Haha, yhteen edelliseen postaukseeni viitaten, http://www.bike-discount.de/en/buy/r...431/wg_id-4386
Instagram-kuvien perusteella Cruzin Dylan Wolsky ja Iago Garay näyttää vaihtaneen Tweedloven EWS:ään Bronsonit alleen.. http://instagram.com/p/ohCSDvxXFn/
"Do-it-almost-all-bike?"
Bronssoni on vissiin niin monipuolinen pyörä että ei varmaan huono valinta. Mut eihän tuo ole ensimmäinen kerta kun bronsson on noissa karkeloissa.
DeVinciltä on tullut kunnon "enduro"rassi. Huiman oloinen laitos, itselle olisi vaan aivan liian jytky:
http://m.pinkbike.com/news/devinci-s...look-2014.html
Saksalainen kollega luopuisi itselleen väärän kokoisesta Radon Slide 160:sta. Pitäisi vaan ostaa ajamatta, kun herra ottaisi pyörän ensi viikon kokoukseen lentorahtina mukaan.
Onko kenelläkään noista kokemusta? Speksien ( ja Biken testien) mukaan ovat kelpo pelejä saksalisen perinteisesti horstilla linkutettuna.
Itselle lähinnä on kysymysmerkkinä, että vaivaako näitä sama kuin Cubea ja Canyonia, että runko on suunniteltu pitkäjalkaiselle arjalaiselle ja persjalkaisen ugrin kassien suojelu on unohdettu? Taulukon mukaan standoveria on riittävästi, mutta niin on Cubenkin taulukon mukaan ollut. todellisuus taas on paljastunut heti kun koeajolle on päässyt.
Mulla on Slide ED 160 8.0. Osathan on kunnossa, keulassa ei FIT patruunaa, vaan avoimessa öljy kylvyssä oleva patruuna. Hitaassa ajossa pieni sukeltelu vaivaa, esim. kun "dropista" tiputtaa keula edellä alas. Kovemmassa tykittelyssä toimii todella hyvin. Juurakossa ja kivikossa menee kuin juna. Kovinkaan polku tehokas tuo ei ole, notkuu aika reilusti varsinkin putkelta tykitellessä.
Niin kassit on kyllä vähä vaarassa kun tuo yläputki ei ole yhtään sloupattu, itsellä kassit kyllä kilahtaa putkeen jos molemmin takajaloin joutuu äkkinäisesti jalkautuun. Mulla on 16" runko ja inseam n.78 cm.
Mutta olen kyllä kokonaisuudessaan todella tyytyväinen, vaikka runko nyt ei suurta inthimon väreitä aiheutakaan. todella hyvä ja helppo ajaa, kovemmissa vauhdeissa ja vielä alamäkeen. Ainoot mitkä osat mitkä olen joutunut vaihtaan hajoamiseen on, keskiölaakeri sekä ketjuohjuri.
Osat tuli, olin ihan hilpeenä et nyt ajelemaa, ni ei, eturenkaan kylestä fuskaa ilmat pihalle, ja vaihdevaijerin kuori puuttuu vielä.. Osaa pienet asiat ketuttaa ja rankasti
![]()
Vaihdevaijerin kuoren saa vaikka Prismasta. Kannattaa mittailla hyvinkin tarkasti tuo keskimmäinen kuorenpätkä takaswingin ja päärungon välissä niin vaihteet toimii hyvin nyt ja myöhemmin. Hyvin pienen mutkan kun jättää niin ei heilu liikaa jouston aikanakaan.
edit: siisti Vipotti silti.
marco1 muokkasi tätä : 02.06.2014 at 17.13
Aloha!
Sagien laitossa noudatin orjallisesti ohjeita... Alussa stressasin paljon ja tuli lopulta soitettua myös Tampereen Fox-huoltoon. Sieltä tullut viesti oli aika simppeli ja suomeksi käännettynä ja huumorilla höystettynä seuraavanlainen: Heitä helvettiin sagien mittaaminen ja ala ajella!
Iskaripumppu mukaan maastoon. Kokeile ääriasentoja, yksi kerrallaan. Kun huomaa, miten yksi asento vaikuttaa mihinkin, niin alkaa säätämään noita juttuja sen mukaan. Iskarit on tehty ajamista varten ja niitä ei saa rikki, jos säädöt olisivat päin prinkkalaa.
No laitoin lopulta kuiteskin tehdassuositukset alle. En ole sen koomin asiaa pohtinut, vaan polkenut kropan helläksi. Mahtavaa ja mukavaa on ollut!
Käytin pyörän eka huollossa Pyhtäällä, jossa nippelit ja nappelit käytiin läpi ja puolia vähän tiukattiin. Joku osa oli löystynyt ja joku ei. Tuli myös hyvä fiilis kun tajusi, että näin lähellä asuu tyyppi, joka tietää näistä asioista aika paljon. Oli puhetta, että minä minä voisin enemmänkin ajella ja hän voisi hoitaa huollot ja säädöt. Kävi koeajolla ja sanoi, että sagit päin kuusta. Laski paineita ja laittoi kunnon joustot. Sanoi, jotta pyörässä pitää olla nääs joustoja...
Tuon jälkeen heitin lenkin noilla asetuksilla. Homma pelasi hienosti. Oivallus on, että oli sagit mitkä tahansa, en osaa tai ymmärrä kiinnittää niihin huomiota, koska pyörä tuntuu aina hyvältä ajaa.
-Kimmo-
Using Tapatalk
Jos tuo auki ajaminen tarkoittaa reboundeja, niin tässä mun kokemus asiasta: Yhdessä pompussa tuli fiilis, että perä heittää mut keulan yli. Mulla oli sekä keulassa että perässä iskarit ihan auki. Laitoin niitä hieman kiinni. Nyt kun ajaa pompusta, niin vähän harmittaa, kun ei tuu ilmalentoa, vaan perä tarrautuu heti töyssyn jälkeen maahan. Olotila on aika mahtava, kun ajaa ryttyyttää kovaa pomppuihin, mutta fillari vaan lungisti jatkaa menoaan.
-Kimmo-
Using Tapatalk
Veikkaan että tarkoitti ns. alamäkiasetusta ,trail ja ylämäki lisäävät low speed kompressiota jolloin iskari ns. jämäköityy eikä esim. lyö läpi niin herkästi.
Se on yleensä hyvän pyörän/linkuston merkki mitä vähemmän niitä namikoita joutuu pyörittelemään.
Sullakin kimmo iskarissas on eri asentoja vivulle jos fox on.
Kantsii kokeilla koska kompression lisääntyessä voit vähentää reboundia ja parhaassa tapauksessa pyörän saa ilmaan ja se vastaa pumppauksiin esim. bermeissä paljon paremmin kuin ennen.
- Fear is a mindkiller -
Totta varmaan, että jos saisi perusasetukset eli sagit sopivan joustaviksi, niin pärjäisi ilman namikoiden vekslaamista.
Kun olen taas jälkeen laittanut tehdasasetukset iskareihin eli 80 psi eteen ja 190 psi taakse niin täytyypi todeta, että sellainen ajamisen hauskuus alamäissä tulee vastaan vasta namikoiden ollessa alamäkiasennoissa. Jos ajaa trail asetuksilla isoja mäkiä alas, niin hauskuus on kaukana. Liian kovaa menoa.
Voipi olla, että seuraavalla lenkillä otan sen iskaripumpun oikeasti mukaan ja testaan, mitä tuleman pitää, kun lasken ainakin perästä pois paineita.
Tai sitten noiden namikoiden hienous ja kirous on siinä, että niitä pitää muistaa väännellä sopivaan asentoon aina ennen tietynlaista maastoa.
Yksi keino olisi laittaa sagit kohdalleen trail asennossa ja ajella noilla asetuksilla koko ajan.
-Kimmo-
Using Tapatalk
Kyllä ne nippelit ja nappulat on siellä käyttöä varten ja ainakin omassa pyörässä ne vaikuttavatkin todella paljon. Kannattaa vähän kokeilla niitä säätöjä yksi kerrallaan miten ne tuntuvat ajossa, jotta saisi jotain tolkkua niiden oikeista vaikutuksista. Paluuvaimennusta ei tosin kannata ruuvata johonkin alamäki pommitteluun kokonaan auki tai voit saada pyörästäsi miltei vaarallisen, ainakin sopivasta hyppyristä saa melko helpolla otb:een aikaseksi jos takapäässä ei ole paluuvaimennusta ollenkaan. Itse pärjään aina samoilla noin 25% painaumilla ja vaimennuksia sitten sitä enemmän mitä kovempaa ajaa.
Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
Jälleen ensi vuonna
Tulipa tuossa mieleen, jotta seuraavalla lenkillä saatan "unohtaa" säätimet alamäkiasentoon ja testata, pärjäänkö lenkin ilman vekslaamista...
-Kimmo-
Using Tapatalk
Tuossa kotimatkalla poikkesin paikallisessa ja pukissa oli joku kohtalaisen menevän näköinen laite kasaantumassa.
![]()
Kimmo
Tarkoitin tuota CTD vipua, se alamäki asentoon, muuta ei tarvitsekkaan. Iskarin paineet: mielummin liian vähän kuin liikaa. Iskaripumppu mukaan ja lenkille.
Joku sitten speksannu Nomadin Enven kiekoilla.![]()
Ei oo mun..valitettavasti![]()
Mulle sentään tulee Vivid Air iskariksi... Oonkohan ainoa?
Se olis varmana upea iskari, ei ainakaan päätä pienemmät kivenmurut turhaan häiritse menoa alamäkeen..Mä pidättäydyin perus-Debonairissa
Miks päädyit Vividiin? Paljon siitä tuli lisähintaa?
En tiiä ottasinko itse vaikka ilman lisähintaa sais vaihdettua ku Monarch tekee tuosta pyörästä monipuolisemman. Vivid on 200g painavempi, ei platformi vipua, kustantaa varmaan ainakin 200€ lisää. Monarch on tarpeeksi hyvä hissi enskaan ja käy paremmin myös xc kihnutukseen. Ainut minkä kaipais Vividistä ois hidas/nopee rebound erikseen, mutta ilmankin pärjää.
Mites canecreekin db airi?
Kaljakori Vasikalle
AAC Member
\,,/ Can't Hurt Jelly \,,/
Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...
CCDBA CS on hyvä, rungosta riippuen joutuu ostaa XV kannun, tai sitten ei, cane creekin sivu osaa sanoa.
Nomadiin on vaihtoehtoisina Vivid air tai Monarch
Hmm. Oon kaipaillut tänne enemmän keskustelua kokonaisista pyöristä, malleista ja merkeistä. Esim. Millä merkeillä on käytössä stanut laakerit ja iskarit, ts. onko rakkine käyttökelpoinen jatkossakin, vai voiko valmistaja tehdä vittumaiset ja lopettaa varaosat tai hinnotella ne järjettömiksi.
Tai kommentteja, miten merkit ja maahantuojat ovat hoitaneet hommat kaupan jälkeen, jos asiaa on ollut.
Tai ihan niinkin yksinkertaista, kuin että jos edestä haluaa ylimääräiset rattaat pois, täytyykö vaihdella myös kampia tai sitä osaa, mihin ne rattaat on kiinnitetty. Siis ihan aloittelijan juttuja.
Tai että onko joku Cännärin Jekyli tai vastaavat joissa on säätöjä joustomatkalle ja kulmille, oikeasti enemmän jokapaikan höyliä. Cännärin jousi on toki porokamaa, mutta ainahan noissa jokin asia on kompromissattu.
Joo, Vivid Air maksaa +200€ uudessa Nomadissa. Otin sen, koska sen pitäis olla parempi alamäessä ja itellä ei oo käyttöä platformivivulle. Polkemistehokkuuden voi säätää sopivaksi low speed -namiskasta ja sitäpaitsi VPP vastustaa notkumista jo ihan itestäänkin. Edellisessä Nomadissakin mulla oli DHX RC4 ja se oli mun mielestä parempi kuin DHX Air. Mutta tottahan se varmaan on, että useampi kuitenkin valitsee Monarch Plussan.
Omasta mielestäni tuo CS on aika turha, kyllä sillä kiipeää vipu aukikin ja jos sen CS:n laittaa päälle, niin ainakin minä unohdan sen yleensä päälle myös alamäkeen.
Paras ominaisuus CS:ssä on 3mm kuusiokoloavaimella säädettävät nupikat, ei tarvi enää pitää sitä CaneCreek-lenkkiavainta mukana.
Mulla on CCDBair ja en ole kyllä CS-mallista haaveillut. Kiipeää hyvin ilman vipujakin.
EDIT: Josta tulikin mieleeni; kokeilunhaluisena muutin Runen takadropoutit loivimpaan asentoon, kummastus on suuri kun tuntuu kiipeävän paremmin kuin neutraalilla setityksellä.
Varsinkin teknisemmissä nousuissa.
Jyrkintä asetusta en ole kokeillut, tiedä siitä sitten.
Onko kenelläkään muulla ollut ongelmia tubelesshommissa noiden WTB:n ST tai Frequency vanteiden kanssa, jotka molemmat ovat tubeless ready vanteita?
Itsellä oli sellainen ongelma 29" ST i23 vanteen kanssa, että takakiekon rengas vuosi lähes poikkeuksetta vanteen saumasta, eikä meinannut tiivistyä millään.
Tuurillaan sitten tiivistyi kun hakkasi maata vasten tai käytti paineita ylös alas ylös alas...
Eikä tässä kaikki, rengas poksahti tiivistystäytöissä yhteensä 4 kertaa, eikä suostunut pysymään paineistettuna.
Ensimmäisellä kerralla losahti silmille n.2,5 bar kohdalla, toisella kerralla 2,2 bar paineilla poksahti käsiin n.10min kohdalla kun kannoin kiekkoa.
Kolmas kerta oli jännin, rengas pysyi 2 bar paineissa peräti 20min ja poksahti itsestään kiekon ollessa seinää vasten varjossa.
4 kerta poksahti kahdessa barissa täyttäessä.
Joka kerran välillä puhdistin renkaan ja vanteen litkujen roiskeista niin hyvin kuin pysty.
Eilen lenkillä sitten kaverilla poksahti kangaspolulla ajellessa osumatta mihinkään ykskaks samalla tavalla, 29" 25 milliseltä vanteelta.
Tätä ennen oltiin menty kuitenkin jo juurakoita ja kivikoita jonkun verran.
Molemmilla meillä käytössä sama setuppi kehiä lukuunottamatta eli Bontragerin SE4 Team Issue, Stanin venttiilit, Gorillateippi vanteella ja Zefalin litku.
Kehät molemmilla vain n. puoli vuotta ajettuja ja hyvässä hapessa.
Voisiko vika olla tuossa renkaassa? Sekin kuitenkin on vain tubeless ready. http://www.bontrager.com/model/11877
Kirjanmerkit