FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 2 / 35 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 12 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 1042

Aihe: Specialized Fatboy

Kyllä uudessa pyörässä aina ottaa nuppiin ne ensimmäiset kunnon naarmut, mutta ei ne kauaa jaksa häiritä kun ei ole näyttelyvehkeestä kyse.. Omassa Spessun endurossa myös runko maalattu/lakattu ja näkyy kyllä kaikki oksien/puskien piiskaamat ja kiveniskemät.. Kerran olen saanut ketjulukon antautumaan kun tyhmyyttäni yritin kalliota ylös kammetessa saada pienempää silmään liian pitkällä vaihdolla.. Eipä tuo varalukko paljoa repussa paina mikäli sellasta sattuu joskus tarvitsemaan..
    The end of the road is just the beginning...

Ehdottomasti pikaliitin pitää olla ketjussa.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polun tukko Katso viesti
    Ehdottomasti pikaliitin pitää olla ketjussa.
    Komps.

Jos maastopyörässä naarmut ja kolhut ahdistaa niin ...EDIT:[jaa, enpäs sanokaan]

Maastopyörä? Naarmu? Pffffht.
    Nyt äkkiä se läskikapine seinälle roikkumaan ja siklokrossari ajoon.

Isommat lommot oiotaan vaikka lekalla ja pienemmistä ei kannata välittää, käyttöä varten nuo kikottimet on. Ja reppuun pätkä ketjua varaliittimen sekä työkalun kera, joskus sitä kuitennii tarttee että pääsee ajamalla takasin.

Komps, maastopyörä vaan komistuu kun käyttö näkyy!
    Irtopyöräilijä

Juu, käyttöönhän nämä on tehty, ei ahdista naarmut.Piti vaan joku miinuskin keksiä pyörästä, sillä kuitti maalipinnasta. Yritän tähän kasailla fiiliksiäni pyörästä, kerran niitä on kyselty 😊

IncBuff Guest
    Huhujen mukaan 2015 mallistoon tulee Fatboy Pro jossa etujousto.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Huhujen mukaan 2015 mallistoon tulee Fatboy Pro jossa etujousto.
    Täysin valistumaton arvaukseni on, että huti tulee tuon joustokeulaisen menekin suhteen. Jos sieltä sellainen sattuu tulemaan.

Itse en osaa kaivata etujoustoa, tänään tuli vain 40 km:n maastolenkki, rengaspaineet 0,55 bar ja hyvin meni renkaiden joustolla. Noh, kohta vielä pikku lenksu Vaimon kanssa, mä "saan" ajaa Cubella ja Vaimo Fatboylla.

Tänään meinasi tulla ensimmäinen kerpele suusta, siis pyörässä ei edelleenkään valittamista ole. Kunnon kuraamisen jälkeen ajattelin että otanpa takakiekon irti, helposti lähti vaan takaisinlaiton kanssa meinasi mennä usko. Harjoittelemalla se oikea tatsi löytyy. Cubessa sama homma vie noin 20 sekuntia, fatboyn kanssa vähän homma hakusessa.
    Edit: Fatboyn takakiekko lähteekin helpommin irti kun laittaa ketjun isoimmalle rattaalle. Cubessa piti laittaa pienimmälle rattaalle.
    svheebo muokkasi tätä : 05.10.2014 at 20.29

Tänään alkoi pitämään takarataspakka outoa ääntä. Kun ei polje niin kuuluu samanlainen ääni kuin vaikkapa renkaan nappulan osumisesta johonkin runkoon tms. Etsintöjen tuloksena huomasimme että rataspakka heiluu. Purimme sen ja huomasimme että vapaarattaan spooreissa on teräviä kulumajälkiä. Vähän rasvaa, kasaus ja kiristys momenttiin, ei auttanut. Olisikohan moinen kuluma takuun alainen juttu, pyörällä ajettu nyt noin 1700km?

^ Se on normaalia, että rataspakka syö kolot itselleen vapaarattaaseen, mutta tuskin tuo ääni siitä tulee. Avaa vapaaratas tai vie Spessu kauppiaalle avattavaksi eiköhän se syy löydy sieltä. Kuva sitten vapaa rattaasta, jos avaat sen. On kiva nähä millasta kynsi systeemiä käyttäävät Fatboyssa.

Jos vapaa ratas on paskana luulis menevän takuuseen. Ainakin vähemmän arvostetuilla merkeillä on mennyt.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Mikä noissa Fatboy pyörissä maksaa noin paljon, kun hyviä hardtail maastopyöriäkin saa jo ~1000€ haarukassa? Onko renkaat ja vanteet noin arvokkaat?

On, kiekot renkaineen voi olla nelinumeroinen summa. Ja sitten on joitakin muitakin erikoisosia kuten kammet. Mutta tonnillahan saa jo läskin halvimmillaan.

Vapaarattaan laakerit olivat lopussa, ulommainen ihan päreinä ja sisempi jo selvästi väljä. Laakeriliikkeestä löytyi uudet INA:n suojatut laakerit, koko 24x12x5. Maksoivat peräti 16€ / 2kpl, eli ei halvimmat mutta eivät mielestäni kalliitkaan. ET-Sport / Jukka hoiti purku / asennustyön, Kiitosta vaan edelleen sinne suuntaan. Varmasti P-Karjalaan suuntautuvilla reissuilla tulen käyttämään heidän palveluita uudelleen.

Näemmä on samaa ongelmaa muuallakin, itse pääsin aika pitkälle kuitenkin. http://forums.mtbr.com/specialized/f...es-910728.html

Kaksi Fatboyta Pohjois-Karjalan vaaroilla

Kiitos svheebo ajoseurasta. Oli mukava kun kävit näyttämässä Pohjois-Karjalan "pojalle" ajamisen mallia.
    Lennu muokkasi tätä : 26.07.2014 at 22.17

Eipä mtn, ilo oli molemminpuoleinen. Ja samalla sai katsastaa Joensuun fillarikauppojen palvelunkin. Syksymmällä uudestaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti svheebo Katso viesti
    Näemmä on samaa ongelmaa muuallakin, itse pääsin aika pitkälle kuitenkin. http://forums.mtbr.com/specialized/f...es-910728.html
    OT:
    Ahneusko näitä nykyvalmistajia vaivaa? Vielä 90-luvulla ajettiin xt-navoilla kymmeniätuhansia kilometrejä ongelmitta. Tuossa Spessun tapauksessa on kyse hintavasta fillarista, joten voisi olettaa osien kestävän vähintään yhden kymppitonnin. Vapaaratas ei kuitenkaan ole mikään uusi keksintö. Kyllä tämä pudotti Fatboyn toivelistaltani...

Itsellä on kokemuksia 2008 markkinoille tulleen Shimano XT -vapaarattaan huonoudesta: noin 3000 km ja kolme vapaaratasta. Heikoin kesti 6 km... Maahantuojalle syvä kumarrus vastuunkantamisesta. Varaosat tulivat mukisematta, kun vain pyysin. Jopa asennuksenkin maksoivat. Mutta luottamus ko. osaan karisi eikä sillä pyörällä uskaltanut kovin korpeen lähteä paluumatkan talutusta ennakolta peläten.

Nykylaakerit on toinen vitsi, vaikka ovatkin helppoja vaihtaa.
    Listaa olisi helppo jatkaa muistakin osista.

Joko nykyiset insinöörit ei vain osaa tai ekonomistit säästävät suunnittelussa/valmistuksessa. Testaaminen jää sitten kuluttajalle ja hänen lompakolleen.

Fillarilehti voisi tehdä jutun huonosta laadusta.

Toki hyviäkin komponentteja on sattunut vastaan: Thomsonin satulatolpat, vm 2008 XT-levyjarrut, Bontragerin kiekot (kokemusta kolmesta parista), ohjaustankoja ei ole heikkoja osunut kohdalle, vaihtavat ja vaihdevivut,....

OT loppuu.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    OT:
    Ahneusko näitä nykyvalmistajia vaivaa? Vielä 90-luvulla ajettiin xt-navoilla kymmeniätuhansia kilometrejä ongelmitta. Tuossa Spessun tapauksessa on kyse hintavasta fillarista, joten voisi olettaa osien kestävän vähintään yhden kymppitonnin. Vapaaratas ei kuitenkaan ole mikään uusi keksintö. Kyllä tämä pudotti Fatboyn toivelistaltani...
    Vaan on mennyt 90-luku. Ja laakerit ovat vielä vanhempi keksintö, kuin vapaaratas, nehän tässäkin tapauksessa pettivät. Nykyään jopa kalliit merkkinavat joskus hajoavat satojen kilometrien ajolla, niissäkin silloin yleensä ongelmat ovat laakereissa.

Ettei vaan nyt aika kultaisi muistoja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fob Katso viesti
    OT:
    Ahneusko näitä nykyvalmistajia vaivaa?
    Minä en ymmärrä ainakaan tuota, jos se pitää paikkansa. Ihan kestävä laakeri ei maksa kuin jotain 5 euroa, tukkualennus lienee tuostakin vielä huomattava. Ei siis mitään järkeä säästää tuollaisessa paikassa, millä pilaa helposti maineensa. Toinen juttu tietenkin on, että asennusvirhe hajottaa laakerin saman tien.

En tiedä oikein vanhoista hyvistä ajoista muuta, että muksuna mulla ei ollut ikinä mitään hyvää pyörää. Laadusta sanoisin, että surkeata. Vasta nyt ajelen ensimmäistä kertaa perustason osilla eikä kestävyyden suhteen ole mitään ongelmaa. Pyörä on kyllä niin yksinkertainen peli, että onhan se kyllä aika häpeällisen huonoa laatua, jos joku kallis pyörä tuhoaa laakerinsa alle 2000 kilsan.

Jatketaan vielä OT linjalla. Vuodesta 1990 olen harrastanut maastopyöräilyä. Sitä ennen kaikenlaisilla kotteroilla reipasta ajoa noin kahdeksanvuotiaasta alkaen. Nuoremmat eivät edes muista, että polkupyörienkin maahantuontia rajoitettiin suomalaisen teollisuuden suojelemiseksi. Samalla varmistettiin, ettei täkäläisen valmistuksen laatu nouse koskaan perustason yläpuolelle. Ajomäärät vaihtelivat muutamasta tonnista aina 80-luvun reippaaseen kymppitonniin kaudessa. Mutta vasta 2000-luvun vapaarattaat alkoivat hajota. No ehkä minulle tuli vaan liikaa voimaa...

Kyllä ne vanhat fillarit olivat käytännössä kuraa ja sontaa, rungot meltorautaa, Nokian päällyskumien kyljet kestivät parhaimmillaan yhden kauden retkipyörässä, toiminta nykyisiin osiin verrattuna oli naurettavaa. Mutta ei ne hajonneet... Nopsan retkipyörällä ajoin arviolta 60000 km. Vauriot: lukuisia päällyskumeja (kunnes ostin Semperitin renkaat), parit jarrupalat, tankonauha pariin kertaan, pari taka-akselia, kerran kaudessa uudet vaijerit. Napalaakereiden kartiot taisin vaihtaa kertaalleen. Lopulta yhteinen taival päättyi rungon hitsausten pettämiseen. Tunturi VIP kesti neljä vuotta pelkillä päällysrengas vaurioilla noin 30000 km. Lopulta runko tuhoutui vääntymällä, koska jalkajarru hirtti kiinni jyrkässä mäessä jarrutettaessa. No ehkä vauhti oli liikaa ko. pyörälle muutenkin.

Kuten aikaisemmin jo kirjoitinkin, moni asia on harpannut pitkän matkan eteenpäin. Siksi onkin käsittämätöntä, että vapaarattaan tai laakereiden kaltaisten perusosien laatu on laskenut joillakin valmistajilla pohjamutiin.
    Aina kun yritetään korjata ehjää, on vaara harhautua kuluttajien rahoilla harhapoluille. Hyvä esimerkki oli toimivat nelikanttikeskiö rakenteen korvaaminen varsinaisella insinöörin aivopierulla, isis-keskiöllä, joissa laakerit petti kerran kuukaudessa vauhdilla.

markkinoinnin yksi peruskeinoja on teknisen kestävyyden laskun avulla aikaansaatava uusmyynti, jolla turvataan tasainen tulovirrat.

oikeastaan tämä kuuluisi tuonne retrokeskusteluun, joten pyydän anteeksi. Läskipyörä perusajatuksena on minusta loistava oivallus.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

2015 Fatboy Pro:

Ja suomihintaa vaan 3999e..

^^Kuinkahan moni malttaa ajaa tuota Blutoa 80mm. On kyl urpon nakönen noin lyhyenä.
    ^Onneks ei koske köyhää.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Onko tietoa onko Helsingin seudulla tällä hetkellä xl-kokoa koeajettavana?

2014 fatboy expertin kokopolitiikasta; tulevalla "ehkä" Fatboy kuskilla mittaa 173cm ja mieltymys pieniin runkoihin, ilmeisesti S-kokoa kannattaisi harkita?
    Jos jollakulla löytyy viitseliäisyyttä listata tähän hiukan plussia ja miinuksia olisin kiitollinen.

Olen itse kanssa 173cm pitkä ja minulle M-koko on aika passeli. Satulaa ei ole vara nostaa minun enää juurikaan, jos haen korkeuden niin että jalka pääsee liki suoraksi kantapään ollessa polkimella. Olen pyörällä ajanut noin 3000km, niistä kokemuksia..
    Plussia:
    -Mielestäni mahtava pyörä ajaa, myös Vaimo ja jopa äitini tykkäävät
    -Vaihteet / vaihtajat ja jarrut toimineet hyvin. Jarrut ainakin minulle riittävät
    -Mäennousukyky mieletön (makuasioita)
    -Hienon näköinen, siististi viimeistelty (makuasioita)
    -Alkuperäiset renkaat toimineet ainakin minulla joka paikassa
    -Kevyt ajaa ( ja kantaa jos tarvitsee)
    -Alkuperäiset polkimet hyvät (en ole itse juurikaan käyttänyt silti, pidän lukoista)
    -Pikalinkut toimivat, eivät lipsu.
    -Runkokin pysynyt ehjänä, ja ei ole ollut sunnuntaiajelua

Miinusta:
    -22.4-14 ostettu pyörä, Heinäkuun loppupuolella hajosi vapaarattaan laakerit. Vaihdettu omaan piikkiin uudet,oli matkan päällä nopeampaa.
    -Elokuun lopulla keskiölaakerit jumittivat, eturattaiden puoleinen kahnutti. Nyt pyörä pajalla kohta viikon. Uusi malli niin ei ole osia varastossa tms, takuuhuollot hitaita.
    -Yhdellä tutulla hajosi etuvaihtajan grippari, ei pitänyt enää isolla rattaalla. Tietääkseni takuuseen tuli uusi.
    svheebo muokkasi tätä : 04.09.2014 at 18.51 Syy: Typo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti svheebo Katso viesti
    Olen itse kanssa 173cm pitkä ja minulle M-koko on aika passeli. Satulaa ei ole vara nostaa minun enää juurikaan, jos haen korkeuden niin että jalka pääsee liki suoraksi kantapään ollessa polkimella.
    Kiitokset tiedosta. Minkä mittainen stemmi on käytössä? Jotenkin olin speksien perusteella taipumassa S-kokoon.
    Pitänee käydä jossain koeistumassa.

Kokoa miettiessä on ollut verrokkina M-kokoisen Runen speksit; koko on ideaalinen itselle. 50mm stemmillä ja setback-tolpalla.

brilleaux muokkasi tätä : 04.09.2014 at 20.03

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •