
Alkujaan tämän lähetti
timppa_234
20 watin ero on varsin reipas jos pitää paikkaansa. Melkein 10 % tai 4 sekuntia/km. Vastaa jotain 10 kg painonpudotusta (kuski + pyörä) oikein jyrkässä mäessä.
Verrokkina Zippillä lienee perinteinen matalaprofiilinen kiekko, jossa on 32 pinnaa per pää. Tuollaiseen verrattuna hyvinkin kohtuuhintaisilla valmiskiekoilla saa mitattavaa etua kovissa vauhdeissa. Esim. Shimanon matalaprofiiliset kiekot ovat pärjänneet aerodynamiikkatesteissä yllättävän hyvin, sillä pinnoja on vähän ja vanteen muotoa kenties mietitty.
10 % säästöä tehossa tuosta ei silti synny millään, ja nopeudessa eroa on vielä paljon vähemmän. 50 km/h maantiepyörällä tasamaalla vaatii tehoa helposti 500 wattia. 20 watin säästö tuosta on ihan uskottavaa, mutta kuinka usein monikaan meistä pääsee siitä nauttimaan... 500 watissa useimilla meistä lienee nautinto kaukana.
En itse kykene näkemään mitään typerää korkeaprofiilisilla kiekoilla fiilistelyssä. Niissä on eri tatsi, eri ääni ja monien mielestä näyttävät vielä hyvältä. Itselläkin on pari paria sellaisia ajossa, ja kisat pois lukien aika noloilla keskinopeuksilla niitä tulee ulkoilutettua. Hassua on lähinnä hankinnan rationalisointi ikään kuin fiilistelyssä olisi jotain väärää.
Antti Salonen muokkasi tätä : 16.06.2014 at 12.47
Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet
Kirjanmerkit