^jäi sanomatta että mun pehmovyö on CycleOps PowerCal paketista tullut, ainakin se on toiminut virheittä jo pari vuotta ja reippaat 10 tonnia, samalla paristolla...
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
^jäi sanomatta että mun pehmovyö on CycleOps PowerCal paketista tullut, ainakin se on toiminut virheittä jo pari vuotta ja reippaat 10 tonnia, samalla paristolla...
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Kiitos JTK kokeillaan. Helander, tiiätkö saako noita pelkkiä CycleOpsin vöitä/nauhoja? Geeliä ei siis taida käyttää kukaan.....
En suoraan, vyö kuten sensorikin näytti samalta kuin Garmin Comfort aikanaan. Eiköhän sitä mahda saada tarvikkeena... Jos löydät niin mulle kans tulis toinen tarpeeseen, tyttärelle nimittäin.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Maantiekiekkoja levyjarrulliseen krossariin haaveilen. Mites se on, voiko mihinkä tahansa maantiekiekkoon laittaa levyjarrut vai vaatiiko se oman, tietyn tyyppisen kiekon?
Jaha, siis navasta kiinni. Näin vähän arvelinkin, kiitos!
Ehkä hieman topicia venyttäen: Tunteeko joku Helsinki-Vantaan lentokenttää ja varustustaniin hyvin että mistä löytyy tai löytyykö ollenkaan Katonginkierrätys SULOja? Suunnitelma purkaa fillari pois pahvilaatikosta kentällä kotimatkalla ja sen verran iso paffilaatikko että ei ehkä tohdi kuin hätätapauksessa pistää pieniin paloihin ja sulloa tavallisiin karkkipaperiroskiksiin.
Mikä on vikana kun maastopyöräni takavaihtajan "alaosa" alkaa kääntyä ylöspäin kun lopettaa ajamisen ja liukuu eteenpäin. Jospa kuva selventäisi? Kokemuksia? Miten korjataan?
Lähetetty minun GT-I9100 laitteesta Tapatalkilla
Vapaanapa pyörii kiekon mukana, mikä kerää löysät alta pois chainstayn yläpuolelle. Tod.näk. vika on itse vapaanavassa (sen laakerit huonot tai sitten räikkä ei toimi oikein) ja sitä pitäisi varmaan herkistellä hieman. Voihan tuo olla rikkikin. Tiettyjä shimanon vapaanapoja olen kuullut halkeilevan melko usein. En nyt muista oliko se XT vapaanapa vai mikä.
Takavaihtaja varmaan nousee jos pyörität kampia taaksepäin pyörän ollessa paikoillaan?
Ensimmäiseksi korjaustoimenpiteeksi ota takakiekko pois ja tutki vapaanapaa pyörittämällä hammasrattaita että toimiiko herkästi (siis taaksepäin) Eli pyörität räikkää siihen "naksumissuuntaan". Jos löytyy hammasrattaiden irroitukseen sopiva työkalu niin pääset tutkimaan vapaanapaa tarkemmin. Tämä siis oletuksena että sinulla on kasettipakka eikä vanhanmallinen kierrepakka.
DjZorlag muokkasi tätä : 07.05.2014 at 18.45
DjZorlag: Eli vika on siis takavaihtajassa?
Öö... itseasiassa ei. Tai voisi osaksi ollakin jos vaihtajan kiristysjousi olisi hyvin löysä. Huomasin että sinulla on ollut muitakin ongelmia takavaihtajasi kanssa. Epäilen kuitenkin tuota vapaanapaa pääsyyksi. Se näyttää suunnilleen tältä:
Ja löytyy takahammasrattaitesi alta, JOS sinulla on kasettimallinen takahammasrattaisto eli on irroitettavissa tuosta ylläolevasta vapaanavasta irti.
Kasettimallinen takapakka:
Jos sinulla on kierremallinen pakka niin silloin tuo räikkä on integroitu hammasrattaisiin ja koko höskä on kannattavinta vaihtaa.
Kierrepakka, huom "räikkä" löytyy hammasrattaiden sisältä:
![]()
Onko tuo vapaanapa siinä hammasrattaiden sisällä?
Mitkä tekijät ovat johtaneet tuohon takanavan hajoamiseen? En ole kyllä mielestäni kaltoinkohdellut sitä? Ja vielä sellainen huomioyörä EI aina tee sitä että takavaihtaja toimii! Monesti toimii moiteetta!
Jeps! Minuutti sitten kokeilin, pelasi niinkuin pitääkin! Voiko rikkinäinen takavaihtaja vaikuttaa tuohon nousemiseen kun takavaihtajani on rikki.
Kyllä, juuri siellä. Siitä johtuu se takapyörän "räikkäominaisuus" eli taaksepäin voi pyörittää kampia vapaasti ja eteenpäin pyörittäessä kiekko pyörii mukana.
Tästä päästäänkin siihen että jos vikatilanteen sattuessa takavaihtaja alkaa nousta eteenpäin, räikässä täytyy olla jotain tahmeuttta. Eli takahammasratas pyörii siihen suuntaan kuin takakiekkokin ja se kerää ylimääräistä ketjua (jonka vaihtaja pitäisi kerätä) sinne chainstayn yläpuolelle roikkumaan. Googleta tarvittaessa "chainstay".
On varmasti monia syitä, pitäisi päästä näkemään niin osaisi diagnosoida. Itsellä teki samaa pakkasella kun laitoin liian paksut vaseliinit vapaanavan sisälle. Teki myös uutena sitä kylmemmässä.
No vaihtajan ei pitäisi paljonkaan pystyä vaikuttamaan siihen. Vaihtajan jousi toimii kyllä sen verran johdonmukaisesti ettei se voi vain välillä toimia ja välillä ei.
Ongelmasi kuulostaa siltä että vapaanapa "lukittuu" välillä siten että se jatkaa pyörimistään kun lopetat polkemisen, ja silloin se kerii ketjut alhaalta vaihtajalta yläpuolelle.
Yritä saada se tilanne aikaan kun olet pois pyörän selästä ja pyöritä kampia paikallaan taaksepäin. Silloin huomaat jos takahammasrattaat ei pyöri ketjun mukana niin takavaihtaja nousee.
Kokeile vaikka ottaa takahammasrattaistosta kiinni käsin ja pyörittää kampia taaksepäin niin tiedät mistä puhun.
Onko siis kaikki osat ehjiä? Vain paskaa siellä välissä?
Sitä en valitettavasti näe täältä asti. Tutki omin silmin että miten tuo räikkä toimii ja katso että onko siellä ylimääräistä shaissea niin paljon että rattaiden pyöriminen voi heikentyä vai tahmaako siellä sisällä jokin. Pyörittele vaikka aluksi kampia taaksepäin ja jos ketju löystyy selvästi yläpuolelta niin silloin vapaanapa ei pyöri ainakaan kovin herkästi.
Joo! Eli jos on paskaa välissä niin puhdistaa.. Voiko öljytä esim. Ohuella CRC:llä jotta pyörisi paremmin? Erittäin iso kiitos avusta!!!
Puhdista vain liat pois... ei siitä ainakaan haittaa ole. Mutta tod.näk vika ei sillä korjaannu vaan jotain ongelmaa on sisempänä kuten esim. siellä vapaanavassa.
Ja CRC:stä:
1. Se ei ole voiteluaine.
2. Älä laita koskaan ulkokautta napoihin, laakereihin mitään liuotinrasvoja. Menee vain huonompaan suuntaan. Likaa pääsee sisään ja ne vähäisetkin oikeat voiteluaineet saattaa valua pois.
3. Ketjut sillä voi ehkä puhdistaa, kunhan laittaa oikeaa voiteluainettä perään sitten.
Ja ole hyvä, koetetaan auttaa mitä pystytään...
Takapakka näyttää tuolta. Onko se siis kasettipakka vai kierrepakka? Jos osaisit/viitsisit neuvoa miten tuo avataan ja puhdistetaan, olisin syvästi kiitollinen!
Oho! Kuvat unohtuivat!
![]()
Siinäpä kuvat!
Osaisiko DjZorlag vielä auttaa takanavan aukaisussa/puhdistuksessa?
Näyttäisi olevan kierrepakka. Jos irroitat tuon pakan, niin sieltä alta paljastuu itse vapaaratas. Pakan irroittamiseen tarvitset pakka-avaimen ja ketjuruoskan.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Ooops! Eipä ole nuista kumpaakaan!
Kirjanmerkit