HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 97 / 181 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 47 87 95 96 97 98 99 107 147 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.881 - 2.910 / 5421

Aihe: Uudet kiekot maantiepyörään

  1. #2881
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tietämätön Katso viesti
    Vakuuttavat wattilukemat. Onko jokin puolueeton taho myös mittaillut noita ettei todellisuus olisi, että vakiolaakereilla 2 wattia ja CULTilla 1 watti?
    Sinällään kiinnostaisi nähdä puolueettomia mittauksia, jos jollakulla on sellaisiin heittää viitettä. Mitä itse katselin, löytämäni perusteella olisi enemmänkin niin, että kuormatun laakerin häviöt mitataan enintään watin kymmenyksissä. Jos näin on, eli toisin sanoen laakereista syntyy suuruusluokkaa promille kokonaisvastuksesta, ei tosiasioilla hirveästi keraamisia laakereita myytäisi. Esimerkiksi Campan ym. luvuille en antaisi mitään arvoa.

    Enemmän minua tosin kiinnostaa CULTin tapauksessa tuo väite etteivät kulu käytössä eli ei ikinä enää laakereidenvaihtoa. Onko noin myös todellisuudessa?
    Kyllähän keraamiset laakerit ovat kovempaa materiaalia, ja tuon voi siksi uskoa. Toinen juttu on sitten se, että esim. Campan/Fulcrumin teräslaakeritkin tuntuvat kestävän kymmeniätuhansia kilometrejä hyvin vähällä huollolla. Mikä on riittävän kestävää?
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  2. #2882
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Salonen Katso viesti


    Kyllähän keraamiset laakerit ovat kovempaa materiaalia, ja tuon voi siksi uskoa. Toinen juttu on sitten se, että esim. Campan/Fulcrumin teräslaakeritkin tuntuvat kestävän kymmeniätuhansia kilometrejä hyvin vähällä huollolla. Mikä on riittävän kestävää?
    Kai kaikki laatuvalmistajien vermeet kestää laakerien osalta vähintäänkin tyydyttävästi. Ei se mikään iso ongelma ole. Toisaalta mikä olisi sen mukavampaa, jos tarvitsisi tehdä huolto miljoonan kilometrin välein, mikä tietäisi ettei huoltoa tarvitsisi tehdä ikinä. Ainakaan useimpien ihmisten normaaleilla ajokilometreillä.

  3. #2883
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tietämätön Katso viesti
    Kai kaikki laatuvalmistajien vermeet kestää laakerien osalta vähintäänkin tyydyttävästi. Ei se mikään iso ongelma ole. Toisaalta mikä olisi sen mukavampaa, jos tarvitsisi tehdä huolto miljoonan kilometrin välein, mikä tietäisi ettei huoltoa tarvitsisi tehdä ikinä. Ainakaan useimpien ihmisten normaaleilla ajokilometreillä.
    Kyllä noita laakereita näyttää menevän liian nopeasti vähän merkistä riippumatta. Mavic ja DT ovat molemmat aiheuttaneet pettymyksiä, Shimano ei ole... vielä.

    Mavic surkeimpana kesti alle 1000km, DT:t ovat jaksaneet vähän pidempään per kerta, silti alle 5000km.

    Maastossa DT:n laakerit hajosivat nopeasti, mutta Hopen laakerit olivat jo uutena paskat.


    Yllämainituista yhdet ovat ihan omassa hintaluokassaan, nimittäin Shimanon 100€ arvoinen kiekkopari jonka laakerit ovat edelleen kuin uudet.

  4. #2884
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    341
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jhalmar Katso viesti
    Olis mielenkiintoista nähdä muiden tosielämän teholukuja eri nopeuksilla ihan vertailun vuoksi ja tietysti myös varusteiden sekä kiekkojen aiheuttamaa muutosta jos sitä vain suinkin löytyy. Muuttujia tulee olemaan aina liikaa ja vertailu on fiilispeliä... Ja tietysti myös siksi, että sais taas jonkin täysin turhan perusteen päivittää kalustoa...
    Ehkä helpoin tapa olisi ajaa 10 kilsan lenkki, vaihtaa kiekot ja mennä samoilla tehoilla/sykkeillä sama lenkki heti perään. Lämpötila, tuuli ja pukeutuminen vaihtelee eri päivinä ja vaikuttaa tulokseen muuten aika paljon. Toinen vaihtoehto olisi ajaa usempana päivänä molemmilla ja hakea keskiarvoa.

    Sillee mielenkiintoista, että avon pitäisi olla vierintävastuksen mukaan nopeampi kuin tuubin ja 25 mm leveä rengas nopeampi kuin 22 mm. Kun ottaa mukaan ilmanvastuksen niin vierintävastuksella ei ole merkitystä?

    Onkohan joku tutkinut, montako wattia vaatii 1 kg kiekon vauhdin nostaminen vaikka 20 km/h vauhdista 40 km/h vauhtiin (normi pyöräilijän kiihdytyksellä) verrattuna 2 kg vaatimaan tehoon? Onko enemmän vai vähemmän kuin tavallisen laakerin ja keraamisen ero?

    Laakereista sen verran, että Shimanoihin meni hiekka ja vesi sisälle heti sadekelillä. Noitten irtokuulien kanssa menee muutenkin hermo kun ne joutuu ottamaan auki. Teollisuuslaakeri Mavicissa taas toimi pari vuotta kuin just huollettu.

  5. #2885
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.689
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti timppa_234 Katso viesti
    Onkohan joku tutkinut, montako wattia vaatii 1 kg kiekon vauhdin nostaminen vaikka 20 km/h vauhdista 40 km/h vauhtiin (normi pyöräilijän kiihdytyksellä) verrattuna 2 kg vaatimaan tehoon?
    Kiekkojen kiihdytykseen tarvittava energia löytyy mm. Tour-lehden kiekkotesteistä. Tehon voi laskea siitä itse haluamallaan kiihtyvyydellä.

  6. #2886
    Aihe on kiinnostanut jo ennenkin ja nyt taas muistui. Tässä yksi edes kohtalainen artikkeli asiasta. Suurin osa "testeistä" on ihan hölynpölyä.
    http://www.recumbents.com/wisil/Mart...%20cycling.pdf
    Sivulla 10 taulukko mihin teho häviää.

  7. #2887
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    341
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Kiekkojen kiihdytykseen tarvittava energia löytyy mm. Tour-lehden kiekkotesteistä. Tehon voi laskea siitä itse haluamallaan kiihtyvyydellä.
    Ok. Tour 2010 0-30 km/h:

    Mavic Aksium 1800 g, 133 joulea
    Campagnolo Zonda 1500 g, 117 joulea

    P = W/t. Jos vaikka kiihdytykseen menee 10 sekuntia niin se maksaa (133-117) / 10 = 1,6 wattia enemmän Aksiumeilla. Ja tässä täytyy tietysti huomioida se, että saman wattimäärän saa takaisin hidastuksessa.

    Eli laakerin vaikutus on suurempi?

  8. #2888
    Tämä menee jo vähän ohi alkuperäisen aiheen mutta koska asiasta on spekuloitu niin laitan linkin.
    http://www.friction-facts.com/test-r...vidual-reports

    Eli noilla näyttää olevan ihan hyvin testattua tietoa kitkoista.
    Kampilaakeri näemmä 0.3 - 2.2 W. Koska en ole testiä ostanut en tiedä enempää.
    Ketjut 7-10 W mutta ei tiedä vauhtia tai vaihdetta.

  9. #2889
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    63
    Nyt kun ajellut hieman enemmän noilla FFWD F4 Tubular kiekoilla niin en ainakaan minä niistä moitittavaa löydä. Herkästi tuntuis noilla DT 240s navoilla rullaavan ja jarrupito on kuitukiekolla todella hyvä, eli ei jäänyt ikävä Sram AL30 sprint kiekkoja vaikka eivät nekään ns huonot olleet. Nyt vaan lisää ajoa ja kondista kovemmaksi /omaa painoa pienemmäksi =)

  10. #2890
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    311
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Tuossa hintaluokassa katselisin mieluummin FFWD:n suuntaan. PHZ ei taida olla muuta kuin yksi lukemattomista kiinalaisia bulkkivanteita kasaaviata ja omiin nimiinsä teippaavista pajoista. Sopivampi hinta Kiina-seteille on siinä 500-600 e.
    Tilasin jokin aika sitten 50 mm-profiiliset hiilikuitu Kiina-tuubikiekot Yishunbikestä, hinnaksi tuli tosiaan vähän alle 500 egee. Tässä speksejä:

    It uses super light CNC alloy Chosen hubs, with straight pull system, only 288g/pair
    And it uses Pillar PSR X-TRA1420 aero spokes, only 4.3g/pc.

    Ja basalttijarrupinnat. Kokonaispaino setillä on 1303 g. Mukana tuli tavanomaiset jarrupalat, joita en ole kokeillut (käytän Swisstop Black Princejä). Pikalinkut ovat kevyet, mutta jotenkin aika hempulat, en ole niitäkään käyttänyt. Eikä kiekkopusseja tuohon hintaan.

    Ihan toimiva setti, Vätternrundan ajettu ja muuta lenkkiä. Kestävyydestä vaikea tässä vaiheessa mitään sanoa.
    Viva l'Italia liberata e riscattata!

  11. #2891
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    311
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Niko79 Katso viesti
    Nyt kun ajellut hieman enemmän noilla FFWD F4 Tubular kiekoilla niin en ainakaan minä niistä moitittavaa löydä. Herkästi tuntuis noilla DT 240s navoilla rullaavan ja jarrupito on kuitukiekolla todella hyvä, eli ei jäänyt ikävä Sram AL30 sprint kiekkoja vaikka eivät nekään ns huonot olleet. Nyt vaan lisää ajoa ja kondista kovemmaksi /omaa painoa pienemmäksi =)
    DT 240 -navoilla ja 50 mm profiililla/kaikupohjalla pitää varmaan käyttää korvatulppia. Mulla oli F2:set ja räime oli niissäkin hirmuinen.
    Viva l'Italia liberata e riscattata!

  12. #2892
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    Olisko niissä ollut jotain vikaa?!? Räime? Ei 60 millisetkään varsinkaan ajajan itsensä korvaan kovin kummoista ääntä pidä.

  13. #2893
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    1.104
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wilier Katso viesti
    DT 240 -navoilla ja 50 mm profiililla/kaikupohjalla pitää varmaan käyttää korvatulppia. Mulla oli F2:set ja räime oli niissäkin hirmuinen.
    Pitäähän ne ääntä kyllä. itselläni sama setti, mutta 60 mm kiekko. Yksi tuttava sanoi, että äänen saa helposti pois. Pidä ketju kireällä

  14. #2894
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti leecher Katso viesti
    Pitäähän ne ääntä kyllä. itselläni sama setti, mutta 60 mm kiekko. Yksi tuttava sanoi, että äänen saa helposti pois. Pidä ketju kireällä
    Äänen saa myös helposti huomattavasti hiljaisemmaksi öljyämällä vapaarattaan...

  15. #2895
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    Jaa se ääni. Mulla 240-ääni on hiljasempi kuin campan napojen. Tehdasöljyt.

  16. #2896
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    791
    Miten alu- ja teräspinnat eroaa käytössä? Onko muuta etua alusta kuin paino?
    - Heavy Metal will never die!! -

    Canyon Endurace CF custom

  17. #2897
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    16
    Olen lähdössä Amerikan Yhdysvaltoihin lomamatkalle ja mietin, että paikallisten valmistajien vanteet voisivat olla kivat kotiintuomiset. Pettymykseni oli melkoinen, kun selvitellessäni mahdollisia ostokohteita huomasin, että esim. Zippin 60:set ovat Saksasta jediltä absoluuttisesti halvemmat kuin amerikkalaisista kaupoista.

    Noviisina kovasti kaipailisi jotain vaikka käyttäjäarvosteluihin perustuvaa "hintaluokkansa parhaat" tietokantaa. Nykyiset Canyon Ultimate CF 7.0:n alla olevat Mavicin Ksyrium Equipe S:t tekisi vähän mieli päivittää, mutta täysin ummikkona en oikein edes tiedä millaista parannusta sitä euroilleen saa missäkin hintaluokassa. Luonnollisesti, näin alle 2 000 euron pyörään ei välttämättä yli tonnin kiekkojen ostamisessa ole hirveästi järkeä.

    Hyviä suosituksia niin entrylevel hiilareista kuin hyvinstä alumiineista ja näiden eduista/haitoista keskenään otetaan vastaan ilomielin. Lisäksi jos sattumoisin olette törmänneet hyviin amerikkalaisiin kiekkotarjouksiin, niin vinkatkaa ihmeessä.

  18. #2898
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Raisio
    Viestit
    61
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mantelimies Katso viesti
    Luonnollisesti, näin alle 2 000 euron pyörään ei välttämättä yli tonnin kiekkojen ostamisessa ole hirveästi järkeä.
    Miksei olisi järkeä? Sittehän se olisi yli 2000€ pyörä.
    Noilla pyörävalmistajilla tuppaa runko pysymään samana, mitä nyt jossain vaiheessa rungon materiaali vaihtuu täyshiilariksi. Hintaa tulee sitten osasarjan ja kiekkoista. Näin ainakin Feltillä.

    Lähetetty minun GT-I9100 laitteesta Tapatalkilla

  19. #2899
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mantelimies Katso viesti
    ...alle 2 000 euron pyörään ei välttämättä yli tonnin kiekkojen ostamisessa ole hirveästi järkeä.
    Miksi ei ?

  20. #2900
    ^ livahti

    Eli eikös 500 € runko parane kiekkopäivityksellä yhtä paljon kuin 5000 € runkokin.

  21. #2901
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    16
    Niin, en tiedä onko tämä nyt ehkä oikea paikka filosofisen keskustelun käymiseen siitä, pitäisikö rajallisten resurssien puitteissa ehkä ensin parantaa jotain muuta kuin ostaa esim. muun pyörän hintaiset vanteet? Missä lienee ne matalimmalla riippuvat hedelmät.

    Kiekkovinkkejä ja/tai linkkejä otetaan yhä mieluusti vastaan!

  22. #2902
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    näin alle 2 000 euron pyörään ei välttämättä yli tonnin kiekkojen ostamisessa ole hirveästi järkeä.manteli
    Yli tonnin hintaisista kiekoista niin kovasti tiedä mutta sun Canyon on kuitenkin sillai asiallinen vehje että minusta aivan erinomaisen järki-investointi. UGH.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  23. #2903
    jarit Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mantelimies Katso viesti
    Niin, en tiedä onko tämä nyt ehkä oikea paikka filosofisen keskustelun käymiseen siitä, pitäisikö rajallisten resurssien puitteissa ehkä ensin parantaa jotain muuta kuin ostaa esim. muun pyörän hintaiset vanteet? Missä lienee ne matalimmalla riippuvat hedelmät.

    Kiekkovinkkejä ja/tai linkkejä otetaan yhä mieluusti vastaan!
    Samaa mietin muutama viikko sitten ja tällä harrastuksen tasolla päädyin tulokseen: Kiekot, satula, kengät, housut.
    Campan Zondat on kolmesataa euroa ja vaikuttavat ekan lenkin jälkeen ihan riittävälle käyttööni. S-worksin tai Sidin Wire kengät on tarkoitus hankkia tällä viikolla Shimanoiden tilalle ja niiden hintalappu on enemmän kuin nuo kiekot. Se on toki filosofinen kysymys että minkä noista ( satula, kiekot, kengät, housut) hiertäminen koskee eniten viiden tunnin lenkin loppu puolella

  24. #2904
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jarit Katso viesti
    Samaa mietin muutama viikko sitten ja tällä harrastuksen tasolla päädyin tulokseen: Kiekot, satula, kengät, housut.
    Campan Zondat on kolmesataa euroa ja vaikuttavat ekan lenkin jälkeen ihan riittävälle käyttööni. S-worksin tai Sidin Wire kengät on tarkoitus hankkia tällä viikolla Shimanoiden tilalle ja niiden hintalappu on enemmän kuin nuo kiekot. Se on toki filosofinen kysymys että minkä noista ( satula, kiekot, kengät, housut) hiertäminen koskee eniten viiden tunnin lenkin loppu puolella
    Justiinsa näin, Jarit. +1
    I väntan på ännu dåligare tidet

  25. #2905
    Liittynyt
    03/2010
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    531
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mantelimies Katso viesti
    Niin, en tiedä onko tämä nyt ehkä oikea paikka filosofisen keskustelun käymiseen siitä, pitäisikö rajallisten resurssien puitteissa ehkä ensin parantaa jotain muuta kuin ostaa esim. muun pyörän hintaiset vanteet? Missä lienee ne matalimmalla riippuvat hedelmät.

    Kiekkovinkkejä ja/tai linkkejä otetaan yhä mieluusti vastaan!
    No mieluummin ei kun tämä ketju on kiekot maantiepyörään ketju. Mikään ei estä aloittamasta uutta ketjua toisella otsikolla .

  26. #2906
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    16
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jarit Katso viesti
    Campan Zondat on kolmesataa euroa ja vaikuttavat ekan lenkin jälkeen ihan riittävälle käyttööni.
    Jep, esimerkiksi tätä ketjua selatessa noi Zondat nousee esille melko tiheästi. Sen sijaan kun pitäisi miettiä parantaako niiden hankkiminen ajonopeutta/mukavuutta/käsiteltävyyttä verrattuna nykyisiin kiekkoihin, olenkin hiukan ymmälläni. Vaikka hinta ehkä huono indikaattori saattaa ollakin, niin noin saman hintaluokan kiekoista taidetaan puhua. Bang-for-buck -suhde siis hakusessa.

  27. #2907
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mantelimies Katso viesti
    Jep, esimerkiksi tätä ketjua selatessa noi Zondat nousee esille melko tiheästi. Sen sijaan kun pitäisi miettiä parantaako niiden hankkiminen ajonopeutta/mukavuutta/käsiteltävyyttä verrattuna nykyisiin kiekkoihin, olenkin hiukan ymmälläni. Vaikka hinta ehkä huono indikaattori saattaa ollakin, niin noin saman hintaluokan kiekoista taidetaan puhua. Bang-for-buck -suhde siis hakusessa.
    Jos bang-for-buck kiinnostaa, niin 300-400 euron avokiekkojen "päivittäminen" toisiin saman tyyppisiin 300-400 euron avokiekkoihin on silkkaa rahan haaskaamista. Jos olet ajanut Ksyriumisi ihan loppuun tai jos Zondat ovat välttämättömät pyörän värikoordinoinnin viimeistelyyn, niin kai sitä voisi jotenkin sillä perustella itselleen, mutta muussa tapauksessa tuollaista hankintaa olisi vaikea pitää millään tasolla perusteltuna.

    Zondat ovat paremmat, mutta eivät niin paljon paremmat. Jos raha polttelee taskuissa, niin sitten satsaat tuolta tasolta kunnollisiin kevennyskiekkoihin, syvään profiiliin tai tuubeihin.

    Vanhoihin Ksyriumeihin voisi hakea uutta fiilistä panostamalla lateksisisureihin ja kalliisiin avorenkaisiin. 300-400 eurolla saisit jo muutamat parit Veloflexeja...

  28. #2908
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Tiijä tuota, ajanut tälle kesää maantiepyörällä aika ristiin 1400grammasilla RCZ Race Sl kiekoilla ja sitten 1790g painavilla Campa Sciroccoilla. Campat on tukevammat oloiset ja tasamaalla yhtä hyvin kulkee, en painoeroa juuri huomaa. Saattaa vain olla Sciroccot nopeammat... Zondat istuu tuohon keskivälille ja ennen lumikelejä ostan jos vielä alle kolmen sadan löytyy. Hyvänä vaihto-ehtona mulle 6800 Ultegra. Tai vielä mulla Luxemburgin puulaakin pari milliä leveämpi vanteisetkin mielessä pyörii...Sitten en moneeen vuoteen lisää maantiekiekkoja tarviikkaan.

    edit. Tottakai ajan latexisisureilla ja kohtuullisilla avorenkailla. Misukan Prorace neloset ja Conti GP 4000S. Molemmat setit 25millisinä. Tällä luullun tietämykselläni en ikuna mee tuubeihin.
    arctic biker muokkasi tätä : 30.06.2014 at 19.30
    I väntan på ännu dåligare tidet

  29. #2909
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Södra Österbotten
    Viestit
    26
    Onko jollain kokemusta Shimanon RS81 C50 kiekoista? Näyttää irtoavan saksasta alle 700€. Ovat painavat toki jos vertaa moneen muuhun, mutta hakusessa olisikin kestävä kiekkosetti. Ja taitaa nykyiset DT swiss kiekot painaa saman 1900g kuin nuo Shimanot. Ei ole aerokiekoista kokemusta paria parkkipaikkatestiä lukuunottamatta. Meneekö eurot hukkaan jos kyseiseen pariin haksahtaa.

    Lähetetty minun LT25i laitteesta Tapatalkilla

  30. #2910
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    24
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Hyvänä vaihto-ehtona mulle 6800 Ultegra.
    Cyclecenter myy settiä nyt hintaan 299€, jota pidän vähintään kohtuullisena. Vaimon pyörään alkuperäismalmikasojen tilalle Keravan Cyclecenteristä juuri ostin. Ainakin ulkonäkö parani
    Kaiken minkä rullaa, saa jättää polkematta.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •