Liekkö kirjoitteleevat liian vauhdilla vai mitä mut kyseessä varmaankin "Quick-releases are fixed with an allen key." Allen key=kuuskulma.
Liekkö kirjoitteleevat liian vauhdilla vai mitä mut kyseessä varmaankin "Quick-releases are fixed with an allen key." Allen key=kuuskulma.
Anna vaan se ääni suosiolla täysjoustolle niin menee enemmän sinne mihin pitää. Itse olen ajanut samaa polkua 26" jäykkäperällä, 29" jäykkäperällä sekä 26" täysjoustolla ja kahden ensimmäisen välillä on toki eroa (joka voi toki johtua siitä että 29er on muutenkin laadukkaampi pyörä kuin edeltäjänsä) mutta täysjousto pyyhkii molemmilla lattiaa mennen tullen mitä nopeuteen tulee. Hitaassa vauhdissa ja hankalassa maastossa 29er saattaa olla parempi sen vähän paremman esteiden yli rullaavuuden ansiosta mutta vauhdin kasvaessa kasvaa täysjouston hyödyt sellaista tahtia että jäykkäperän puikoissa on oltava melkoinen guru jos haluaa tulla perässä.
orc biker muokkasi tätä : 25.05.2014 at 16.36
Minä näen yleistyksenä täysjouston olevan nopeampi aina juurakoissa ja kivikoissa ja muissa jatkuvasti esteisiin hakkaavassa menossa. Sellaisessa, jossa esteisiin törmää niin, että pomppii. Sen sijaan, mitä enemmän mennään hyväkuntoiseen ja tasaisempaan polkuun, niin sen enemmän 29er voittaa. Kun siis esteet ovat niin pieniä, että niistä voi tosiaan vain rullata ylitse, tai niin harvassa, että ne eivät paljoa hidasta. Täysjouston kohtaamiskulma on huomattavasti "loivempi", koska se myötäilee estettä, liikkuu esteen edestä pois, ja näin energiaa hukkautuu vähemmän ja kontrolli säilyy.
Hei,
Olen jo tovin harkinnut paremman pyörän ostoa ja ajattelinkin kysäistä teiltä mielipidettä moiseen.
Aikaisemmin ajellut markettimalleilla ja tuon takia ei ole tietämystä noista vehkeistä
Ajajan mitat ovat: pituus 175cm ja jalan sisämitta on 80cm
Paketti jota olen katsellut(pyörän koko 18") ja tulee käytettäväksi mäkisille hiekkateille + asfaltilla ajoon:
Pyörä(ulkonäkö ja mallimerkintä kolahti kohdalleen):
http://www.bike-discount.de/en/buy/black-sin-29-9.0-18011/wg_id-117
Polkimet:
http://www.bike-discount.de/en/buy/s...ery_country=39
tai:
http://www.bike-discount.de/en/buy/m...427/wg_id-1878
Myöhemmin sitten lukkopolkimia sun muita varusteita.
Pärjääköhän mokomalla vaikka muutaman vuoden?
Olisin kiitollinen mielipiteistänne mahdollisista haitoista ja hyödyistä![]()
No jos rahaa on tolkuttomasti tuhlattavaksi niin kyllä tollaseen käyttöön tulevaan pyörään voi sen kakspuolitonnia tuhlata. Ja varmaan pärjää muutaman vuoden. Eri asia on tykkänään sitten se että kannattaako siihen sijoittaa noin paljon.
Kiitoksia vastauksestanne ja oli alunperin tarkoitus vaihtaa auto, mutta luovuin siitä niin sillä tuo summa ei haittaa.
Canyonin pyöriä katselin ensin, mutta saatavuus on aika huono.
Tuosta käyttötarkoituksesta vielä, että myöhemmin olisi tarkoitus metsä lisätä mukaan ajeluun.
Mitä olen tuosta pyörämallista lukenut niin ei välttämättä tarvitse heti olla vaihtamassa osia vaan pitäisi olla kelvolliset alusta alkaen?
näin ohimennen, mistä löydän radonin sarjanumeron että voin verrata sitä tarraan joka toimitettiin mukana?
Ilmari_83 muokkasi tätä : 29.05.2014 at 20.44
Eilen tuli uus slide 130 9.0 ja tänää pääsin käymää lenkillä. Mielenvikasen hyvältä tuntu ainakin omasta mielestä. Kyseessä siis mulle ensimmäinen ns. Kunnon pyörä. Ainoo vaan, että iskareihin ja kumeihin oli kaikkiin laitettu 3,5bar painetta. Nyt pitäs olla paineet kohillaan, niin pääsee huomenna uudestaan koeajolle.
Sent from my RM-846_eu_finland_204 using Tapatalk
Miten Radonin takuu toimii suomessa? Voinko viedä pyörän suoraan Fillariosaan takuuhuoltoon, vai täytyykö takuuasiat hoitaa aina bike-discountin kautta?
Tarvetta huollolle taitaa olla kun pari viikkoa vanhan Slide 130 8.0n takaiskari vuotaa vähän öljyä ja poploc lopetti toimintansa / etuhaarukka on jämähtänyt lukittuun asentoon.
Minun muistaakseni tuo Fillariosa ei enää kuulu tuohon Radonin jakeluun. Saatan olla väärässäkin, joten kannattaa tarkastaa asia. Jos irrotat iskarin pyörästä, niin sitten pitäisi onnistua huollon Suomessakin olettaen, että sillä on Suomessa maahantuoja. Sillä on oma takuunsa, mutta pyöräänhän suomalaisilla liikkeillä ei ole velvollisuutta koskea, kun sitä ei Suomessa myydä. Ainakin Rockshoxin ja Foxin huollot onnistuvat. Varmasti siis ainakin joissain liikkeissäkin, eikä tarvitse postitella maahantuojalle (tai kenties liike postittaa tai kenties liike itse on myös maahantuoja).
Kiitos vastauksista! Olin yhteydessä fillariosaan ja tilanne on todella se ettei heillä ole enää suoraa yhteistyötä Radonin kanssa. Suosittelivat pyytämään maksusitoomuksen Bike Discountilta, jolloin huolto onnistuisi suoraan siellä. Laitoin juuri meiliä Saksaan, toivottavasti vastailevat sieltä pian. Jos ei muu auta niin täytyy varmaan opiskella vähän haarukan irroitusta..
Note to self ja mahdollisille muille untuvikoille:
keula oli lukossa koska poplocin vaijeri oli jostain syystä löystynyt. Vaijerin kirsitys auttoi ja nyt näyttäis fillarin toimivan taas normaalisti.
late. muokkasi tätä : 04.06.2014 at 21.26 Syy: status update
Pakko kysyä apuja, kun olen näiden runkokokojen kanssa jo ihan pihalla. Fillareita on tullut kateltua jo joku tovi ja vihdoin olen Radoniin päätynyt. Tarkempi malli on tämä: http://www.radon-bikes.de/xist4c/web...902_.htm#geo16
Mitat on mulla 167/ 79 cm. Kumman näistä nyt valitsen 16" vai 18", kun 17" olisi kai se sopivin?
Aiempi fillari oli Trekin 8000 15,5" ja se oli ihan passelinoloinen.
Mä oon 178cm ja 18" oli hyvä lyhyemmällä stemmillä, joten ostaisin 16". Pyörä oli radon stage, eli geometrialta samantyylinen kuin slide.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kiitos! Kyllä taidan tuohon 16" päätyä. Laskurit pukkaa ehdottamaan tuota 18" ilmeisesti tuon jalan sisämitan mukaan.
Täytyy laittaa luottokortti laulamaan ja ruveta odottelemaan lähetystä
Sent from my iPhone using Tapatalk
HOX HOX .. pari radonia omistaneena vinkkinä kaikille täysjoustoston ostajille :
-avaa kaikki linkkujen pultit ja kiinnitä ne lukitteella
-rasvaa samalla laakerit
Tuossa uuden radonin laakerit.. EI RASVAA OLLENKAAN YHDESSÄKÄÄN LINKKUJEN LAAKERISSA ! Näin ollut jo kahdessa pyörässä. Kuvassa näkyvä ruskea on pintaruostetta.
![]()
Vanha mutta lihava.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Znoodin viestin innoittamana nykäsin eilen illalla tärisevin käsin linkun laakerit auki, tarkoitus siis tarkastaa kuinka ruosteessa nuo minulla on, no kerrankin positiivinen yllätys,
laakerithan oli hyvässä vaseliinissa! Fillari siis tuo 130 slide 29". Eipä tullut edes mieleen uutena tarkastaa onko laakereissa rasvaa.
Mites, onko muut 130 slide-omistajat olleet tyytyväisiä fillariin? Itse ajatellut että pitäisikö joskus tehdä sellainen litku-konversio renkaisiin, aika monet tuntuvat sitä harrastavan. Jostain olin lukevinani ettei onnistuisi noihin contin mountainkingeihin mitkä vakiona pyörässä, tiedä sitten. Tokko monimutkainen homma, ilmeisesti teipit vanteisiin ja sitä rataa.
Vaultdweller
Itsellä on jäykkäperäinen niin laakereista en tiedä, mutta muuten oli pientä laatu ongelmaa maasturissa alussa. Fillari on 2013 vuoden ZR Race 29 7.0. 100km ajettuna ketju katkesi ja vanteet oli huonosti kasattu. 100km ajetussa fillarissa takavanteesta oli pari kolme pinnaa melkein irti. Tiedän että ensi huolto on, mutta että noin löysällä pinnat. Toisaalta taas Radonin maantie fillarissa ei ole ollut mitään. pari sataa kilsaa ajettuna vähän joutui vaihteita hieno säätää, mutta muuten ei ole ollut mitään. Ei edes tarvetta sille ekalle ensi huollon pinnojen tiukkaukselle.
Nuo hinnat-alkaen kiekot (ja vähän kalliimmatkin) ovat koneella kasattuja ja tietääkseni siihen prosessiin ei välttämättä kuulu kiekon "sisään ajaminen". Pinnat saattavat olla tasakireydellä ennen ensimmäistä lenkkiä, mutta ne asettuvat lopullisesti paikoillensa vasta kunnon kuormituksessa. Sitten voikin muutama pinna olla todella löysällä. Jos kiekko on edelleen suora, korjaus on varsin triviaali operaatio: kiristetään löystyneet pinnat korvakuulolta samaan kireyteen muiden kanssa.
2014 Slide 130 yksi vai kaksi laakeria taisi olla lähes täysin kuivat ja muissa sitten jonkin verran rasvaa. Ainoastaan sieltä eturattaidan takaa olevaa laakeria en tarkastanut kun en jaksanut alkaa enempää purkaa pyörää.
Muuten kyllä ollut tosi tyytyväinen pyörään. Stemmin vaihdoin 60mm pitkään ja mielestäni pyörästä tuli entistä leikkisämpi ja siis omaan käyttööni parempi ajella. Muuten ollut kyllä täysin ongelmaton pyörä tähän mennessä.
Kirjanmerkit