Sinällään kiinnostaisi nähdä puolueettomia mittauksia, jos jollakulla on sellaisiin heittää viitettä. Mitä itse katselin, löytämäni perusteella olisi enemmänkin niin, että kuormatun laakerin häviöt mitataan enintään watin kymmenyksissä. Jos näin on, eli toisin sanoen laakereista syntyy suuruusluokkaa promille kokonaisvastuksesta, ei tosiasioilla hirveästi keraamisia laakereita myytäisi. Esimerkiksi Campan ym. luvuille en antaisi mitään arvoa.
Kyllähän keraamiset laakerit ovat kovempaa materiaalia, ja tuon voi siksi uskoa. Toinen juttu on sitten se, että esim. Campan/Fulcrumin teräslaakeritkin tuntuvat kestävän kymmeniätuhansia kilometrejä hyvin vähällä huollolla. Mikä on riittävän kestävää?Enemmän minua tosin kiinnostaa CULTin tapauksessa tuo väite etteivät kulu käytössä eli ei ikinä enää laakereidenvaihtoa. Onko noin myös todellisuudessa?
Kirjanmerkit