia ei tule juuri koskaan, jos olettaa että kaikki muut tienkäyttäjät ovat murhanhimoisia psykopaatteja. Se on stressaavaa, mutta niin välttää onnettomuudet. Itse noudatan tätä kaavaa, mutta osaan osoittaa mieltäni kovaan ääneen tai takakonttiin läimäyttämällä jos sikaillaan ihan sikailun ilosta.

Kuten suoralla väylän osuudella tuossa minun tapauksessani? Pitääkö hidastaa jokaisen koirankusettajan kohdalla 10 km/h:iin tunnissa varmuuden vuoksi? Teetkö sinä niin? En uskonutkaan, koska ei kukaan tee. Katsopas, tuossahan olisi voinut käydä niin, että se koira lähti vetämään fleksiä pidemmäksi vasta juuri, kun olin siinä kohdalla tulossa. Antamatta mitään ennakkovaroitusta. Mutta epäilemättä sittenkin foorumin pyöräilevät nössykät jaksaisivat ripotella tuhkaa päällensä ja kieriskellä tervassa ja höyhenissä, että miksi, voi miksi, pyöräilijä olikaan niin varomaton!

En ole tavannut pyöräilijää, jolla ei olisi jatkuvasti ongelmia, jos ongelmaksi lasketaan se, että joku toinen tunaroi vaarallisesti väylillä. Ne ovat niin tavallisia, että niistä ei usein juurikaan jakseta ns. välittää. Niitä ennakoidaan, väistellään, joustetaan omista liikennesääntöjen tuomista oikeuksista jne. Ja tämä on se ainoa tapa, jolla ongelmia ei ole juuri koskaan. Siis niitä ongelmia on yhtä lailla, mutta vain asenne niihin vaihtelee.
    Mutta kyllä minä hidastan juuri noin, koska tiedän täysin mahdolliseksi, jopa todennäköiseksi, että kun olen kohdalla tapahtuu tuollainen syöksyminen, se syöksyjä voi olla lapsi, koira, aikuinen tai vaikka tankojuoppo, sitä tapahtuu niin paljon, että on kannattavampaa hidastaa kuin ottaa riski.

Ei mulla ole jatkuvasti ongelmia tuolla väylillä, oikeastaan mulla ei ole juuri koskaan ongelmia, koska ajan tilanteen mukaan, enkä piittaa siitä mitä pykälät sanovat tai mihin mulla olisi pykälien mukaan oikeus ja kas kummaa sujuvasti pääsen etenemään ilman että aiheutan häiriöitä toisten kulkemiseenkaan, eli ne toisetkin pääsevät kulkemaan sujuvasti.

Voisikin kysyä mitä väliä niillä säännöillä oikein on kun ilmankin päästään kulkemaan aivan hyvin?

Tietenkin voitaisiin alkaa masinoimaan kävelykorttia, koirantalutuskorttia jne, mutta eiköhän kumminkin järkevämpää olisi vaan toimia tilanteen mukaan?

Mun nähdäkseni siis on täysin turhaa edes haaveilla liikenneympäristöstä, jossa kaikki menisi 'oikein', siinä palaa vaan omat hihat, kun ei sellainen toteudu koskaan, se on vähän kuin haave siitä ettei tarvitseisi maksaa veroja ja silti saisi kaiken mitä verovaroin kustannetaan, epärealistinen haave, kun ei kevyeltä liikenteeltä edellytetä minkäänlaista osaamista säännöistä, niin on turha odottaa että osaisivat ja toisaalta aivan turhaa olisi edellyttää kevyeltä liikenteeltä sitä osaamista eli vaatia kävelykorttia, kun on täysin mahdollista toimia ilmankin, itse en ainakaan tykkää yhtään yltiöpäisestä sääntelystä, ennemmin järjenkäyttöä pitäisi enemmän suosia.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Ongelmahan lähtee siitä, että ihminen nyt vain on fyysisesti kykenemätön havainnoimaan tilanteita takanaan kuuloa lukuunottamatta. Auton ja mopon lähestymisen kyllä kuulee, mutta ei fillarin. Miten usein koiria kävelyttävät jalankulkijat tai muut ovat ongelma kun lähestyy edestäpäin?

Tänään kävi yhdellä soratiellä maaseudulla niin, että kaksi vanhempaa rouvaa käveli koko kapean tien leveydeltä ja koska lähestyin takaa niin soitin kohteliaasti kelloa hyvissä ajoin. Seurauksena oli tilanne, jossa hiukan hätääntyneesti keräännyttiin kävelysauvojen kera tien oikeaan reunaan. Mitä muuta siinä olisi voinut kuin hiljentää lisää ja kiittää rouvia, sillä nähtävästi lopputulos on aina pieni hätkähdys - toimitaan itse miten ennakoivasti tahansa?

Enkä sano nyt, että koirankävelyttäjien yms. tulisi saada vallata kelvi. Tietysti se on väärin muita kohtaan, että aiheutetaan tarpeettomia vaaratilanteita, mutta edelleen luulen että ihmisten säikyttelyllä nyt ei saada sitä toivottua ratkaisua aikaan. Se huoli siinä tilanteessa kuitenkin kohdistuu enemmän siihen koiraa tai itseensä ja vasta todellisessa onnettomuudessa pyöräilijään.
    *

La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Alottelia-14 Katso viesti
    Luin juuri ennen tämän ketjun avaamista aihetta, jossa haluttiin pyöräillä autotiellä. Enemmistön mielipide tuntui olevan, että siellä voi ihan hyvin ajella rinnakkain ja juuri sitä vauhtia, mitä letka sattuu etenemään. Autoilijat kyllä joutavat odottaa, että pääsevät ohi. Aikamoinen kontrasti tilanteeseen, missä pyöräilijä onkin se nopeammin etenevä ja hitaampien pitäisi vain pysyä pois tieltä.
    Termineppailuun en jaksa lähteä, vai jaksoinko jo?

Voisi kai pitää ihan kohtalaisena toiveena sitä, että tuolla yhdistetyillä väylillä ei sinkoilla päättömästi, eikä siten muiden turvallisuutta tarpeettomasti vaaranneta. Koskee ihan kaikkia. Taas kerran peräänkuuluttaisin myös kriittistä ajattelua todellisen kärsityn haitan osalta. Kuinka vaikeaa rinnakkain ajavien polkupyöräilijöiden ohittaminen oikeastaan on? Jos tätä ei mitenkään voi suorittaa turvallisesti, voihan sitten vaikka antaa keski- tai Etelä-Eurooppalaiseen tyyliin äänimerkin hyvissä ajoin, jotta pyöräilijat voivat osaltaan auttaa ohituksen onnistumisessa. Koskee kyllä käytännössä lähinnä isompia ajomuodostelmia.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker
    ... Pitääkö hidastaa jokaisen koirankusettajan kohdalla 10 km/h:iin tunnissa varmuuden vuoksi? Teetkö sinä niin? En uskonutkaan, koska ei kukaan tee. ...
    Ä -ä. Ainakin tämä phillaristi himmaa lähestyessään koirakkoa, ratsukkoa, muksuja ulkoiluttavaa tai muuta mahdollisesti randomoivaa liikennemuotoa joko edestä tai takaa. Mä ajan ammatikseni välillä hyvinkin raskaasti kuormattua rautaa joskus jopa liikenteen seassa ja mikään [inhimillinen] hölmöilyily ei enää tule yllätyksenä eteen kun noudattaa sitä tilannenopeusrajoitusta. Vaikka se onnettomuus johtuisi omasta kouluttamisenhalusta niin sitä ei enää saa tekemättömäksi vaikka kuinka parkuisi [tällä palstalla]. Ja se intervalliharjuutteluhan on ihan parhautta
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Termineppailuun en jaksa lähteä, vai jaksoinko jo?
    Lähdetään nyt vain.

Suomessa ei ole autoteitä.

Mutta selvä juttu. Aina on pyöräilijän vika. Vaikka miina olisi edessä, niin pitää mennä hitaammin, pitää väistää, pitää olla kohtelias, pitää soittaa kelloa ja pitää olla miinaharava mukana. Kunhan ei vain syyllistä ketään. .
    Näin tienkäyttäjän oletetaan käyttäytyvän, jo tieliikennelain 3§ kertoo tämän tyhjentävästi Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.

Autoilu/pyöräilyurani aikana olen yhä vähemmän joutunut tiukkoihin paikkoihin, kun olen pikkuhiljaa ja kantapäänkin kautta oppinut laskemaan stressitasoani liikenteessä. Kusipäisimmilläni olin parikymppisenä jolloin jouduin jatkuvalla syötöllä tiukkoihin paikkoihin (törmäsin eteen avattuun auton oveen, kolhin kuorma-auton liian matalaan siltaan, ajoin koiran ja ulkoiluttajan välistä talutushihnaan ym. ym.) ja jälkeenpäin miettiessäni kaikissa jutuissa on ollut kyse arviointi/arvostelukyvyn puutteesta.

On ihmeellistä mitä asennemuutoksella voi saada aikaan! Stressitaso laskee, hymyilyttää enemmän, ja lompakkokin tykkää!

Minun stressitasoni laski siitä, että tiedän, että nyt yksi teiden ansoittaja ainakin vähän aikaa muistaa olla varovaisempi. Muutenhan tuo ei tietenkään vaikuttanut fiiliksiini suuntaan tai toiseen. En mitenkään harmistunut tapauksesta, koska tuollaista sattuu jatkuvasti ja olen moiseen tottunut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Avisio Katso viesti
    Näin tienkäyttäjän oletetaan käyttäytyvän, jo tieliikennelain 3§ kertoo tämän tyhjentävästi Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.

Autoilu/pyöräilyurani aikana olen yhä vähemmän joutunut tiukkoihin paikkoihin, kun olen pikkuhiljaa ja kantapäänkin kautta oppinut laskemaan stressitasoani liikenteessä. Kusipäisimmilläni olin parikymppisenä jolloin jouduin jatkuvalla syötöllä tiukkoihin paikkoihin (törmäsin eteen avattuun auton oveen, kolhin kuorma-auton liian matalaan siltaan, ajoin koiran ja ulkoiluttajan välistä talutushihnaan ym. ym.) ja jälkeenpäin miettiessäni kaikissa jutuissa on ollut kyse arviointi/arvostelukyvyn puutteesta.

On ihmeellistä mitä asennemuutoksella voi saada aikaan! Stressitaso laskee, hymyilyttää enemmän, ja lompakkokin tykkää!

Näinhän se tahtoo mennä kaikilla, toisilla ennemmin, toisilla myöhemmin, toki sitten on ne muutamat jotka eivät koskaan tuota oivalla, mutta kun vuosia on enemmän niin sitä keskimäärin osaa ymmärtää vähän laajemmin mitä ympärillä on ja koko elämänasenne sitä myöten ehkä vähän pehmenee.

Tottakai nuorena sitä ei usko, sukupolvesta toiseen se sama kiertokulku toistuu ja me ihmiset ollaan muka sitä maailman huippua ominaisuuksiltamme
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

jälkeenpäin miettiessäni kaikissa jutuissa on ollut kyse arviointi/arvostelukyvyn puutteesta.
    Nuoruuteen kuuluu tunne edellä meneminen, ja tunne korostaa subjektiivista kokemusta ja tarvetta enemmän kuin yleistä kuvaa ja yleisiä perusteluja. Kypsyessä järki ja suhteellisuudentaju ehtivät mukaan. Pyörällä kuljettavat matkat ovat pääsääntöisesti niin lyhyitä, että maltillinen ajotapa lisää yhteen matkaan enintään 5-10 minuuttia. Prosentuaalisesti se voi olla paljon, mutta minuuttimäärällisesti vähän.

Harvemmalla säheltämällä voitetuille minuuteille ehdottoman tähdellistä käyttöä on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Lähdetään nyt vain.

Suomessa ei ole autoteitä.
    Yritän olla jatkossa tarkempana ja välttää puhekielen termejä.

Itse huomasin saman ilmiön, kun jätin pyöräilyssä ajanoton pois. En tiedä sekunneista tai keskinopeuksista enää mitään. Tunnin työmatka menee ehkä muutaman minuutin hitaammin, kun otan tilanteita rauhallisemmin, mutta kun en seuraa koko asiaa, niin ei se haittaa enää yhtään. Suosittelen kokeilemaan, jos jokainen hidastaminen tuntuu stressaavalta.

Oli tietyö ja vastaantulijoiden kaista vain auki. Ohitin tietyön, jota kesti noin 20 metriä, eikä takana ollut auto (jonka takana muutama muu auto) edes yrittänyt ohitella, vaan pysyi kiltisti kauempana. Työn alussa ja lopussa oli isot koneet ja välissä aukko, johon vaistomaisesti menin siltä varalta että joku malttamaton ampuisi ohi tilanteen sattuessa, mutta ei mennyt. Palautui toivo ihmisiin.

Sitten joku kusimulkku myöhemmin kiskoo micranpaskallaan hihaa hipoen satasta ohi. Näytin keskisormea ja huusin.

EDIT: Tietyö siis törkeän ylämäen kohdalla jossa vauhti reilusti alle 10kmh minun pohkeillani. Ymmärrän myös sen että nöyrästi väistämällä edistin ehkä sikailukulttuuria, mutta joskus vaan pelottaa tuolla peltilehmien kohdalla liikaa, etenkin kun ei ole silmiä niskassa, eikä voi arvioida mitä aikeita siellä on takana tulijalla.

Minusta tuntuu, että kun suomalainen Mies lähtee kesäkeleillä mankeloimaan, se unohtaa samalla hetkellä kaikki liikennesäännöt ja ajattelukykykin lamaantuu. Sitten mennään missä sattuu ja miten sattuu. Tai siltä se taas näytti kun yksi toropainen vaappui pyörällään keskellä väylää puhelin korvalla kevliä eteenpäin. Ja tietty juuri kun olin lähdössä ohittamaan vasemmalta puolelta se tietenkin heilahti vasenta reunaa kohti. Off-roadiksi meni, mutta ohi pääsin ilman kolareita. Tuumailin, että pitäisi varmaan semmoinen erotuomarin pilli hommata soittokellon virkaa toimittamaan. Näiden takia tulee lenkkiajot tehtyä yleensä taajamien ulkopuolella..

Eilen jouduin vähän hymähtämään itsekseni, kun isoluinen jotenkin aloittelijan oloinen cyclocrossaristi veti maantien laitaa siten, että bussi joutui odottelemaan ja väistämään vastaantulijoiden kaistan kautta. Ahtaalta näytti. Itse vedin rennosti vieressä menevää kelviä, jossa ei näkynyt kuin ehkä pari pyöräilijää ja lenkkkeilijää kilometrin matkalla. En tiedä, kokiko kaveri, että elämä on aina vaikeampaa kelvillä, mutta minusta se sillä hetkellä tuntui paljon helpommalta kuin autojen vieressä ajaminen. Kerran näinkin päin, ja aika usein niin onkin, kun pääsee vähän kauemmas kaupungista.

http://goo.gl/maps/6yXoD

En hyvällä tahdollakaan ymmärrä tällä paikalla nykyisin olevaa hieman valmiimman näköistä risteystä. Liikennevalottomista oikealle kääntyvien "oikaisukaistoista" kahdessa kolmio tekee autoilijoista väistämisvelvollisia pyöräilijöihin nähden. Kahdessa kolmio on vasta pyörätien jälkeen. Voi miksi?

Ymmärtääkö joku?

Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Hyvin rakennettu ansa pyöräilijälle. Väistämisvelvollisuus muuttuu kesken pyörätien jatkeen. Kuitenkin tuo juuri ennen risteävää tietä laitettu kärkikolmio aiheuttaa sitten sen, että risteävän tien takana suoraan ajavat autot on väistämisvelvollisia klv:ään nähden. Näin toki olisi vaikka kolmio olisi kuvan suunnassa jo en klv:tä. Toivottavasti valo-ohjaus on kuitenkin pätevästi järjestetty, tosin onhan ne valotkin joskus pimeänä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santerius Katso viesti
    http://goo.gl/maps/6yXoD

En hyvällä tahdollakaan ymmärrä tällä paikalla nykyisin olevaa hieman valmiimman näköistä risteystä. Liikennevalottomista oikealle kääntyvien "oikaisukaistoista" kahdessa kolmio tekee autoilijoista väistämisvelvollisia pyöräilijöihin nähden. Kahdessa kolmio on vasta pyörätien jälkeen. Voi miksi?

Ymmärtääkö joku?
    Päivittäin tuosta pyöräilen ja en todellakaan ymmärrä miksi tuollainen järjestely (aikapommi) on rakennettu. Melko kauan itseltänikin kesti, ennen kuin huomasin olevani tietyissä paikoissa pyöräilijänä väistämisvelvollinen. Eikä tuo ihan kaikille autoilijoillekaan näytä täysin selvää olevan.

Miten on? Pitääkö mun väistää jos auto menee pyörätienjatkeella? Autothan on väistämisvelvollisia vain kääntyessään tai jos on väistämisvelvollisuutta ilmaiseva liikennemerkki. Kuva on Garmin virb tallenteesta ruutukaappaus. Tämä sankari tuli
    suoraan tuolta nurmikolta, joten ajoi suoraan eikä kääntynyt.

Saaristonrengastie - lupa kaahata autolla kovaa ja pisteitä saat, kun ajat mahdollisimman keskellä tietä (mutkainen ja mäkinen, huono näkyvyys) ja ekstra pisteitä saat, kun ajat läheltä pyöräilijää. Välillä ihan pelotti. Vain harva auto hiljensi ja väisti kauempaa.

Saariston rengastiellä erityispisteet Paraisille Nauvon suunnasta tullessa rakennetuille kevyen liikenteen väylille: sepelillä ja männynjuurilla pinnoitettuja kinttupolkkuja, jotka poukkoilevat puolelta toiselle ja välillä katoavat.
    https://www.google.com/maps/@60.2435...8ZDIojRg6g!2e0

Muuten rengastie on kyllä oikein hieno reissu fillarilla.

Tästä on tosin jo kaksi viikkoa mutta retkipyöräillessäni Helsingistä Turkuun Tammisaaren jälkeen sain pienessä mutta jyrkässä ylämäessä ilon kokea sen, kuinka pihasta säntää perääni iso ja vihainen rottweiler. Eipä juuri huonompaa hetkeä olisi voinut olla, kun vaihteet olivat pienellä ja lastia pyörässä reippaasti. En voi sanoa, että elämä vilisti silmien edestä filminauhana, koska ei ollut aikaa katsella. Paniikissa pyörittelin mäkeä ylös ja heti kuin pystyin, isompaa välitystä kehiin. Koira oli ihan kintuissa kiinni, kun pihalta kuului käsky takaisin. Onneksi lopetti takaa-ajon, koska raskaalla retkipyörällä ei ollut mitään mahdollista kiriä pakoon. Jalat olivat kyllä vapisevaa hyytelöä, kun tovin jälkeen lopetin runttaamisen. Enkä usko, että syy oli pelkästään fyysisessä ponnistuksessa. Ei ollut kaukana, ettei pyöräilyhousujen vaipoille tullut muutakin käyttöä kuin satulan välissä oleminen...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Saariston rengastiellä erityispisteet Paraisille Nauvon suunnasta tullessa rakennetuille kevyen liikenteen väylille: sepelillä ja männynjuurilla pinnoitettuja kinttupolkkuja, jotka poukkoilevat puolelta toiselle ja välillä katoavat.
    Tuohan on lenkin hauskin pätkä. Vastapäivään toimii paremmin tuon pätkän ajo ei tarvi pommpia yhtä montaa kertaa tien yli. Ymmärrän kyllä, että kapearenkaisella liikkuvia voi ahistaa. Asenne ja kalustokysymys siis.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Turnipsi Katso viesti
    Tästä on tosin jo kaksi viikkoa mutta retkipyöräillessäni Helsingistä Turkuun Tammisaaren jälkeen sain pienessä mutta jyrkässä ylämäessä ilon kokea sen, kuinka pihasta säntää perääni iso ja vihainen rottweiler. Eipä juuri huonompaa hetkeä olisi voinut olla, kun vaihteet olivat pienellä ja lastia pyörässä reippaasti. En voi sanoa, että elämä vilisti silmien edestä filminauhana, koska ei ollut aikaa katsella. Paniikissa pyörittelin mäkeä ylös ja heti kuin pystyin, isompaa välitystä kehiin. Koira oli ihan kintuissa kiinni, kun pihalta kuului käsky takaisin. Onneksi lopetti takaa-ajon, koska raskaalla retkipyörällä ei ollut mitään mahdollista kiriä pakoon. Jalat olivat kyllä vapisevaa hyytelöä, kun tovin jälkeen lopetin runttaamisen. Enkä usko, että syy oli pelkästään fyysisessä ponnistuksessa. Ei ollut kaukana, ettei pyöräilyhousujen vaipoille tullut muutakin käyttöä kuin satulan välissä oleminen...
    Mitä vinhemmin jalat viuhuu, sitä enemmän koira innostuu, se on ihan luonnollinen vietti kun koipien liike nopeutuu, niin se kiinnostava asia pyrkii karkuun ja siitä sitten saalistusvietti saa vaan lisää vauhtia.

Pysähtyminen ja pyörän pitäminen itsensä ja koiran välissä on toimivin keino, jos epäilee, että koiralla on pahat mielessä, jos se olisi susta palan halunnut se olisi ottanut, ovat sen verran nopeita.

Jos se olisi oikeasti ollut vihainen, niin korkeintaan murinaa olisi käynyt kun pohjetta repisi auki, siinä ei kerkeä pelkäämään kun vihainen koira on jo puraissut useamman kerran, enemmänkin on sellainen epätodellinen fiiliis eikä oikein käsitä mitä juuri tapahtui.

pätkä, suojatietä käyttävällehän piti antaa vapaa kulku, kaikenlaista sitä onkin
    Jupiter mummis 80-luku
    Joku pappis 50-luku

Tänään olin matkalla kauppaan ja asuinalueeni pääkelviä ajoin. Siinä tuli vastaan pitkällä suoralla kaksi n. 5 vuotiasta lasta ja heidän isänsä. Kun huomasin heidät vähensin vauhtia, mutta toinen lapsista ajaa hel-ve-tin kovaa mua päin ja meinasin törmätä häneen mutta viimehetken väistö pelasti. Haastellisuutta tässä lisäsi vielä se, että porukka ajoi 2-1-2 muodostelmassa eli lapset ajoivat eri laidoissa ja isä keskellä takana. Sanoin sitten isälle, että voisi vähän katsoa miten lapset ajavat, kevyen liikenteen väylä on siinä kohdassa kuitenkin tosi vilkas ja lapsi kumminkin posotti aika kovaa vauhtia. Sanoi sitten, että "ei niihin ole kaukosäätimiä" ja minun olisi pitänyt varoa enemmän. Sanoin että voisivat mennä harjoittelemaan ajamista vähän rauhallisimmille teille ennen kuin jotakin sattuu. Isä ei tuntunut välittävän muista tielläliikkujista ollenkaan, sillä häntä ei kiinnostanut valvoa lapsiensa ajamista vaan katsoi mieluummin muualle. Kyllä sitä voisi lapselle sanoa että "nyt tulee toinen pyörä, meneppä oikeaan reunaan".

Mitä vinhemmin jalat viuhuu, sitä enemmän koira innostuu, se on ihan luonnollinen vietti kun koipien liike nopeutuu, niin se kiinnostava asia pyrkii karkuun ja siitä sitten saalistusvietti saa vaan lisää vauhtia.

Pysähtyminen ja pyörän pitäminen itsensä ja koiran välissä on toimivin keino, jos epäilee, että koiralla on pahat mielessä, jos se olisi susta palan halunnut se olisi ottanut, ovat sen verran nopeita.

Jos se olisi oikeasti ollut vihainen, niin korkeintaan murinaa olisi käynyt kun pohjetta repisi auki, siinä ei kerkeä pelkäämään kun vihainen koira on jo puraissut useamman kerran, enemmänkin on sellainen epätodellinen fiiliis eikä oikein käsitä mitä juuri tapahtui.

pätkä, suojatietä käyttävällehän piti antaa vapaa kulku, kaikenlaista sitä onkin
    Aikanaan intissä sanottiin että koirat on opetettu siten että tottelevat käskyä. Ehtoolla sitten vartiotuvassa rynkyn lipasta täyttäessä PU sanoi jotta jos on koira irti ja tulee kohti niin nappi otsaan (siis koiralle).

...pätkä, suojatietä käyttävällehän piti antaa vapaa kulku, kaikenlaista sitä onkin
    No niin tietysti, taas unohtui miten yksinkertaisia ne väistämissäännöt lopulta on

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •