HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 8 / 24 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 18 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 713

Aihe: Sähköpyörä/ sähkö kitin hankinta.

  1. #211
    Mulla on sellainen fiilis, että lienen jonkinsortin "harrastelija" tämänkin lajin puitteissa, mutta silti täytyy sanoa, että harva päivä pyörän päällä on ollut niin hauska, kuin tänään. Sain paikalliselta pyöräkauppiaalta koeajoon Cannondalen Tramount 2:en ja onhan se metka peli ajaa. Okei, se on rajoitettu 250 wattiin ja 25 kilometriin tunnissa, mutta kyllä sillä silti paikallisilla poluilla tuntui männyt lähestyvän ihan vikkelää tahtia.

    Käytiin pikkuisen kellottelemassa tuttua treenimäkeä ja hölmöilemässä muutenkin. Jos numeerinen data ja muu fiilistely asiasta kiinnostaa, niin meidän blogilta voi käydä lueskelemassa tarkempaa raporttia koeajopäivästä.

    Mutta tiivistelmänä voisin nopealla kokeilulla todeta, että tuollaiselle fillarille voisi olla paljonkin käyttöä, mikäli kolmenkympin nopeus ei ole arkipäivää, eikä jalka tuota 250 wattia jatkuvaa tehoa helposti.

  2. #212
    Ohessa työmatkafiilistely... https://www.youtube.com/watch?v=FjOqxB2D52E
    Nyt uskoltaa jo hiukan kommentoida, kun kilometrejäkin on kertynyt. Bafangin kitti on kyllä loistava pyörässä, istuu kuin piste iin päälle :-) Työmatka-ajajan unelmahan tuo on ja jääpähän työajojen jälkeen "virtaa" muuhunkin urheiluun, kuten punttisali, maastopyöräily ja krossarilla kaahailu. Ei ole hiki päässä tarvinnut töihin ajella, edes kuumimmalla säälläkään. En kyllä enään kaipaa napahubeja, kyllä tää keskimotti on nykypäivää.

    Parastahan sähköpyörässä on juurikin se pyöräilyn fiilis, eikä tuuli tai ylämäki haittaa :-) Tätä en rakentanut nopeusajoon, vaan ihan rauhalliseen kruisailuun. Keskari on yleensä noin 25-27km/h ja nopeampi vauhti ei esim. työmatka-ajossa auta yhtään. Kaahaamalla menee akku tyhjäksi ja ajassa voittaa max 4 min työmatkalla. Nykyasetuksilla rajoittaja pätkii nopeuden noin 29 km/h:n kohdalla ja laillinen 25km/h oli lähinnä stressiajoa. Nyt tuntuu just sopivalta ajaa 2-3km/h yli laillisen :-) Ei hakkaa koko ajan näkymätöntä seinää vastaan, kuten 25:llä. Vaihdevälitys on just sopivan rullaava ja ukko lämpeää kylmänä kesäaamunakin.

    edit...Maximi tehoja olen mittarista tsekkaillut aina välillä ja ylämäessä on noin 250W. Tasamaalla mennään max 200W riippuen tuulen suunnasta, eli yllättävän vähällä mennään. Jotenkin outo tuo teholukema, koska jaloilla jelppaaminen ei näytä sitä juurikaan pienentävän. Ilmeisesti motti ottaa sen mitä tarvii ja sillä sipuli :-)
    jcool muokkasi tätä : 29.06.2014 at 08.57

  3. #213
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiovan Dynamo Katso viesti
    ...

    Käytiin pikkuisen kellottelemassa tuttua treenimäkeä ja hölmöilemässä muutenkin. Jos numeerinen data ja muu fiilistely asiasta kiinnostaa, niin meidän blogilta voi käydä lueskelemassa tarkempaa raporttia koeajopäivästä.

    ...
    Olipa hyvä blogi!!

  4. #214
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.607
    Sattuuko olemaan kokemusta keskiömoottorin (kuten Bafang 8FUN) asentamisesta? Sellainen kiinnostaisi joustopyörään mutta pari asiaa arveluttaa.
    1. pääasiassa esimerkit mitä netissä olen nähnyt on olleet vanhoja peruspyöriä missä taitaa olla aivan erityyppinen keskiö kuin maastopyörissä. Sopiiko siis tuollainen 8FUN vähän uudempaan maastopyörään?
    2. kuinka paljon jää maavaraa käytännössä? Jo nyt bashring hakkaa tämän tästä kiviin ja puunrunkoihin. Moottori ei taida kovin paljon täyden elopainon iskuja kestää.
    3. Kuinka nopeasti veto katkeaa siitä kun kaasun kääntää kiinni? Yleensähän noisa ne jarrukahvakytkimet on vain vaijerijarruihin joten niistä ei ole maastopyörään ja ainoa keino on jättää ne ja poljin anturointi pois ja käyttää puolikkaan kokoista kaasukahvaa.

  5. #215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Sattuuko olemaan kokemusta keskiömoottorin (kuten Bafang 8FUN) asentamisesta? Sellainen kiinnostaisi joustopyörään mutta pari asiaa arveluttaa.
    1. pääasiassa esimerkit mitä netissä olen nähnyt on olleet vanhoja peruspyöriä missä taitaa olla aivan erityyppinen keskiö kuin maastopyörissä. Sopiiko siis tuollainen 8FUN vähän uudempaan maastopyörään?
    2. kuinka paljon jää maavaraa käytännössä? Jo nyt bashring hakkaa tämän tästä kiviin ja puunrunkoihin. Moottori ei taida kovin paljon täyden elopainon iskuja kestää.
    3. Kuinka nopeasti veto katkeaa siitä kun kaasun kääntää kiinni? Yleensähän noisa ne jarrukahvakytkimet on vain vaijerijarruihin joten niistä ei ole maastopyörään ja ainoa keino on jättää ne ja poljin anturointi pois ja käyttää puolikkaan kokoista kaasukahvaa.
    1. Saa keskiöön mikäli leveys on 68 -73mm, joustosta en osaa sanoa.
    2. Omassa trekissä ei ole maakosketuksia ollut, tuskin kovia iskuja kestää.
    3. Veto katkeaa aikamoisella viiveellä, jarrukytkin on must. Tykkään viiveestä...vaikea selittää. Maastossa saa hyvän flow fiiliksen, kun pääsee rytmiin. Esim. lyhyt nousu, niin se viive vetää mäen päälle, ei tarvi polkea. Siinä on mukava keskittyä vaan ohjaamiseen. Tai esim. just ennen sivuavaa tietä lopettaa polkemisen, viive vetää tien yli. Tiessä on aikamoiset routavauriot, niin mukava nousta seisomaan ja viiveellä "ratsastaa" rynkytyksen yli. Sama toimii maastossa...

  6. #216
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Käpylä Helsinki
    Viestit
    5
    Kuulin, että http://www.suomenbioauto.fi on ottanut myyntiin vain 2,5 kg painavan Li-Ion putkiakun 36v / 10ah. Akun koko on vain vähän reilut 30 cm. Akussa on USB- ulostulo, jolla voi ladata kännyä tai navigaattoria. Kun akku on noin kevyt, voisi kuvitella, että vara-akku kulkee helposti mukana. Mitä muuta USB-virran ulostulolla voisi tehdä? 5v LED-ajovalo?

  7. #217
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Eiköhän se ajovalo kannata hankkia suoraan 36volttiin. Veikkaisin että maksimivirrat tuossa USB liittimessä ei ole kovin kummoisia. Mutta kyllä tuolla tosissaan kännyt, navit, kamerat yms latailee. Toiminee mukavana vara-akkuna elektroniikalle myös vaikka sähköttömillä mökkireissuilla.

  8. #218
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Eiköhän se ajovalo kannata hankkia suoraan 36volttiin. Veikkaisin että maksimivirrat tuossa USB liittimessä ei ole kovin kummoisia. Mutta kyllä tuolla tosissaan kännyt, navit, kamerat yms latailee. Toiminee mukavana vara-akkuna elektroniikalle myös vaikka sähköttömillä mökkireissuilla.
    Jos on elektroniikkamiehen vikaa tai hankii erikseen 36V valaisimen niin ajovalo kannatta viritellä suoraan pääjännitteeseen.

    Toisaalta USB-lähdöstä saa luultavasti perus kännnykkälaturinkin tarjoaman standardin 1A, eli 5W. Kyllä sillä teholla kohtuulliset valot eteen ja taakse saa. Bonuksena on, että moniin LED valoihin tuon voi työntää suoraan sisään. Useimmat 4 sormipariston valaisimet toiminee suoraan ilman modauksia. 5V vaan suoraan paristojen tilalle. 5V jännitteellä toimivissa valoissa on luultavasti valinnanvaraa paljon enemmän, kuin 36V jännitteillä suoraan. Toisaalta 36V sopivia hakkurikortteja saa halvalla maailmalta, kun jaksaa vaan googletella sopivan ja osaa juottaa piuhat kiinni.

    On vähän siitä kiinni mitä on nurkissa ja mitä osaa tai haluaa viritellä ja mitä ostaa valmiina. Ätille rekentamssani sähköfillarissa jäi harmittamaan napadynamosta ylijääneen valon käyttökelvottomuus. Pitänee viritellä joku hakkurikortti, että saa pääjännitteestä valot päälle. Oli niin nätti pyörän ulkoasuun sopiva lamppu heijastimineen, että turha lähteä ostelemaan uutta lamppua. 5V usb:hen tuo olisi voinut mennä suoraan. Tästä sainkin idean, että ehkä laitan samalla 1 A:n USB-liittimen kännykkälatauksia varten

  9. #219
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Tuo on hyvä tuo nopeuden nosto, jos se oikeasti tulee, mopoa olen pitänyt turhan kalliina omistuskuluiltaan, mutta se 35km/sivu pitäisi päästä kohtuullisessa ajassa. Välillä on aika paljon loskaa eikä ole kelviä tai edes piennarta, joten tuossakin on omat haasteensa.
    Kiva myös nähdä, että painot ovat tulleet selvästi alas.

    200km päivämatkoja ilman ukon lisätankkauksia pian ajellaan, kun nuo yleistyy ja varsinkin akut kehittyy.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  10. #220
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Käpylä Helsinki
    Viestit
    5
    Unelma

    Onngelma. Normaali kiinalainen moottorinohjaus toimii niin, että poljinanturin signaalista moottoriin ohjataan pienellä viiveellä täysi voima. Kun polkeminen pysähtyy taas pienen viiveen jälkeen avustus lakkaa. On-Off. Tämähän toimii hyvin maantieajossa, mutta entä kinttupoluilla ja vitelikössä? Entä kaupungissa, jossa on huomioitava liikenteen nopeus ja muut kaduilla liikkuvat? Normaalissa ajotilanteessa voi olla tilanteita, jossa jarrutetaan samanaikaisesti moottori vetää.

    Paremmissa sarjoissa on avustuksen viisiportainen säätö, voidaan moottoritehoa pienentää ja akun kestoa hieman lisätä. Samoin jarrukahvoissa tai vaijerissa olevilla katkaisijoilla saadaan moottori pysähtymään heti, kun jarrua käytetään. Moottori on sen verran tehoton, että pyörä pysähtyy kyllä, vaikka moottori vetäisikin. Järjetöntä moottorin rasitusta tuo on, kun mukaan ladattua virtaa haaskataan lämmöksi sekä jarruissa, että moottorissa.

    Monessa maassa on sallittu avustustehon säätely kaasukahvalla. Kaasukahva on oivallinen ratkaisu kaupunkiliikenteessä ja maantiellä, jossa avustustehoa tarvittaisiin vain puolet moottorin tarjoamasta. Lainsäätäjä on kuitenkin tulkinnut sen muuttavan polkupyörän moottoriajoneuvoksi, joten sen käyttö Suomessa on kielletty. Kuinkahan lakia tulkittaisiin, jos kaasukahva ei kumoa poljinanturia, vaan säätää moottorin voimaa vain silloin, kun anturi antaa signaalia? Fillarihan olisi edelleen poljinavusteinen.

    Millainen olisi sellainen moottorin ohjaussofta, joka sopisi paremmin arkikäyttöön? Akku ei oikein voi olla kovin painava, kun pyörällä mennään ylämäkeen tai ajetaan vaihtelevassa maastossa. Akun pitäisi kestää ainakin 50km ajoa, joten normaali työmatka onnistuisi akkua välillä lataamatta. Latausajan pitäisi olla mahdollisimman lyhyt, voisi kuvitella, että kun pyörämatkalla menee lounaalle, voisi akun latauksen hoitaa siellä. Miten akun kestoa ajon aikana voisi lisätä?

    Sähköavusteisella fillarilla korvataan jo nyt polttomoottoriliikennettä, se tulee olemaan iso juttu pian, jos bensan hinta kipuaa lähelle kahta euroa. Moni pysäköintisakko ja pysäköintimaksu jää hankkimatta, kun fillarilla pääsee työpaikan eteen, jotkut tuovat fillarin mukanaan työpaikalle. Mikäli moottorille saataisiin älykkäämpi ohjaus, olisi e-fillari vieläkin houkuttelevampi vaihtoehto.

    Älykäs E-kit onko sellaista? Voiko sellaisen tehdä?
    E-power muokkasi tätä : 09.07.2014 at 09.52

  11. #221
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Cycle analyst lienee lähimpänä tuota. Epävirallisesta ohjekirjasta selviää kohtuu hyvin ominaisuusmäärä: http://www.endless-sphere.com/forums...f62d45f496a7cf

    Eikä peukalokaasu laiton ole, jos se ei ohita poljinanturia. Käytännössä poljinanturin kanssa se toimii tehon lisärajoittimena (eikä varsinaisesti kaasuna).

  12. #222
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Onkos tämä porsaanreikä vielä auki?
    http://www.bike-eu.com/Laws-Regulati...ikes-1115071W/
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

  13. #223
    Kiinnostaisi mahdollisimman halpa ja yksinkertainen sähköapu
    tyyliin http://www.bmsbattery.com/hub-motor/...for-ebike.html
    napamoottori ja siihen kaveriksi 5000 mAh 6s RC-lipoakku. Kohtuu jykeviä on nuo postikulut..yli satasen, jos vanteen kanssa haluaa. Ei taida kiinalaiset antaa mitään alennuksia kuluihin, vaikka enemmän tilaisi.
    Onko teillä tiedossa, jotain edullisempaa paikkaa, vaikka eurooppasta? saisi edes postikuluja pienemmiksi useammalle kappaleelle.

  14. #224
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    153
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jcool Katso viesti
    - klip -
    Nyt uskoltaa jo hiukan kommentoida, kun kilometrejäkin on kertynyt. Bafangin kitti on kyllä loistava pyörässä, istuu kuin piste iin päälle :-)
    - klip -
    Tuo Bafang asentuu koko keskiölaakeroinnin tilalle ja ilmeisesti mukana tulee kammet ja rattaat. Mahtuuko useampia keskiörattaita, eli saako pyörän entiset nelikanttikammet rattaineen mahtumaan? Näin pyörän välitysalue pysyisi entisellään, sähkön loppuessa siitä olisi hyötyä.

    Mistä pyörän nopeus mitataan? Anturin kuvista ei oikein selviä mihin se tulee, mutta ketjun nopeutta ei ainakaan kannata mitata.

    Onko Bafang äänekäs? Muutamat tietämäni ketjusta vetävät moottorit pitävät aika hurinaa, samoin vanhemmat napamoottorit. Yksi sähköpyörältä vaatimani ominaisuus olisi tämä "stealth".

    Arvon juuri trikeeni sähköistysvaihtoehtoja ensi kevääksi, takapyörä- vai keskiömoottori?
    Foorumipyöräilyn "Lanterne Rouge"

  15. #225
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Herwood
    Viestit
    308
    Olen alkanut vakavasti miettimään sähkökitin hankintaa 26" täpäriin (Giant Trance2) työmatkoja ajatellen, lähinnä Suomen päättömien moottoriajoneuvojen käyttökustannusten vuoksi. Matkaa on aika tarkka 10km sivu, meno alamäkeen paluu tietty yläseen. Olen täysin tietämätön mitä aiheeseen tulee, joten olisi ihan pari peruskysymystä:

    1. Onko käytössä suurta eroa moottorin sijoituksella (itse ajattelin takanapaa)?
    2. Merkkisuosituksia (luotettavuus/hinta yms huomioiden)? Ainakin Bafangin tuotteita katselin...

    Kiitos etukäteen..

  16. #226
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sirkkeli Katso viesti
    Olen alkanut vakavasti miettimään sähkökitin hankintaa 26" täpäriin (Giant Trance2) työmatkoja ajatellen, lähinnä Suomen päättömien moottoriajoneuvojen käyttökustannusten vuoksi. Matkaa on aika tarkka 10km sivu, meno alamäkeen paluu tietty yläseen. Olen täysin tietämätön mitä aiheeseen tulee, joten olisi ihan pari peruskysymystä:

    1. Onko käytössä suurta eroa moottorin sijoituksella (itse ajattelin takanapaa)?
    2. Merkkisuosituksia (luotettavuus/hinta yms huomioiden)? Ainakin Bafangin tuotteita katselin...

    Kiitos etukäteen..
    Ei muutakun sähköä peliin on mukavaa hommaa. Omasta projektistani viisastuneena voisin antaa pari vinkkiä.
    Napamoottori painaa vähintään pari kiloa ja tämä massa sijaitsee jousien päässä täpärissä, tämä kannattaa ottaa huomioon varsinkin jos maastoajoa myös luvassa.
    Etukiinnitys alumiinisen tai rimpulaan runkoon kannattaa harkita tarkkaan. Moottoreista tulee kovia vääntöjä, jolloin tehoa ja nopeutta ei uskalla hyödyntää, jos täytyy pelätä rakenteiden pettämistä.
    Tukeva kiinnitys taakse asianmukaisella torque armilla tai keskimoottori, niin ei tarvi suotta jännittää
    Ja tehoja ei kannata ahnehtia, lain mukainenkin 250w on jo merkittävä apu.
    500w kiipeää jo melkoisia mäkiä polkematta.

  17. #227
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Herwood
    Viestit
    308
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eldee Katso viesti
    Ei muutakun sähköä peliin on mukavaa hommaa. Omasta projektistani viisastuneena voisin antaa pari vinkkiä.
    Napamoottori painaa vähintään pari kiloa ja tämä massa sijaitsee jousien päässä täpärissä, tämä kannattaa ottaa huomioon varsinkin jos maastoajoa myös luvassa.
    Etukiinnitys alumiinisen tai rimpulaan runkoon kannattaa harkita tarkkaan. Moottoreista tulee kovia vääntöjä, jolloin tehoa ja nopeutta ei uskalla hyödyntää, jos täytyy pelätä rakenteiden pettämistä.
    Tukeva kiinnitys taakse asianmukaisella torque armilla tai keskimoottori, niin ei tarvi suotta jännittää
    Ja tehoja ei kannata ahnehtia, lain mukainenkin 250w on jo merkittävä apu.
    500w kiipeää jo melkoisia mäkiä polkematta.
    kiitokset avusta, täytyy sukeltaa ebayn syövereihin ja katella.. :-)

  18. #228
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    Immalanjärven kylä
    Viestit
    1.185
    Suosittelen keskiöön laitettavaa moottoria ni ei tartte muihin osiin niin koskea ja pääsee helpolla, kun vielä akun sijoittaa pulloteline paikkaan. Ei vaan nyt oo sitä osoitetta mistä kaveri tilas moottorin.
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

  19. #229
    Kysymys konversiokittejä myyviä kauppoja enemmän kahlanneille: sähköistykselle ehdolla olisi Trekin SOHO-cityfillari 26" rengaskoolla. Konversiokiteistä kiinnostaisi eniten eturenkaaseen tuleva lumikelien ajo-ominaisuuksien takia. Ongelmana on se, että fillarissa on Shimanon napajarrut, eikä etuhaarukassa ole mitään kiinnikkeitä johon saisi kiinni joko vanne-tai levyjarrut. Käytännössä siis vastaantulleita eturenkaan sähkökittejä varten joutuisi uusimaan etuhaarukan kiinnikkeelliseen sekä hankkimaan itse jarrut. Hinta ja vaiva nousee liian korkeaksi.

    Onko myynnissä konversiosettejä jotka ovat suoraan yhteensopivia roller-jarrujen kanssa? Itse navassahan ei tarvitse olla kuin sopiva hammastus jarrussa olevaa vastaavaa varten, mutta en ole nähnyt yhdistelmää sähkömoottorinapa+roller-jarru kuin valmiissa pyörissä. (Lisäksi tietysti etuhaarukassa pitää olla leveyttä riittävästi jotta siihen mahtuu sekä jarru että itse moottori, mutta Trekissä on onneksi kohtalaisesti tilaa.) Suurempiin DIY-hommiin ja osia metsästämään en haluaisi alkaa, vaan greencyclen myymien valmiiden settien tapainen olisi pop.

    edit: itse itselleni vastaten, crystalyten kaupassa näkyisi olevan konversiokittejä joissa optiona myös roller brake; hinta vain nousee kohtalaisen kovaksi mukana tulevien tarakoiden jne myötä.
    cobbo muokkasi tätä : 22.09.2014 at 08.57

  20. #230
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espåå
    Viestit
    17
    No esim. tuolta löytyy ihan omiksi tarpeiksi
    http://www.aliexpress.com/wholesale?...20141009111621

    -Jamo-
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Grandi66 Katso viesti
    Suosittelen keskiöön laitettavaa moottoria ni ei tartte muihin osiin niin koskea ja pääsee helpolla, kun vielä akun sijoittaa pulloteline paikkaan. Ei vaan nyt oo sitä osoitetta mistä kaveri tilas moottorin.

  21. #231
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    127
    Vaimolle hankittiin talvikelien ajamista helpottamaan Greencyclen 250 W etunapamoottori ja Samsung 12 Ah tarakka-akku. Kuvia on täällä ja juttua myös Pyöräprojekti -ketjussa, sivu 154. Tänään ensimmäinen pitempi koeajo ja hyvinhän tuo vetää. Voin laittaa tänne kokemuksia sitten kun niitä kertyy lisää.

  22. #232
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    oulu
    Viestit
    1
    Trek 7.5 ja hiilikuituhaarukka. Kannattaako laittaa moottoria eturenkaaseen?

  23. #233
    Kitti asennettuna, akku repussa jotta pysyy lämpimänä. Toimiva ratkaisu...
    jcool muokkasi tätä : 04.11.2014 at 05.52

  24. #234
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jomppis1 Katso viesti
    Trek 7.5 ja hiilikuituhaarukka. Kannattaako laittaa moottoria eturenkaaseen?
    Älä kuituun laita...laita tuo keskiömotti, eikös trekkiin mee heittämällä. Ainakin minulla meni :-)

  25. #235
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jcool Katso viesti
    3. Veto katkeaa aikamoisella viiveellä, jarrukytkin on must. Tykkään viiveestä...vaikea selittää. Maastossa saa hyvän flow fiiliksen, kun pääsee rytmiin. Esim. lyhyt nousu, niin se viive vetää mäen päälle, ei tarvi polkea. Siinä on mukava keskittyä vaan ohjaamiseen. Tai esim. just ennen sivuavaa tietä lopettaa polkemisen, viive vetää tien yli. Tiessä on aikamoiset routavauriot, niin mukava nousta seisomaan ja viiveellä "ratsastaa" rynkytyksen yli. Sama toimii maastossa...
    Mä en nyt oikein ymmärrä... Jos kyseessä on keskiömoottori, niin miten se voi vielä vetää, kun polkemisen lopettaa? Onko siellä joku vapaaratas, vai pyörittääkö se moottori vielä kampia hetken itsekseen (ja jalkoja mukana)?

  26. #236
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wekkuli Katso viesti
    Mä en nyt oikein ymmärrä... Jos kyseessä on keskiömoottori, niin miten se voi vielä vetää, kun polkemisen lopettaa? Onko siellä joku vapaaratas, vai pyörittääkö se moottori vielä kampia hetken itsekseen (ja jalkoja mukana)?
    Jep, vapaaratas löytyy myös. En minäkään tiedä, mutta ensiöratas pyörittää toisioratasta jne. Sähkö ei katkea, siitä se veto. Tai se katkeaa viiveellä, jos lopettaa polkemisen. Just sopiva viive, voi vetää risteyksen yli polkematta ja hyppäyttää kivetyksen yli tms. Aika paljon olen oppinut viiveen kanssa elämään. On siitä haittaakin, mutta jarrukäsi on mennyt selkäytimeen, osaan katkoa jarrulla vedon pois ilman, että edes ajattelee sitä. En kuitenkaan "jarruta" aina :-)

    Aikaisemmassa hubi motissa oli generaattoritoiminto, se oli erittäin haitallinen. Liukkaalla tuli ylläreitä ku yritti jarruttaa, sähköjarru veti takapyörän jopa lukkoon.

    Jos joku paha pitää valita, mielummin viive. Pitää joskus kävästä oikeaa sakemannien värkkiä testaamassa ku on kuulemma viiveetön :-)

  27. #237
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Tuli ja koottua tällainen tee-se-itsemurha sähköavusteinen kaupunkimaasturi Inbredin runkoon.

    Xiongda 2-nopeuksinen napamoottori takana + 7-lehtinen kierrepakka. Ajanut en ole vielä metriäkään joten ei ole tietoa miten tuo automaattivaihde toimii käytännössä, korjaustelineellä näyttäisi tomivan.
    Kontrollerin pitäisi haistella moottorin pyörimisnopeutta ja virtaa ja niiden perusteella päätellä kumpaa kierrosnopeutta käyttää.
    Vaihteen voi myös valita itse jos automaatti ei miellytä. Pienempi vaihde voi olla kätevä jos maastoon tulee eksyttyä, se avustaa noin 15kmh nopeuteen asti.

    Akku on 36V 11.5 Ah joka riittää aika pitkälle kun itse viitsii vähänkään polkea eikä vaan pyöritellä jalkoja moottorin mukana.
    Akkukotelon sisälle laitoin DC-muuntimen josta etuvalo saa virtaa.
    Takajarrukahvaan viritin reed-kytkimen joka sammuttaa moottorin heti kun jarrua painaa.

    Painoa 20,5kg


  28. #238
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    Nätti ja törkeän kevyt. Mulla painaa ihan peruspyörä ilman moottoria ja akkuja saman verran. Tuo Xiongda on sitä uusinta hottia. Saattaa olla hyvä.
    Polkeminen todellakin pidentää toimintamatkaa, ja on muutenkin kivaa ja terveellistä.
    E-Cruiser muokkasi tätä : 10.11.2014 at 09.42

  29. #239
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    620
    Onkos väki ostanut noita moottoreita mitkä pistetään runkoon kiinni keskelle, tulee yks eturatas vaan jne?
    Sellasta hakusessa nyt maastopyörään. 350W on kyllä aivan minimi. Oon katsellut noita mm. ebaysta ja eri sivuilta, ja tuntuu olevan niin kirjavaa valikoimaa että huhhuh.

    Hinnat pyörii tommoselle 350-400W kitille siinä 150-600 euron tuntumassa, joten aika hakuammuntaa on.
    Jotain EU:n sisällä olevia kauppoja olisi kanssa kiva tietää, googlella löytyy paljon erilaista, onko jollakulla tiedossa luottovehkeitä? Noista taitaa osa kyykätä suomen talvessakin jonkusen verran..

    Kokemuksia, hintapolitiikkaa, kauppoja, ajatuksia, kaikki tervetullutta.

  30. #240
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    808
    @Hartsu: mistä hankit tuon Xiongdan? Tilasitko alibabasta, entä postikulut ja toimitusaika? Tuo vaikuttaisi juuri sellaiselta, josta olen unta nähnyt. Veli good match tuohon omaan projektiini.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •