Niin, totta, sillon kun sitä kelviä on tarjolla. Meillä ei ole.
Nyt täytyy mennä nuqqumaan välillä.
Pinna löystyy kun ketju kiristyy.
Voisiko joku siteerata mitä vierekkäin (tai peräkkäin) ajamisesta tarkallee ottaen sanotaan laissa?
En nyt ihan suoraan muista mutta tieturvakurssilta muistan tällaisen lauseen,kun erityidet syyt siihen pakottavat ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muuallakin kun siihen varatulla tien osalla, (kelvi vieressä)jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
Ajoneuvon paikka ajoradalla TLL9
Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuurra vaarantamatta on mahdollista.
marko.k muokkasi tätä : 12.05.2014 at 05.53
Ei vielä toukokuu edes puolessavälissä ja sukkispellet jo täydessä vauhdissa
(sukkispelleillä tarkoitetaan tässä yhteydessä tientukkona poukkoilevia ääliöitä, ei maantiepyöräilijöitä yleisesti)
Iglumies muokkasi tätä : 12.05.2014 at 17.53 Syy: tarkennus
Ja oltu jo kauan, onneksi täällä on rauhallisempaa ja kelvejä vähänEi vielä toukokuu edes puolessavälissä ja sukkispellet jo täydessä vauhdissa![]()
Nyt kyllä pitää sonnustautua sadeasuun
![]()
I väntan på ännu dåligare tidet
OT: Olitkohan se sama lainkuuliainen kansalainen joka peräänkuulutti tässä vähän aikaa sitten, että koirat pidettävä kytkettynä metsässä? Eli lakia pitää noudattaa metsässä, mutta ei mielesstäsi maantiellä? Uskottavuutesi? Toisaalta ilman näitä kaksinaismoralisteja tuskin olis keskustelufoorumeja.
Tuskin oli tämä nuori nainen foorumilaisia, joka eilen illalla noin kello 19, ajoi Tampereella Sepänkadun jalkakäytävällä maantiepyörällään tyylikkäässä pyöräilyasussa, mm. hieno vaaleanpunainen ajotakki, valkoinen kypärä, mutta kuitenkin: Alä viitsi haistatella, jos sinua pyydetään siirtymään jalkakäytävältä ajoradalle. Kiitos.
En nyt muista. Olitko sinä vastaavasti se tyyppi, joka huuteli täällä puskista ja argumentoi ihan päin vittua?
En ole puolustanut täällä HC:n mielen pahoittaneita pyöräilijöitä sanallakaan, saati väittänyt heidän toimintaansa lailliseksi. Sen sijaan olen kyseenalaistanut peppukipeän ja ihan liian monta viestiä jatkuneen ulinan yhden siistin ohituksen aiheuttamasta ja täysin kuvitteellisesta haitasta.
Olen väärä ihminen arvioimaan omaa uskottavuuttani. Kaksinaismoralismin osalta olet epäilemättä niin suuri auktoriteetti, että minun on vain luotettava nöyrästi sanaasi.
OT: Omistatko koiraa?
Asian merkityksen saa ko. teiden ritareille avautumaan seuraavasti: Ensin ohitetaan pyöräilijät turvallisesti, jonka jälkeen autokuski huomaa, että olosuhteet edellyttävät käytettävän max. 15 Km/h ajonopeutta ja sitten aletaan vain odottelemaan pyöräilijöiden palautetta käytettävän ajonopeuden sopivuudesta heidän tarpeisiinsa.
Asian pointtihan on se, kuka saa määrätä millä nopeudella muut tien käyttäjät saavat kulkea. Itse olen sitä mieltä, että tämän päätöksen tekee eduskunta, enkä MINÄ, kaikki muu tuppaa aiheuttamaan kanssakulkijoiden verenpaineen nousua.
Sen kummemin asiaan puuttumatta ihmettelen sitä, että olishan noilla 2 rinnakkain ajavalla kuskilla voinut olla vähän pelisilmää, ja olisivat voineet ajaa ahtaimmat mestat jonossa.. Turhaa veren kaivamista nenästä, että ajetaan ajoradalla rinnakkain ku liikenteessä on vaan kaksi kuskia. Tästä tulee myös se mieleen, että palveleeko rinnakkain ajo enää sitä tarvetta, että pitää ajaa ajoradalla eikä kelvillä?!? Vauhdin ja vaarallisten tilanteiden takia on minusta ihan perusteltu syy siirtyä tielle, mutta jos ajo on vauhdiltaan ja tyyliltään seurustelu luonteista niin silloin minun mielestä kannattaisi pysyä kelvillä.
Niin aivan,jätin osia pois ja kirjoitinkin puhelimella yhdellä silmällä aika väärin.
Ja lisätään vielä että polkupyörää ja moottoritonta ajoneuvoa tulee kuljettaa pientareella.
Tässä tapauksessa kumpikin pyöräilijä on rikkonut määräyksiä ja enemmän keskellä oleva on rikkonut vielä enemmän.
Jos kelvi on ajokelvollinen mutta huonokuntoinen pitää vauhti sovittaa tilanteen mukaan. Ja jos ajetaan kaksi rinnakkain rupatellen ajoradalla ei se vauhti varmaan ole se tempoajon ennätysyritys vauhti jonka vuoksi tästä aiheutuu muulle liikenteelle kohtuutonta haittaa.
Jos joku vielä väittää jotain muuta on väärässä![]()
Olisit laittanut tän jutun suoraan sinne Tunnustuksia omasta törttöilystä liikenteessä:
TLL 34 §
Ääni- ja valomerkit
Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana ohitettaessa.
Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava ajovaloja vilkuttamalla.
Ja mitä tulee yhdistetyn jalkakäytävän käyttöön niin vaikka ei toi Vantaa ole henkilökohtaisesti kovin tuttu, niin aika moinen teleportti saa taas fillariin olla asennettu, että pääsee sujuvasti kulkemaan kun näkyy Google-kartan mukaan katkeilevan taas jossain random-paikassa yms. Ihan normaalit mokat mitkä ylipäätään Suomessa kovin monessa paikassa on.
Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner
Olisko siinä annettu pieni äänimerkki jolla kiinnitettiin rinnakkain kulkevien pyöräilijöiden huomio ja se on ollut tarpeellista TLL 34§ mukaisesti?
En näkisi siinä törttöilyä kuten tvain esittää. Lähtökohtaisesti on kuitenkin käytettävä kevyenliikenteen väyliä.
Lisäksi
24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto
Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla
Juu annoin 2 lyhyttä äänimerkkiä joten en mielestäni törttöilyt, varsinkin kun vasemman puoleinen pyöräilijän ajolinja oli hieman mutkitteleva.
Suomea vilkkaammissa pyöräilymaissa on yleinen käytäntö, että voi autolla sopivan turvavälin päästä ilmaista äänimerkillä halunsa ohittaa pyöräilijä tai ryhmä. Tällöin on myös pyöräilijöiden asiallista reagoida tilanteeseen. Ahtaissa paikoissa ei nimenomaan kannata tiivistää, vaan osoittaa mieluummin turvallinen paikka ohittaa. Esimerkiksi risteysalueella tai liikenteenjakajan kohdalla ohittaminen ei ole turvallista eikä myöskään välttämätöntä.
http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
Jos tarkoitat Mazda-kaupalla sitä Biliaa tms, niin juuri siinä kohtaa on kelvi revitty auki parin sadan metrin matkalta, ja se on ihan ajokelvotonta isoa ja terävää soraa. Kokeilin itse fillaroida siinä yhden kerran (mun työmatka kulkee kyseistä reittiä), mutta sen jälkeen siirryin suosiolla ajamaan ajoradalla tuon pätkän.
Jep, eka viesti tällä foorumillaÄrsyttää joka päivä niin paljon toi auki revitty kelvi, kun siinä ei tunnuta tekevän edes mitään tietöitä..
Biilian kohdalla kelvi on tosiaan sepeli pinnalla, kyseinen kohta on n.400m pohjoiseen vanhan Inschapen (Mazdan) kohdalla jossa ei ole mitään vikaa kelvissä. Ymmärrän hyvin jos Biilian kohdalla ajaa maantiepyörällä ajoradalla nätisti peräkkäin![]()
Tänään 16:30 ristipellontie Konala ajoin (siis autolla) natsi marketin suunnasta, kun koko mustaan lycraan sonnustautunut batman suikkasi cyclolla pimennosta tien varteen pysäköityjen autojen välistä risteävää klv:tä suoraan n. 40 kmh ajaessani autoni eteen. Aivan sumeilematta - olipa lähellä! Tööttäsin ja pyshähdyin ja n. 55v ikäinen aktiivipyöräilijä tuli huutamaan liikennesäännöistä. En voinut, kuin ihmetellä, että " ihme,että olet vielä elossa". . Silmien katse oli sen oloinen, että joko oli liian pitkää lenkkiä takana tai sitten ei ollut tästä maailmasta!
Hyvä me! Pyöräilyviikon kunniaksi![]()
Äänimerkkiä soisi käytettävän Suomessa muutenkin enemmän autoillessa. Täällä missä liikenne on yhtä helevettiä aina ja kaiken aikaa, tööttäämisellä varoitetaan kevyemmällä kalustolla liikkuvia ja oikeastaan muitakin aaseista busseihin. Ratin keskiötä saa nakutella itse asiassa aika paljon mutta siihen ei liity mitään negatiivista. Kotomaassa se otetaan vidduiluna jos erehtyy äänimerkillä ilmoittamaan itsestään.
Sanoin että yhdistetty jalkakäytävä. Laissa termi sille mitä monet kutsuvat kevyen liikenteen väyläksi on "yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä", kuten ehkä tiesitkin. Tosin joskus kelvillä kai tarkoitetaan myös mitä tahansa jalkakäytävää, pyörätietä tai pyörätietä ja jalkakäytävää rinnakkain. Olen itse yrittänyt pohtia, että miten tuota kannattaisi nimikoida kun käsitteenä kevyt liikenne on jotain, mitä ei kansainvälisesti tunneta, ja joka minun mielestäni johtaa huonoon kaupunkisuunnitteluun sekä jalankulkijoiden että pyöräilijöiden kannalta. Onneksi tämän suhteen on valoa näkymässä Suomessakin.
No, näkemyserojahan nämä ovat. Eiköhän tästä "kelvin" käytöstä ole tällä foorumilla väännetty aika monesti.
Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner
Kirjanmerkit